AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #1 Skrevet 4. februar 2024 Min ex er siktet for vold mot barna, når jeg var inne til avhør, ble jeg spurt om min ex var voldelig mot meg. Jeg sa nei. Etter jeg og barna flyttet til krisesenter forstod jeg at min ex hadde vært voldelig mot meg også, det var litt fysisk vold, mye sexuell vold og psykisk vold, så jeg kontaktet politiet på nytt for å få nytt avhør. Finner det så vanskelig å kunne gi en god forklaring på volden for jeg kan ikke si at den å den datoen sa han at jeg var udugelig, det var ord som var brukt daglig over flere år, det var dager han ikke pratet så eller erkjente meg , eller det var kroppspråk som sa at jeg kunne ikke noe, lyder som sa han ikke hadde tro på meg, eller ord som ble sagt som han senere mente det var på tull, voldtektene kan jeg huske på dato, men det er umulig å bevise for vi bodde sammen, den fysiske volden var alltid uhell, han kunne trø på meg, dytte meg i en vegg men det var ikke med vilje, han så meg bare ikke. Søvnen var ofte det verste, han kunne legge seg lenge etter meg, slå meg hardt i armen når han mente jeg snorket, selv om jeg sa jeg ikke fikk sove etter han vekket meg, å jeg var den eneste som jobbet å trengte den nattesøvnen, eller han kunne trå på meg når han skulle legge seg for at jeg skulle våkne. Hvordan forklarer jeg dette i rettsaken, det er skjedd så mye så er redd di tror jeg lyver når jeg ikke husker noe fra avhøret Anonymkode: 3ab3b...2bf 18
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #2 Skrevet 4. februar 2024 Bare og si det , mange som sliter med dette og de har vært gjennom det maaaange ganger. Lykke til ❤️ Anonymkode: 8172e...747 3 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #4 Skrevet 4. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Min ex er siktet for vold mot barna, når jeg var inne til avhør, ble jeg spurt om min ex var voldelig mot meg. Jeg sa nei. Etter jeg og barna flyttet til krisesenter forstod jeg at min ex hadde vært voldelig mot meg også, det var litt fysisk vold, mye sexuell vold og psykisk vold, så jeg kontaktet politiet på nytt for å få nytt avhør. Finner det så vanskelig å kunne gi en god forklaring på volden for jeg kan ikke si at den å den datoen sa han at jeg var udugelig, det var ord som var brukt daglig over flere år, det var dager han ikke pratet så eller erkjente meg , eller det var kroppspråk som sa at jeg kunne ikke noe, lyder som sa han ikke hadde tro på meg, eller ord som ble sagt som han senere mente det var på tull, voldtektene kan jeg huske på dato, men det er umulig å bevise for vi bodde sammen, den fysiske volden var alltid uhell, han kunne trø på meg, dytte meg i en vegg men det var ikke med vilje, han så meg bare ikke. Søvnen var ofte det verste, han kunne legge seg lenge etter meg, slå meg hardt i armen når han mente jeg snorket, selv om jeg sa jeg ikke fikk sove etter han vekket meg, å jeg var den eneste som jobbet å trengte den nattesøvnen, eller han kunne trå på meg når han skulle legge seg for at jeg skulle våkne. Hvordan forklarer jeg dette i rettsaken, det er skjedd så mye så er redd di tror jeg lyver når jeg ikke husker noe fra avhøret Anonymkode: 3ab3b...2bf Si at du har kommet til å innse at han, så sykt som det enn høres, ofte holdt deg våken med vilje. Si at du har innsett at det å så tvil i deg om det var vold når han dyttet deg inn i veggen, for ham var del av at han gaslightet deg til å tvile på egne opplevelser. Og ikke minst at det seksuelle mellom dere var voldelig, at du vet datoene. At han bedrev psykisk vold og bla kalte deg udugelig hver dag, brukte forraktfullt kroppspråk osv. Anonymkode: cac01...d03 2 5
petterm Skrevet 4. februar 2024 #5 Skrevet 4. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Min ex er siktet for vold mot barna, når jeg var inne til avhør, ble jeg spurt om min ex var voldelig mot meg. Jeg sa nei. Etter jeg og barna flyttet til krisesenter forstod jeg at min ex hadde vært voldelig mot meg også, det var litt fysisk vold, mye sexuell vold og psykisk vold, så jeg kontaktet politiet på nytt for å få nytt avhør. Finner det så vanskelig å kunne gi en god forklaring på volden for jeg kan ikke si at den å den datoen sa han at jeg var udugelig, det var ord som var brukt daglig over flere år, det var dager han ikke pratet så eller erkjente meg , eller det var kroppspråk som sa at jeg kunne ikke noe, lyder som sa han ikke hadde tro på meg, eller ord som ble sagt som han senere mente det var på tull, voldtektene kan jeg huske på dato, men det er umulig å bevise for vi bodde sammen, den fysiske volden var alltid uhell, han kunne trø på meg, dytte meg i en vegg men det var ikke med vilje, han så meg bare ikke. Søvnen var ofte det verste, han kunne legge seg lenge etter meg, slå meg hardt i armen når han mente jeg snorket, selv om jeg sa jeg ikke fikk sove etter han vekket meg, å jeg var den eneste som jobbet å trengte den nattesøvnen, eller han kunne trå på meg når han skulle legge seg for at jeg skulle våkne. Hvordan forklarer jeg dette i rettsaken, det er skjedd så mye så er redd di tror jeg lyver når jeg ikke husker noe fra avhøret Anonymkode: 3ab3b...2bf Har du en bistandsadvokat som kan hjelpe deg å sortere tankene og som kan hjelpe deg til å forstå hva som er normalt i forhold til å oppleve vold i nære relasjoner? 7 1
daeva Skrevet 4. februar 2024 #6 Skrevet 4. februar 2024 Psykisk og latent vold var det hvertfall mye der høres det ut som. 2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #7 Skrevet 4. februar 2024 TS, du har vel en bistandsadvokat som kan hjelpe deg? Du bør skrive ned det du skal si slik at det blir ryddig og lett å forstå for dommeren, og fokusert på det som er mest alvorlig juridisk sett (selv om det kan være andre opplevelser som for deg opplevdes mer krenkende). Jeg ville begynt med voldtektene og fokusert på dem. Dommeren hører mange beskyldninger om psykisk vold. Og det å slå noen som snorker, er nok heller ikke ansett som så veldig alvorlig (så lenge du ikke får blåmerker av det). Anonymkode: 6a8c6...e92
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #8 Skrevet 4. februar 2024 Jeg har ingen råd utover det andre skriver her, men jeg vil bare si at jeg får utrolig vondt av deg!❤️ Det du har levd i er jo et helvete. Hvor vondt du må ha hatt det, når den som skal være din trygghet er det totalt motsatte💔 Sender deg en stor klem❤️ Anonymkode: 34fa7...804
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #9 Skrevet 4. februar 2024 Du har blitt mishandlet og kuet over mange år, og det har brutt deg såpass ned at du ikke klarer å stå på ditt nå. Men det må du prøve å snu! Tenk på barna. At du klarer å stå på ditt nå vil beskytte de fra han - slik at han aldri får ha de igjen. Vær hard og tydelig. Han har behandlet deg og barna på en forferdelig måte! Ta med alt du kommer på, og si det på en klar og tydelig måte. Anonymkode: 76f0d...e1e 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #10 Skrevet 4. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): TS, du har vel en bistandsadvokat som kan hjelpe deg? Du bør skrive ned det du skal si slik at det blir ryddig og lett å forstå for dommeren, og fokusert på det som er mest alvorlig juridisk sett (selv om det kan være andre opplevelser som for deg opplevdes mer krenkende). Jeg ville begynt med voldtektene og fokusert på dem. Dommeren hører mange beskyldninger om psykisk vold. Og det å slå noen som snorker, er nok heller ikke ansett som så veldig alvorlig (så lenge du ikke får blåmerker av det). Anonymkode: 6a8c6...e92 Søvndeprivasjon har blitt brukt som en teknikk for å få folk til å knekke i avhør, og kan anses som en form for tortur, så ville ikke bagatellisert dette. Det føyer seg inn i en beskrivelse av han som person. Har du vært i nytt avhør? Og kan du anmelde han, slik at dette også blir en del av tiltalen? Har du, eller barna, en bistandsadvokat du kan snakke med? Anonymkode: 30d27...486 7 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #11 Skrevet 4. februar 2024 Vær åpen om hva du ikke husker. Fortell det du husker, og ikke prøv å finne svar på f.eks. datoer, med mindre du kan knytte det til noe annet du husker. Si det akkurat som du skriver her. Det er helt normalt at det tar tid å forstå hva man har blitt utsatt for. Det han har utsatt deg for burde også være en del av tiltalen, så ta kontakt med bistandsadvokaten som følger opp barna og forhør deg om hvordan dette kan gjøres. Du burde helt klart ha en bistandsadvokat du også! Anonymkode: 65f4a...439 2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #12 Skrevet 4. februar 2024 Helt vanlig og normalt slik som du har gjort og forklart når det dreier seg om familievold. Så både politi og rettsinstans er klar over dette. Dette kommer til å gå fint! Anonymkode: d9350...fbd 2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #13 Skrevet 4. februar 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hvordan forklarer jeg dette i rettsaken, det er skjedd så mye så er redd di tror jeg lyver når jeg ikke husker noe fra avhøret Nå har jeg vært i noen rettssaker, og jeg kan fortelle deg at de dommerne er som menneskelige løgndetektorer. Hvis du forteller sannheten, og bare sannheten så blir det riktig. De er vant med folk som juger, og da har ikke historiene detaljer eller kan svares ut ved oppfølgingsspørsmål. Du skal ikke være redd for å ikke blir trodd, bare fortell det slik det var du opplevde det. La det bare renne ut, og så kan de selv sortere informasjonen og alvorlighetsgraden. Husk at hans advokat jobber for han, og det betyr at han vil nok forsøke å så tvil om påstander, og spørre om det var sånn. Du bare svarer på hvordan du opplevde det. Dette går bra. Lykke til! Anonymkode: 1165e...d65 2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #14 Skrevet 4. februar 2024 Hvis du er på krisesenter nå, kan du høre med dem om de vet hva du har krav på mtp juridisk bistand? Anonymkode: 1711c...73f 2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #15 Skrevet 4. februar 2024 Fortell så detaljert som mulig om alle tilfellene du kommer på. Noter de ned så det blir lettere å komme på og sette de mest mulig i rekkefølge. Spør bistandsadvokaten om han/hun anbefaler å ta med notatene i vitneboksen som støtte for forklaringen din. »politietterforsker» Anonymkode: b8d44...82b 2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #16 Skrevet 4. februar 2024 Ts. Takk for mange svar, ja har bistandsadvokat. Ble tatt inn til nytt avhør og det ble laget en anmeldelse, men jeg gruer meg så fælt, i politiavhøret var det vanskelig å forklare seg for det er så lite håndfast, men har lydopptak der han splr om det gjør noe om jeg skader meg, hvor han i samme lydopptak sier at det var jo bare på tull at han sa det. Er så redd for at alt jeg føler er bare oppspinn og forklaringen min bare skader barnas sak. Anonymkode: 3ab3b...2bf 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #17 Skrevet 4. februar 2024 30 minutter siden, AnonymBruker said: Ts. Takk for mange svar, ja har bistandsadvokat. Ble tatt inn til nytt avhør og det ble laget en anmeldelse, men jeg gruer meg så fælt, i politiavhøret var det vanskelig å forklare seg for det er så lite håndfast, men har lydopptak der han splr om det gjør noe om jeg skader meg, hvor han i samme lydopptak sier at det var jo bare på tull at han sa det. Er så redd for at alt jeg føler er bare oppspinn og forklaringen min bare skader barnas sak. Anonymkode: 3ab3b...2bf Han har gaslightet deg så mye at det er helt naturlig at du føler tvil. Ta kontakt med Kine bak "Du eier meg ikke". Se her: https://www.dueiermegikke.no/ Anonymkode: 65f4a...439
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #18 Skrevet 4. februar 2024 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Ts. Takk for mange svar, ja har bistandsadvokat. Ble tatt inn til nytt avhør og det ble laget en anmeldelse, men jeg gruer meg så fælt, i politiavhøret var det vanskelig å forklare seg for det er så lite håndfast, men har lydopptak der han splr om det gjør noe om jeg skader meg, hvor han i samme lydopptak sier at det var jo bare på tull at han sa det. Er så redd for at alt jeg føler er bare oppspinn og forklaringen min bare skader barnas sak. Anonymkode: 3ab3b...2bf Du må bare blokkere tanker om at noen vil tro han. For å knekke en psykopat må han bli tatt på løgnene. Du har sannheten. HUSK DET! Han har løgnene. Skal inn i det samme. Utsatt for mye psykisk og seksuell vold. Skammet meg mye,alt var jo min feil så han..og alle hatet meg.... De fucker med hodet ditt,MEN du vet sannheten.!!! Bare snakk rolig,tydelig og fortell det verste og høydepunkter av det til dommeren. Ikke se på hans ADV og han noen gang. Anonymkode: d3658...f06 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #19 Skrevet 4. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ts. Takk for mange svar, ja har bistandsadvokat. Ble tatt inn til nytt avhør og det ble laget en anmeldelse, men jeg gruer meg så fælt, i politiavhøret var det vanskelig å forklare seg for det er så lite håndfast, men har lydopptak der han splr om det gjør noe om jeg skader meg, hvor han i samme lydopptak sier at det var jo bare på tull at han sa det. Er så redd for at alt jeg føler er bare oppspinn og forklaringen min bare skader barnas sak. Anonymkode: 3ab3b...2bf Jeg forstår at du gruer deg, og det er helt naturlig etter hva du og barna har gjennomgått. En rettssak i seg selv er jo også skummelt, og de færreste har vært i en rettssal før. Det kan oppleves overveldende. Du kan be om at han forlater rettssalen under din forklaring, dersom du synes det er ubehagelig å vitne foran han. Det er et helt greit ønske å komme med. Du kan også be om å få vitnestøtte. Et godt tips du fikk tidligere i tråden er å skrive ned så mye du husker av hendelser, små og store ting, som kan være med på å bekrefte historien din. Skriv ned så mye som mulig, og ta det opp med bistandsadvokaten din. Psykisk vold er også vold! Du beskriver mye i det første innlegget ditt "sa han at jeg var udugelig, det var ord som var brukt daglig over flere år, det var dager han ikke pratet så eller erkjente meg , eller det var kroppspråk som sa at jeg kunne ikke noe, lyder som sa han ikke hadde tro på meg, eller ord som ble sagt som han senere mente det var på tull" Her synes jeg du har klart å sette ord på en veldig vanskelig og uforutsigbar hverdag for deg - der du beskriver både oppførselen hans og omfanget av det. Det pågikk daglig, og over flere år. Og han prøver å nedskalere sin egen oppførsel med å si det var på tull (indirekte at du burde skjønt at han ikke mente det og devaluerer dine følelser). Dette sier mye om hvordan han er som person. Skjedde dette også slik at barna fikk det med seg? Det er i så fall også noe du bør notere ned. Denne setningen synes jeg er ekstra trist: " voldtektene kan jeg huske på dato, men det er umulig å bevise for vi bodde sammen". Du skriver ikke noe her om hvorfor du opplevde det som voldtekt (det trenger du heller ikke utdype), men all sex som har skjedd mot din vilje er i utgangspunktet voldtekt uansett hvor mye du var samboer eller gift med ham! Det er ikke slik at han må ha truet deg med kniv for å ha sex med deg for at det er voldtekt, det er mange andre måter man kan true til seg sex på. Du skriver blant annet at han har vekket deg mye, så hvis han for eksempel holdt deg våken med vilje for at du til slutt skulle gi etter bare for å få fred og kunne sove. Eller at han er truende til å lage mye bråk som vekker barna, slik at du gir etter "for husfredens skyld". Dette er eksempler på seksuell vold. Spesielt om det skjer over tid. "den fysiske volden var alltid uhell, han kunne trø på meg, dytte meg i en vegg men det var ikke med vilje, han så meg bare ikke. Søvnen var ofte det verste, han kunne legge seg lenge etter meg, slå meg hardt i armen når han mente jeg snorket, selv om jeg sa jeg ikke fikk sove etter han vekket meg, å jeg var den eneste som jobbet å trengte den nattesøvnen, eller han kunne trå på meg når han skulle legge seg for at jeg skulle våkne." Dette er jo noe han helt klart gjorde med vilje, og det er vold! Jeg har dultet på snorkende partnere i håp om at de skulle slutte å snorke (og ja, de vet selv at de snorker), men han gikk jo virkelig inn for å ødelegge søvnen din. Du har sagt i fra om at du sliter med å sovne igjen, men han fortsetter og det virker som han gjorde det med vilje (for eksempel ved å tråkke på deg). Du nevner også noen eksempler på at han tråkker på deg og dytter deg, og om du tenker deg om så finnes det nok sikkert mange flere eksempler på lignende krenkende adferd. Dette er nok ikke uhell. Få det det ned på papir! Anonymkode: 30d27...486 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå