Gå til innhold

Får dere hente stebarn i bhg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stebarnet er straks 6, fellesbarnet er ett. Vi har bodd sammen siden stebarnet var halvannet, så det er ikke en ny relasjon. Utfordringen min er at far fremstår besatt av å hente stebarnet selv i barnehagen, samtidig som det ikke vil levere/hente felles. Jeg får ikke lov å hente stebarnet, så vi ender med helt meningsløse opplegg som at jeg henter fellesbarnet og 15min senere henter han stebarnet. Jeg prøver på kortere dager på minste så ofte jeg får til, men han vil heller stå å skrape på døra 07 med stebarnet enn at jeg leverer litt roligere litt senere, er han forsinka henter han heller etter stengetid selv om jeg bare kan hente begge… Han sier det er kjempeviktig for han å delta i stebarnets barnehageliv, men vil hverken levere eller hente fellesbarnet. Jeg klarer ikke forstå det og jeg synes det er urettferdig at det alltid er jeg som må tilpasse arbeidstidene til bhg for minste. Nå har det blitt sånn at han unnskylder seg med «jeg kjenner ikke avd eller rutinene» «jeg kjenner ingen ansatte» og det blir bare dårlig stemning. Jeg forstår at han ikke vil miste mer tid med stebarnet, men dette kan ikke være sånn andre familier drifter? Det er jo helt ekstremt ineffektivt?

Anonymkode: fa40d...b95

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres jo helt absurd ut...  Den som leverer/henter her - henter og leverer begge barna - biologisk eller ei.. Noe annet er jo bare bortkastet tid og tåpelig. 

Hadde de gått i ulike bhg i ulik retning så hadde det kansje stilt seg annerledes. Men man gjør det jo på enklest mulig måte.. 

Anonymkode: b89f3...d0e

• Liker 30
  • Nyttig 2
Skrevet

Helt uakseptabelt faktisk. Hadde aldri godtatt det der. Hvis han insisterer på å alltid hente stebarnet ditt får han ta med seg felles begge veier. Men det er også helt absurd at du ikke kan hente begge. 

Anonymkode: ac853...f1a

• Liker 17
  • Nyttig 7
Skrevet

Så mye bortkastet tid! Hadde forklart at «jeg føler at det går mye tid og jeg ønsker at du skal enten ta begge eller jeg tar begge. Jeg kan ikke bestemme hva du skal gjøre, men jeg kan bestemme hva jeg gjør utifra hva du bestemmer deg for.» 

hvis ingenting endres, så hadde jeg gått fra han. 

Anonymkode: e4a80...676

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

det høres jo helt vilt ut! noen andre enn deg må kanskje snakke med han? hva med bio mor?  mine barn ble ca aldri hentet elelr levert av far i bhg grunnet arbeidstidene hans. kan ikke se at de har tatt noe skade av det liksom...

• Liker 6
Skrevet

Trodde det var mor som var vanskelig her jeg, og kjente jeg ble veldig overrasket da du sa det er far som insisterer på dette.

Har tre stebarn som nå er voksne, men da de gikk i bhg/SFO hentet og leverte den det passet best for, uavhengig av hvem av oss det var. Selv om vårt felles barn ikke gikk i samme bhg. Det hendte også ganske ofte at jeg hentet stebarna mens han hentet felles barn fordi det passet best sånn.

De er som sagt voksne nå, og tviler sterkt på at de har tatt skade av det, virker ikke sånn! Mor hadde heller ingen "greie" med at far måtte hente, vi har hele tiden hatt et godt forhold, så det la hun seg overhodet ikke opp i.

Synes far høres noe ekstrem ut her, må jeg innrømme TS....

• Liker 4
Skrevet

Dere må ta en tur på familievernkontoret for å lage noen rammer for en "felles familie" Nå er dere ikke likestilte medlemmer i en familie. Dette kan virkelig ikke gå over tid. Min mann har da flere ganger hentet mitt barn i barnehage og på skole. Aldri i verden om det er greit å "sette igjen" et barn, uavhengig av hvem som eier det biologisk. En må legge opp familien etter barnas beste, etter voksnes markeringsbehov

Anonymkode: f2d40...60a

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Dere må ta en tur på familievernkontoret for å lage noen rammer for en "felles familie" Nå er dere ikke likestilte medlemmer i en familie. Dette kan virkelig ikke gå over tid. Min mann har da flere ganger hentet mitt barn i barnehage og på skole. Aldri i verden om det er greit å "sette igjen" et barn, uavhengig av hvem som eier det biologisk. En må legge opp familien etter barnas beste, etter voksnes markeringsbehov

Takk for svar alle sammen.

Jeg vet disse tingene og er enig. Jeg føler meg som verdens kjipeste stemor når jeg henter eget barn og lar det andre bli igjen, men jeg får jo ikke lov så hva skal jeg gjøre. Samtidig så begynner man jo å lure på om det er en selv som er rar eller hvordan andre familier løser det. Jeg har forsøkt å ta det opp så mange ganger, men han går helt i lås. Han mener barnets beste er å bli levert og hentet av pappaen sin, så for han er det ingen motsetning. Han vil ikke på fvk, men jeg skal foreslå det igjen…

Skrevet

Går de i samme barnehage? Det er jo helt hinsides lite effektivt at to voksne henter hvert sitt barn.

Hvorfor er det så viktig å alltid hente det ene barnet, mens det andre trenger man ikke en gang bli kjent med avdeling og ansatte? Mannen din høres rett og slett litt dum ut.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette henger jo ikke på greip. Stemor har hentet barnet her siden da hun og far flyttet sammen. Dere bor jo sammen så det er jo naturlig at dere begge blir oppdatert på barna ved middagsbordet feks?🤷‍♀️

Anonymkode: d8caf...1c2

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg vet disse tingene og er enig. Jeg føler meg som verdens kjipeste stemor når jeg henter eget barn og lar det andre bli igjen, men jeg får jo ikke lov så hva skal jeg gjøre. Samtidig så begynner man jo å lure på om det er en selv som er rar eller hvordan andre familier løser det. Jeg har forsøkt å ta det opp så mange ganger, men han går helt i lås. Han mener barnets beste er å bli levert og hentet av pappaen sin, så for han er det ingen motsetning. Han vil ikke på fvk, men jeg skal foreslå det igjen…

Jeg forstår at du er i en vanskelig situasjon, men jeg ville ikke foreslått det, jeg ville krevd at han stiller opp. Fellesbarnet blir større og forskjellene vil snart bli synlige. Du kommer til å bli revet i mellom eget barn og det behov og stebarnet. Du kommer til å bli utslitt. 

• Liker 4
Skrevet

Her må du sette foten ned. Den som henter, henter begge og det bør være irrelevant om det er du eller ham som gjør det.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Men det andre barnet er det ikke like viktig at blir levert og hentet av pappaen sin? 😅 Høres ut som dere har hver deres unge og lever i samme hus men separate liv… det der er ikke normalt. 

Nå har jeg og mannen kun felles barn, men det er jo ganske forventet at både mor og far skal ta del i livene til barna og ta ansvar for oppgaver knyttet til både barn og hjem. Det innebærer også levering /henting i barnehage. 

Anonymkode: 8c645...6ca

• Liker 7
Skrevet

Dette er nok dessverre symptomatisk på noe helt annet.

Anonymkode: 54438...e9f

• Nyttig 2
Skrevet

Du bør forklare han at han også er far til fellesbarnet!

Anonymkode: 7af46...fa5

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Da er du jo alenemor i er forhold vil jeg si, rart ikke barnehagen har reagert på det. Går dem i samma barnehage? Litt rart og ikke hente deres felles barn. Hadde satt ned foten ellers tror keg forholdet snart hadde ryktet. Greit han vil hente sitt barn men da leverer han og henter begge ferdig

Anonymkode: 7997c...bf0

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Da er du jo alenemor i er forhold vil jeg si, rart ikke barnehagen har reagert på det. Går dem i samma barnehage? Litt rart og ikke hente deres felles barn. Hadde satt ned foten ellers tror keg forholdet snart hadde ryktet. Greit han vil hente sitt barn men da leverer han og henter begge ferdig

Anonymkode: 7997c...bf0

Barnehagen har garantert lagt merke til det.

Tenk hvordan barnet som «blir igjen» føler seg 🙄

Det er ikke normalt å hente 1 søsken og sette igjen det andre til senere… 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Barnehagen har garantert lagt merke til det.

Tenk hvordan barnet som «blir igjen» føler seg 🙄

Det er ikke normalt å hente 1 søsken og sette igjen det andre til senere… 

Disse barna går vel ikke på samme avdeling, så ikke sikkert eldste reagerer i det hele tatt.

Men lite effektivt er det. Nå er vel dette kun et problem ut barnehageåret, men jeg ville tatt meg en tur på familievernkontoret og blitt litt enige om hvordan dere skal legge opp rutinene deres. Far kan jo ikke la fellesbarnet være ditt ansvar alene.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Stebarnet er straks 6, fellesbarnet er ett. Vi har bodd sammen siden stebarnet var halvannet, så det er ikke en ny relasjon. Utfordringen min er at far fremstår besatt av å hente stebarnet selv i barnehagen, samtidig som det ikke vil levere/hente felles. Jeg får ikke lov å hente stebarnet, så vi ender med helt meningsløse opplegg som at jeg henter fellesbarnet og 15min senere henter han stebarnet. Jeg prøver på kortere dager på minste så ofte jeg får til, men han vil heller stå å skrape på døra 07 med stebarnet enn at jeg leverer litt roligere litt senere, er han forsinka henter han heller etter stengetid selv om jeg bare kan hente begge… Han sier det er kjempeviktig for han å delta i stebarnets barnehageliv, men vil hverken levere eller hente fellesbarnet. Jeg klarer ikke forstå det og jeg synes det er urettferdig at det alltid er jeg som må tilpasse arbeidstidene til bhg for minste. Nå har det blitt sånn at han unnskylder seg med «jeg kjenner ikke avd eller rutinene» «jeg kjenner ingen ansatte» og det blir bare dårlig stemning. Jeg forstår at han ikke vil miste mer tid med stebarnet, men dette kan ikke være sånn andre familier drifter? Det er jo helt ekstremt ineffektivt?

Hallo dette var merkelig. Skulle tro barnehahen reagertr på at 2 foreldre til ene barnet henter hvert sitt med minutter mellom rom...

Anonymkode: 0030d...5b3

• Liker 3
Skrevet

Hadde en gang et søskenpar hvor begge foreldrene bodde sammen altså, men de hadde ansvar for hvert sitt barn. Hvis mor hentet og vi ga beskjed om at "fars" barn manglet skiftetøy osv, så fikk vi beskjed om å sende melding om det til far. Hun tok riktignok med seg begge barna, men alt praktisk ellers omkring barna fordelte de ekstremt firkantet seg imellom. Var ikke så lett for oss å huske på det bestandig, eller å huske i farta hvem som hadde ansvaret for hvilken unge. Men det går altså an, selv hos foreldre som bor sammen. De møtte på foreldresamtaler for hvert sitt barn osv også. Kan selvfølgelig være at det ble sånn fordi en av foreldrene ellers følte at de tok alt ansvar, men det vet jeg ikke.

Skal sies at de er skilt i dag, vet jeg...

Anonymkode: 12f14...c40

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...