AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #1 Skrevet 3. februar 2024 Jeg ga bort et møbel på Facebook for ei stund siden. Han som ville ha møbelet virket ganske normal, men jeg har etterpå fått meldinger inne på messenger og sms, han har lagt meg til på snap og Instagram (jeg har ikke godkjent). Han kjører til en butikk i nærheten og går tur derfra «tilfeldig» forbi huset. (Jeg så han gikk fram og tilbake 6 ganger forrige helg) . Her om dagen gikk jeg ut på verandaen for å sjekke noe etter uværet og så at han kikket gjennom hekken. Jeg lot som jeg ikke så ham men låste alle dører. Jeg har også sett fotspor i snøen i hagen min som er i voksen herrestørrelse men vet ikke om dette er ham. (Eldste datter har kjæreste som kan ha gått der men de husker ikke.) Meldingene han sender er ikke skumle, mer :takk for sist, tusen takk for det fine bordet (og hva han bruker det til, hvor han har det, hva han kanskje skal bruke det til), jeg var så snill som ga ham det osv jeg har svart med «helt greit» eller tommel opp. Har ikke svart på de siste. Jeg føler meg helt dust som lar meg påvirke av dette… ser meg ekstra rundt når jeg går ut sjekket at alle dører er låste. Han får meg til å føle meg utrygg i eget hjem uten at han egentlig har gjort noe galt. Jeg lurer på om jeg er paranoid og bare ser spøkelser på høylys dag eller hva jeg bør gjøre. (Jeg bor sammen med mine tre barn (store)). Anonymkode: 832ed...e8a
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #2 Skrevet 3. februar 2024 Å herregud, det er jævlig creepy oppførsel og ikke normalt! Skjønner du reagerer! Anonymkode: c2105...bc2 24
HeltTexas Skrevet 3. februar 2024 #3 Skrevet 3. februar 2024 Så creepy! Jeg skjønner godt at du føler deg ukomfortabel og blir bekymret. Jeg har dessverre ikke noen gode råd til deg bortsett fra at det er lurt at du sier fra til familie/gode venner at dette foregår og hvem mannen er i tilfelle noe skulle skje. Barna dine bør også være informert, kanskje naboer hvis du har noen nærme som du stoler på? 9 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #4 Skrevet 3. februar 2024 HeltTexas skrev (Akkurat nå): Så creepy! Jeg skjønner godt at du føler deg ukomfortabel og blir bekymret. Jeg har dessverre ikke noen gode råd til deg bortsett fra at det er lurt at du sier fra til familie/gode venner at dette foregår og hvem mannen er i tilfelle noe skulle skje. Barna dine bør også være informert, kanskje naboer hvis du har noen nærme som du stoler på? Tusen takk! Jeg har faktisk ikke tenkt på det som en mulighet å fortelle det til noen fordi jeg har tenkt at jeg overdriver. Dere er de første jeg forteller det til. Bare tanken på å fortelle det til noen virket litt beroligende på meg. Tusen takk igjen. Anonymkode: 832ed...e8a 5
HeltTexas Skrevet 3. februar 2024 #5 Skrevet 3. februar 2024 3 minutter siden, AnonymBruker said: Tusen takk! Jeg har faktisk ikke tenkt på det som en mulighet å fortelle det til noen fordi jeg har tenkt at jeg overdriver. Dere er de første jeg forteller det til. Bare tanken på å fortelle det til noen virket litt beroligende på meg. Tusen takk igjen. Anonymkode: 832ed...e8a Du overdriver absolutt ikke og jeg tror det er lurt å ta dette på alvor, selv om det antageligvis ikke er noe farlig. Han har hatt unormal kontakt med deg etter at du ga bort dette møbelet. Du vet at han går forbi huset ofte, har kikket gjennom hekken og kanskje gått rundt i hagen din. Dette er veldig merkelig oppførsel og noen folk er rare. Man vet aldri hvordan slik oppførsel kan opptrappes, og det er jo ikke noe greit å gå rundt med bekymring rundt dette. Det er veldig lurt å si ifra til noen at dette foregår og kanskje ha besøk av folk oftere enn vanlig i løpet av de neste dagene/ukene. Når folk observerer andres hus/liv merker de seg ofte rutiner, så det er smart å gjøre ting litt annerledes i perioden fremover slik at han ikke lærer at du alltid legger deg, står opp, forlater huset, kommer hjem igjen osv til ca samme tid. Jeg høres kanskje ut som jeg overdriver litt, men jeg hadde en lignende situasjon etter at en matleveringsfyr ble veldig innpåsliten, så jeg har følt på kroppen hvor skummelt og ubehagelig slikt er. Det er også mange krimsaker om alvorlig stalking som har begynt på lignende måter, så det kan ikke skade å være forsiktig. Lykke til! 2 5
Gjest ti10 Skrevet 3. februar 2024 #6 Skrevet 3. februar 2024 Så ekkelt. Du bør i hvert fall begynne å notere ned alt som skjer hvor og når, slik at du kan vise til dette hvis det går så langt at du må anmelde det. Håper for din skyld at det ikke gjør det, men man vet aldri, og du bør ha en form for dokumentasjon hvis du må til politiet. Men du sier du har voksne barn, så hvis du har en stor og sterk sønn/svigersønn, kunne kanskje han ha gått ut og spurt litt bryskt hva han stalkeren gjør der hvis dere ser han utenfor hos dere igjen.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #7 Skrevet 3. februar 2024 Om han sender sms igjen så gi beskjed om at nå er det slutt på kommunikasjon mellom dere. Da har du det skriftlig at du har gitt han beskjed. Fortsetter han, så informer politiet. Har du alarm i huset? Hvis ikke skaff deg det. Informer familie og venner, evt naboer, vis bilde av han. Anonymkode: 59711...a82 6
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #8 Skrevet 3. februar 2024 Fortell de rundt deg hva som skjer. Screenshot av all kommunikasjon. Sett opp Ring-kamera. Få masse besøk. Og vær forsiktig. Anonymkode: 2e6f1...18d 5
Gjest Hoia Skrevet 3. februar 2024 #9 Skrevet 3. februar 2024 Dette er jo nesten litt komisk. Har han problemer med å omgås sosialt? Jeg ville nok ha markert en grense, på en veldig kort måte. Typisk slettet vedkommende fra de nettløsningene du nevner. Det er ikke naturlig å være i en setting med noen en kjøper et møbel fra. Det kan skje, men det er ikke det vanligste.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #10 Skrevet 3. februar 2024 Skaff deg alarm og kameraovervåkning det blir opplyst om med skilt utenfor. Det der hørtes creepy ut! Anonymkode: f08ce...ec8 1
Gjest Hoia Skrevet 3. februar 2024 #11 Skrevet 3. februar 2024 Jeg ville ikke ha vært redd, eller telt gangene han passerer utenfor hos deg, kanskje han er kjent i området etc. Det er litt paranoid.. Men du kan slette vedkommende fra de nettløsningene.
Kaja-81 Skrevet 3. februar 2024 #12 Skrevet 3. februar 2024 Jeg har vært i en lignende situasjon, så kjenner igjen følelsene dine. Jeg snakket med politiet som faktisk ringte og snakket med mannen. Etter det ble det slutt på stalkingen👌👍 11 7
Matas Skrevet 3. februar 2024 #13 Skrevet 3. februar 2024 (endret) Tråden er ryddet for oppfordring til brudd på norsk lovverk. Matas, mod. Endret 3. februar 2024 av Matas
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #14 Skrevet 3. februar 2024 Takk for svar. Jeg skal snakke med barna (de er ikke voksne men 13-18 år gamle) I tillegg til naboer. Jeg vil bare ikke gjøre barna engstelige. Men dekan være litt obs iallfall. Jeg er ikke venn med ham på noen slags sosiale medier. Har snakket på messenger samt han har sendt meg sms (søkt opp nummeret selv, jeg ha ikke gitt nummeret) har sagt nei til venneforespørsel, følging på Instagram og snap. Jeg vet han ikke bor i området så det er ikke naturlig å legge så mange turer forbi her. Det er likevel ikke sikkert jeg hadde reagert på at han går forbi så ofte hvis det ikke hadde vært for kontakten på nett. jeg burde kanskje blokkere ham, men føler jeg da mister oversikten over om han prøver å kontakte meg, i tillegg til at jeg er litt redd for å gjøre ham sint (han har ikke vist tegn til å være aggressiv, så igjen, kanskje jeg er for paranoid.) Det har ikke vært kontakt hittil i dag, vi har heller ikke vært hjemme. Anonymkode: 832ed...e8a 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #15 Skrevet 3. februar 2024 Skjønner det er ekkelt, men det kan jo være at han er oppriktig interessert/nysgjerrig på deg, men tørr ikke si noe, også går han på steder han håper å treffe på deg, og at du blir interessert i han og til slutt tar initiativet. Det er sånn vi gjorde da vi var unge 😅, men enig, ekkel oppførsel av en voksen. Anonymkode: c4cdd...047 1
Honey Dew Skrevet 3. februar 2024 #16 Skrevet 3. februar 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Takk for svar. Jeg skal snakke med barna (de er ikke voksne men 13-18 år gamle) I tillegg til naboer. Jeg vil bare ikke gjøre barna engstelige. Men dekan være litt obs iallfall. Jeg er ikke venn med ham på noen slags sosiale medier. Har snakket på messenger samt han har sendt meg sms (søkt opp nummeret selv, jeg ha ikke gitt nummeret) har sagt nei til venneforespørsel, følging på Instagram og snap. Jeg vet han ikke bor i området så det er ikke naturlig å legge så mange turer forbi her. Det er likevel ikke sikkert jeg hadde reagert på at han går forbi så ofte hvis det ikke hadde vært for kontakten på nett. jeg burde kanskje blokkere ham, men føler jeg da mister oversikten over om han prøver å kontakte meg, i tillegg til at jeg er litt redd for å gjøre ham sint (han har ikke vist tegn til å være aggressiv, så igjen, kanskje jeg er for paranoid.) Det har ikke vært kontakt hittil i dag, vi har heller ikke vært hjemme. Anonymkode: 832ed...e8a Hvis du har tatt vare på bevis og i tillegg skaffer overvåkingsutstyr, er det bare å blokkere han. Du kan ikke ha det slik. Det er jo han som nesten bestemmer dagen din og du skal ikke gå rundt og være redd. 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #17 Skrevet 3. februar 2024 Jeg synes du skal kontakte politiet. Denne mannen føler tydeligvis at dere har en relasjon, og hver gang han ser på bordet du ga ham føler han at du valgte å gi bordet til ham. Så svarte du på den ene meldingen, og han føler dermed at du er positiv til ham. Slike menn er i beste fall ekstremt ensomme, men de kan like gjerne være farlige. Eller de kan være typen som aldri gjør noe annet enn å stalke deg - men slik kan stalke deg i årevis! Om politiet ringer ham, så kan det være at du slipper at han kontakter deg mer, så jeg ville startet der. Hvis han sender deg flere meldinger svar ham én gang: "Du fikk et bord av meg, men jeg har ikke noe ønske om noe kontakt utover det, og det forventer jeg at du respekterer og slutter å kontakte meg mer - dette gjelder på sosiale medier, telefon, eller følge etter meg i mitt nabolag eller forsøke å ta kontakt med meg og mine på noen som helst måte. Om du ikke respekterer dette anses det som trakassering, og jeg må gå videre med saken." Og om du ser ham i nærheten, om han likevel forsøker å kontakte deg - politi! Anonymkode: 820e9...326 8 1
Hippogriff Skrevet 3. februar 2024 #18 Skrevet 3. februar 2024 Det er fryktelig ekkelt og du skal slippe å ha det sånn ❤️ Jeg syns du skal kontakte politiet og be dem om råd. Dette har de greie på. Jeg fikk veldig gode råd fra dem i en lignende situasjon - råd som virket og fikk slutt på den uønskede atferden. De tilbød seg også å ta kontakt med vedkommende selv. Og så er jeg enig i at det er lurt å nevne det til dine nærmeste. Lykke til ❤️ 7 1
Gjest Hoia Skrevet 3. februar 2024 #19 Skrevet 3. februar 2024 Jeg, for eksempel, går ofte på tur med bikkja steder jeg har bodd før, fordi jeg kjenner området, bikkja kjenner seg igjen, variasjon av skog, mark og veier etc. Hadde det tilfeldigvis vært noen som hadde fulgt med meg da, hadde jeg tenkt at de var helt sprø.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #20 Skrevet 3. februar 2024 Hoia skrev (13 minutter siden): Jeg, for eksempel, går ofte på tur med bikkja steder jeg har bodd før, fordi jeg kjenner området, bikkja kjenner seg igjen, variasjon av skog, mark og veier etc. Hadde det tilfeldigvis vært noen som hadde fulgt med meg da, hadde jeg tenkt at de var helt sprø. Dette er ikke en tilfeldig person. Anonymkode: c3d82...502 2 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå