Gå til innhold

Her i vårt forhold gjør mannen mest. Flere som har det slik?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært med min mann i snart 10 år, vi har satt 3 barn til verden, og i løpet av våre år har jeg vært mye syk. 
Siden jeg har vært mye syk så har mannen tatt på seg hovedansvaret for hus og barn, vi lever veldig utradisjonelt. 
Jeg er fortsatt syk, men jeg står i jobb (ikke fullt) og jeg prøver å være en mamma. 
Det er perioder jeg faktisk ikke gjør noe og har nok med å eksistere. Da kan mannen komme hjem til full vask av oppvask, rot på spisebordet og kaos. 
Jeg har i tillegg til fysisk sykdom, bipolar2 og vi har fått litt svar på hvorfor jeg sliter veldig i perioder med å utføre oppgaver. Jeg har egentlig ansvaret for klesvask, det får jeg ikke alltid til. 
Viktigste for oss er at jeg fungerer som mamma, kjæreste og fungerer i jobb. 
Det betyr at jeg må hvile mye. 
Det var ikke dette min mann valgte, og tror han synes det er vanskelig til tider, likevel gjør han det meste uten å klage på meg. 
Vi leser mye sammen her inne, (jeg leser høyt ;) ) og diskuterer, har en samtale om forskjellig emner. Der får jeg også vite hvordan han tenker, om han er irritert på meg, om han tror jeg kan få til endring. 
Han er ikke misfornøyd med situasjonen, han har det bra med meg og han gjør dette med glede. Når det gjelder barn så er vi nok mer der at jeg har kontroll, jeg skriver ned, jeg "husker" datoer osv 

Flere som har et utradisjonelt forhold, for slikt forhold er veldig utradisjonelt. Det er som oftest kvinnene som gjør det meste. 
Synes mannen det er greit hos dere?

Anonymkode: 5c4ea...a6b

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har inntrykk av at mennene ofte gjør mest. I bursdager er det ofte fedrene som følger. På foreldremøter og arrangementer er det ofte de som stiller opp. De skal hjem og lage middag, klippe plenen og legge ungene...

Anonymkode: 575c2...237

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har vært med min mann i snart 10 år, vi har satt 3 barn til verden, og i løpet av våre år har jeg vært mye syk. 
Siden jeg har vært mye syk så har mannen tatt på seg hovedansvaret for hus og barn, vi lever veldig utradisjonelt. 
Jeg er fortsatt syk, men jeg står i jobb (ikke fullt) og jeg prøver å være en mamma. 
Det er perioder jeg faktisk ikke gjør noe og har nok med å eksistere. Da kan mannen komme hjem til full vask av oppvask, rot på spisebordet og kaos. 
Jeg har i tillegg til fysisk sykdom, bipolar2 og vi har fått litt svar på hvorfor jeg sliter veldig i perioder med å utføre oppgaver. Jeg har egentlig ansvaret for klesvask, det får jeg ikke alltid til. 
Det var ikke dette min mann valgte, og tror han synes det er vanskelig til tider, likevel gjør han det meste uten å klage på meg. 
Vi leser mye sammen her inne, (jeg leser høyt ;) ) og diskuterer, har en samtale om forskjellig emner. Der får jeg også vite hvordan han tenker, om han er irritert på meg, om han tror jeg kan få til endring. 
Han er ikke misfornøyd med situasjonen, han har det bra med meg og han gjør dette med glede. Når det gjelder barn så er vi nok mer der at jeg har kontroll, jeg skriver ned, jeg "husker" datoer osv 

Flere som har et utradisjonelt forhold, for slikt forhold er veldig utradisjonelt. Det er som oftest kvinnene som gjør det meste. 

Skulle stå 20 år samme. :) 

Skrevet

Mannen min gjør alt han ser bør gjøres, uten noensinne å klage. Han blir nok sliten og lei av og til, men han klager bare aldri. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har inntrykk av at mennene ofte gjør mest. I bursdager er det ofte fedrene som følger. På foreldremøter og arrangementer er det ofte de som stiller opp. De skal hjem og lage middag, klippe plenen og legge ungene...

Det inntrykket har ikke jeg, er som regel mammaer som er på det meste, og mannen min er ganske alene

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi nærmer oss tjue år sammen vi og. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Enig, aldri møtt kvinne som har ryddet hjemme en gang i måneden engang. Føler kvinner bare gamer og sover langt utpå dagen. Menn som får ting til å gå rundt og gjør mest. 

Anonymkode: e6f17...d01

• Liker 2
Skrevet

Vi har det slikt, mannen lager også middag hver dag, men jeg anser det ikke som noe utradisjonelt forhold. Det er ca 50-50 om mannen eller kvinnen bidrar mest, både med husarbeid og barn, i min omgangskrets. 

Anonymkode: 45b37...86c

Skrevet

Vokst opp i familie hvor pappa har holdt alt inne og alt ute vedlike. Tror mamma aldri har vasket en kopp, eller satt på en maskin med klær. Men veldig flink til å kjefte og smelle da. I dagens moderne samfunn er det vel slik at mannen gjør 50% av det innomhus og med barn, og stort sett alt vedlikehold utomhus også. Sjelden jeg møter noen par eller familier der dama gjør mest.

Anonymkode: 78163...ed0

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

De mennen som gjør mest i et parforhold, har vært de som har dratt ifra sin partner, eller det er vel to stykker jeg kjenner som ikke har dratt (enda) ihvertfall.. 

Det er det inntrykket jeg har, altså at når det er mannen som gjør mest, så er det de som drar. 

Selv har jeg ikke vært i en slik dynamikk før. Så kan ikke svare. Men, håper at din mann blir, men pass også litt på at ikke alt blir dumpet på han også, selvom du er syk så er det for dere alles beste og være delakti. 

Det vil jo også bli veldig tung om mannen din velger å gå på et tidspunkt. Og, når det kommer til bipolar2, så er jo dette en psykodom som gjør at du sliter mere med deprisjoner, det beste for å unngå deprisjoner, er å sette seg små mål og nå disse. 

Et tips, du har ansvar for klær, da tar du ALLTID ansvar for de klærne, men det trenger ikke å være døden. Sett på deg headsett, fyll på et glass vin (om du drikker) og gjør dette til en gøy aktivitet som egentlig nærer deg. 

Jeg vet ikke hva du liker, men poenget mitt er å gjøre denne oppgaven, og gjør den til en lystbetont oppgave. Du klarer det. 

Og når du holder på med denne oppgaven kan du si at du ikke vil bli forstyrret, du vil ha fokus. 

Det er også viktig å være aktiv når man har deprisjoner. Musikk, vann og andre ting som får deg til å kjenne å føle på kroppen, danse er gull! 

bruk musikk og dans til alt det er verdt! 

Og ja, det vil være litt tungt i starten og tvinge seg selv, men så etterhvert så vil dette bli naturlig for deg også. 

Skjønner at det ikke var dette du spurte om, men jeg kommer med litt tips alikevel. Tilfellet du er interessert i å høre :) 

Har hatt diagnosen, før jeg også. 

Husk at det er mange som er feildiagnostiserte, og du kan bevege deg ut av denne diagnosen så lenge du lærer deg nye verktøy. 

Anonymkode: cca4d...57d

• Liker 1
Skrevet

Leste statistikk som viste at norske menn har mindre fritid enn norske kvinner når man legger sammen husarbeid og jobb. Norske kvinner hadde forresten mest fritid av alle kvinner i hele verden. Allikevel klager norske kvinner over at de er slitne når de har verdens beste menn i livene sine.

Skulle ikke forundre meg at norske menn gjør enda mer nå enn de gjorde for noen år siden. Norske kvinner er jo eksperter på å psyke ut mennene sine og å kreve. Og norske menn bare godtar.

Anonymkode: fdd30...7bd

• Liker 4
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Leste statistikk som viste at norske menn har mindre fritid enn norske kvinner når man legger sammen husarbeid og jobb. Norske kvinner hadde forresten mest fritid av alle kvinner i hele verden. Allikevel klager norske kvinner over at de er slitne når de har verdens beste menn i livene sine.

Skulle ikke forundre meg at norske menn gjør enda mer nå enn de gjorde for noen år siden. Norske kvinner er jo eksperter på å psyke ut mennene sine og å kreve. Og norske menn bare godtar.

Skulle bare mangle. Mener du kvinner skal godta å være hjemme for å vaske og rydde bare fordi de er kvinner?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Når du er syk og i tillegg har Bipolar 2 samt ofte bare orker eksistere så selvfølgelig må du har hjelp....?

Tror ingen mann eller dame hadde valgt ha det slik nei,men her må han jo. 

Så dette innlegget passer seg jo ikke med spørsmålet ditt som er generelt "om menn gjør mer hjemme?"... Hos 2 friske deler man ofte 50/50. 

Anonymkode: 7e5d9...70a

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Når du er syk og i tillegg har Bipolar 2 samt ofte bare orker eksistere så selvfølgelig må du har hjelp....?

Så dette innlegget passer seg jo ikke med spørsmålet ditt som er generelt "om menn gjør mer hjemme?"... Hos 2 friske deler man ofte 50/50. 

Vi kan velge å gjøre det annerledes, det betyr at jeg ikke klarer å stå i jobb. Dette er noe vi snakker om hjemme, hva vi mener er viktig i vår familie. Det er ikke sånn at jeg da går rundt å klager på hvordan ting gjøres eller ser ut, og noen ganger har jeg perioder jeg bidrar mye. Vi har alltid hatt det slik, og mannen trives i vårt forhold og vi har det veldig bra sammen. Selv om mange er syke så deler fortsatt mange 50/50, og det er få forhold som er skjevfordelt slik som oss, det er mer skjevfordelt den andre veien at kvinnen tar mest. Derfor er vært utradisjonelt selv i dag. 

Og til deg som tenker mannen min kan gå så gjør han ikke det på bakgrunn av dette, men da vil han gå av andre grunner. Dette er vår dynamikk som fungerer :) 

Og nei man blir ikke frisk av bipolar om man bare skjerper seg litt, den er der fra du var ung. Du kan være symptomfri i mange år, men fortsatt vil ting være vanskelig. Jeg har det veldig bra, men det er fordi min mann er slik han er og gjør det trygt og godt i er forhold. 

Jeg tror at selv om jeg hadde vært frisk så hadde det fortsatt vært mannen som gjorde det meste :) 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg har ikke skrevet noe om at jeg ikke får hjelp? jeg får hjelp og blir fulgt opp. Lenge siden jeg har vært deprimert nå :) Vi bare velger å prioritere at jeg fungerer bra på tre arenaer det er jobb, mamma og kjæreste.   

• Hjerte 2
Skrevet

For å være helt ærlig er det nok mannen som gjør mest her også. Halvparten av alt innomhus og med barn, i tillegg til alt «mannfolkarbeidet» ute 🙈

Anonymkode: c50f4...f7c

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Vi kan velge å gjøre det annerledes, det betyr at jeg ikke klarer å stå i jobb. Dette er noe vi snakker om hjemme, hva vi mener er viktig i vår familie. Det er ikke sånn at jeg da går rundt å klager på hvordan ting gjøres eller ser ut, og noen ganger har jeg perioder jeg bidrar mye. Vi har alltid hatt det slik, og mannen trives i vårt forhold og vi har det veldig bra sammen. Selv om mange er syke så deler fortsatt mange 50/50, og det er få forhold som er skjevfordelt slik som oss, det er mer skjevfordelt den andre veien at kvinnen tar mest. Derfor er vært utradisjonelt selv i dag. 

Og til deg som tenker mannen min kan gå så gjør han ikke det på bakgrunn av dette, men da vil han gå av andre grunner. Dette er vår dynamikk som fungerer :) 

Og nei man blir ikke frisk av bipolar om man bare skjerper seg litt, den er der fra du var ung. Du kan være symptomfri i mange år, men fortsatt vil ting være vanskelig. Jeg har det veldig bra, men det er fordi min mann er slik han er og gjør det trygt og godt i er forhold. 

Jeg tror at selv om jeg hadde vært frisk så hadde det fortsatt vært mannen som gjorde det meste :) 

Skjønner. Det er bare veldig lett og "tro" så veldig at man er låst til en diagnose. Helse er egentlig ikke slik. 

Og mentalhelse enda større grunn til å ha tvil da, man faktisk ikke er 100% sikker på riktig diagnose. 

De tror, iforhold til hvilket skjema de følger. I perioder får VELDIG mange bipolar diagnose, en annen periode får VELDIG mange ADHD diagnose, en annen periode så er det Autisme osv.. Eller PTSD.. 

Omtrent hele familien min jobber innen psykiatrien, jeg har vært innenfor psykiatrien i mange år. 

Tenkte ihvertfall, å si ifra. At man ikke er låst fast i en diagnose. Spesielt, den typen. Du har behov for verktøy. 

Men, lykke til :) Også er det jo fint at dere har det bra sånn gjenerelt, og at dere begge har det fint som par å familie. Det er ekstremt gull og nyttig å ha! Du er heldig som har en så fin mann som er der å hjelper til, og virkelig er en bauta for deg å familien sin ❤️

Anonymkode: cca4d...57d

Skrevet
On 2/4/2024 at 12:34 AM, AnonymBruker said:

Skulle bare mangle. Mener du kvinner skal godta å være hjemme for å vaske og rydde bare fordi de er kvinner?

Nei, det har jeg ikke sagt. Det jeg sier er at norske menn gjør mest av alle menn i hele verden. Og at norske kvinner er jevnt over aldri fornøyd uansett hva mennene deres gjør

Skrevet

Min mann er også den som gjør mest. Han finner stor glede i å bidra til at mine dager er så gode som mulig. Jeg trodde dette ville avta med årene, men han bærer meg på gullstol etter 15 års ekteskap. Han ordner middagen hver dag,  vasker nesten alt av klær, gir meg kaffe på senga hver morgen, vasker til hver helg, fikser og ordner. Han var også fotballtrener til ungene da de var mindre. Han sier fortsatt at han ikke vet hva godt han skal gjøre for meg, og ja jeg vet jeg er skikkelig bortskjemt. 

Anonymkode: d3a20...837

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.2.2024 den 0.28):

Haha nei, den viste vel motsatt? Menn gjør minst og forventer mest, og er de misfornøyde skader de andre/tar de det ut over andre/dreper andre.

Anonymkode: 48765...c22

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...