AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #1 Skrevet 3. februar 2024 Jeg har vært sammen med mannen min i 6 år.. vi er gift og jeg har holdt ut med sarkasme og håning i lang tid. Jeg har alltid trodd det bare var en del av hans måte å være på, og at det ikke var ment slemt og at det var mitt problem for å reagere så kraftig på alle småkommentarene hans. De siste årene har det blitt mer fysisk, psykisk, seksuell og økonomisk vold.. selv om han aldri har slått meg har han brukt maktspråk som å holde meg rundt halsen i en stund etter jeg har kjeftet på han *som regel fordi han ikke hjelper til, siden han er kald og viser ingen empati i noen saker* og andre ting med å presse seg på seksuelt. Det er så tungt😭 jeg vil så gjerne han skal endre seg, og nå har jeg flyttet ut og inn til Mine foreldre. Hans foreldre vil jeg skal prøve gjennom at han får seg psykolog og parterapi.. alle andre sier jeg burde flykte og anmelde saken. Men han er jo min nærmeste, vi skulle få barn sammen, vi skulle bli gamle og få ett godt liv. Han påstår nå at han har endret seg, og ikke har forstått at det har vært så ille, og at han ikke har forstått hvordan han har oppført seg har vært galt. Men jeg har sagt "Du får ikke lov til å holde på sånn! Det er faktisk ikke lov! Vi kan ikke ha det sånn, og du må love meg at du aldri gjør dette igjen" også vært veldig tydelig på "nei, dette vil jeg ikke, ikke nå, gå vekk" men det har ikke synket inn.. jeg vil dra, men samtidig ikke.. jeg føler at jeg er blitt frarøvet all rett til å tenke, og at han er den som kan gi meg alt. Derfor føler jeg at jeg ikke kan dra tilbake, samtidig som han er min verden... det er så vanskelig å skulle ta det steget med en skilsmisse/eventuell anmeldelse..😭 Anonymkode: 38d45...7ce 6
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #3 Skrevet 3. februar 2024 Hvis dere ikke har barn, så røm og aldri seg deg tilbake. Det blir mye verre når han har deg i saksa. Anonymkode: 546ed...215 19 2 10
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #4 Skrevet 3. februar 2024 Du må ALDRI(!!!) få barn med han der, de skal ikke vokse opp med en sånn far. Jeg skjønner at det er vanskelig for deg, dere har hatt et liv sammen og lagt planer, men du må virkelig komme deg unna før han ødelegger deg. En del av «bivirkningene» av oppførsel som han har er at man slutter å tro på at man kan finne noe bedre, at man ikke kan bli lykkelig, at man ikke vil finne noen igjen. Dette er ikke sant, å du må komme deg unna før det er for sent å du ligger på akutten omtrent ihjelbanket (tro meg, jeg har sett mange tilfeller) Anonymkode: 00a8a...15e 13 8
~white lady~ Skrevet 3. februar 2024 #5 Skrevet 3. februar 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg har vært sammen med mannen min i 6 år.. vi er gift og jeg har holdt ut med sarkasme og håning i lang tid. Jeg har alltid trodd det bare var en del av hans måte å være på, og at det ikke var ment slemt og at det var mitt problem for å reagere så kraftig på alle småkommentarene hans. De siste årene har det blitt mer fysisk, psykisk, seksuell og økonomisk vold.. selv om han aldri har slått meg har han brukt maktspråk som å holde meg rundt halsen i en stund etter jeg har kjeftet på han *som regel fordi han ikke hjelper til, siden han er kald og viser ingen empati i noen saker* og andre ting med å presse seg på seksuelt. Det er så tungt😭 jeg vil så gjerne han skal endre seg, og nå har jeg flyttet ut og inn til Mine foreldre. Hans foreldre vil jeg skal prøve gjennom at han får seg psykolog og parterapi.. alle andre sier jeg burde flykte og anmelde saken. Men han er jo min nærmeste, vi skulle få barn sammen, vi skulle bli gamle og få ett godt liv. Han påstår nå at han har endret seg, og ikke har forstått at det har vært så ille, og at han ikke har forstått hvordan han har oppført seg har vært galt. Men jeg har sagt "Du får ikke lov til å holde på sånn! Det er faktisk ikke lov! Vi kan ikke ha det sånn, og du må love meg at du aldri gjør dette igjen" også vært veldig tydelig på "nei, dette vil jeg ikke, ikke nå, gå vekk" men det har ikke synket inn.. jeg vil dra, men samtidig ikke.. jeg føler at jeg er blitt frarøvet all rett til å tenke, og at han er den som kan gi meg alt. Derfor føler jeg at jeg ikke kan dra tilbake, samtidig som han er min verden... det er så vanskelig å skulle ta det steget med en skilsmisse/eventuell anmeldelse..😭 Anonymkode: 38d45...7ce Det er nesten alltid vanskelig å gå fra slike forhold. Dere er knyttet til hverandre på flere plan, og selv om du innerst inne vet at han ikke er bra for deg og at du fortjener bedre, er det andre sider ved deg som vil bli. Derfor er det viktig å få hjelp utenfra. Les her: dinutvei.no Og snakk med foreldrene dine. Forklar at du trenger hjelp til å komme deg ut av forholdet. Og det er ikke ditt ansvar å endre mannen din. Det vil du ikke klare, og det har ingen hensikt å bruke energi på det. Når du er ute av forholdet vil jeg anbefale på det sterkeste å gå ei stund i terapi, både for å bearbeide det du har opplevd gjennom disse seks årene, men også for å oppdage og endre usunne mønstre som kan ha satt seg, og som kan føre til at du går inn i et nytt usunt forhold. 2 1 7
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #6 Skrevet 3. februar 2024 Vær veldig glad du ikke har barn med han. Ikke hør på foreldrene hans, det er ikke din jobb å fikse han. Hvis de mener han bør ha terapi etc så får de stå I den kampen selv. Dra og se deg aldri tilbake, det kommer en dag hvor du møter en som behandler deg slik en dame skal behandles. Kjærlighet og respekt. Anonymkode: 44726...9e1 5 1
Blueberrymuffin Skrevet 3. februar 2024 #7 Skrevet 3. februar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg har vært sammen med mannen min i 6 år.. vi er gift og jeg har holdt ut med sarkasme og håning i lang tid. Jeg har alltid trodd det bare var en del av hans måte å være på, og at det ikke var ment slemt og at det var mitt problem for å reagere så kraftig på alle småkommentarene hans. De siste årene har det blitt mer fysisk, psykisk, seksuell og økonomisk vold.. selv om han aldri har slått meg har han brukt maktspråk som å holde meg rundt halsen i en stund etter jeg har kjeftet på han *som regel fordi han ikke hjelper til, siden han er kald og viser ingen empati i noen saker* og andre ting med å presse seg på seksuelt. Anonymkode: 38d45...7ce Aldri slått, hva er forskjellen på å slå og kvele? Mener du kveling er mer greit enn å slå? Han bedriver jo psykisk vold mot deg, våkn opp, ikke unnskyld det med at han ikke slår deg. Han er farlig mann når han kan gå så langt som å kvele deg. Dette vil bare bli verre med tiden, kommentaren din nå med at han «slår meg ikke», vil over tid endre seg til «han slår meg ikke så ofte», til «han slår meg ikke når andre ser det», til «jeg fortjente jo at han slo meg, det var min feil». Det er den veien dette vil gå om du ikke kommer deg ut nå. AnonymBruker skrev (25 minutter siden): JegDet er så tungt😭 jeg vil så gjerne han skal endre seg, og nå har jeg flyttet ut og inn til Mine foreldre. Hans foreldre vil jeg skal prøve gjennom at han får seg psykolog og parterapi.. alle andre sier jeg burde flykte og anmelde saken. Anonymkode: 38d45...7ce Ikke hør på foreldrene hans, de tar selvsagt hans side, uansett hvor feil det måtte være. Slike narsissister, eller psykopater om du vil, kommer aldri til å endre seg. Den ideen må du bare få ut av hodet, denne mannen har ingen ønske om å endre seg, eller noe forståelse av hvorfor han skal endre seg. Psykolog og parterapi vil han kun vri det til at det er du som er problemet og komme med alle de rette svarene på hvordan han gjør alt rett. Dette vil kun være skadelig for deg, ikke gi han den makten. Hør på vennene dine, egen familie, de som faktisk bryr seg. Annmeld, be om besøksforbud og kom deg langt unna denne mannen nå! AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Men han er jo min nærmeste, vi skulle få barn sammen, vi skulle bli gamle og få ett godt liv. Anonymkode: 38d45...7ce Dette er ikke en mann du vil få barn med. Vær så snill og ikke sett barn til verden, og la de få en mishandler og voldsperson som far. Verken du, eller dine fremtidige barn fortjener det. AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Han påstår nå at han har endret seg, og ikke har forstått at det har vært så ille, og at han ikke har forstått hvordan han har oppført seg har vært galt. Men jeg har sagt "Du får ikke lov til å holde på sånn! Det er faktisk ikke lov! Vi kan ikke ha det sånn, og du må love meg at du aldri gjør dette igjen" også vært veldig tydelig på "nei, dette vil jeg ikke, ikke nå, gå vekk" men det har ikke synket inn.. jeg vil dra, men samtidig ikke.. jeg føler at jeg er blitt frarøvet all rett til å tenke, og at han er den som kan gi meg alt. Derfor føler jeg at jeg ikke kan dra tilbake, samtidig som han er min verden... det er så vanskelig å skulle ta det steget med en skilsmisse/eventuell anmeldelse..😭 Anonymkode: 38d45...7ce Selvfølgelig påstår han at han har endret seg, han prøver å manipulere deg. Tro meg, han forstår utmerket godt hvordan han oppfører seg og hva det gjør med deg. Her prøver han kun å si de rette ordene, manipulere og få deg til å bli enda mer fanget i denne relasjonen med han. Han har vært med deg i 6 år, og vil nok kjempe med nebb og klør for at du ikke skal komme deg vekk fra han, fordi han allerede har innvestert så mye tid på bygge en relasjon hvor han kan bryter deg ned, kontrollere og misbruker deg. Det at du vil dra, men samtidig ikke vil dra, viser bare hvor god jobb han har brukt på å manipulere deg. Vet det er vanskelig å innse nå, men hver så snill, ta til deg det alle prøver å fortelle deg her i tråden. Annmeld mannen, be om besøksforbud, kom deg vekk og se deg aldri tilbake! Endret 3. februar 2024 av Blueberrymuffin 3 2 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #8 Skrevet 3. februar 2024 Tenk at du har klart å komme deg vekk, det skal du virkelig være stolt av! Du må fortelle noen at din mann har tatt kvelertak på deg. Da vil du få en reaksjon som viser deg hvor alvorlig det var. Du er blitt helt nummen og vant til hans galskap, du seg ikke lengre hvor skadelig han har vært. Kvelertak og at han presser deg til sex. Det er ikke forenlig med et ekteskap. Og du kan aldri få barn med en slik Anonymkode: 851f4...adf 5 3
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #9 Skrevet 3. februar 2024 Foreldrene din har ikke peiling på det her. De er ikke psykologer. I stedet for at han går til psykolog, så kan du gå for din egen psykiske helse sin del, for det er ikke bare bare å leve med slike i mange år.. Du skal ha cred for å ha forsøkt i så lang tid. Anonymkode: cf241...e66 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #10 Skrevet 3. februar 2024 Blueberrymuffin skrev (4 timer siden): Aldri slått, hva er forskjellen på å slå og kvele? Mener du kveling er mer greit enn å slå? Han bedriver jo psykisk vold mot deg, våkn opp, ikke unnskyld det med at han ikke slår deg. Han er farlig mann når han kan gå så langt som å kvele deg. Dette vil bare bli verre med tiden, kommentaren din nå med at han «slår meg ikke», vil over tid endre seg til «han slår meg ikke så ofte», til «han slår meg ikke når andre ser det», til «jeg fortjente jo at han slo meg, det var min feil». Det er den veien dette vil gå om du ikke kommer deg ut nå. Ikke hør på foreldrene hans, de tar selvsagt hans side, uansett hvor feil det måtte være. Slike narsissister, eller psykopater om du vil, kommer aldri til å endre seg. Den ideen må du bare få ut av hodet, denne mannen har ingen ønske om å endre seg, eller noe forståelse av hvorfor han skal endre seg. Psykolog og parterapi vil han kun vri det til at det er du som er problemet og komme med alle de rette svarene på hvordan han gjør alt rett. Dette vil kun være skadelig for deg, ikke gi han den makten. Hør på vennene dine, egen familie, de som faktisk bryr seg. Annmeld, be om besøksforbud og kom deg langt unna denne mannen nå! Dette er ikke en mann du vil få barn med. Vær så snill og ikke sett barn til verden, og la de få en mishandler og voldsperson som far. Verken du, eller dine fremtidige barn fortjener det. Selvfølgelig påstår han at han har endret seg, han prøver å manipulere deg. Tro meg, han forstår utmerket godt hvordan han oppfører seg og hva det gjør med deg. Her prøver han kun å si de rette ordene, manipulere og få deg til å bli enda mer fanget i denne relasjonen med han. Han har vært med deg i 6 år, og vil nok kjempe med nebb og klør for at du ikke skal komme deg vekk fra han, fordi han allerede har innvestert så mye tid på bygge en relasjon hvor han kan bryter deg ned, kontrollere og misbruker deg. Det at du vil dra, men samtidig ikke vil dra, viser bare hvor god jobb han har brukt på å manipulere deg. Vet det er vanskelig å innse nå, men hver så snill, ta til deg det alle prøver å fortelle deg her i tråden. Annmeld mannen, be om besøksforbud, kom deg vekk og se deg aldri tilbake! Jeg skal ta det neste uke og gå ned og be om skilsmisse, også tar jeg den endelige bestemmelsen om anmeldelse på mandag. 😭 Anonymkode: 38d45...7ce 2 5
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #11 Skrevet 3. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Foreldrene din har ikke peiling på det her. De er ikke psykologer. I stedet for at han går til psykolog, så kan du gå for din egen psykiske helse sin del, for det er ikke bare bare å leve med slike i mange år.. Du skal ha cred for å ha forsøkt i så lang tid. Anonymkode: cf241...e66 Tusen takk❤️ jeg syns det er ett fryktelig vanskelig valg fordi jeg elsker han jo ennå, og vil nok det resten av livet selv om jeg skiller meg😭 Anonymkode: 38d45...7ce 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #12 Skrevet 3. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Tenk at du har klart å komme deg vekk, det skal du virkelig være stolt av! Du må fortelle noen at din mann har tatt kvelertak på deg. Da vil du få en reaksjon som viser deg hvor alvorlig det var. Du er blitt helt nummen og vant til hans galskap, du seg ikke lengre hvor skadelig han har vært. Kvelertak og at han presser deg til sex. Det er ikke forenlig med et ekteskap. Og du kan aldri få barn med en slik Anonymkode: 851f4...adf Tusen takk..❤️ tar det til meg, det har tatt mange å overbevise meg på å ta skrittet videre, men jeg tror jeg har tatt en endelig bestemmelse...😭 Anonymkode: 38d45...7ce 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #13 Skrevet 3. februar 2024 Du kan prise deg lykkelig for at dere ikke har barn. Røm og se deg aldri tilbake. Det er ikke en sunn tankegang å ville ha barn med noen som tar kvelertak på deg, du tenker kun dette fordi han har manipulert deg til å tro at han kommer til å forandre seg, selv om han aldri har forandret seg. Om han ville forandre seg hadde han gjort det for lenge siden. Anonymkode: 73e24...3d6 4 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #14 Skrevet 3. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tusen takk❤️ jeg syns det er ett fryktelig vanskelig valg fordi jeg elsker han jo ennå, og vil nok det resten av livet selv om jeg skiller meg😭 Anonymkode: 38d45...7ce Vet du, du føler at du elsker ham nå, det er fullt forståelig og helt normalt. Men du elsker ikke denne voldsmannen som har psyket deg ned i flere år, utøvd fysisk, psykisk, seksuell og økonomisk vold mot det! Den mannen du tror du elsker, det er den mannen han lurte deg til å tro at han var i begynnelsen av forholdet, inntil han var så sikker på at han hadde full kontroll på deg og begynte å vise hvem han virkelig er! Den som har utført all denne volden og manipulasjonen, det er den denne mannen ER! Når slike menn oppfører seg "bra" og er "snille" så er det alltid fordi de oppfører seg slik fordi de selv mener de kan vinne noe på å oppføre seg slik, ikke fordi de er snille, men fordi de er så kyniske at de spiller snille for å få hekte og få kontroll på partneren. Hadde denne mannen vist deg fra begynnelsen av forholdet at han var en mann som liker å utøver psykisk, fysisk, seksuell og økonomisk vold - da hadde du aldri latt deg selv elske den voldsmannen han er... stemmer ikke det? Så, hadde han vært ærlig med deg om hvem han var, så hadde du aldri gitt ham en sjanse. Han lurte deg, han gjorde det for å få kontroll på deg, han er ikke den mannen du trodde du falt for. Og dette! Dette gjør også at du, når du har kommet deg bort fra ham, fått avstand og også fått bearbeidet de traumene han har utsatt deg for - da vil du innse det jeg har skrevet frigjør deg! Selvfølgelig vil du ikke elske en voldsmann resten av livet. Og derfor skal du heller ikke holde fast på troen på at du ikke kommer til å elske en annen mann resten av livet. Den "mannen" han lurte deg til å tro han var, han finnes ikke. Og du kan ikke elske en mann som ikke finnes. Ser du dette? Om ikke, så vil du se det når du har fått avstand fra ham! Du bør anmelde volden hans til politiet, og du bør være åpen med både dine foreldre og dine nærmeste venner, og si at du trenger støtte for å komme deg varig bort fra mannen. Da vil det bli enklere for deg å stå i prosessen inntil du også ser det andre ser ang. denne mannen. Du vil få et langt bedre liv uten ham! ❤️ Anonymkode: 86656...811 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #15 Skrevet 4. februar 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg har vært sammen med mannen min i 6 år.. vi er gift og jeg har holdt ut med sarkasme og håning i lang tid. Jeg har alltid trodd det bare var en del av hans måte å være på, og at det ikke var ment slemt og at det var mitt problem for å reagere så kraftig på alle småkommentarene hans. De siste årene har det blitt mer fysisk, psykisk, seksuell og økonomisk vold.. selv om han aldri har slått meg har han brukt maktspråk som å holde meg rundt halsen i en stund etter jeg har kjeftet på han *som regel fordi han ikke hjelper til, siden han er kald og viser ingen empati i noen saker* og andre ting med å presse seg på seksuelt. Det er så tungt😭 jeg vil så gjerne han skal endre seg, og nå har jeg flyttet ut og inn til Mine foreldre. Hans foreldre vil jeg skal prøve gjennom at han får seg psykolog og parterapi.. alle andre sier jeg burde flykte og anmelde saken. Men han er jo min nærmeste, vi skulle få barn sammen, vi skulle bli gamle og få ett godt liv. Han påstår nå at han har endret seg, og ikke har forstått at det har vært så ille, og at han ikke har forstått hvordan han har oppført seg har vært galt. Men jeg har sagt "Du får ikke lov til å holde på sånn! Det er faktisk ikke lov! Vi kan ikke ha det sånn, og du må love meg at du aldri gjør dette igjen" også vært veldig tydelig på "nei, dette vil jeg ikke, ikke nå, gå vekk" men det har ikke synket inn.. jeg vil dra, men samtidig ikke.. jeg føler at jeg er blitt frarøvet all rett til å tenke, og at han er den som kan gi meg alt. Derfor føler jeg at jeg ikke kan dra tilbake, samtidig som han er min verden... det er så vanskelig å skulle ta det steget med en skilsmisse/eventuell anmeldelse..😭 Anonymkode: 38d45...7ce når han forstår at du har gått, vil du se det sanne ansiktet å det er ikke pent, men først skal du se hvordan han er når han søker medlidenhet, når han ser at det ikke hjelper vil du møte sinne, hevn å ønske om å skade, når det ikke hjelper vil du se trussler, trussel om selvmord, trussel om barn, så vil det være lang tid med trussel om konsekvens, er du heldig vil det bli stille en stund, men da vil trussel på nytt komme. ta opptak ved hver kontakt, selv når du tror det er rolig, krev all kontakt går via mail å lagre alt du får fra han, selv om du ikke tror du trenger det så trenger du det Anonymkode: 8487d...1e9 3 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #16 Skrevet 4. februar 2024 Det er helt i orden at du elsker ham fortsatt. Det er ikke fordi du ikke elsker ham at du må gå. Du må gå fordi det er skadelig for deg å være sammen med ham. Han gjør deg til et mindre menneske, et kuet, redd, mishandlet menneske. Du vil ikke at dine fremtidige barn skal ha en slik far. Du tar den tøffe beslutningen om å gå av kjærlighet og omtanke til deg selv. Det gjør vondt nå, men det er den absolutt beste løsningen på lengre sikt. Det vil slutte å gjøre vondt når du får lagt det bak deg. Anonymkode: 56aa4...a3a 3 1 4
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #17 Skrevet 4. februar 2024 Du har allerede tatt første steget, sender deg all styrke og mot til å gå videre bort fra han, du vil aldri angre. Blir du vil du angre resten av ditt liv❤️ Anonymkode: 0fd0a...378 3 1
Violetta Skrevet 4. februar 2024 #18 Skrevet 4. februar 2024 Tenk på at en dag har du alt det du ønsker deg hos ham, med en annen mann, men uten det negative. Du fortjener bedre. 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #19 Skrevet 4. februar 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Du kan prise deg lykkelig for at dere ikke har barn. Røm og se deg aldri tilbake. Det er ikke en sunn tankegang å ville ha barn med noen som tar kvelertak på deg, du tenker kun dette fordi han har manipulert deg til å tro at han kommer til å forandre seg, selv om han aldri har forandret seg. Om han ville forandre seg hadde han gjort det for lenge siden. Anonymkode: 73e24...3d6 Ja tror det er sant.. det har vært mye frem og tilbake hele uken med skyldfølelse og tro på endring.. men heldigvis har foreldrene og de nærmeste rundt meg har vært ganske tydelig på at nå må jeg faktisk sette meg selv først.. men det er vanskelig 😭 jeg ønsker han fremdeles alt godt uansett... Anonymkode: 38d45...7ce
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #20 Skrevet 4. februar 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): når han forstår at du har gått, vil du se det sanne ansiktet å det er ikke pent, men først skal du se hvordan han er når han søker medlidenhet, når han ser at det ikke hjelper vil du møte sinne, hevn å ønske om å skade, når det ikke hjelper vil du se trussler, trussel om selvmord, trussel om barn, så vil det være lang tid med trussel om konsekvens, er du heldig vil det bli stille en stund, men da vil trussel på nytt komme. ta opptak ved hver kontakt, selv når du tror det er rolig, krev all kontakt går via mail å lagre alt du får fra han, selv om du ikke tror du trenger det så trenger du det Anonymkode: 8487d...1e9 Jeg tenkte det samme desverre, at det er rolig nå fordi han tror jeg vil komme tilbake. Men jeg er redd han vil ødelegge ting i huset, true med å skade seg/ta livet sitt eller andre ting.. aner ikke hva han kan finne på. Derfor mener mine foreldre jeg burde anmelde for å virke mer troverdig på de tingene som jeg har opplevd. Selv om jeg ikke ønsker at dette skal ødelegge livet hans igjen. Anonymkode: 38d45...7ce
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå