AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #1 Del Skrevet 3. februar 2024 Jeg vurderer å flytte til et land utenfor EU/EØS. Er snart 50 år og har vanlig 100 % uføretrygd (ikke ung-ufør eller andre tillegg). Kan man beholde trygden uansett hvilket land man flytter til? Hva med alderspensjon når den tid kommer? Jeg vil ved flytting ha ca 34 år trygdetid og man må vel ha 40 år for å få full alderspensjon? Anonymkode: 6270e...c71 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #2 Del Skrevet 3. februar 2024 Ikke helt sikker. Du får nok vite det av noen her. Første tanken som slo meg var at det sikkert vil være lurt å avskaffe alt av opplysninger som nordmann. Folkeregister, hele sulamitten. Flytt til Polen eller noe og søk da om bistand i Norge. Tror absolutt du kommer økonomisk best ut av det. Sånn har det blitt. Anonymkode: 9d2ad...22e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #3 Del Skrevet 3. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ikke helt sikker. Du får nok vite det av noen her. Første tanken som slo meg var at det sikkert vil være lurt å avskaffe alt av opplysninger som nordmann. Folkeregister, hele sulamitten. Flytt til Polen eller noe og søk da om bistand i Norge. Tror absolutt du kommer økonomisk best ut av det. Sånn har det blitt. Anonymkode: 9d2ad...22e Jeg kan ikke reglene, men dette er min mening: Hvis man melder seg ut av det norske folkeregisteret får man leve og få trygd i det landet man velger å flytte til. Norge har mange uføre, mange mange flere enn andre land, så man bør nok overveie om man er dårlig nok til å få trygd dit man flytter til. Hvis det likevel skal være mulig å få med seg trygd bør den justeres til prisnivå dit man flytter - den norske staten (les: alle vi som går på jobb og betaler skatt) skal selvfølgelig ikke sponse en luksusliv i utlandet! Anonymkode: ca98c...7a8 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #4 Del Skrevet 3. februar 2024 Du mister ung ufør tillegg om du har det (er vel ikke aktuelt i ditt tilfelle). Du må ha bodd over 20år sammenhengende i Norge. https://www.personskadeadvokat1.no/mottar-du-ytelser-fra-nav-og-skal-pa-reise-ut-av-norge-da-ma-du-lese-dette/ Anonymkode: 95f55...eb4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #5 Del Skrevet 3. februar 2024 Uføretrygden beholder du, men du vil få avkortet pensjon siden du da ikke vil ha full trygdetid i Norge når den tid kommer. Anonymkode: 97627...8f8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet 3. februar 2024 #6 Del Skrevet 3. februar 2024 Reglene er vel satt opp sånn at våre nye landsmenn som kom hit som "flyktninger" får rett til ufør og deretter reiser rett tilbake til landet de "flyktet" fra ikke skal ha for mye oppside derfor 20 år regelen. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #7 Del Skrevet 3. februar 2024 NAV er nok bedre hjelp enn Kvinneguiden vil jeg tro. Anonymkode: 6ab3f...cd5 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #8 Del Skrevet 3. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): NAV er nok bedre hjelp enn Kvinneguiden vil jeg tro. Anonymkode: 6ab3f...cd5 Vel.. Anonymkode: 3e4d1...55c 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #9 Del Skrevet 3. februar 2024 Det er veldig mye enklere å flytte Innad i eit/rød, da flytter man på samme vis som til nabokommunen. Utenfor eu er det veldig viktig å enten bo 6 måneder i Norge hvert år eller så være frivillig medlem av folketrygden. (Dette er veldig viktig om du trenger norsk helsehjelp i fremtiden, koster ikke allverdens). Anonymkode: 95f55...eb4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #10 Del Skrevet 3. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er veldig mye enklere å flytte Innad i eit/rød, da flytter man på samme vis som til nabokommunen. Utenfor eu er det veldig viktig å enten bo 6 måneder i Norge hvert år eller så være frivillig medlem av folketrygden. (Dette er veldig viktig om du trenger norsk helsehjelp i fremtiden, koster ikke allverdens). Anonymkode: 95f55...eb4 Eu/eøs skulle det være, ikke eit/rød.. Anonymkode: 95f55...eb4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #11 Del Skrevet 3. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er veldig mye enklere å flytte Innad i eit/rød, da flytter man på samme vis som til nabokommunen. Utenfor eu er det veldig viktig å enten bo 6 måneder i Norge hvert år eller så være frivillig medlem av folketrygden. (Dette er veldig viktig om du trenger norsk helsehjelp i fremtiden, koster ikke allverdens). Anonymkode: 95f55...eb4 Kravene til å opprettholde medlemsskap i folketrygden når bor utenfor Norge er strenge, då det er ikke "bare" å være frivillig medlem. Det er forøvrig også dyrt, så hvorfor hevde at det ikke koster allverdens? Anonymkode: 084bf...3e7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #12 Del Skrevet 3. februar 2024 Ja du får beholde din uføretrygd, men blir nok avkortet iht pensjon siden de beregner 40 års botid etter fylte 16. Da minst 56 år. For å få med uføretrygd ( uten tillegg) må man ha 20 års botid etter fylte 16. Da minst 36 år. Vet dette da jeg selv har søkt eksportering fra nav, men anbefaler å ta kontakt med dem. Jeg kunne velge hvor enn jeg ønsket i hele verden. For å få med barnetillegg og slike ting, må det være EU/EØS dersom man er yngre enn 36, altså har mindre enn 20 års botid. Anonymkode: b2763...5c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #13 Del Skrevet 3. februar 2024 https://www.nav.no/uforetrygd#utland Når du flytter til et land Norge ikke har trygdeavtale med Du kan få med deg uføretrygden fra Norge hvis du har minst 20 års botid i Norge mellom fylte 16 og 67 år. Dette gjelder alle land, også land Norge ikke har avtale med. Har du mindre enn 20 års botid, blir bare år med pensjonsgivende inntekt over grunnbeløpet med i beregningen av uføretrygden. Grunnbeløpet er 118 620 kroner. Om opphold i utlandet og medlemskap i folketrygden Medlemskap i folketrygden er nøkkelen til rettigheter fra NAV. Det er reglene i folketrygdloven eller trygdeavtaler Norge har med andre land, som avgjør om du er medlem eller ikke. Midlertidig fravær fra landet Reiser du fra Norge med planer om å oppholde deg mindre enn 12 måneder i utlandet, beholder du medlemskapet i folketrygden. Veksler du mellom å være i Norge og i utlandet, vil du miste medlemskapet om du oppholder deg i utlandet mer enn 6 måneder i to eller flere kalenderår på rad. Det er den faktiske tiden du oppholder deg i utlandet, uavhengig av hvor du er folkeregistrert, som er grunnlaget når vi vurderer om du fortsatt er medlem av folketrygden. Hvis du under perioden med midlertidig fravær fra landet begynner å jobbe i utlandet eller på et utenlandsregistrert skip, opphører medlemskapet i folketrygden straks. Du kan lese mer om medlemskap og unntakene i folketrygdloven. Hvis du får barnetillegg, er det egne regler for hvor lenge du kan beholde dette tillegget når du oppholder deg i utlandet. Se mer om barnetillegg og krav til bosted. Bosatt i utlandet Når du skal være i utlandet i mer enn 12 måneder, regnes du etter hovedregelen i folketrygden som bosatt i utlandet og ikke lenger medlem i folketrygden. Det samme gjelder hvis du i 2 eller flere kalenderår etter hverandre skal være i utlandet mer enn 6 måneder i året. Frivillig medlemskap utenfor EØS-området Hvis du ønsker å beholde medlemskap i folketrygden utenfor EØS-området, kan du søke om frivillig medlemskap i folketrygden. Les mer om frivillig medlemskap i folketrygden. Anonymkode: 81819...b68 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #14 Del Skrevet 3. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg vurderer å flytte til et land utenfor EU/EØS. Er snart 50 år og har vanlig 100 % uføretrygd (ikke ung-ufør eller andre tillegg). Kan man beholde trygden uansett hvilket land man flytter til? Hva med alderspensjon når den tid kommer? Jeg vil ved flytting ha ca 34 år trygdetid og man må vel ha 40 år for å få full alderspensjon? Anonymkode: 6270e...c71 Kravet for å full uttelling er 20 års botid i Norge etter fylte 16 år, ja du beholder trygden uansett hvilket land du flytter og overgangen til alderspensjon vil også gå greit. Anbefaler land som Norge har trygde og skatteavtaler med, land som har trygdeavtale gir deg de samme rettighetene som landets egne pensjonister. Skatteavtaler kan også regulere hvilke land du skal skatte til. F.eks. så sier skatteavtalen mellom Norge og Spania at man skal skatte til det landet man er skattemessig bosatt i, altså ingen kildeskatt til Norge og man betaler kun for frivillig medlemskap i Folketrygden hvis man velger det. Trygdeavtalen gir norske pensjonister de samme rettighetene som spanske pensjonister Flytter man til land som Norge ikke har trygdeavtale med så må man som regel betale for private forsikringer, full pris på medisiner og andre ting. AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Kravene til å opprettholde medlemsskap i folketrygden når bor utenfor Norge er strenge, då det er ikke "bare" å være frivillig medlem. Det er forøvrig også dyrt, så hvorfor hevde at det ikke koster allverdens? Anonymkode: 084bf...3e7 Jeg betaler 8.2% av min pensjon for medlemskap i Folketrygden så det er ikke dyrt. Medlemskap i Folketrygden er heller ikke et krav for å få trygd eller pensjon, mange som ikke skjønner dette fordi ordet Folketrygd inneholder ordet trygd. Anonymkode: 7a70e...4d4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #15 Del Skrevet 3. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg kan ikke reglene, men dette er min mening: Hvis man melder seg ut av det norske folkeregisteret får man leve og få trygd i det landet man velger å flytte til. Norge har mange uføre, mange mange flere enn andre land, så man bør nok overveie om man er dårlig nok til å få trygd dit man flytter til. Hvis det likevel skal være mulig å få med seg trygd bør den justeres til prisnivå dit man flytter - den norske staten (les: alle vi som går på jobb og betaler skatt) skal selvfølgelig ikke sponse en luksusliv i utlandet! Anonymkode: ca98c...7a8 Da regner jeg med at du forholder deg slik til feriepenger også. Det er «dine» penger, som du, eller fin familie, har betalt inn som skatt. Så hvis du velger å reise på ferie til et billigere land, bør du få mindre feriepenger tydeligvis. Og da mener du vel også motsatt, at man må få mer i trygd, eller feriepenger hvis man reiser til et dyrt land 🤦♀️🙇♀️ Anonymkode: 2649f...462 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #16 Del Skrevet 4. februar 2024 Takk for mange svar med gode tips og råd! Jeg betaler ca. 30.000 kr per år i trygdeavgift. Synes det er ganske dyrt med frivillig medlemskap i Folketrygden... Jeg ser egentlig ikke poenget med frivillig medlemskap. Man får jo tilbake medlemskapet med en gang man flytter tilbake til Norge? (Ifølge diverse svar fra Google). Helseforsikring i utlandet koster mye mindre enn frivillig medlemskap, og det viktigste er vel helsehjelp om det skjer noe akutt. Får jeg kronisk langvarig sykdom som krever dyr behandling, er det jo bare å flytte tilbake til Norge? Anonymkode: 6270e...c71 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #17 Del Skrevet 4. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk for mange svar med gode tips og råd! Jeg betaler ca. 30.000 kr per år i trygdeavgift. Synes det er ganske dyrt med frivillig medlemskap i Folketrygden... Jeg ser egentlig ikke poenget med frivillig medlemskap. Man får jo tilbake medlemskapet med en gang man flytter tilbake til Norge? (Ifølge diverse svar fra Google). Helseforsikring i utlandet koster mye mindre enn frivillig medlemskap, og det viktigste er vel helsehjelp om det skjer noe akutt. Får jeg kronisk langvarig sykdom som krever dyr behandling, er det jo bare å flytte tilbake til Norge? Anonymkode: 6270e...c71 Tror ikke det er så lett så framt du ikke betaler frivillig medlemskap, tenker da langvarig sykdom. Du har jo ikke betalt noe så muligens du da må betale sykehusopphold selv. Mener og ha lest om sånne saker før der de ikke fikk person hjem pga de ikke lenger var medlem og hadde da ikke samme tilbud som om du betaler i Norge. Før en gjør noe dumt så sjekk med Nav. Anonymkode: 2876f...5e8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #18 Del Skrevet 4. februar 2024 Selvfølgelig får du beholde. Kjenner flere som bor i Italia,Spania og en Tyskland. De har uføretrygden med seg. De er fra alder 35-70år! Anonymkode: bcb0a...9f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #19 Del Skrevet 4. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Takk for mange svar med gode tips og råd! Jeg betaler ca. 30.000 kr per år i trygdeavgift. Synes det er ganske dyrt med frivillig medlemskap i Folketrygden... Jeg ser egentlig ikke poenget med frivillig medlemskap. Man får jo tilbake medlemskapet med en gang man flytter tilbake til Norge? (Ifølge diverse svar fra Google). Helseforsikring i utlandet koster mye mindre enn frivillig medlemskap, og det viktigste er vel helsehjelp om det skjer noe akutt. Får jeg kronisk langvarig sykdom som krever dyr behandling, er det jo bare å flytte tilbake til Norge? Anonymkode: 6270e...c71 Nei, det er ikke bare å flytte tilbake til Norge. Du får heller ikke plass på sykehjem når du blir gammel. Frivillig medlemskap i folketrygden bør du ha om du vurderer å flytte utenlands. Anonymkode: 8c238...f9d 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #20 Del Skrevet 4. februar 2024 Snakk med nav - ikke randoms på nettet Anonymkode: 473a6...ed8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå