AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #1 Skrevet 3. februar 2024 Hvordan fungerer dette systemet? Får foreldre spørsmål om de er søskenbarn eller i slekt på andre måter? Måtte dere krysse av på et skjema? Bare nysgjerrig på problemstillingen med tanke på ny lov om forbud mot søskenbarnekteskap Anonymkode: 2a4be...f5d
ms. Perfect Skrevet 3. februar 2024 #2 Skrevet 3. februar 2024 Nei, fikk aldri det spørsmålet. Litt usikker på hvilket system du snakker om når du nevner både ekteskap og jordmødre? 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #3 Skrevet 3. februar 2024 Jeg spør bare innvandrerkvinner og kvinner fra kristne sekter. Anonymkode: 07928...858 4 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #4 Skrevet 3. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg spør bare innvandrerkvinner og kvinner fra kristne sekter. Anonymkode: 07928...858 Hva svarer de? Tror du de alltid er ærlige? Anonymkode: 2a4be...f5d
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #5 Skrevet 3. februar 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hva svarer de? Tror du de alltid er ærlige? Anonymkode: 2a4be...f5d Min erfaring er at de er det. Jeg er jo ikke ufin. Jeg forklarer på forhånd at det er fordi det er økt risiko for fosteravvik og at man derfor får tilbud om ekstra fosterdiagnostikk, ikke fordi jeg bryr meg om hvem de er gift med eller har tenkt til å grave i familieforholdene deres. Anonymkode: 07928...858 13 4
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #6 Skrevet 3. februar 2024 Ja, det står vel på helsekortet mener jeg? Er da naturlig å spørre om når de fyller det ut, tenker jeg. Anonymkode: e7605...300 3
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #7 Skrevet 3. februar 2024 Jeg fylte ut et skjema på et tidspunkt i graviditeten hvor det var spørsmål om det, ja. Mulig det var skjemaene på barsel/føden? Så lenge familien er registrert i folkeregisteret, har staten full oversikt over hvem søskenbarna dine er. Anonymkode: 1b393...ca4 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #8 Skrevet 3. februar 2024 Syns å huske vi fikk et slags spørreskjema. Tror det var valgfritt. De spurte også om utdanning. Anonymkode: ca044...8a7 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #9 Skrevet 3. februar 2024 Måtte krysse av for det på helsekortet. Jeg og samboer er firemenninger (visste ikke dette før etter at vi ble sammen), så da spurte naturlig nok jordmor om det på første kontroll. Anonymkode: 5dcc5...afd 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #10 Skrevet 3. februar 2024 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Jeg fylte ut et skjema på et tidspunkt i graviditeten hvor det var spørsmål om det, ja. Mulig det var skjemaene på barsel/føden? Så lenge familien er registrert i folkeregisteret, har staten full oversikt over hvem søskenbarna dine er. Anonymkode: 1b393...ca4 Når det gjelder innvandrerfamilier stiller det seg AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Min erfaring er at de er det. Jeg er jo ikke ufin. Jeg forklarer på forhånd at det er fordi det er økt risiko for fosteravvik og at man derfor får tilbud om ekstra fosterdiagnostikk, ikke fordi jeg bryr meg om hvem de er gift med eller har tenkt til å grave i familieforholdene deres. Anonymkode: 07928...858 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Min erfaring er at de er det. Jeg er jo ikke ufin. Jeg forklarer på forhånd at det er fordi det er økt risiko for fosteravvik og at man derfor får tilbud om ekstra fosterdiagnostikk, ikke fordi jeg bryr meg om hvem de er gift med eller har tenkt til å grave i familieforholdene deres. Anonymkode: 07928...858 Hvilke kristne sekter praktiserer søskenbarnekteskap? Har foreldrene også krysset av på andre slektsforhold som onkel/niese, tante/nevø osv? Anonymkode: 2a4be...f5d 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #11 Skrevet 3. februar 2024 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Hvilke kristne sekter praktiserer søskenbarnekteskap? Har foreldrene også krysset av på andre slektsforhold som onkel/niese, tante/nevø osv? Anonymkode: 2a4be...f5d Det fins fler menigheter i Norges land hvor dette enda skjer😊 Er noen i bygda her som er søskenbarn og nylig gift. Anonymkode: 3b72d...c59 3
Svartfugl Skrevet 3. februar 2024 #12 Skrevet 3. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvordan fungerer dette systemet? Får foreldre spørsmål om de er søskenbarn eller i slekt på andre måter? Måtte dere krysse av på et skjema? Bare nysgjerrig på problemstillingen med tanke på ny lov om forbud mot søskenbarnekteskap Anonymkode: 2a4be...f5d Det er på et spørreskjema nan fyller ut nå. Det er jo viktig å vite, fordi foreldre som er i slekt kan øke risikoen for en del sykdommer og defekter. 1
røverdatteren Skrevet 3. februar 2024 #13 Skrevet 3. februar 2024 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Når det gjelder innvandrerfamilier stiller det seg Hvilke kristne sekter praktiserer søskenbarnekteskap? Har foreldrene også krysset av på andre slektsforhold som onkel/niese, tante/nevø osv? Anonymkode: 2a4be...f5d Det stod / står på helsekortet alle gravide får. Man må krysse ja eller nei.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #14 Skrevet 3. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Når det gjelder innvandrerfamilier stiller det seg Anonymkode: 2a4be...f5d Nettopp, det er derfor jeg skrev at familiens medlemmer måtte være registrert i Folkeregisteret. Men hvis det blir forbudt med søskenbarnekteskap, må man vel gi egenerklæring om at man ikke søskenbarn før ekteskap inngås. Og om man lyver der, kan kanskje ekteskapet bli annullert? Jeg vet ikke. Anonymkode: 1b393...ca4
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #15 Skrevet 3. februar 2024 Ganske sikker på at det stod enten på helsekortet eller et annet skjema jeg fylte ut ja. Anonymkode: e1187...a43
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #16 Skrevet 3. februar 2024 Nei, kan ikke huske at jeg ble spurt om noe sånt eller krysset av på spørsmål om det på noe dokument. Fikk barn for 9 mnd siden. Anonymkode: 8997c...5df
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #17 Skrevet 3. februar 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Nettopp, det er derfor jeg skrev at familiens medlemmer måtte være registrert i Folkeregisteret. Men hvis det blir forbudt med søskenbarnekteskap, må man vel gi egenerklæring om at man ikke søskenbarn før ekteskap inngås. Og om man lyver der, kan kanskje ekteskapet bli annullert? Jeg vet ikke. Anonymkode: 1b393...ca4 Forbudet gjelder så vidt jeg forstår ekteskap norsk statsborger med utenlandsk statsborger. Hvordan de tenker å håndheve forbudet i praksis vet jeg ikke. Egenerklæring holder vel ikke. Jeg tipper det blir DNA-prøve før ekteskapet blir godkjent i Norge. Jeg har lest at trenden med søskenbarnekteskap er nedgående, og at ikke like mange norsk-pakistanere gifter seg innen familien som før. Men det må tydeligvis være en del mørketall siden forbudet kommer nå. Leser man statistikken over risiko, så er ikke den så urovekkende. Men det inkluderer vel ikke alle skavanker som de tror kommer av slektskapet. Det blir vel bare de tallene de har om ekteskapene som de vet om. Genetisk utredning i etterkant er vel heller ikke obligatorisk tror jeg. Anonymkode: 2a4be...f5d
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #18 Skrevet 3. februar 2024 Krysset av for noe som ble levert før ultralyd. Ellers er min mann ganske tydelig utenlandsk og jeg norsk, så ingen lurer. Anonymkode: 8597c...803 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #19 Skrevet 3. februar 2024 Jeg har fått spørsmål ved alle mine svangerskap når vi skal skrive på svangerskapskortet:) Anonymkode: be1c5...bdd 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #20 Skrevet 3. februar 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg har fått spørsmål ved alle mine svangerskap når vi skal skrive på svangerskapskortet:) Anonymkode: be1c5...bdd Ser du norsk ut? Har du utenlandsk navn siden du alltid blir spurt? Anonymkode: 2a4be...f5d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå