Gå til innhold

Begynt på cerazette...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg gikk på Trionetta før, og begynte på Cerazette 5 dager etter å ha tatt den siste gule Trionetta-pilla.

I bruksanvisningen står det at man skal begynne rett på uten noe pilleopphold. Det står ingen ting om at man kan vente.

Hvis jeg lar være å ha ubeskyttet sex i 7 dager, er dette allikevel ok da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skal ikke ha pillefri-uke(ta sukkerpiller) når du begynner på cerazette. Du skal ta første pillen første dag etter siste hormonpille. Det er også viktig å vite at du ikke skal ha opphold med cerazette. Alle 28 tablettene inneholder like mye hormoner.

Ville brukt annen beskyttelse første uken, da, ja. Husk at cerazette egentlig er en slags minipille. Selv om du har samme slingringsmonn som med p-pillen, bør du ikke ta på morgen en dag og kvelden en annen.

Gikk selv på cerazette en stund. Veldig fornøyd. Fikk ikke mens heller.

Skrevet

Du burde ha begynt rett på cerazette uten pilleopphold etter trionetta. Det gjorde jeg iallefall. Er det ikke 14 dager med annen beskyttelse under sex som er anbefalt da?

Det bør uansett stå i bruksanvisningen hvor mange dager man bør vente med ubeskyttet sex hvis det har gått mer enn 36 timer mellom pillene.

Skrevet

Det står iallfall i den delen som forklarer hvordan du begynner med dem hvis du ikke har brukt hormonell prevensjon den siste måneden, at du skal begynne første mensdag, men kan begynne 2.-5. mensdag også, men da trenger man mekanisk prevensjon i 7 dager... Men i den delen som handler om å bytte fra et annet merke, står det ingen ting om det.

Hm, vet jeg burde begynt tidligere, men fikk dem først i går... :sjenert:

Skrevet
Det står iallfall i den delen som forklarer hvordan du begynner med dem hvis du ikke har brukt hormonell prevensjon den siste måneden, at du skal begynne første mensdag,  men kan begynne 2.-5. mensdag også, men da trenger man mekanisk prevensjon i 7 dager... Men i den delen som handler om å bytte fra et annet merke, står det ingen ting om det.

Hm, vet jeg burde begynt tidligere, men fikk dem først i går...  :sjenert:

Bruk kondom. Det er det sikreste å gjøre nå(nest etter å vente med sex, da). Det riktige hadde vært å fortsette med enda et brett av trionetta og så tatt første cerasette-pille dagen etter siste hormon-pille fra trionetta. "Mensen" du får når du går på p-piller er ikke en "ekte" mens, så det blir ikke det samme, og p-piller har også en tilbakesettende effekt. Dersomdu glemmer en pille, kan det faktisk hende at du bli gravid selv om du ikke har sex uken etterpå. Det kan påvirke uken før også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...