AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #21 Skrevet 4. februar 2024 Mardina skrev (20 minutter siden): For meg er motivasjonen å få en bedre helse og selvfølgelig føle meg mer komfortabel i en kropp som jeg har hatet i mange år. Jeg vet at det er utelukkende min egen feil at jeg er overvektig. Men nå har jeg tatt tak. Jeg begynte i februar i fjor og den første mnd var ikke motivasjonen på topp. Men jeg sa til meg selv at fra mars så SKAL jeg ta tak og det var akkurat det jeg gjorde. På 1 år nå har jeg tatt av ca. 20 kg. Og det er kun med egen innsats. Ingen ekstreme dietter, shaker eller slankepiller. Kun med å forandre litt på kostholdet og bevege meg mer. Jeg startet med å ta en tur til fastlegen min og var da i utgangspunktet ute etter å få resept på slankepiller. Men så ville han heller henvise meg til en avd. på Bærum sykehus, som hjelper folk som sliter med overvekt. Så der har jeg gått på kontroller ca. 2 hver mnd i snart 1 år. Skal på 1 års kontroll den 20 februar. Siden jeg ikke trives på treningssenter, så er turgåing den formen for trening som jeg driver med. Jeg går minimum en halvtime/3 kvarter hver dag. Når snøen forsvinner helt, så blir det nok lettere å gå lengre turer også. Jeg har også hund, som må ut på tur hver dag og han er også en god motivasjon ❤️ Jeg har fått tilbud om slankepiller på sykehuset også, men har takket nei foreløpig. Jeg er også der at jeg vil prøve mest mulig selv, før jeg evt. går til skrittet og henter slankepiller på resept. Jeg vil rett og slett klare dette selv. Jeg er også svært skeptisk til disse slankepillene og bivirkningene som følger med. Jeg er dessverre litt pinglete når det kommer til smerter. Jeg har vært overvektig i mange år, men har ikke hatt lyst eller motivasjon til å gjøre noe med det tidligere. Jeg har også PCOS, som gjør det litt vanskeligere å gå ned i vekt. Men jeg håper at jeg jo fortsetter på den gode stien som jeg er på nå. Motivasjonen min har i hvert fall ikke blitt borte på dette året, den er fortsatt på topp og det er jeg jo glad for. Det høres ut som om vi har gjort mye av det samme, bare at jeg ikke har lege/sykehus i ryggen (hadde garantert hatt fastlegen min i ryggen om jeg hadde bedt om det, men jeg har ikke delt hva jeg driver med der, annet enn vårparten i fjor da jeg sa at jeg hadde tatt "litt tak" og jeg fikk slutte med blodtrykksmedisiner. Kan jeg spørre hva overvektsklinikken på Bærum Sykehus gjør? Altså, er det kostholdstips, samtaler om feks overspising, treningstips, hva bidrar de med? Spør av oppriktig nysgjerrighet fordi jeg lurer på om jeg burde involvere noen når jeg skal ned de siste 15 (gjerne 20) kiloene.... Anonymkode: 799b8...23c 1
Mardina Skrevet 4. februar 2024 #22 Skrevet 4. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det høres ut som om vi har gjort mye av det samme, bare at jeg ikke har lege/sykehus i ryggen (hadde garantert hatt fastlegen min i ryggen om jeg hadde bedt om det, men jeg har ikke delt hva jeg driver med der, annet enn vårparten i fjor da jeg sa at jeg hadde tatt "litt tak" og jeg fikk slutte med blodtrykksmedisiner. Kan jeg spørre hva overvektsklinikken på Bærum Sykehus gjør? Altså, er det kostholdstips, samtaler om feks overspising, treningstips, hva bidrar de med? Spør av oppriktig nysgjerrighet fordi jeg lurer på om jeg burde involvere noen når jeg skal ned de siste 15 (gjerne 20) kiloene.... Anonymkode: 799b8...23c Klart du kan 😊 Jeg har hatt samtaler med både lege, sykepleier og kostholdsveileder(vet det heter noe annet, men kommer ikke på det nå 😄). Stor sett snakker vi om hvordan det har gått siden siste møte, om det er noe jeg synes er vanskelig, hva jeg har spist (ikke i veldige detaljer) og så veier jeg meg og sjekker blodtrykket. På en måte så er de der for å gi tips og gi meg feedback på hva jeg gjør riktig og hva jeg kan gjøre bedre. Jeg gjør mye riktig da, så det har ikke vært så mye "formaninger" fra deres side. De er en støttespiller og heier på meg på veien. Jeg har vært veldig fornøyd med oppfølgningen jeg har fått fra dem. Du kan jo høre med fastlegen din om h*n vil gi deg en henvisning til Bærum sykehus. Jeg er i hvert fall veldig fornøyd 😊
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #23 Skrevet 4. februar 2024 Mardina skrev (20 minutter siden): Klart du kan 😊 Jeg har hatt samtaler med både lege, sykepleier og kostholdsveileder(vet det heter noe annet, men kommer ikke på det nå 😄). Stor sett snakker vi om hvordan det har gått siden siste møte, om det er noe jeg synes er vanskelig, hva jeg har spist (ikke i veldige detaljer) og så veier jeg meg og sjekker blodtrykket. På en måte så er de der for å gi tips og gi meg feedback på hva jeg gjør riktig og hva jeg kan gjøre bedre. Jeg gjør mye riktig da, så det har ikke vært så mye "formaninger" fra deres side. De er en støttespiller og heier på meg på veien. Jeg har vært veldig fornøyd med oppfølgningen jeg har fått fra dem. Du kan jo høre med fastlegen din om h*n vil gi deg en henvisning til Bærum sykehus. Jeg er i hvert fall veldig fornøyd 😊 Tusen takk! Bor på Øvre Romerike, så om det finnes noe tilsvarende på Ahus, så hører jeg sikkert til der... Men det er kanskje dumt å begynne å be om hjelp etter å ha gått ned 20 kilo? Jeg har jo pr definisjon vist at jeg vet hva jeg må gjøre da... Har BMI på 33 nå (startet på 40). Eller er det vanlig å måtte få litt ekstra pushing etter en stund, kanskje.... Jeg skal tenke litt på det, om jeg skal ta en samtale med fastlegen om dette. Hun har ikke vært en del av dette annet enn at jeg hadde gjort "nok" til at det hjalp på blodtrykket. Jeg sa ikke da at jeg kom til å prøve å fortsette nedgangen.... Anonymkode: 799b8...23c
Mardina Skrevet 4. februar 2024 #24 Skrevet 4. februar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Tusen takk! Bor på Øvre Romerike, så om det finnes noe tilsvarende på Ahus, så hører jeg sikkert til der... Men det er kanskje dumt å begynne å be om hjelp etter å ha gått ned 20 kilo? Jeg har jo pr definisjon vist at jeg vet hva jeg må gjøre da... Har BMI på 33 nå (startet på 40). Eller er det vanlig å måtte få litt ekstra pushing etter en stund, kanskje.... Jeg skal tenke litt på det, om jeg skal ta en samtale med fastlegen om dette. Hun har ikke vært en del av dette annet enn at jeg hadde gjort "nok" til at det hjalp på blodtrykket. Jeg sa ikke da at jeg kom til å prøve å fortsette nedgangen.... Anonymkode: 799b8...23c Det skader jo ikke å prøve. I det minste får du jo noen som kan gi deg tips og triks på hvordan du skal få av de siste gjenstridige kiloene. Det er nok flere sykehus som har samme avdelinger, det har jeg ikke satt meg inn i. Jeg bor i Buskerud selv, så det nærmeste for meg er uansett det opplegget jeg har på Bærum sykehus. Men det finnes nok sikkert tilsvarende avdelinger andre steder i Norge. Endret 4. februar 2024 av Mardina
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #25 Skrevet 4. februar 2024 Min største motivasjon er nok gleden ved å være sprek og slank. Jeg liker å være veldig aktiv med familien, og løper mye selv. Det er mye lettere å være aktiv når jeg er lett selv. Jeg er normalvektig nå, men gikk opp 5 kilo grunnet helseutfordringer. Helsen er nå bedre, og jeg slanker meg for å komme tilbake til min normale vekt. Anonymkode: 106e9...365
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #26 Skrevet 4. februar 2024 For min del handler det om at treninga er den tingen jeg faktisk kan kontrollere akkurat nå. Ok, så har absolutt alt annet gått til helvete, jeg sitter her uten jobb, uten kjæreste, uten bosted... å investere i min egen helse er rett og slett den tingen jeg må gjøre akkurat nå, så har jeg ihvertfall den delen av livet på plass. Anonymkode: c94a0...f47
Danseskjørt Skrevet 5. februar 2024 #28 Skrevet 5. februar 2024 At klær sitter finere på og at jeg føler meg sexy for mannen min😇
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #29 Skrevet 5. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 4.2.2024 den 12.50): Tror dette må være det beste rådet jeg har lest på nett angående slanking. Følg denne så kommer du langt. Anonymkode: 6dc84...4bb Enig. Nesten ufattelig mtp alt som skrives om slanking. Anonymkode: 8b12d...382
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #30 Skrevet 5. februar 2024 Det å se bra ut og være lean og ha poppende bein i ansiktet er motivasjon nok for meg Anonymkode: 6a0ab...e79
Luka_S Skrevet 5. februar 2024 #31 Skrevet 5. februar 2024 (endret) - Endret 5. februar 2024 av Luka_S
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #32 Skrevet 6. februar 2024 Er økte levekostnader.... Krymper dag for dag. Anonymkode: e1e53...18e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå