Gå til innhold

Hvor mye penger på kraftfor til hest i måneden?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor mye penger man man forvente å bruke på kraftfor til en kaldblodshest i måneden? Hesten brukes ikke i trav, kun til fritid og hobby bruk. Og trenger en å beregne så mye? Hvor mye kan minste beregningen være sånn ca?

Anonymkode: 96072...fbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer helt an på hva hesten har behov for. Noen har ikke behov for særlig kraftfòr og klarer seg med ekstra vitaminer, mens andre trenger kraftfòr. 
Skal du kjøpe en hest, eller har du en? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer først og fremst på prisen i måneden når man går utifra minstelaget av behovet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melus skrev (Akkurat nå):

Det kommer helt an på hva hesten har behov for. Noen har ikke behov for særlig kraftfòr og klarer seg med ekstra vitaminer, mens andre trenger kraftfòr. 
Skal du kjøpe en hest, eller har du en? 

Skal skaffe. Men tror det blir for dyrt da jeg hørte en må beregne 1800kr hver måned, kan vel ikke stemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skal skaffe. Men tror det blir for dyrt da jeg hørte en må beregne 1800kr hver måned, kan vel ikke stemme?

Det kommer helt an på hesten, for noen er ikke den summen urealistisk. Det er veldig dyrt å ha hest. Høy, spon, sko, veterinær/vaksiner, tannstell, utstyr. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regn minimum 5k/mnd i snitt ila året. Går masse til nye sko,  vetrinær osv. Kraftfor er bare en bitte liten ting i regnestykket

Anonymkode: 5a7b8...e5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Lurer først og fremst på prisen i måneden når man går utifra minstelaget av behovet. 

Det minste vil være omtrent 0. Noen hester bruker ikke kraftfòr, kun høy. Det er veldig individuelt. Ville regnet med en tusenlapp for å være sikker på at budsjettet ikke sprekker. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ikke ut som du har så mye erfaring med hest og ALT det ansvar som følger med.  Det viktigste for en hest er grovfôret. Er det av GOD kvalitet trenger hesten veldig lite kraftfôr. 
Jeg håper du har noen rundt deg som har mer erfaring som kan veilede deg litt

Anonymkode: 94f60...e59

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Regn minimum 5k/mnd i snitt ila året. Går masse til nye sko,  vetrinær osv. Kraftfor er bare en bitte liten ting i regnestykket

Ja fullt klar over det. Men nå var spørsmålet ang kraftfor og ikke alt annet 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også ekstremt dumt å kjøpe en hest og belage seg på at den ikke trenger kraftfór, da hesters behov lett kan endre seg. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja fullt klar over det. Men nå var spørsmålet ang kraftfor og ikke alt annet 😊

Poenget mitt er at det er bare en liten del av helheten så om det er det som får det til å bli for dyrt så har du ikke råd til hest.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det høres ikke ut som du har så mye erfaring med hest og ALT det ansvar som følger med.  Det viktigste for en hest er grovfôret. Er det av GOD kvalitet trenger hesten veldig lite kraftfôr. 
Jeg håper du har noen rundt deg som har mer erfaring som kan veilede deg litt

Anonymkode: 94f60...e59

Nå spør hun om grunnleggende råd ang kostnad så du trenger ikke  være frøkenhøypåpæra.

Anonymkode: 29dad...ca6

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Man blr aldri skaffe seg dyr, barn eller andre omsorgsansvar dersom man kun har til det absolutte minstebehov....

En hest har utgifter til kraftfor, sko, høy, sagflis, div utstyr som slites/skade og må erstattes, veterinær, medisiner og TID og prioritering.

Anonymkode: 2887e...3e7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Melus skrev (6 minutter siden):

Det er også ekstremt dumt å kjøpe en hest og belage seg på at den ikke trenger kraftfór, da hesters behov lett kan endre seg. 

Hesten skal jo få kraftfor!, er jo nettop derfor jeg startet denne tråden. Lurer på hvor mye det koster og hvor mye en må beregne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ga hestene mine betfiber og høy. Multivitamin er vel greit. Men er det behov for kraftfôr med mindre hesten blir brukt veldig mye og trenger energi utover hva høy gir

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Man blr aldri skaffe seg dyr, barn eller andre omsorgsansvar dersom man kun har til det absolutte minstebehov....

En hest har utgifter til kraftfor, sko, høy, sagflis, div utstyr som slites/skade og må erstattes, veterinær, medisiner og TID og prioritering.

Anonymkode: 2887e...3e7

Ikke på den måten minstebehovet da! Uttalte meg litt feil. Mente gå utifra en hest som ikke blir brukt i konkurranse og har er så stort behov. En kalblod som kun blir brukt til hobby bruk har jo et litt lavere behov en travhester i trav liksom! Var slik jeg ønsker å uttale meg, kom ut litt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

La meg omformulere spørsmålet mitt litt. 

Hvor mye penger må jeg sånn ca beregne på kraftfor til en kaldblod i måneden som kun brukes til hobby bruk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hesten skal jo få kraftfor!, er jo nettop derfor jeg startet denne tråden. Lurer på hvor mye det koster og hvor mye en må beregne.

Okei, men du skrev at det nok ble for kostbart om det kostet 1800 kroner. Du kan ikke vite hva den vil trenge i fremtiden. Den kan bli syk og ha behov for mye ekstra feks. Vi kjøpte en hest som klarte seg helt fint på bare høy, men så ble den syk og gikk veldig ned i vekt, da trengte den flere typer kraftfòr for å få vekten opp igjen og holde den stabil. Det var det jeg mente med at det er dumt å gå utifra at hesten ikke trenger noe særlig, du kan gå på en real smell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melus skrev (3 minutter siden):

Okei, men du skrev at det nok ble for kostbart om det kostet 1800 kroner. Du kan ikke vite hva den vil trenge i fremtiden. Den kan bli syk og ha behov for mye ekstra feks. Vi kjøpte en hest som klarte seg helt fint på bare høy, men så ble den syk og gikk veldig ned i vekt, da trengte den flere typer kraftfòr for å få vekten opp igjen og holde den stabil. Det var det jeg mente med at det er dumt å gå utifra at hesten ikke trenger noe særlig, du kan gå på en real smell. 

Tusen takk for god tilbakemelding! Helt sant i det du sier der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Ikke på den måten minstebehovet da! Uttalte meg litt feil. Mente gå utifra en hest som ikke blir brukt i konkurranse og har er så stort behov. En kalblod som kun blir brukt til hobby bruk har jo et litt lavere behov en travhester i trav liksom! Var slik jeg ønsker å uttale meg, kom ut litt feil.

Det er nettop dette som ikke stemmer. En løpshest kan greie seg med veldig lite kraftfôr, kanskje bare tilskudd, olje og feks betfiber eller lignende. Maksimal tyggetid og helt riktig grovfôr kan holde selv for løp der en hobbyhest trenger kraftfôret fordi den kanskje ikke spiser nok grovfôr eller fordi grovfôret ikke klaffer. 
Oppstallingsformen kan påvirke, alder, tidligere bruk og så mye annet påvirker i tilegg til bruken. Noen hobbyhester går nesten like hardt som løpshester. 

Anonymkode: ce718...4f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...