Gå til innhold

Fikk dere spørsmål om dere var i slekt av jordmor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan fungerer dette systemet? Får foreldre spørsmål om de er søskenbarn eller i slekt på andre måter?  Måtte dere krysse av på et skjema?

Bare nysgjerrig på problemstillingen med tanke på ny lov om forbud mot søskenbarnekteskap 

Anonymkode: 2a4be...f5d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, fikk aldri det spørsmålet. Litt usikker på hvilket system du snakker om når du nevner både ekteskap og jordmødre?

• Liker 1
Skrevet

Jeg spør bare innvandrerkvinner og kvinner fra kristne sekter. 

Anonymkode: 07928...858

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg spør bare innvandrerkvinner og kvinner fra kristne sekter. 

Hva svarer de? Tror du de alltid  er ærlige?

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hva svarer de? Tror du de alltid  er ærlige?

Min erfaring er at de er det. Jeg er jo ikke ufin. Jeg forklarer på forhånd at det er fordi det er økt risiko for fosteravvik og at man derfor får tilbud om ekstra fosterdiagnostikk, ikke fordi jeg bryr meg om hvem de er gift med eller har tenkt til å grave i familieforholdene deres. 

• Liker 13
  • Nyttig 4
Skrevet

Ja, det står vel på helsekortet mener jeg? Er da naturlig å spørre om når de fyller det ut, tenker jeg. 

Anonymkode: e7605...300

• Liker 3
Skrevet

Jeg fylte ut et skjema på et tidspunkt i graviditeten hvor det var spørsmål om det, ja. Mulig det var skjemaene på barsel/føden? 
Så lenge familien er registrert i folkeregisteret, har staten full oversikt over hvem søskenbarna dine er. 

Anonymkode: 1b393...ca4

• Liker 1
Skrevet

Syns å huske vi fikk et slags spørreskjema. Tror det var valgfritt. De spurte også om utdanning. 

Anonymkode: ca044...8a7

• Liker 1
Skrevet

Måtte krysse av for det på helsekortet. Jeg og samboer er firemenninger (visste ikke dette før etter at vi ble sammen), så da spurte naturlig nok jordmor om det på første kontroll. 

Anonymkode: 5dcc5...afd

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jeg fylte ut et skjema på et tidspunkt i graviditeten hvor det var spørsmål om det, ja. Mulig det var skjemaene på barsel/føden? 
Så lenge familien er registrert i folkeregisteret, har staten full oversikt over hvem søskenbarna dine er. 

Når det gjelder innvandrerfamilier stiller det seg

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Min erfaring er at de er det. Jeg er jo ikke ufin. Jeg forklarer på forhånd at det er fordi det er økt risiko for fosteravvik og at man derfor får tilbud om ekstra fosterdiagnostikk, ikke fordi jeg bryr meg om hvem de er gift med eller har tenkt til å grave i familieforholdene deres. 

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Hvilke kristne sekter praktiserer søskenbarnekteskap?  Har foreldrene også krysset av på andre slektsforhold som onkel/niese, tante/nevø osv?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Hvilke kristne sekter praktiserer søskenbarnekteskap?  Har foreldrene også krysset av på andre slektsforhold som onkel/niese, tante/nevø osv?

Det fins fler menigheter i Norges land hvor dette enda skjer😊 Er noen i bygda her som er søskenbarn og nylig gift.

Anonymkode: 3b72d...c59

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan fungerer dette systemet? Får foreldre spørsmål om de er søskenbarn eller i slekt på andre måter?  Måtte dere krysse av på et skjema?

Bare nysgjerrig på problemstillingen med tanke på ny lov om forbud mot søskenbarnekteskap 

Det er på et spørreskjema nan fyller ut nå. Det er jo viktig å vite, fordi foreldre som er i slekt kan øke risikoen for en del sykdommer og defekter.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Det stod / står på helsekortet alle gravide får. Man må krysse ja eller nei. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nettopp, det er derfor jeg skrev at familiens medlemmer måtte være registrert i Folkeregisteret. Men hvis det blir forbudt med søskenbarnekteskap, må man vel gi egenerklæring om at man ikke  søskenbarn før ekteskap inngås. Og om man lyver der, kan kanskje ekteskapet bli annullert? Jeg vet ikke. 

Skrevet

Ganske sikker på at det stod enten på helsekortet eller et annet skjema jeg fylte ut ja.

Anonymkode: e1187...a43

Skrevet

Nei, kan ikke huske at jeg ble spurt om noe sånt eller krysset av på spørsmål om det på noe dokument. Fikk barn for 9 mnd siden.

Anonymkode: 8997c...5df

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nettopp, det er derfor jeg skrev at familiens medlemmer måtte være registrert i Folkeregisteret. Men hvis det blir forbudt med søskenbarnekteskap, må man vel gi egenerklæring om at man ikke  søskenbarn før ekteskap inngås. Og om man lyver der, kan kanskje ekteskapet bli annullert? Jeg vet ikke. 

Forbudet gjelder så vidt jeg forstår ekteskap  norsk statsborger med utenlandsk statsborger.  Hvordan de tenker å håndheve forbudet i praksis vet jeg ikke. Egenerklæring holder vel ikke. Jeg tipper det blir DNA-prøve før ekteskapet blir godkjent i Norge. 

Jeg har lest at trenden med søskenbarnekteskap er nedgående, og at ikke like mange norsk-pakistanere gifter seg innen familien som før. Men det må tydeligvis være en del mørketall siden forbudet kommer nå.  Leser man statistikken over risiko, så er ikke den så urovekkende.  Men det inkluderer vel ikke alle skavanker som de tror kommer av slektskapet.  Det blir vel bare de tallene de har om ekteskapene som de vet om.  Genetisk utredning i etterkant er vel heller ikke obligatorisk tror jeg. 

Skrevet

Krysset av for noe som ble levert før ultralyd. Ellers er min mann ganske tydelig utenlandsk og jeg norsk, så ingen lurer.

Anonymkode: 8597c...803

• Liker 1
Skrevet

Jeg har fått spørsmål ved alle mine svangerskap når vi skal skrive på svangerskapskortet:)

Anonymkode: be1c5...bdd

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg har fått spørsmål ved alle mine svangerskap når vi skal skrive på svangerskapskortet:)

Anonymkode: be1c5...bdd

Ser du norsk ut? Har du utenlandsk navn siden du alltid blir spurt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...