Gå til innhold

Ikke innafor å ønske hund med en spesifikk farge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er litt apropos den andre tråden om fargepreferanse på hund hvor jeg ser majoriteten synes det er uhørt å ønske seg en spesifikk farge.

Min neste hund blir puddel, og jeg ønsker at det skal være en tispe i fargen fawn (er forberedt på lang ventetid). Jeg ser at i listen over oppdrettere presiseres det hvilke farger de forskjellige oppdretterne avler på (i tillegg til størrelse). Er det innafor å kontakte oppdretter med ønske om farge (i tillegg til kjønn)? Vil jeg da bli ansett som useriøs? Det fordrer selvfølgelig at foreldredyrene har god helse og gemytt, valpene er sunne alt det der. Det ene utelukker jo ikke det andre?

Anonymkode: b2055...73e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt innafor etter min mening. Jeg har kun kjøpt valper fra seriøse oppdrettere og har alltid selv bestemt farge og kjønn. Ingen reagerer på det. Jeg venter gjerne dersom ikke rette valpen dukker opp med det samme. 

Er det storpuddel du skal ha?

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er litt apropos den andre tråden om fargepreferanse på hund hvor jeg ser majoriteten synes det er uhørt å ønske seg en spesifikk farge.

Min neste hund blir puddel, og jeg ønsker at det skal være en tispe i fargen fawn (er forberedt på lang ventetid). Jeg ser at i listen over oppdrettere presiseres det hvilke farger de forskjellige oppdretterne avler på (i tillegg til størrelse). Er det innafor å kontakte oppdretter med ønske om farge (i tillegg til kjønn)? Vil jeg da bli ansett som useriøs? Det fordrer selvfølgelig at foreldredyrene har god helse og gemytt, valpene er sunne alt det der. Det ene utelukker jo ikke det andre?

Klart det er lov, jeg ønsker meg en rødhåret kjæreste. Men om jeg forelsker meg i ei blondine så ja. 

Poenget er at klart kan man foretrekke noe, men ikke alltid det blir slik.

• Nyttig 1
Skrevet
Lauv skrev (4 minutter siden):

Helt innafor etter min mening. Jeg har kun kjøpt valper fra seriøse oppdrettere og har alltid selv bestemt farge og kjønn. Ingen reagerer på det. Jeg venter gjerne dersom ikke rette valpen dukker opp med det samme. 

Er det storpuddel du skal ha?

Godt å høre! Jeg ønsker meg i utgangspunktet mellompuddel, men kan gå for dverg dersom det ikke er mellompudler i fawn å finne. Har du erfaring med pudler, og kanskje også de mindre størrelsene? Har fortstått det slik at mange mener de er ulike i gemytt? Jeg blir ikke klok på om det faktisk er tilfelle eller bare gjelder ulike individer. 

• Liker 1
Skrevet
endo skrev (1 minutt siden):

Klart det er lov, jeg ønsker meg en rødhåret kjæreste. Men om jeg forelsker meg i ei blondine så ja. 

Poenget er at klart kan man foretrekke noe, men ikke alltid det blir slik.

Jeg synes vel ikke det blir helt det samme, men jeg er klar over at jeg ville blitt like glad i hunden min uansett farge, dersom det skulle blitt slik.

• Liker 3
Skrevet

Jeg ser ikke problemet med å ønske farge så lenge man velger seriøse oppdrettere. Jeg måtte selv stå over ett kull fordi de ikke fikk kjønnet jeg ønsket. 

Anonymkode: f2a16...fe4

• Liker 2
Skrevet

Kommer jo helt an på planene med hunden. Tenker at preferanser er helt ok, og innenfor å spørre etter.. 

Jeg er på utkikk etter en hannhund innen en spes rase, som skal være den fargen og ha den størrelsen gjerne ha de egenskapene. Fordi jeg skal bruke den på utstillinger og har en avlsplan på den. Det vet oppdrettere jeg har kontakt med.. 

Anonymkode: b2dfb...d68

• Liker 1
Skrevet

Nei

Anonymkode: 3c08f...029

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville ha svart puddel, så da kontaktet jeg selvfølgelig oppdrettere som drev med den fargen. Har en herlig mellompuddel nå. 

På de andre fargene kan det jo være noe mer krevende å få god avl siden populasjonene med de fargene er mindre, så jeg ville sett enda nøyere på oppdretter da. 

Har du valgt oppdretter som hovedsakelig har fargen du ønsker, ville jeg ikke nevnt det. Det kan bli sett på som litt useriøst. Men har du fawn, vil du jo hovedsakelig bli kontakta av folk som ønsker den fargen. 

Lykke til med en herlig rase! 

Anonymkode: 700d4...1dd

• Liker 2
Skrevet

Jeg har en svart Labrador. Han sliter på dagtid i juni-august med at det blir innmari varmt. På kveldstid så er det umulig å se ham om han ikke har lys. Det kan være vanskelig å tyde ansiktsuttrykket for det er bare «svart i svart». Det blinker litt i to øyne bare.

Så rent praktisk skulle jeg heller ha hatt en kremfarget eller brun labrador. Estetisk synes jeg at de brune er veldig fine men de har visstnok blitt avlet så hardt på at de lever et år kortere i snitt.

Anonymkode: a2bce...fde

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Godt å høre! Jeg ønsker meg i utgangspunktet mellompuddel, men kan gå for dverg dersom det ikke er mellompudler i fawn å finne. Har du erfaring med pudler, og kanskje også de mindre størrelsene? Har fortstått det slik at mange mener de er ulike i gemytt? Jeg blir ikke klok på om det faktisk er tilfelle eller bare gjelder ulike individer. 

Storpudler er ganske annerledes enn de mindre pudlene. De små er ganske like hverandre, har absolutt inntrykk av at bjeffing, jaging, skyhet osv er mer individbetinget enn at det er forskjell mellom størrelsene.  Jeg har en mellompuddel. Mellom og dverg er det jo også lov å krysse, så de er ihvertfall ganske like. 

Har du forresten fått med deg det kullet med hvite mellompudler som snart er leveringsklare? 😁 De er det ikke mange av. 

Endret av Lauv
  • Liker 1
Skrevet

Også er det jo sånn at spesielt puddeloppdrettere er opptatte av pelskvalitet, farger og pigmentering, så i det miljøet tviler jeg sterkt på at et ønske om farge blir sett rart på. 

• Nyttig 2
Skrevet
Lauv skrev (1 minutt siden):

Storpudler er ganske annerledes enn de mindre pudlene. De små er ganske like hverandre, har absolutt inntrykk av at bjeffing, jaging, skyhet osv er mer individbetinget enn at de er forskjell mellom størrelsene.  Jeg har en mellompuddel. Mellom og dverg er det jo også lov å krysse, så de er ihvertfall ganske like. 

Har du forresten fått med det kullet med hvite mellompudler som snart er leveringsklare? 😁 De er det ikke mange av. 

Ja, tenker at kontakt med oppdretter og flere hilserunder på foreldredyrene blir viktig. De er jo individer med personlighet som oss mennesker, så det lønner seg å gjøre grundig research-arbeid før valpekjøp.

Det bor en hvit storpuddel i nabolaget, og det er den flotteste og mest majestetiske hunden som finnes. Men en veldig, veldig upraktisk farge når man bor på vestlandet og liker å gå i skog og mark 😁

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Min oppdretter luker ut kjøpere som kommuniserer tydelig ønske om farge veldig raskt. Det er en populær rase, og hun får svært mange henvendelser. Hun prioriterer kjøpere som sier mer om hva de er ute etter av egenskaper og personlighet til hunden. Jeg ville vært forsiktig med hvordan du kommuniserer ønsket om farge. 

Anonymkode: 8b6cb...07b

Skrevet

Helt innafor det, om du ikke har noe i mot ventelistene. En seriøs oppdretter som avler friske hunder er jo det viktigste. Jeg har satt meg på venteliste hos noen som avler på fawn mellompuddel 😄

• Liker 1
Skrevet

Dersom fargen på hunden er det viktigste, synes jeg du skal la være å skaffe deg hund. 

Skrevet
Disney Adult skrev (1 minutt siden):

Helt innafor det, om du ikke har noe i mot ventelistene. En seriøs oppdretter som avler friske hunder er jo det viktigste. Jeg har satt meg på venteliste hos noen som avler på fawn mellompuddel 😄

Så spennende! Lykke til 😍

Ts

Skrevet (endret)

Jeg ser ikke hva som er galt med å ha ønske om spesiell farge, så lenge det ikke går på bekostning av helse og etisk oppdrett. Blue merle og enkelte pelsvariantet hvor hvitt dominerer er bla forbundet med økt risiko for blindhet og døvhet hos noen raser. Blå hos staffordshire bullterrier er forbundet med mye sykdom og plager. Oppdrettere som avler for å få visse farger på bekostning av helse, adferd og genetisk variasjon burde åpenbart unngås å kjøpe valp av. 

Endret av Anonymbruker***
  • Liker 3
Skrevet

Farge er selvfølgelig ikke det viktigste, men det må være lov å ha preferanser. I puddel miljøet så virker ikke det som et rødt flagg, mens i australian shepherd miljøet f.eks. så blir du luket ut med en gang. 

Anonymkode: 920bb...8ee

• Liker 2
Skrevet
Traktor skrev (1 minutt siden):

Dersom fargen på hunden er det viktigste, synes jeg du skal la være å skaffe deg hund. 

Det er selvfølgelig ikke det viktigste, men det er utvilsomt viktig, slik valg av kjønn også er. Jeg synes ikke fargevalg og god helse, gemytt og trygg oppvekst bør være noen motsetning? 

Ts

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...