AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #21 Skrevet 3. februar 2024 Traktor skrev (3 minutter siden): Dersom fargen på hunden er det viktigste, synes jeg du skal la være å skaffe deg hund. Det står jo ingen steder at det er du viktigste. Vi hadde kattunger, jada, ikke helt sammenlignbart, men kanskje litt likevel. En av de var en skjønn rød hannkatt som var glatt i pelsen som ble valgt bort til fordel for sine gråhårete fluffy søsken. Folk har preferanser på så mye. Anonymkode: a7866...df4 1
Traktor Skrevet 3. februar 2024 #22 Skrevet 3. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det står jo ingen steder at det er du viktigste. Vi hadde kattunger, jada, ikke helt sammenlignbart, men kanskje litt likevel. En av de var en skjønn rød hannkatt som var glatt i pelsen som ble valgt bort til fordel for sine gråhårete fluffy søsken. Folk har preferanser på så mye. Anonymkode: a7866...df4 Ok, beklager.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #23 Skrevet 3. februar 2024 Disney Adult skrev (8 minutter siden): Helt innafor det, om du ikke har noe i mot ventelistene. En seriøs oppdretter som avler friske hunder er jo det viktigste. Jeg har satt meg på venteliste hos noen som avler på fawn mellompuddel 😄 Vet du forresten hvor lenge du må vente, sånn ca? Forstår at det er mange variabler her, men spennende å høre uansett. Ts Anonymkode: b2055...73e
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #24 Skrevet 3. februar 2024 Joda, det er helt innafor. At det ikke er pedagogisk riktig for noen, betyr jo ikke at det ikke er greit for andre. Du har rett til å ha din mening og til å ta dine valg Anonymkode: e872f...58f
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #25 Skrevet 3. februar 2024 Jeg syntes det er helt innafor, man må jo selv syntes hunden er pen å se på. Det er jo ikke sånn at du kjøper hvilken som helst puddel bare fordi den er fawn. Jeg har alltid ønsket meg en helhvit hund av min rase og fant i fjor den perfekte valp som også var hvit. Endte opp med å si fra meg den hvite og kjøpe en rød og hvit i steden (fra samme kull). Gangen før der endte jeg opp med svart og hvit, selv om jeg aldri skulle ha svart. Innimellom finner man bare hunden og da forsvinner fargepreferansene. Anonymkode: b1cdc...cf3 2
Citpensacola Skrevet 3. februar 2024 #26 Skrevet 3. februar 2024 Dette er både innafor og helt normalt. Spesielt med pudler, synes jeg.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #27 Skrevet 3. februar 2024 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Nei Anonymkode: 3c08f...029 Joda, og helt vanlig! Jeg vil ha en lys hun neste gang, for den er lettere å se i mørket 😊 Elsker min sorte hund, men er litt vanskelig å se i mørket, vanskelig å klippe sorte negler osv. Anonymkode: 86b99...225
norw Skrevet 3. februar 2024 #28 Skrevet 3. februar 2024 Traktor skrev (25 minutter siden): Dersom fargen på hunden er det viktigste, synes jeg du skal la være å skaffe deg hund. Står ingenting om at fargen er viktigst. 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #29 Skrevet 3. februar 2024 Selvsagt er det greit. Jeg ville ha en brun bichon havanais, og hver eneste oppdretter jeg har snakket med, har sagt at dette er en farge mange søker. Det betyr ikke at jeg ikke ville blitt glad i en hvit, eller svart. Men jeg har da ett valg jeg kan velge her. Nå er det heller ikke så lange ventelister på mange raser. Fordi etterspørselen har gått ned, og da kan man selvsagt velge friere enn før. Anonymkode: 4a4bf...557 1
tirben Skrevet 3. februar 2024 #30 Skrevet 3. februar 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Det er selvfølgelig ikke det viktigste, men det er utvilsomt viktig, slik valg av kjønn også er. Jeg synes ikke fargevalg og god helse, gemytt og trygg oppvekst bør være noen motsetning? Ts Anonymkode: b2055...73e Jeg ønsket også en aprikosfarget tispe og fikk det. Det hadde jeg hatt fra før, og jeg ønsket noe som lignet på henne utseendemessing. Ikke noe rart ønske i puddelkretser. 1
TomKrus Skrevet 3. februar 2024 #31 Skrevet 3. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette er litt apropos den andre tråden om fargepreferanse på hund hvor jeg ser majoriteten synes det er uhørt å ønske seg en spesifikk farge. Selvfølgelig er det ikke dette utenfor. Men du bør ikke la det styre ditt valg helt. Lynne på hunden er 100 ganger viktigere. Ellers kjøper du deg et problem om du lar deg forblinde av noe så trivielt som fargen.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #32 Skrevet 3. februar 2024 Helt ok.😊 Hadde heller villa styrt unna oppdrettere som blir snurt om man spør om slikt 😅 Hilsen oppdretter Anonymkode: 5343d...7a7 2 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #33 Skrevet 3. februar 2024 Dersom du utelukkende går for en hund på grunn av farge, så blir du ikke tatt seriøst. Helse, gemytt og kjønn er viktigst, de tre tingene er like viktig. Farge kommer sist. Jeg hadde en black & tan fra før, og ønsket i utgangspunktet en black & tan til fra samme oppdretter. Vært i kontakt med oppdretter i 1,5 år. Fulgt 3 kull fra fødsel av og møtt alle kull, og flere black & tan hannhunder har kommet og gått for ingen føltes riktig. Endte opp med en svart og hvit parti color. Fordi han var den jeg falt for på grunn av personligheten og kjemi, helt uplanlagt farge. For farge er ikke viktigst. Tenker jeg fortsatt på den black & tan gutten jeg i utgangspunktet så for meg? Absolutt. Vil jeg ha byttet ut min hund som er i "feil farge"? Aldri i livet. Ingen rundt meg forsto noe som helst da jeg kom hjem med en valp i feil farge. For jeg har snakket om han i black & tan i 1,5 år. Selv om at det var det jeg drømte om, så var jeg hele veien åpen for andre farger. Det er ikke noe galt med å ønske en farge. Det er mange som velger hunder ut fra utsende, både pelstype og hunderase, uten å sette seg inn i hva pelstypen og hunderasen faktisk krever. Veldig mange useriøse valpekjøpere der ute. Det er ufattelig mange goldendoodles der ute som lider, fordi eierne ikke kan å ta vare på pelsen og de er avlet av useriøse kjøkkenoppdrettere, fordi folk vil ha en søt goldendoodle uten å vite hva den blandingen krever. Det at du går fra mellompuddel som du ønsker, til dverg puddel fordi du ønsker en farge, er ikke en god ting for deg. Det viser at du kun er ute etter det estetiske og overfladiske. Det er useriøst. Anonymkode: fdc74...b2c 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #34 Skrevet 3. februar 2024 TomKrus skrev (21 minutter siden): Selvfølgelig er det ikke dette utenfor. Men du bør ikke la det styre ditt valg helt. Lynne på hunden er 100 ganger viktigere. Ellers kjøper du deg et problem om du lar deg forblinde av noe så trivielt som fargen. Jeg skal ikke la meg forblinde, men jeg er rimelig sikker på at det skal la seg gjøre å vente på en puddel i ønsket farge som i tillegg scorer blink på gemytt. Ts Anonymkode: b2055...73e 4
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #35 Skrevet 3. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dersom du utelukkende går for en hund på grunn av farge, så blir du ikke tatt seriøst. Helse, gemytt og kjønn er viktigst, de tre tingene er like viktig. Farge kommer sist. Jeg hadde en black & tan fra før, og ønsket i utgangspunktet en black & tan til fra samme oppdretter. Vært i kontakt med oppdretter i 1,5 år. Fulgt 3 kull fra fødsel av og møtt alle kull, og flere black & tan hannhunder har kommet og gått for ingen føltes riktig. Endte opp med en svart og hvit parti color. Fordi han var den jeg falt for på grunn av personligheten og kjemi, helt uplanlagt farge. For farge er ikke viktigst. Tenker jeg fortsatt på den black & tan gutten jeg i utgangspunktet så for meg? Absolutt. Vil jeg ha byttet ut min hund som er i "feil farge"? Aldri i livet. Ingen rundt meg forsto noe som helst da jeg kom hjem med en valp i feil farge. For jeg har snakket om han i black & tan i 1,5 år. Selv om at det var det jeg drømte om, så var jeg hele veien åpen for andre farger. Det er ikke noe galt med å ønske en farge. Det er mange som velger hunder ut fra utsende, både pelstype og hunderase, uten å sette seg inn i hva pelstypen og hunderasen faktisk krever. Veldig mange useriøse valpekjøpere der ute. Det er ufattelig mange goldendoodles der ute som lider, fordi eierne ikke kan å ta vare på pelsen og de er avlet av useriøse kjøkkenoppdrettere, fordi folk vil ha en søt goldendoodle uten å vite hva den blandingen krever. Det at du går fra mellompuddel som du ønsker, til dverg puddel fordi du ønsker en farge, er ikke en god ting for deg. Det viser at du kun er ute etter det estetiske og overfladiske. Det er useriøst. Anonymkode: fdc74...b2c Hva har goldendoodles og useriøst kjøkkenavl med saken å gjøre? Jeg er jo helt tydelig på at jeg vil oppsøke en seriøs oppdretter som avler på sunne, friske og godlynnede hunder? Som valpekjøper stiller jeg strenge krav til oppdretter, og det forventer jeg at oppdretter gjør av meg også. Jeg er utelukkende nysgjerrig på om fargepreferanse (i TILLEGG til alt det andre) vil gjøre at jeg oppfattes som useriøs. Grunnen til at jeg nevnte at dvergpuddel også kan være aktuelt er fordi jeg har skjønt av det ofte er en glidende overgang mellom disse to størrelsene. Ts Anonymkode: b2055...73e 6
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #36 Skrevet 3. februar 2024 Det kommer jo an på. Om du velger en seriøs oppdretter som har den fargen du ønsker så er det ikke noe problem. Om du velger hvilken som helst oppdretter bare for å få fargen så blir det noe annet. Mange puddeloppdrettere driver jo stort sett med en eller to farger. Der er farge en big thing, for veldig mange. Vi har hatt hvit storpuddel som var den eneste hvite i et kull med bare grå søsken. Hun ble valgt bort av alle, fordi grå var det de skulle ha. Anonymkode: 691ce...11c 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #37 Skrevet 3. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva har goldendoodles og useriøst kjøkkenavl med saken å gjøre? Jeg er jo helt tydelig på at jeg vil oppsøke en seriøs oppdretter som avler på sunne, friske og godlynnede hunder? Som valpekjøper stiller jeg strenge krav til oppdretter, og det forventer jeg at oppdretter gjør av meg også. Jeg er utelukkende nysgjerrig på om fargepreferanse (i TILLEGG til alt det andre) vil gjøre at jeg oppfattes som useriøs. Grunnen til at jeg nevnte at dvergpuddel også kan være aktuelt er fordi jeg har skjønt av det ofte er en glidende overgang mellom disse to størrelsene. Ts Anonymkode: b2055...73e Det er et eksempel for å poengtere at det finnes mange useriøse kjøpere, som kun går etter utsende. Uten å sette seg inn i hva en rase/blanding og pelstype faktisk krever. Hvor vanskelig var det å forstå egentlig? 😅 Jeg bruker goldendoodle som eksempel. Fordi i lengre tid så har den vært veldig populær på grunn av utsende. Og puddel har en pelstype som krever mye stell, og om den ikke blir stelt så er det smertefullt for hunden. Mange goldendoodle har tovete pels som gir smerter, fordi eierne ikke har satt seg inn i hva den type pels faktisk krever. Fargepreferanse gjør ikke at man blir ansett som useriøs. Det å være fast bestemt på farge, uavhengig av rase, kjønn, gemytt, helse etc gjør at man blir ansett som useriøs. Var ikke slik du formulerte det selv. " Jeg ønsker meg i utgangspunktet mellompuddel, men kan gå for dverg dersom det ikke er mellompudler i fawn å finne. (....) Har fortstått det slik at mange mener de er ulike i gemytt?". Det betyr at farge kommer først, det er useriøst. For å svare på det du spurte i den posten. Gemytt er ikke store forskjeller. Men størrelsen på en hund har mye å si om helse og hva den krever av eier. Ikke alle er i stand til å holde fysisk igjen en reaktiv hund på 20kg, men en på 6kg er ingen problem. Man må kjenne sine begrensninger og velge hund uti fra det. Små hunder har ofte problemer med tenner, større hunder har problemer med hofter og ledd. Generelt sett og bare ett eksempel. Mindre hundre lever lengre enn større hunder. Størrelse har mye å si for helsen til en hund, og hva den krever av en eier. Nå er puddel en ganske aktiv hund, så aktivitetsnivået på en liten og en mellomstor en er det ikke store forskjeller på. Anonymkode: fdc74...b2c 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #38 Skrevet 3. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er et eksempel for å poengtere at det finnes mange useriøse kjøpere, som kun går etter utsende. Uten å sette seg inn i hva en rase/blanding og pelstype faktisk krever. Hvor vanskelig var det å forstå egentlig? 😅 Jeg bruker goldendoodle som eksempel. Fordi i lengre tid så har den vært veldig populær på grunn av utsende. Og puddel har en pelstype som krever mye stell, og om den ikke blir stelt så er det smertefullt for hunden. Mange goldendoodle har tovete pels som gir smerter, fordi eierne ikke har satt seg inn i hva den type pels faktisk krever. Fargepreferanse gjør ikke at man blir ansett som useriøs. Det å være fast bestemt på farge, uavhengig av rase, kjønn, gemytt, helse etc gjør at man blir ansett som useriøs. Var ikke slik du formulerte det selv. " Jeg ønsker meg i utgangspunktet mellompuddel, men kan gå for dverg dersom det ikke er mellompudler i fawn å finne. (....) Har fortstått det slik at mange mener de er ulike i gemytt?". Det betyr at farge kommer først, det er useriøst. For å svare på det du spurte i den posten. Gemytt er ikke store forskjeller. Men størrelsen på en hund har mye å si om helse og hva den krever av eier. Ikke alle er i stand til å holde fysisk igjen en reaktiv hund på 20kg, men en på 6kg er ingen problem. Man må kjenne sine begrensninger og velge hund uti fra det. Små hunder har ofte problemer med tenner, større hunder har problemer med hofter og ledd. Generelt sett og bare ett eksempel. Mindre hundre lever lengre enn større hunder. Størrelse har mye å si for helsen til en hund, og hva den krever av en eier. Nå er puddel en ganske aktiv hund, så aktivitetsnivået på en liten og en mellomstor en er det ikke store forskjeller på. Anonymkode: fdc74...b2c Nå vil jeg ikke ha mindre enn min mellompuddel, fordi det vil gjøre treningen jeg driver med mer utfordrende, men utover det er det virkelig ikke stor forskjell på de dvergene og mellompudlene jeg kjenner. De bør også testes for de samme tingene før man avler på dem. Og at goldendoodle sliter med pels, er jo fordi man avler på to helt ulike pels typer som ikke passer sammen. Jeg syns pelsstellet på min, som ikke er i utstillingspels, tar veldig lite tid. Anonymkode: 700d4...1dd 1
Tingelling Skrevet 3. februar 2024 #39 Skrevet 3. februar 2024 Når jeg så på ny hund i en veldig populær rase og snakket med mange oppdrettere, var de veldig overrasket at jeg ikke snakket om fargeønske. For de aller fleste skulle ha i spesielle farger, og brydde seg ikke om gemyttet passet dem og deres liv. Da er det fort gjort at vi får en del omplasseringshunder om en skikkelig energisk hund som trenger mye stimuli kommer til ett sted med mindre aktivitet, bare fordi eier ville ha en spesiell farge. Spesielt hvis oppdretter ikke bryr seg, og bare vil selge valper. Mitt tips er å heller snakke farge når du har sett mer av valpene og hvilke typer de blir. Det er ikke fargen du skal leve med i 8-15 år.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #40 Skrevet 3. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nå vil jeg ikke ha mindre enn min mellompuddel, fordi det vil gjøre treningen jeg driver med mer utfordrende, men utover det er det virkelig ikke stor forskjell på de dvergene og mellompudlene jeg kjenner. De bør også testes for de samme tingene før man avler på dem. Og at goldendoodle sliter med pels, er jo fordi man avler på to helt ulike pels typer som ikke passer sammen. Jeg syns pelsstellet på min, som ikke er i utstillingspels, tar veldig lite tid. Anonymkode: 700d4...1dd Derfor jeg skrev kjøkkenoppdrett. Ingen seriøse oppdrettere blander to raser som ikke går sammen. Goldendoodle er en moteblanding som er til, fordi folk synes det er søt blanding. Veldig mange puddelblandinger er til, kun fordi de er søte og derfor selger de godt. Har ingenting med å avle frem friske nye hunderaser å gjøre. Anonymkode: fdc74...b2c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå