AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #1 Skrevet 3. februar 2024 Noen her som er ufør og alene med barn som har selveier eller andel? Da tenker jeg evt fullfinansiering i husbanken. usikker på hva som gir minst kostnader, men går mer mot andel da det virker tryggere. Men ved selveier så betaler man mindre månedlig enn andel etter hva jeg har lest om dette stemmer. Men igjen så må man jo sette av til vedlikehold osv ved selveier så det blir jo i teorien samme pris. har bare en drøm om rekkehus pga oppveksten til barna, det å ha egen inngang, terrasse, og kan fikse ting som man vil. Enn å bo i blokk. hva anbefaler dere? betaler man egen strømregning ved andel? Eller blir denne delt på alle i borettslaget? Pleier denne å være høy i blokker kontra i selveier i rekkehus? Anonymkode: 30f39...47c
newman01 Skrevet 3. februar 2024 #2 Skrevet 3. februar 2024 Det er ingen garantert forskjell på eieformen. Andel slipper du dokumentavgift. Oppvarming kan være via sentral eller fjernvarme. Som regel vil andel medføre vedlikehold i felles regi og felles lån, mens selveier avogtil vil medføre at man må spytte inn 200k om taket skal repareres. Ikke alltid de tar opp felleslån.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #3 Skrevet 3. februar 2024 Jeg bor i et rekkehus i et borettslag. Strøm og forbruk vann går på hver boenhet. Inkludert i husleia er akonto vann, renovasjon, måking og strøing, ytre vedlikehold, tv og internett samt nedbetaling av fellesgjeld. Har husleie på 6000 kr. Jeg valgte borettslag for jeg har en sårbar økonomi så kan ikke plutselig måtte betale mange tusen fordi at noe på taket må skiftes eller nye vinduer. Når det må males utvendig må vi gjøre det selv, men maling og lift betaler borettslaget. Anonymkode: 7ff19...27c
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #4 Skrevet 3. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg bor i et rekkehus i et borettslag. Strøm og forbruk vann går på hver boenhet. Inkludert i husleia er akonto vann, renovasjon, måking og strøing, ytre vedlikehold, tv og internett samt nedbetaling av fellesgjeld. Har husleie på 6000 kr. Jeg valgte borettslag for jeg har en sårbar økonomi så kan ikke plutselig måtte betale mange tusen fordi at noe på taket må skiftes eller nye vinduer. Når det må males utvendig må vi gjøre det selv, men maling og lift betaler borettslaget. Anonymkode: 7ff19...27c Takk for svar. Men er det ikke borettslag på de fleste rekkehus? Eller heter det sameie da om man må betale mer selv? ( beklager men er helt ny på dette ) bare sånn at jeg vet hva jeg må se etter. føler ikke det står så mye i prospektene. trodde man uansett måtte betale vinduer/tak osv selv når det var selveier, men da er det jo ikke det om det går via husleie/lån som borettslaget tar opp for å fikse det. Men hvordan finner jeg ut av dette? Anonymkode: 30f39...47c
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #5 Skrevet 3. februar 2024 newman01 skrev (25 minutter siden): Det er ingen garantert forskjell på eieformen. Andel slipper du dokumentavgift. Oppvarming kan være via sentral eller fjernvarme. Som regel vil andel medføre vedlikehold i felles regi og felles lån, mens selveier avogtil vil medføre at man må spytte inn 200k om taket skal repareres. Ikke alltid de tar opp felleslån. Takk for svar. Ja og spytte inn så mye penger vil jeg ikke klare på en gang med min økonomi. Anonymkode: 30f39...47c
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #6 Skrevet 3. februar 2024 Steg 1 - finn ut hvor mye du får i huslån, da dette gjerne kan utelukke det ene eller andre. Steg 2 - sett deg inn i prospekter og takster. Se også om det er vedtatt større endringer i felleskostnader. Hva som er lureste eller billigere kommer helt ann på samlingen av objekter man ser på, altså hva som er sammenlignsgrunnlaget. Selveie er veldig greit da du styrer utgifter selv, så lenge du setter av en buffer som er tilpasset boligen du eier så er det veldig greit. Andel har gjerne lav(ere) innkjøpspris, men det er verdt og merke seg at fellesutgifter kan endres mye i løpet av få år. Grunnet endringer som økt felleslån til for eksempel ytre vedlikehold eller at sameiet har betalt bare renter på fellesgjeld i xx år og skal gå over til å betale avdrag. Her kan man fort bli tvunget til å betale mange tusen mere i måneden i fellesutgifter. Anonymkode: 9e073...6bf
newman01 Skrevet 3. februar 2024 #7 Skrevet 3. februar 2024 Det er ingen universelt svar her. Det varierer fra sameie til sameie, uavhengig om det er selveier eller borettslag 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå