Gå til innhold

Tarmkreft screening for de som fyller 55 år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 55 år i dag (4 februar)🎉🎈🎁🎂 og kom plutselig på at jeg leste at det året man fyller 55 år, får man tilsendt et tarmkreft screeningkit der man skal sende inn prøver fra avføringen.

Stemmer dette?

(Forøvrig synes jeg at jeg har blitt altfor voksen, og forstår ikke hvorfor årene har blitt av)

Anonymkode: dcbec...1e2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja

Anonymkode: 6d36e...a6d

Skrevet

Herregud, gir de seg aldri? Jeg har sagt fra at jeg ikke vil ha noe mer innkallinger til noe som helst noen sinne, så håper de ikke sender til meg. 

Anonymkode: d4f01...5d2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Herregud, gir de seg aldri? Jeg har sagt fra at jeg ikke vil ha noe mer innkallinger til noe som helst noen sinne, så håper de ikke sender til meg. 

Anonymkode: d4f01...5d2

Fordi du… har ikke tarmer? Eller har du bare lyst på litt tarmkreft? De jeg har sett dø av det syntes ikke det var noe stas, tror de gjerne skulle hatt det screening-tilbudet i sin tid.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
Kalikalinka skrev (17 timer siden):

Fordi du… har ikke tarmer? Eller har du bare lyst på litt tarmkreft? De jeg har sett dø av det syntes ikke det var noe stas, tror de gjerne skulle hatt det screening-tilbudet i sin tid.

ja, nei, man kan ikke gå å innbille seg at man blir rammet/syk av alt heller.. bra det er valgfritt.

Anonymkode: 4a0a7...10d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

ja, nei, man kan ikke gå å innbille seg at man blir rammet/syk av alt heller.. bra det er valgfritt.

Nå er vel kreft I mageregionen de færreste overlever. Oppdages som regel for sent også. Da går det fort, veldig fort 💀

Anonymkode: a00a1...5f3

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg synes man skal benytte seg av denne screeningen som er så lettvint og helt gratis. Den avslører bare usynlig blod i avføringen og det er jo ikke noe ct/mr man tar som avslører svulster, men den kan være en indikator på polypper i tarmen som er godartede men som kan fjernes før de blir ondartede.

Jeg har nettopp begravet min bror som døde av endetarmskreft 49 år gammel, så jeg tar ikke lett på tarmkreft lenger.

Man går gjerne med kreft i kroppen i åresvis uten at man merker noe særlig, så da er en sånn test en lur ting å ta.

Ts

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nå er vel kreft I mageregionen de færreste overlever. Oppdages som regel for sent også. Da går det fort, veldig fort 💀

Kreft med spredning er det man bør frykte-da går det ofte fort unna når man har endetarmskreft/tykktarmskreft 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Bra det går fort om det skulle skje at man blir rammet av kreft. Ingen vil vel gå lenge med smerter før man taper kampen. Å som sagt, så vet man ikke selv at man er død den dagen det skjer.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Av alt?

Tarmkreft er den hyppigste kreftformen som rammer begge kjønn, dette er også en form som har gode prognoser om en behandles tidlig. Det er nettopp det denne teste gir mulighet for. 

• Liker 3
Skrevet
Gregarious skrev (2 minutter siden):

Av alt?

Tarmkreft er den hyppigste kreftformen som rammer begge kjønn, dette er også en form som har gode prognoser om en behandles tidlig. Det er nettopp det denne teste gir mulighet for. 

Ja, det er hyling å skriking om prostatakreft, livmorhalskreft, brystkreft, tarmkreft, bukspyttkjertelkreft.. Man blir nervevrak om man skal gå å tenke på alt.

Skrevet

Bra å gi tilbudet, men enig i at man bør kunne reservere seg mot alt dette. Jeg har til og med fått innkalling til time som jeg aktivt måtte avbestille for å ikke måtte betale for den, det kan ikke være riktig. Folk har ulike grunner til å ville reservere seg. 

Anonymkode: 39283...743

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Ja, det er hyling å skriking om prostatakreft, livmorhalskreft, brystkreft, tarmkreft, bukspyttkjertelkreft.. Man blir nervevrak om man skal gå å tenke på alt.

Ja det er opp til vær enkelt. 

- Natural selection at work.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...