Gå til innhold

Ikke innafor å ønske hund med en spesifikk farge?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mine favoritthunder er rotweilere og dachs, så da er det brun og svart som  er greia.

Strihårede dachs, selvsagt, mini rotemweilere🥰🥰🥰

Jeghr ogsa hatt en del katter oppover, men aldri en rød.

Ei tante med en diger rød branne av en perser som ttd. er den eneste katten jeg aldri fant tonen med.

Ødela meg for alle røde katter i all fremtid🤣🤣

Anonymkode: a3031...321

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det er et eksempel for å poengtere at det finnes mange useriøse kjøpere, som kun går etter utsende. Uten å sette seg inn i hva en rase/blanding og pelstype faktisk krever. Hvor vanskelig var det å forstå egentlig? 😅
Jeg bruker goldendoodle som eksempel. Fordi i lengre tid så har den vært veldig populær på grunn av utsende. Og puddel har en pelstype som krever mye stell, og om den ikke blir stelt så er det smertefullt for hunden. Mange goldendoodle har tovete pels som gir smerter, fordi eierne ikke har satt seg inn i hva den type pels faktisk krever. 

Fargepreferanse gjør ikke at man blir ansett som useriøs. Det å være fast bestemt på farge, uavhengig av rase, kjønn, gemytt, helse etc gjør at man blir ansett som useriøs. 

Var ikke slik du formulerte det selv. " Jeg ønsker meg i utgangspunktet mellompuddel, men kan gå for dverg dersom det ikke er mellompudler i fawn å finne. (....) Har fortstått det slik at mange mener de er ulike i gemytt?". Det betyr at farge kommer først, det er useriøst.
For å svare på det du spurte i den posten. Gemytt er ikke store forskjeller. Men størrelsen på en hund har mye å si om helse og hva den krever av eier. Ikke alle er i stand til å holde fysisk igjen en reaktiv hund på 20kg, men en på 6kg er ingen problem. Man må kjenne sine begrensninger og velge hund uti fra det. Små hunder har ofte problemer med tenner, større hunder har problemer med hofter og ledd. Generelt sett og bare ett eksempel. Mindre hundre lever lengre enn større hunder. Størrelse har mye å si for helsen til en hund, og hva den krever av en eier. Nå er puddel en ganske aktiv hund, så aktivitetsnivået på en liten og en mellomstor en er det ikke store forskjeller på. 

Anonymkode: fdc74...b2c

Jeg forstår at det finnes useriøse kjøpere som utelukkende kjøper hund basert på utseende, men jeg mener oppriktig at jeg ikke er en av dem. Jeg har bare et spesifikt fargeønske på en spesifikk rase, og opplever svarene i tråden som at det ikke er uvanlig, spesielt ikke blant pudler. Jeg har andre krav også, jeg har bare ikke fokusert på dem i tråden. 

Goldendoodle- og kjøkkenoppdrettdebatten er et sidespor. Jeg vet også hva det innebærer å ha hund, også en som krever pelsstell, så det skal gå knirkefritt.

Ts

Anonymkode: b2055...73e

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS fra den andre tråden her! Så moro at det skapte så mye debatt.

Preferanser er helt normalt, og går på hva man er vant med, og hva man liker. Akkurat med pudler så henger kvalitet sammen med fargen (svart = enklest ut ifra det jeg har hørt?) så å ha et ønske om ene eller andre gir mye mer meining der. I tillegg oppstår døvhet på individer som har mye hvitt (innenfor raser som pleier å ha litt mer farge i allefall).

Jeg er vant med nyanser fra grå til brun med litt hvitt i ansikt og på mage/bryst/labber. Så for meg blir en helt hvit hund veldig rart. Blond, rød/oransje og svart kunne jeg likevel tenkt meg å valgt en dag, man blir jo vant til dyret etter hvert.

Man skaffer ikke valp for å så gi den bort fordi den er x farge. Hadde det vært tilfellet så hadde jeg skjønt reaksjonen til visse folk :S 

Har man ikke kjøpt valpen så kan man alltids vente til neste gang, uansett hva grunnen måtte være. Dårlig hundeeier (som visse folk påstår) blir man ikke av den grunn.

Anonymkode: 13cbb...525

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes man kan velge den fargen man ønsker selv akkurat som at man velger den hunderasen man liker best.

Bare at man også er opptatt av gemytt og helse og hvilken hunderase som passer best. Det er ofte ikke kun en eneste hunderase som passer helt. Det er ofte flere som er i slektskap med hverandre. Og individ har ofte mye å si også fordi ingen hund i samme hunderase er like.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke så lenge det ikke går foran helse og gemytt😊

Selv skal jeg mest sannsynligvis ha Staff som neste hund. Har en Staff blanding nå som er 25kg. Å for meg er det viktig at den da er liten innenfor rasestandaren, og ikke stor som mange nå avler på. Selv om man aldri er garantert her, så er sjansen mindre om de ikke avler på de største individene. Utenom det så spiller ikke farge noen rolle for min del.

Men dette kan jeg jo se på uten å si til oppdretter. Så hadde bare satt meg på liste hos de som avle på fargen du ønsker.

Anonymkode: f92ba...3ee

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...