Gå til innhold

Gode metoder for depressive tanker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sitter her og er så lei av negative, vonde tanker, engstelse og angst for fremtiden, såre og vonde minner fra fortiden. Hvorfor skal disse tankene ta så mye av hverdagen ? I perioder mer, som nå. De har spesielt en evne til å dukke opp når man kanskje endelig har funnet ro etter en stresset tid e.l. kjent? 

Jeg har gått I terapi før, lest selvhjelpsbøker osv. Men ingenting som virkelig "sitter" føles det som.

Er det noen som har noen gode metoder/teknikker fysisk/psykisk som du benytter deg av i slike perioder? Evt som har gjort at du ikke lenger har slike perioder?  

Anonymkode: c078a...3ff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For at noe skal sitte så må man jo øve mye. Jobbe med det nesten daglig, i alle fall i dårlige perioder.

Du sier du har både gått i terapi og jobbet med selvhjelp, det høres jo omtrent ut som meg. Jeg gikk i terapi i to runder på ett år hver med tre forskjellige behandlere. Det jeg lærte da var gull. Behandlerene ble kjent med meg og da fikk jeg gode råd basert på nettopp min problematikk. Tenker at det du lærte i terapi bør du ta frem igjen, jobbe med og repetere.

Legger ved noen ressurser jeg har jobbet mye med og synes er gode:
kognitiv.no
nhi.no/psykisk-helse/psykisk-egenpleie/selvhjelpskurs-for-psykiske-lidelser
tankevirus.no/app
psykologliv.no

Husk å komme deg ut litt hver dag og være litt fysisk aktiv. ❤️ 

Anonymkode: f623e...1da

Skrevet

Jeg stopper tankekjør ved å si STOPP inni meg og gjerne strekke hånda ut som stopp-tegn samtidig. 

Eller jeg har en regle jeg gjentar, med ord som gir mening og passer for meg. For eksempel: Det som har vært har vært, det som skal bli blir. 

Det kan også hjelpe å koble på kroppen: Jeg klapper meg på lårene, knipser, vugger, danser, tramper, klemmer meg selv. Å trampe samtidig som man sier regle i takt er også påkoblende.

Og så liker jeg trening med flow, der man repeterer øvelser i takt med pusten, feks tai chi eller ashtanga yoga.

Øv på gode pusteteknikker. Teknikkene som roer angst kan også regulere overtenking/stress. 

Men du må øve. Helst hver dag, flere ganger om dagen, men det behøver ikke være lenge hver gang. 

Anonymkode: 157df...e8b

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

For at noe skal sitte så må man jo øve mye. Jobbe med det nesten daglig, i alle fall i dårlige perioder.

Du sier du har både gått i terapi og jobbet med selvhjelp, det høres jo omtrent ut som meg. Jeg gikk i terapi i to runder på ett år hver med tre forskjellige behandlere. Det jeg lærte da var gull. Behandlerene ble kjent med meg og da fikk jeg gode råd basert på nettopp min problematikk. Tenker at det du lærte i terapi bør du ta frem igjen, jobbe med og repetere.

Legger ved noen ressurser jeg har jobbet mye med og synes er gode:
kognitiv.no
nhi.no/psykisk-helse/psykisk-egenpleie/selvhjelpskurs-for-psykiske-lidelser
tankevirus.no/app
psykologliv.no

Husk å komme deg ut litt hver dag og være litt fysisk aktiv. ❤️ 

Ja, jeg forsøker å hente det frem. Men er noen år siden jeg gikk. Jeg lærte metakognitivt terapi. Men jeg sliter litt nå med å bli " kvitt " følelsene, til tross for at jeg prøver å ikke ofre tankene så mye.. Prøver å minne meg selv på å være her og nå. Jeg har vært gjennom en stressende tid som sagt, så mulig det er derfor jeg sliter ekstra nå. 

Skrevet

Det som hjalp meg litt var at jeg leste at: hjernen kan bare ha(litt forenklet) en hovedoppgave om gangen.  
Det hjelper meg ved at hvis jeg bare klarer å få en konsentrasjon over på en annen oppgave. Litt vanskelig å forklare men det hjelper meg 

Anonymkode: ce3f9...0f1

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har vært gjennom en stressende tid som sagt, så mulig det er derfor jeg sliter ekstra nå. 

Garantert! Da vil det nok bli litt lettere snart.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...