Gå til innhold

Tics hos 5 åring

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, 5 åringen vår har fått noe som minner oss om tics. Det begynte med enkle vokale tics for en måned siden. Det ser nå ut til å ha kommet et kompleks tics som går ut på å stryke hendene overalt, feks i ansikte og oppned på bordet m.m. Disse er mest synlig når hen ser på tv, eller er stresset. Dette komplekse ticset gjør meg noe urolig og vi vet at det er for tidlig å si. Det jeg lurer på er:

1) Har noen hatt barn med komplekst tics og som bare var forbigående? 

2) Hen har også vokst mye i armer siste par måneder, kan dette også ha noe påvirkning på tics? 

Anonymkode: 50dfb...29d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1) Vi har det. Startet med blunking og snufsing som toåring. Har både vokale og motoriske tics. Fikk diagnosen Tourettes syndrom da hun var 9. Vi visste egentlig at hun hadde det lenge før, men så ikke behovet for diagnose all den tid hun ikke var plaget av det. Etterhvert ble det fint å få det bekreftet slik at vi kunne snakke med klassen. Det går veldig fint.

2) Tviler på at voksing har noe med tics å gjøre. Det er jo veldig individuelt hvor man har det. Datter har det mest i fjeset og i hendene, pluss snufsing og litt ekkolali. Jeg som mor hadde det mest i hodet, skuldrene og magen pluss blunking og snufsing. Nå som voksen har jeg bare blunkingen igjen.

NB: På bup fikk vi vite at 60-80% av de med tourettes også har adhd😬 Og det stemte bra for vår del også. 

Anonymkode: fdb9a...71e

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

1) Vi har det. Startet med blunking og snufsing som toåring. Har både vokale og motoriske tics. Fikk diagnosen Tourettes syndrom da hun var 9. Vi visste egentlig at hun hadde det lenge før, men så ikke behovet for diagnose all den tid hun ikke var plaget av det. Etterhvert ble det fint å få det bekreftet slik at vi kunne snakke med klassen. Det går veldig fint.

2) Tviler på at voksing har noe med tics å gjøre. Det er jo veldig individuelt hvor man har det. Datter har det mest i fjeset og i hendene, pluss snufsing og litt ekkolali. Jeg som mor hadde det mest i hodet, skuldrene og magen pluss blunking og snufsing. Nå som voksen har jeg bare blunkingen igjen.

NB: På bup fikk vi vite at 60-80% av de med tourettes også har adhd😬 Og det stemte bra for vår del også. 

Meg igjen. Sorry.. Adhd-biten gjør at jeg ofte hopper til konklusjoner. Svaret på 1 er jo dessverre nei. Men det går veldig fint altså. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et barn med Tourettes og det var fra 5 årsalderen det økte og vedvarte. Tidligere hadde det vært f.eks stamming (utelukket av logoped), kremting. Vi utsatte utredning til barnet var 8 år pga andre utredninger underveis og barnet var lei, men vi visste at det kom. 

Det er to typer. Barnetics og Tourettes. Vårt barn har Tourettes, adhd ++

Tror ikke vokseperiode påvirker tics, i hvertfall ikke noe jeg har hørt om via Bup. 

Mitt tips er å notere ned det du ser, når og hvilke tics. Tics endrer seg raskt og det er ikke alltid du legger merke til hva som er hva. Film også dersom du har mulighet slik at du har noe dersom det blir en utredning. 

Vårt barn har komplekse tics. Verbalt og fysisk. Her er noen eksempler :

Risting i føtter, bølgebevelse i armer, gjentagelse av ord, kremting, blunking, bevegelse i skuldre, grimase i ansiktet, himling med øynene, strekking i fingrer, hodebevegelse, snufsing ect. Mitt barn klarer å holde så mye igjen på Tics at lærere la ikke merke til det før i slutten av barneskolen. Men igjen så har vi hatt hundrevis av meltdowns pga dette. Nå på ungdomskolen så bryr barnet seg ikke så mye og slipper ut litt og litt iløpet av dagen. 

Anonymkode: 3a765...a01

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde sjekket ut i forhold til epilepsi  . Tics kan og være pga epilepsi og tourets 

Anonymkode: acb1d...ce0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig vanlig (ca 20%) for barn å ha forbigående tics (varer kortere enn ett år). Noen har enkle tics og noen har sammensatte. Min eldste hadde tre runder med ulike tics som varte noen måneder før de opphørte. Nå er han 15 og har ikke hatt noe av dette på mange år. Jeg ville ikke vært bekymret, bare følg litt med på det, hvor lenge det varer og om det er noe som ser ut til å plage ham eller ikke. For de aller aller fleste går det over og de færreste med tics har Tourettes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

1) Har noen hatt barn med komplekst tics og som bare var forbigående? 

Anonymkode: 50dfb...29d

Ja det har jeg. Nei, de var ikke forbigående. De var en del av symptombilde på det som noe senere ble en tourett diagnose.

Når det er sagt, så er det svært mange barn, svært mange barn i den alderen som har tics. Og de er som oftest forbigående.

Anonymkode: 56956...3e4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) hadde det. Var ikke forbigående. Nå som voksen har jeg ingen.

2) det å vokse har ingenting med tics å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner ikke jeg nok til tics til å vite hva som er komplekst eller ikke, men søsteren min hadde tics i den alderen som ble borte/vokste det av seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei på 10 som har hatt tics siden hun var 7.  Hun kniper med øynene, rynker pannen og gjør noe rart med halsen. 

Dette er så sjeldent at det er tics hun vokser av seg. Hun har hvert til utredning og de så ingen bekymring. 

Nå er det 7 måneder siden siste tics. Hun kunne ikke brydd seg mindre heller så da gjør vi heller ikke noe mer med det. Bare hvis det skulle komme tilbake og bli en hindring i hverdagen. 

Anonymkode: 325a7...b5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...