Gå til innhold

Nye sjokkbilder av USAs fanger

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Viser det liten medfølelse når jeg sier jeg ikke synes disse bildene er noe å jamre seg over ?

Greit, da ER jeg lite medfølende.

Jeg forholder meg kun til det som står i avisoppslaget og bildet jeg så, og det synes jeg som sagt ikke er noe å hyle over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I Sverige sitter en redd mor og far. De vet at sønnen er på Guantanamobasen, men de vet ikke hvordan han har det nå, det eneste brevet de har fått fra han, ble skrevet og sensurert for 9 mnd. siden. Svenske ambassadøren sier til foreldrene at han gjør alt for å få gutten løslatt.

Han er ingen Taliban. Han er en 21 år gammel gutt som var i Pakistan for å studere islam... En redd, skremt 21åring, som sitter bundet, bastet, med øreklokker på....

Altså... Fanger skal ikke fornedres... Det er ganske fornedrende når en troende muslim blir tvunget til å klippe sjegget... Hva er de redd for? At sjegget skal vokse så langt at det begynner leve sitt eget liv?

http://www.guantanamobasen.info.se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når amerikanerene skriker så høyt om hvor siviliserte de er burde de være de første til å holde en høy standard når det gjelder menneskerettigheter. Sannheten er at de er verre enn de fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Lasse.

Som du har lært som mp, ser du at den måten de frakter og behandler fangene på ikke er akseptert og lært bort i Norge.

Bla er det visse måter i binde fanger, samt blinde dem på som ikke gjøres. Det blir gjort her.

Hvor står det at måten vi ser dem bundet på på disse bildene, er ulovlig?

Videre skal man ikke ydmyke og behandle fanger på en måte som for dem til å føle overlast. Man skal uskadeliggjøre/ufarliggjøre dem samt sikre seg selv, men det er alt.

Her er "sannsynlighetsprosenten" gjeldende. USA har forhåpentligvis (og sannsynligvis) en god grunn for å ta med seg disse menneskene, og de behandles deretter. Ja, det er sikkert ubehagelig, spesielt om de er uskyldige, men sånn er prosedyrene. For oss.

Og hva med argumentet om at dette er Taliban??? Er disse menneskene dermed farligere enn bosniere, burundiere og russere??? Hvorfor?

Jeg tenkte at jeg ikke trengte utdype dette mer, siden det er ganske opplagt hva de er mistenkt for å ha gjort. De er så klart ikke mer farlige enn andre terrorister, som også vil bli behandlet likt.

Måten de behandler andre på fører bare til mer terrorisme mener jeg, dermed gjør de seg selv en bjørnetjenete!

Det er jeg uenig i. Sikkerhet foran alt, det mener jeg virkelig er første prioritet, samme om halve KG tydeligvis mener jeg må ha svekkede sjelsevner.

Grunnen til at de skal slippe å stille til ansvar for måten de behandler sine fanger på er vel fordi de bryter konvensjonene?

Har de GRUNNER til det i forhold til andre???

Om noen bryter menneskerettigheter eller andre ting, skal de selvsagt stilles til ansvar for dette. Men, Lasse - hvor ser du, på bildene, forbudte handlinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man tolker det man ser ut fra et helt sett med ulike "bakgrunnsbilder", forestillinger, fordommer og erfaringer. Derfor ser man nok ulike ting i samme bilde.

JEG ser en unødvendig nedverdigelse av mennesker - som - hvis "vanlige" regler skal gjelde - er uskyldige inntil det motsatte er bevist.

Jeg ser også mennesker som nærmest blir kidnappet fra sitt hjemland og ført til et heller umenneskelig sted.

Så derfor ser jeg enten brudd på menneskerettighetene eller Geneve-konvensjonen - alt etter som disse personene blir betegnet som forbrytere eller soldater.

Du har antagelig andre bilder og erfaringer, ElleVille, og derfor ser du noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LilleVille...

Du har ikke svekkede sjelsevner ElleVille, jeg kjenner deg såpass godt at DET vet jeg (så får andre som ikke kjenner deg si hva de vil om det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

LilleVille - du leser nok noe i mitt innlegg som ikke er det.

Det jeg sier er at vi har ulik bakgrunn og erfaring, og drfor tolker vi forskjellig både det vi ser, leser og hører.

Har ingnting med en persons "sjelsevner" å gjøre dette.

Jeg vet ikke noe om ElleVille enn det som kommer til syne her, men tillater meg å være uenig med henne i sak. Så enkelt er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Lasse.

Hvor står det at måten vi ser dem bundet på på disse bildene, er ulovlig?

Her er "sannsynlighetsprosenten" gjeldende. USA har forhåpentligvis (og sannsynligvis) en god grunn for å ta med seg disse menneskene, og de behandles deretter. Ja, det er sikkert ubehagelig, spesielt om de er uskyldige, men sånn er prosedyrene. For oss.

Jeg tenkte at jeg ikke trengte utdype dette mer, siden det er ganske opplagt hva de er mistenkt for å ha gjort. De er så klart ikke mer farlige enn andre terrorister, som også vil bli behandlet likt.

Det er jeg uenig i. Sikkerhet foran alt, det mener jeg virkelig er første prioritet, samme om halve KG tydeligvis mener jeg må ha svekkede sjelsevner.

Om noen bryter menneskerettigheter eller andre ting, skal de selvsagt stilles til ansvar for dette. Men, Lasse - hvor ser du, på bildene, forbudte handlinger?

Vel, det er et faktum at usa har krevd 8og fått det godkjent) at de ikke skal stilles til ansvar for noe de gjør i forb med sin jakt på terrorister...

Videre er det en grunn til at store deler av verden protesterer på at de 1. drar dem rundt halve kloden 2. at de knapt får gå på basen (de blir bært som på bildene) 3. Ikke har gjort noe mer enn andre i krig. HUSK-: disse har ikke gjort det som skjedde i usa.... Disse er som de fleste i Afganistan etter hvert... soldater.

Ingen andre soldater blir bahandlet slik. Hvorfor nå?

Ang hva som ikke blir akseptert og som nok ville blitt tema om behandling av disse, er at de sitter bundet, og blir bært rundt på basen... på Cuba! Hva er de redde for at de skal gjøre? Kvele noen md skjegget (som de har klippet av dem, og som er en utrolig degraderende og ydmykende ting for muslimer...

hvorfor er du uenig i at dette bidrer til mer agresjon hos de som fra før synes usa er den store stygge ulven da?

De går til krig i et alnd, dreper masser av uskyldige, og ydmyker sine fanger. Det bidrer til mer hat, og terroristene tar igjen... Når vil det stoppe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig: Sjelsevner er ikke et tema her håper jeg. Vi bare diskuterer noe gjør vi ikke? Og jeg mener amerikanerne gjør en brøler her, som de på en måte invilger seg selv som en Bond "lisence to kill-måte"... Elleville Forsvarer det, og da diskuterer vi... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lasse,

det jeg sier her er at selve behandlingen av disse fangene ikke strider imot min rettferdighetssans, slik jeg ser det, ut ifra bildene.

USAs rolle som "verdenspoliti", er en annen diskusjon, som jeg ikke har uttalt meg om her.

hvorfor er du uenig i at dette bidrer til mer agresjon hos de som fra før synes usa er den store stygge ulven da?

Jeg har ikke sagt at det ikke bidrar til mer aggresjon, men jeg er sterkt imot å unngå handling fordi det er mislikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...