Gå til innhold

Er dette samværssabotasje?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hsr ungene annenhver helg. Forrige helg bad jeg mor sende med ungene klær å være ute i snøen med, og ski pluss utstyr. Vi skulle på fjellet. Hun leverer dem med lave sko iført vinterjakke. That’s it. Jeg fikk heller ikke adressert det fordi hun satt dem av utenfor og kjørte bare. 
vi er nylig skilt og har akkurat startet denne samværsordningen.

Anonymkode: a609f...481

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er det ikke.

Du klarer sikkert å ordne utstyr til barna du også

Anonymkode: 5b5e5...4a3

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei det er ikke samværssabotasje. Men tror du bør tenke deg om hva dette kan komme av.

Gjetter at du har du overlatt det til mor å kjøpe, stelle og passe på at klær passer i x antall år, og at hun er glad for å nå la deg ordne opp selv

Anonymkode: ea374...fa8

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei det er ikke samværssabotasje. Men tror du bør tenke deg om hva dette kan komme av.

Gjetter at du har du overlatt det til mor å kjøpe, stelle og passe på at klær passer i x antall år, og at hun er glad for å nå la deg ordne opp selv

Hun står for klær og utstyr etc siden hun her hovedomsorgen. Det er ganske vanlig. Jrg betaler bidrag som hjelper godt til med å dekke det barna trenger. Jeg kan ikke ha alt av utstyr her hjemme også, dobbelt opp av slt er jo galskap.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei, det er det ikke.

Du klarer sikkert å ordne utstyr til barna du også

Anonymkode: 5b5e5...4a3

Dobbelt utstyr av alt når han har dem annenhver helg og betaler bidrag??

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hun står for klær og utstyr etc siden hun her hovedomsorgen. Det er ganske vanlig. Jrg betaler bidrag som hjelper godt til med å dekke det barna trenger. Jeg kan ikke ha alt av utstyr her hjemme også, dobbelt opp av slt er jo galskap.

Hun er ikke tjeneren din, som du kan kommandere til å sende spesifikt tøy og utstyr. Barnebidrag er en vits sammenlignet med hva barn egentlig koster, hvis man vil ha sportsutstyr etc.  Det er ikke noe krav om at barn må ha ski, eller at hun må dele dette med deg, hvor har du det i fra? Hvis dere kommer overens og samarbeider godt hadde det vel ikke vært noe problem? Så hvorfor tror du hun gjorde dette? Kan det være at hun tenker at du er ugrei, og ikke ser poenget med å være grei tilbake?

• Liker 2
Skrevet

Kor store er borna? Kor stor avstand er det mellom deg og mor?

Føler på meg at ho alltid har pakka inn, kjøpt utstyr og passa på at borna har det dei treng. Og at ho no skal pakke med ekstra for ditt behov, når det endeleg er din tid til å fikse ting? Kva om du hadde reist dit torsdagskveld og henta tinga borna dine treng for ei helg/veke med far? :)

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg hsr ungene annenhver helg. Forrige helg bad jeg mor sende med ungene klær å være ute i snøen med, og ski pluss utstyr. Vi skulle på fjellet. Hun leverer dem med lave sko iført vinterjakke. That’s it. Jeg fikk heller ikke adressert det fordi hun satt dem av utenfor og kjørte bare. 

Har de skikkelig utebukse, skisko og ski + vintersko som passer til å ha ute i snøen fra før da? Hvis ikke så kan det være grunnen til at dette ikke fulgte med tenker jeg. 

Endret av Fighter83
  • Liker 4
Skrevet

Jeg synes det er rart at hun ikke sendte det med, trodde det var vanlig å sende med det barna trenger på samvær. 

Er hun bitter for noe?

• Liker 6
Skrevet

Noen ting bør man ha dobbelt av. Den med hovedomsorgen er ikke pliktig til å ha alt av utstyr du måtte trenge til barna. 

F.eks her er far mye ute i skog og mark - telting, sovepose, ski, truger, skøyter etc.. - alt som hører med. Dette er utstyr han selv må stå for til barna våre da jeg ikke verken  nå eller tidligere har kjøpt slikt til barna. Dette ble veldig raskt avklart hos fvk. 

Samme gjelder for meg med båt liv. Jeg er ansvarlig for å stå for slikt utstyr. 

Hovedomsorgsperson er ansvarlig for at barnet har klær med seg til samværspersonen - men er ikke ansvarlig for at du mottar akkurat det du ber om/krever/ønsker/spør etter. 

Og du som samværsforelder er heller ikke fritatt det å kjøpe basis klær/utstyr til barna selv om du betaler bidrag. 

Anonymkode: 0d216...419

• Liker 1
Skrevet

Kunne du ikke bare hentet utstyret de trengte?

Har noe sagt at hun ikke ville sende det med?

Anonymkode: 201f7...215

• Liker 1
Skrevet

Har barna nevt utstyr i det heile?

Anonymkode: ccd6a...464

Skrevet

Hadde det vært motsatt, at mannen ikke sendte med klær så hadde han blitt kalt idiot. Kvinneguiden ass.

Anonymkode: 0355a...d3f

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Vet du at de har det utstyret liggende hos mor?

Min eks gjorde det samme. Barna har ski og skistøvler stående hos mor. Dette er det jeg som har kjøpt, selv om hun har hovedomsorgen og jeg betaler fullt bidrag. Hun gadd ikke sende det med dem, og nektet meg å hente.

Jeg sa det som det var til barna; vi får ikke stått på ski fordi mamma ikke vil gi dere utstyret. Da de ringte henne og gråt, så ga hun seg. Gud forby at hun skulle fremstilles i et negativt lys overfor barna.

Anonymkode: 296a8...cb6

• Liker 3
Skrevet

Det er en selvfølge at man sender med nødvendig utstyr til samvær. Noe annet går jo ut over barna. Om hun ikke har noe av utstyret, har hun jo hatt tid til å informere om det. Jeg hadde syns dette hadde vært ugreit. Gi beskjed om det, dersom dette ikke endrer seg, så er det ny runde på Fvk for å bli enige om rammene. 

Anonymkode: c2415...480

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vet du at de har det utstyret liggende hos mor?

Min eks gjorde det samme. Barna har ski og skistøvler stående hos mor. Dette er det jeg som har kjøpt, selv om hun har hovedomsorgen og jeg betaler fullt bidrag. Hun gadd ikke sende det med dem, og nektet meg å hente.

Jeg sa det som det var til barna; vi får ikke stått på ski fordi mamma ikke vil gi dere utstyret. Da de ringte henne og gråt, så ga hun seg. Gud forby at hun skulle fremstilles i et negativt lys overfor barna.

Anonymkode: 296a8...cb6

Så bra det løste seg👏

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker said:

Dobbelt utstyr av alt når han har dem annenhver helg og betaler bidrag??

Bostedsforelder har gjort sin del ved å sende med minimum av forbruksting de trenger for å være sammen med han. Lek og fritid under samvær er hans ansvar. Skiutstyr er ikke nødvendige forbruksting, det er ting man trenger til sport og fritid.

Håper TS  tar grep for å få til et bedre samarbeid der begge parter viser godvilje og gjør mer enn de må. Det er ikke noe bra for barna om foreldrene samarbeider dårlig.

• Liker 1
Skrevet

Kanskje det blir litt mye service å kreve at hun tar all pakking for helg på fjellet? Kanskje dere skal avtale hva en samværsbag skal inneholde. Og utstyr utover dette må du selv hente? 

Anonymkode: 49605...6f3

• Liker 1
Skrevet

Kall det hva du vil, men sjansen for at det var en bevisst handling pga bitterhet er vel tilnærmet 100%

Anonymkode: 9a09d...a32

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Ja, dette mener jeg er sabotasje. Om ungene ikke har ski, skulle hun gitt beskjed, men "uteklær" er en helt ordinær del av det bidraget skal dekke. Les deg gjerne opp her: https://www.nav.no/barnebidrag#hva

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...