AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #1 Skrevet 3. februar 2024 Realistisk å tenke det er mulig å få til alene? Anonymkode: 0d54a...0f4
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #2 Skrevet 3. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Realistisk å tenke det er mulig å få til alene? Anonymkode: 0d54a...0f4 Absolutt. Gjør klart det du kan dagen før eller to dager før. All pynt ol, bør du ikke ha på fatet før samme dag. Lag gjerne en suppe eller grøt til. Her er det vanlig med div spekemat, salat, potetsalat ol, flatbrød lefse og eggerøre og rømmegrøt. Anonymkode: e7b14...c10
Maskinfører Skrevet 3. februar 2024 #3 Skrevet 3. februar 2024 Ja det skal være mulig har gjort det samme selv men da snitter
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #4 Skrevet 3. februar 2024 Det er det, men det er en stor jobb. Anonymkode: 7b7dc...956 2
Daisy-love Skrevet 3. februar 2024 #5 Skrevet 3. februar 2024 Du bør ha litt fryser og kjøleskapsplass, men det er mulig å få til. Ting som brød, rundstykker, og karbonader/kjøttboller kan lages i god tid i forveien og fryses ned. Ferdige pakker med godt pålegg som spekemat, skinke, kylling/kalkunpålegg, roastbeef, samt gjerne noe laks kan «bare» legges på fat samme dag, eller ihvertfall uten pynt som vil påvirke smakene. Hver obs på om du velger å dandere på fat dagen før at ulike typer mat kan avgi smak til hverandre. Pakk det også godt inn. Ting som potetsalat, waldorfsalat eller annen kremet salat kan lages dagen før. Da får smakene satt seg også. Jeg hadde nok godt for mest av ting som enten kan kjøpes ferdig, og/eller kan gjøres klart i god tid før. Altså mye pakker med pålegg av ulikt slag, enten kjøpt godt brød, eller hjemmelaget på forhånd osv. Ting som ostefat, en skål med fetaost, oliven, soltørkede tomater i olje, ulike dressinger, balsamicoeddik, bær, cherrytomater, med mere er også ting det er «bare» å sette ut som det er eller tas over i egnede skåler. Jeg skriver «bare» sånn, fordi det er litt jobb likevel. Du kommer likevel langt med godt brød, smør, pålegg, eggerøre, karbonader, ostefat, og grønn salat, også kan du spe ut med annet. Alltid fint med noe vegetarisk for så mange også. Det tar litt tid å kutte grønt og pynte til så mange, men det kan gjøres så enkelt som du ønsker det. Jeg tror ikke jeg hadde gått for det mest avanserte koldtbordet, med mest mulig ulikt og unikt, men det er alltid fint med litt variasjon selvsagt, og godt utvalg for så mange. Jeg har en venninne med stor familie med dine, mine og diverse, og hun har laget ganske mye ulikt til veldig mange, og det har vært en jobb, men hun har fått det til. Om gjester kan hjelpe med noe, eller ihvertfall kunne bidra litt på kakefronten så hjelper det på, om så bare fordi kaker tar mye plass i kjøleskapet der du fra før skal ha mat til så mange. Aner ikke om dere skal ha kaker, men kun et tips. 3
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #6 Skrevet 3. februar 2024 Litt arbeid, men fullt overkommelig. Det enkleste er å starte planleggingen med hva du ønsker av "proteiner". 30 personer betyr 4-5 kg kjøtt/fisk, litt mer hvis det er middag. Neste trinn er hva skal du lage versus kjøpe. Som mange foreslår, kan du kjøpe ferdigskåret kjøttpålegg, spekemat, røkt/gravet laks og karbonader. Et ostefat og silderetter kan også kjøpes nesten ferdig. Så bestem tilbehør, potetsalat, salater, eggerøre osv. Praktisk med spekemat og røkt laks hvor begge deler passer med eggerøre og potetsalat. Med flere gjester, spør jeg av og til om noen kan ta med en salat. Jeg lager alltid kabaret, retten "ingen" liker, men likevel forsvinner raskt. Sist vi hadde en vennelunsj med et form for koldtbord, stekte vi en laksefilet, som ble servert lunken. Andre ganger en hel fisk. Til slutt, godt brød/lefser/lomper, og garnityr/sauser. Sennepssaus, aioli/majones, oliven, osv. Anonymkode: ad57e...21f 2
KatteLatte Skrevet 3. februar 2024 #7 Skrevet 3. februar 2024 Du må ha fri fra jobb et par dager i forveien og mye kjøleskapsplass, men ellers går det greit hvis du er flink til å lage mat.
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #8 Skrevet 4. februar 2024 Det går helt fint om du er noe kyndig på kjøkkener og kan planlegge når rettene bør lages ut fra holdbarhet osv. Er du helt uerfaren på kjøkkenet, så kan det bli litt stress. Anonymkode: ba1f0...945 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #9 Skrevet 4. februar 2024 Det går sikkert an, men jeg ville nok heller bestilt fra catering. Anonymkode: beb15...75a
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #10 Skrevet 4. februar 2024 Det går fint an, men jeg ville spurt om noen kunne laget potetsalat, waldorf og salat. Det er overkommelig for folk Anonymkode: 9198f...d55
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #11 Skrevet 4. februar 2024 Ikke noe priblem. Gjort det mange ganger selv. Ha en god plan, masse plass, så blir du ferdig på et par timer. Gjør alt du kan noen dager før så blir det ikke så mye ☺️ Anonymkode: b06e9...166
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #12 Skrevet 4. februar 2024 KatteLatte skrev (18 timer siden): Du må ha fri fra jobb et par dager i forveien og mye kjøleskapsplass, men ellers går det greit hvis du er flink til å lage mat. Hvorfor komme slike negative kommentarer? Noe tid tar det, men det meste gjøres på en ettermiddag/kveld, og så salater og garnityr før gjestene kommer. Anonymkode: ad57e...21f 2
KatteLatte Skrevet 4. februar 2024 #13 Skrevet 4. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvorfor komme slike negative kommentarer? Noe tid tar det, men det meste gjøres på en ettermiddag/kveld, og så salater og garnityr før gjestene kommer. Anonymkode: ad57e...21f På hvilken måte var det en negativ kommentar? Hadde jeg skulle laget koldtbord til 30 stk hadde jeg trengt to dager. Det skal planlegges hva man skal lage, settes opp handleliste, handle inn, maten skal lages, oppvask skal tas og kjøkkenet skal vaskes opptil flere ganger. Kommer jo an på hvor man legger lista, men hvis jeg skulle laget etter den standarden jeg hadde satt for meg selv, ville jeg brukt to dager. Skjønner ikke hvorfor det er negativt. TS spør jo av en grunn, jeg gir svar ut ifra hva jeg tror. 4
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #14 Skrevet 4. februar 2024 KatteLatte skrev (17 minutter siden): På hvilken måte var det en negativ kommentar? Hadde jeg skulle laget koldtbord til 30 stk hadde jeg trengt to dager. Det skal planlegges hva man skal lage, settes opp handleliste, handle inn, maten skal lages, oppvask skal tas og kjøkkenet skal vaskes opptil flere ganger. Kommer jo an på hvor man legger lista, men hvis jeg skulle laget etter den standarden jeg hadde satt for meg selv, ville jeg brukt to dager. Skjønner ikke hvorfor det er negativt. TS spør jo av en grunn, jeg gir svar ut ifra hva jeg tror. Helt enig i at det ikke var en negativ kommentar, men det skal ikke være nødvendig å ta fri dager i forveien. Planlegging og lage handeliste kan ts gjøre flere uker i forveien. Så kan hun starte å handle inn det med lang holdbarhet (feks frysevarer, tørrvarer, krydder, majones og spekemat) noen uker i forveien, og deg med litt kortere holdbarhet (som feks egg og melkeprodukter) kan handels inn en uke i forveien. Det som har kort holdbarhet handler hun inn 1-2 dager hun skal lage maten. Og handlingen kan tas etter arbeidstid. Om ts har oppvaskmaskin, så vil ikke oppvasken ta evigheter. Man trenger ikke å kjøre de programmene som tar lengst tid. Så vasker hun opp de tingene hun skal bruke rett etter hverandre for hånd. Det kan være lurt å kjøpe inn litt ekstra redskap, om man har lite av det. Da kan man spare tid på oppvask. Feks. om man bare en skjærefjøl kan det være lurt å kjøpe 1-2 ekstra (som tåler oppvaskmaskin), og det samme gjelder boller. Jeg skjønner ikke helt hvorfor du mener kjøkkenet må vaskes flere ganger, det holder å vaske over kjøkkenbenken innimellom. Også drar man over gulvet om man søler masse. Og det tar ikke lang tid. Av mat kan hun lage det som kan fryses ned helgen i forveien. To dager før festen kan hun skrelle og kutte grønnsaker og salat, og oppbevare det i boller med vann (og sitronvann for epler) og tette bokser for der som ikke trenger å stå i vann (feks løk). Dette står seg da i kjøleskapet. Det som gjenstår lager hun dagen i forveien, bortsett fra eggerøre. Det ville jeg lagd samme dag som festen skal være. Anonymkode: ba1f0...945 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #15 Skrevet 5. februar 2024 Jeg ville tenkt litt mer i retning av å mikse med stående buffet, hvis økonomi er en faktor. Det koster en del hvis 30 stk skal spise seg mette på spekemat og røkelaks. Pastasalat, et par lune paier og enkel salat, kyllingvinger stekt/varmet i ovn. Potetsalat, italiensk salat og eggesalat med eller uten reker, eller kyllingsalat med currymajones gir mer "mat" for pengene, og gjør at du trenger mindre dyrt, oppskåret pålegg. Anonymkode: cfae6...66b 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #16 Skrevet 6. februar 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg ville tenkt litt mer i retning av å mikse med stående buffet, hvis økonomi er en faktor. Det koster en del hvis 30 stk skal spise seg mette på spekemat og røkelaks. Pastasalat, et par lune paier og enkel salat, kyllingvinger stekt/varmet i ovn. Potetsalat, italiensk salat og eggesalat med eller uten reker, eller kyllingsalat med currymajones gir mer "mat" for pengene, og gjør at du trenger mindre dyrt, oppskåret pålegg. Anonymkode: cfae6...66b Økonomi er absolutt en faktor. Men én annen ting er å lage den maten vi ønsker isrede for nødvendigvis kjedelig klassisk koldtbord. Så blir mer en buffet ja😊 Anonymkode: 0d54a...0f4
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2024 #17 Skrevet 6. februar 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg ville tenkt litt mer i retning av å mikse med stående buffet, hvis økonomi er en faktor. Det koster en del hvis 30 stk skal spise seg mette på spekemat og røkelaks. Pastasalat, et par lune paier og enkel salat, kyllingvinger stekt/varmet i ovn. Potetsalat, italiensk salat og eggesalat med eller uten reker, eller kyllingsalat med currymajones gir mer "mat" for pengene, og gjør at du trenger mindre dyrt, oppskåret pålegg. Anonymkode: cfae6...66b Et koldtbord er en buffé med hovedsakelig kald mat, så jeg skjønner ikke hva du mener med å mikse, utover mer varm mat. Jeg trodde spørsmålet til ts var om det var praktisk/mulig å lage det selv. Da er det for de fleste av oss viktig å finne balansen mellom kjøpt/hjemmelaget, og hva som må gjøres samme dag. Vi har forøvrig aldri kjøpt pålegg til koldtbord. Men skal det være et måltid bør du beregne 100-150 g kjøtt/fisk, uavhengig av om du putter det i salater eller ikke. Siden jeg ikke liker majonesbaserte salater, andre er opptatt av rene smaker, enkelte barn ikke vil ha blandet mat osv, synes jeg det er praktisk med ikke for mye "blandet" mat. Men server noe du liker selv. Anonymkode: ad57e...21f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå