Gå til innhold

Flytte til utlandet - Mulig å beholde uføretrygden?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Takk for mange svar med gode tips og råd!

Jeg betaler ca. 30.000 kr per år i trygdeavgift. Synes det er ganske dyrt med frivillig medlemskap i Folketrygden...

Jeg ser egentlig ikke poenget med frivillig medlemskap. Man får jo tilbake medlemskapet med en gang man flytter tilbake til Norge? (Ifølge diverse svar fra Google).

Helseforsikring i utlandet koster mye mindre enn frivillig medlemskap, og det viktigste er vel helsehjelp om det skjer noe akutt.

Får jeg kronisk langvarig sykdom som krever dyr behandling, er det jo bare å flytte tilbake til Norge?

Anonymkode: 6270e...c71

Som ufør så er det ikke sikkert at du får kjøpt privat helseforsikring, om du får det så vil den ikke dekke sykdom som kan kobles til grunnen for at du er ufør og vilkårene vil være dårlige.

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Nei, det er ikke bare å flytte tilbake til Norge. Du får heller ikke plass på sykehjem når du blir gammel. Frivillig medlemskap i folketrygden bør du ha om du vurderer å flytte utenlands. 

Anonymkode: 8c238...f9d

Jo det er faktisk bare å flytte tilbake til Norge, medlemskap i Folketrygden får man fra den dagen man kommer tilbake til Norge når man melder flytting til Folkeregisteret.

Derimot så kan man ikke reise til Norge for planlagt behandling, det kan ikke engang personer som er bosatt i utlandet og som er frivillige medlemmer i Folketrygden.

Sykehjemsplasser er det den kommunen man er bosatt i som er ansvarlig for, har man skaffet seg bolig og meldt flytting til Folkeregisteret så har man rett på sykehjemsplass.

Anonymkode: 7a70e...4d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Som ufør så er det ikke sikkert at du får kjøpt privat helseforsikring, om du får det så vil den ikke dekke sykdom som kan kobles til grunnen for at du er ufør og vilkårene vil være dårlige.

Jo det er faktisk bare å flytte tilbake til Norge, medlemskap i Folketrygden får man fra den dagen man kommer tilbake til Norge når man melder flytting til Folkeregisteret.

Derimot så kan man ikke reise til Norge for planlagt behandling, det kan ikke engang personer som er bosatt i utlandet og som er frivillige medlemmer i Folketrygden.

Sykehjemsplasser er det den kommunen man er bosatt i som er ansvarlig for, har man skaffet seg bolig og meldt flytting til Folkeregisteret så har man rett på sykehjemsplass.

Er man ikke regnet som innvandrer om en flytter tilbake?

Anonymkode: e3999...f83

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du får en masse barn, vil det nok lønne seg. Da får du alt...

Anonymkode: 36305...33b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Er man ikke regnet som innvandrer om en flytter tilbake?

Anonymkode: e3999...f83

Selvfølgelig ikke, man mister ikke det norske statsborgerskapet om man flytter til et annet land.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Selvfølgelig ikke, man mister ikke det norske statsborgerskapet om man flytter til et annet land.

Statsborgerskap og rettigheter i folketrygden er ikke det samme. Kjenner til flere som må ta seg av eldre slektninger som ikke får sykehjemsplass fordi de har vært dumme nok til å bo i syden i mange år uten frivillig medlemskap i folketrygden. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Statsborgerskap og rettigheter i folketrygden er ikke det samme. Kjenner til flere som må ta seg av eldre slektninger som ikke får sykehjemsplass fordi de har vært dumme nok til å bo i syden i mange år uten frivillig medlemskap i folketrygden. 

Har også hørt om sånne tilfeller.

Sykehjemsplasser er vel et kommunalt tilbud, å man skal være bosatt i den kommunen man får sykehjemsplass i, å da kan man jo ikke flytte rett inn på sykehjem når man kommer hjem. Det er også ventelister på sykehjemsplass, så det sinker også prosessen. Hos mange fastleger er det også ventelister, så det er ikke bare å flytte hjem til Norge å tro at man fortsatt har de samme mulighetene som man hadde før man flyttet - selv med Norsk statsborgerskap. 

Ang helsehjelp, så får man kun akutt hjelp - som alle andre får. 

Anonymkode: 97627...8f8

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nå tror jeg du missforstår noe, som jeg skrev tidligere så får man igjen medlemskapet i Folketrygden den dagen man flytter tilbake til Norge og man regnes ikke som innvandrer selv om man ikke er medlem i Folketrygden.

Igjen så er sykehjemsplasser et kommunalt ansvar og man har rett på plass i den kommunen man er folkeregistrert, det at noen kommer rett fra utlandet og må stå i kø for plass på sykehjem er noe helt annet.

Nordmenn som har bodd hele livet sitt i Norge må også stå i kø for å få plass men denne prosessen tar lengre tid for noen som flytter tilbake fra utlandet, da er man ute av systemet og havner bakerst i køen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.2.2024 den 2.52):

Hvis det likevel skal være mulig å få med seg trygd bør den justeres til prisnivå dit man flytter - den norske staten (les: alle vi som går på jobb og betaler skatt) skal selvfølgelig ikke sponse en luksusliv i utlandet!

Anonymkode: ca98c...7a8

Herregud, tror folk fremdeles på slike gamle myter. Nei, man kan ikke leve noe 'luksusliv' i utlandet på en gjennomsnittlig uføretrygd. Dersom man flytter til et lavkostland, så er også levestandarden i samfunnet deretter - altså: dårlig infrastruktur, dårlig fungerende offentlig system og tjenester, langt lavere sikkerhet, kultur- og språkforskjeller, langt fra familie og venner osv. osv.). Dessuten er den norske krona verdt så lite for tiden at prisforskjellene på veldig mange varer og tjenester er minimale, i tillegg til inflasjonen som herjer over hele jordkloden. Du lever i en boble. 

Som ufør nordmann boende i Latin-Amerika i over ti år så vet jeg hva jeg snakker om. 

AnonymBruker skrev (På 3.2.2024 den 7.01):

Ja du får beholde din uføretrygd, men blir nok avkortet iht pensjon siden de beregner 40 års botid etter fylte 16. Da minst 56 år. 

Anonymkode: b2763...5c7

Nei, det er trygdetid som gjelder. I vedtaket mitt står det 40års trygdetid (som er maks), og jeg er en god del yngre enn 56 år. 

Anonymkode: e720a...b14

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Problemet er at man må være svært syk for å ha rett på sykehjemsplass. Og er man så syk, vil det å klare å arrangere hjemreise og skaffe seg bolig i en kommune være meget vanskelig, selv om pårørende ordner det. Og det kan ta tid mellom at man ankommer Norge og man faktisk får tilbud om plass (det må jo være en ledig plass!), og det kan være svært problematisk. Det er nok av slike eksempler. 

Anonymkode: a8327...9bf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/3/2024 at 9:52 AM, AnonymBruker said:

Jeg kan ikke reglene, men dette er min mening: Hvis man melder seg ut av det norske folkeregisteret får man leve og få trygd i det landet man velger å flytte til. Norge har mange uføre, mange mange flere enn andre land, så man bør nok overveie om man er dårlig nok til å få trygd dit man flytter til.

Hvis det likevel skal være mulig å få med seg trygd bør den justeres til prisnivå dit man flytter - den norske staten (les: alle vi som går på jobb og betaler skatt) skal selvfølgelig ikke sponse en luksusliv i utlandet!

Sjalusien her er endeløs.

Selv om man bosetter seg la oss si i Thailand da. Det er det de fleste tenker uansett,når det er snakk om utenfor EU.

Man sliter fortsatt med samme sykdommen som gjorde at man fikk uføretrygd. Tenkt på det? Man blir ikke en surfer,eller en som spretter rundt der nede på ferie. Man får litt mer for pengene,og man sliter med det samme som før. Det er det. Å få avkortet dette ytterligere en f.eks minstesats ville være helt feil.

Jeg jobber selv,å ser 0 problem med at folk velger å flytte til utlandet,dersom de kan og har mulighet for det. Men jeg er heller ikke en som tror de er på ferie,eller som tror de blir automatisk friske av å bo der.

Luksusliv? Man får gjerne noe i nærheten av levestandarden til en som er i arbeid i Norge.(For i Norge holdes de uføretrygdede nede på bunn,det vet alle)

Har man max trygd,så ender man nok på minstesats,har man ung tillegg,mister man dette. Man kan velge å betale for og være medlem av folketrygden. 

Sier ikke dette er fasiten,men av det jeg har sett virker det å være slik. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.2.2024 den 9.52):

Jeg kan ikke reglene, men dette er min mening: Hvis man melder seg ut av det norske folkeregisteret får man leve og få trygd i det landet man velger å flytte til. Norge har mange uføre, mange mange flere enn andre land, så man bør nok overveie om man er dårlig nok til å få trygd dit man flytter til.

Så fint at din mening har null verdi da 😉

Anonymkode: e4ab8...63f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis du får en masse barn, vil det nok lønne seg. Da får du alt...

Anonymkode: 36305...33b

Noen som har sovnet i timen.....

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant80 skrev (1 time siden):

Sjalusien her er endeløs.

Selv om man bosetter seg la oss si i Thailand da. Det er det de fleste tenker uansett,når det er snakk om utenfor EU.

Man sliter fortsatt med samme sykdommen som gjorde at man fikk uføretrygd. Tenkt på det? Man blir ikke en surfer,eller en som spretter rundt der nede på ferie. Man får litt mer for pengene,og man sliter med det samme som før. Det er det. Å få avkortet dette ytterligere en f.eks minstesats ville være helt feil.

Jeg jobber selv,å ser 0 problem med at folk velger å flytte til utlandet,dersom de kan og har mulighet for det. Men jeg er heller ikke en som tror de er på ferie,eller som tror de blir automatisk friske av å bo der.

Luksusliv? Man får gjerne noe i nærheten av levestandarden til en som er i arbeid i Norge.(For i Norge holdes de uføretrygdede nede på bunn,det vet alle)

Har man max trygd,så ender man nok på minstesats,har man ung tillegg,mister man dette. Man kan velge å betale for og være medlem av folketrygden. 

Sier ikke dette er fasiten,men av det jeg har sett virker det å være slik. 

Godt sagt (skrevet). Og det med levestandard stemmer ganske godt, men det er relativt - som jeg nevnte i innlegget mitt ovenfor. Selv om jeg ikke bor i Thailand, men altså på det amerikanske kontinentet, så er det ikke bare bare å tilpasse seg kulturen og lære seg et nytt språk (spansk). Det tar lang tid og kan være svært utfordrende og frustrende til tider (men for meg personlig var det absolutt verdt det). Og det å skape seg et helt nytt nettverk fra scratch var også veldig krevende, spesielt som enslig i et fremmed land. Og kulturforskjellene er jo langt større i Thailand enn her hvor jeg bor, for ikke å snakke om språket...

Selv bor jeg litt i utkanten av en storby midt i landet, da klimaet er langt mer stabilt enn ved kysten, samt at det er mer sivilisert og moderne her. 

Anonymkode: e720a...b14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...