AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #21 Del Skrevet 3. februar 2024 Prisen avhenger også veldig av hvilket kraftfôr du velger. Feks er mange hester småallergiske mot ulike ting, noen får fôrkuler av de fleste pelletrerte fôr og så videre. Der jeg hadde hest sist var tilgang på ulike typer fôr begrensa så da måtte jeg bare handle det dyre fôret jeg fikk tak i. Anonymkode: ce718...4f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #22 Del Skrevet 3. februar 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er nettop dette som ikke stemmer. En løpshest kan greie seg med veldig lite kraftfôr, kanskje bare tilskudd, olje og feks betfiber eller lignende. Maksimal tyggetid og helt riktig grovfôr kan holde selv for løp der en hobbyhest trenger kraftfôret fordi den kanskje ikke spiser nok grovfôr eller fordi grovfôret ikke klaffer. Oppstallingsformen kan påvirke, alder, tidligere bruk og så mye annet påvirker i tilegg til bruken. Noen hobbyhester går nesten like hardt som løpshester. Anonymkode: ce718...4f4 De kan greie seg med veldig lite ja, skjønner. Men normalt får de jo en del. Anonymkode: 96072...fbb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #23 Del Skrevet 3. februar 2024 Jeg har tre hester, en kbt, en haflinger og en fullblods. Kaldblodsen og haflingeren koster 0 i kraftfor, fullblodsen ca 2000,- i mnd. Alle får vitaminer og ca 20 kg grovfor i døgnet. Anonymkode: fa411...9a1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #24 Del Skrevet 3. februar 2024 De fleste kaldblodige hester i lett trening trenger ikke kraftfôr (unntak for unghester, drektige og lakterende hopper). De bør få vitaminer, det koster 450 kr for 10 og og hesten trenger 100-150 g/dag avh av vekt. Det er selvsagt individuelle forskjeller på behov, men de aller fleste kaldblodige hobbyhester trenger ikke kraftfôr. Anonymkode: 8d966...d35 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solsolsol Skrevet 3. februar 2024 #25 Del Skrevet 3. februar 2024 Ingen av mine har fått kraftfor, men de har fått noe vitaminer ol. Koster kanskje maks et par hundrelapper i måneden. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #26 Del Skrevet 3. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Skal skaffe. Men tror det blir for dyrt da jeg hørte en må beregne 1800kr hver måned, kan vel ikke stemme? Anonymkode: 96072...fbb En hest koster nok mye mer enn 1800 i måneden til kraftfór. Hesten skal ha stallplass, strø, treningsplass, sal og seletøy, veterinær, høy, kanskje medisiner og vitaminer. Det baller fort på seg. Om du skal leie stallplass og kjøpe fòr, blir det fort 4-6000,- i måneden. I tillegg kommer kjøp av hesten på kanskje flere titusener, samt et helt uforutsigbart årlig beløp til veterinær. Skal du flytte den, trenger du å leie transport, eller kjøpe hestehenger. Da må du også ha en bil som er stor nok til dette, og riktig førerkort for bil og henger. Forsikringer bør du kanskje ha, som kan dekke veterinærutgifter ved større skader og sykdommer. Trur jeg ville regnet 10 000,- i måneden, jeg, for å være noenlunde sikker på at det dekker alt. Anonymkode: 11960...c52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gekko Skrevet 3. februar 2024 #27 Del Skrevet 3. februar 2024 Det kommer an på den individuelle hesten, hvor mye grovfôr den får, næringsinnholdet i grovfôret, hvor mye den trenes. Jeg har hatt hest(er) i 25 år og for én hest kan det variere fra kun en neve mineraler til mange kilo kraftfor per dag. Har en hest av kaldblodstype nå og variere mellom kanskje 50-100 kr/mnd nå om vinteren (kun mineraler, men mye grovfor) til over 1000 kr/mnd om sommeren når hesten står på beite i fjellet og brukes mye. (Har også en ponni som ikke bør ha kraftig beite, så det er lettere å gi tilskudd enn å slanke resten av året) 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #28 Del Skrevet 4. februar 2024 Kaldblodsen min brukte kraftfor og vitaminer for mellom 200 og 800,- pr måned. Anonymkode: fc54b...408 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Myrmica Skrevet 5. februar 2024 #29 Del Skrevet 5. februar 2024 Til min dølahest bruker jeg kanskje 250 kr i mnd på kraftfôr. Kunne nok klart oss med mindre også, men liker å gi vitaminer, litt ekstra fiber + tilskudd av protein, og så jeg synes det er hyggelig å gi litt grøt på kveldstid 😊 Hvor mye en hest trenger er veldig individuelt, og kommer mest an på sammensetningen av grovfôret, og hvor mye den brukes. Gå gjennom fôranalyse av grovfôret og se om hesten trenger noe næringsstoffer den ikke får dekket derfra, og vurder hva din hest trenger ut fra det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #30 Del Skrevet 6. februar 2024 Bruker 500kr i mnd ca på min store varmblodstraver. Betfiber og diamant 👌 men har olje, magnesium, salt, nype oppi og. Anonymkode: dfba3...3a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #31 Del Skrevet 6. februar 2024 Det koster mellom 5000 kr og 7000 i mnd å ha hest. Anonymkode: 6d334...28d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå