Gå til innhold

Har du gitt barna dine antibiotika?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva var isåfall grunnen til at du oppsøkte lege og fikk antibiotika eller pencelin?

Jeg har inntrykk av at alle barn tar dette flere ganger i året. 

Jeg er selv 37 og tok akkurat min første kur. Legen lurte på hva slags type jeg tåler.  Jeg sa jeg ikke visste fordi jeg aldri har tatt antibiotika ol. 

Barna er 9, 14 og 16. Ingen av dem har fått antibiotika før. 

De vurderte å gi til mellomste når hun fikk lungebetennelse men endte med å be oss se det ann. 

Anonymkode: 94ffb...c01

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Dette har resultert i at min datter på nå 24 aldri har hatt behov for en eneste antibiotikakur noensinne.

Anonymkode: 50730...d99

Skrevet

Ingen av barna mine på 11 og 5 har noensinne fått. Men jeg fikk "hele" tiden som barn. Tror det er fokus at det aller meste går over av seg selv for tiden grunnet antibiotikaresistens og unødig antibiotikabruk forkorter bare sykdomsforløp med kort tid.

Anonymkode: 8d7cb...d72

• Liker 2
Skrevet

Ja, selvfølgelig har de fått det ved behov. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Ja, de har fått.  Eldste en gang, mellomste mange (første gang ved 4 uker). Yngste aldri

Anonymkode: ce76c...71f

• Liker 1
Skrevet

Ja, men jeg tror bare hun har fått 2-3 ganger. Hun er 18 nå.

Jeg hadde en kur senest i høst, men jeg hadde lungebetennelse, var tungpustet og skikkelig dårlig, og var ikke interessert i å "se an" da når crp var høy. 

Helt enig i at man ikke skal gi ofte, men mener heller ikke at man prinsipielt skal si nei heller dersom man er ordentlig syk.

• Liker 10
Skrevet

Hun er 8 og har ikke hatt behov for det ennå. 

Anonymkode: f72cc...e20

Skrevet

Ja, de har fått da det var nødvendig.  Halsbetennelse,  øyekatarr. 

• Liker 1
Skrevet

Tror ikke jeg har tatt det selv heller forresten. Har kun hatt forkjølelser og spysjuka. 

Det er jo flaks og uflaks hva slags sykdommer man får. Sier legen at man skal ta antibiotika, så skal man selvfølgelig gjøre det!

Anonymkode: f72cc...e20

• Liker 7
Skrevet

Har ikke inntrykk i at det er noe du blir kasta etter deg fra legen akkurat :) 

Eldste på 4 har aldri gått på antibiotika, minste hadde en hissig øyebetennelse som ikke gikk bort, så da ble det antibiotika som var løsningen der.

• Liker 3
Skrevet

Nei, men de har aldri hatt behov for det heller (12 og 16 år).

Skrevet

Eldste fikk en gang som nyfødt stakars, prematur og seriøs infeksjon, og en gang ved dobbeltsidig lungebetennelse som 2 åring ca. Ingenting siden (voksen nå). 
Men ingen av de andre tre har fått noen gang. 
Jeg har kun tatt to ganger selv, dobbeltsidig lungebetennelse på meg og omtrent samtidig som ungen faktisk. Og en gang med streptokokker. 

Anonymkode: fa692...265

Skrevet
BobbySocks skrev (6 minutter siden):

Ja, selvfølgelig har de fått det ved behov. 

Hva var behovet da? 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, de har fått.  Eldste en gang, mellomste mange (første gang ved 4 uker). Yngste aldri

Anonymkode: ce76c...71f

Hvorfor måtte de ha det?

cafflatte skrev (2 minutter siden):

Ja, de har fått da det var nødvendig.  Halsbetennelse,  øyekatarr. 

Er det vanlig å ta antibiotika ved halsbetennelse? Jeg mistet stemmen i 10 dager i høst, men fikk ikke antibiotika. 

Skrevet

Ja, barnet mitt på 23 har fått det to ganger før han var fire. Én gang pga en kraftig urinveisinfeksjon og én gang pga betennelse i samtlige bihuler, sistnevnte endte med sykehusinnleggelse og intravenøs antibiotika.

Anonymkode: 0e260...881

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hva var behovet da? 

Hvorfor måtte de ha det?

Er det vanlig å ta antibiotika ved halsbetennelse? Jeg mistet stemmen i 10 dager i høst, men fikk ikke antibiotika. 

Hvis du har streptokokker, ja. 

Anonymkode: 82b77...7a5

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet

Ja når det har vært nødvendig, det vil si dem har vært veldig dårlig og crp var høy. Noen ganger må man jo, alternativt er verre. Tror ikke dem fleste leger skriver ut antibiotika for morro skyld. Jeg har 5 barn, ikke alle har fått men kan vel telle på en hånd når dem har fått tilsammen. Ofte har dem vært hos legen en gang og ikke blitt bedre og dratt tilbake og sett det var behov. 

Anonymkode: 71dce...f81

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva var behovet da? 

Hvorfor måtte de ha det?

Man kan få antibiotika ved halsbetennelse ved feber og nedsatt allmenntilstand når det er en bakteriell årsak. De fleste halsbetennelser har viral årsak.

Anonymkode: 0e260...881

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva var behovet da? 

Hvorfor måtte de ha det?

Halsbetennelse kan være virus eller bakterier. Virus kan ikke behandles med antibiotika. 

Mine barn har fått antibiotika når crp og allmentilstand har vist at de har behov. 

Ved ubehandlet bakteriell infeksjon risikerer du sepsis. Men klart, kroppen klarer ofte bekjempe bakterier og, derfor måler man CRP og ser an allmentilstand. Ikke vits å vente til nyrene ryker og du er dau fordi du tenker at å klare seg uten antibiotika er en bragd.

• Liker 16
  • Nyttig 4
Skrevet

Ja selvsagt, når det har vært behov for det.

Anonymkode: cd220...e1d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva var behovet da? 

Hvorfor måtte de ha det?

Spørs jo om det var virus eller bakterielt, tro meg du merker forkjellen den ene blir du sykt dårlig av. Selv hatt begge som voksen, om du ikke behandler det ved høy crp så kan du faktisk riksikere cepsis 

Anonymkode: 71dce...f81

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...