Gå til innhold

Jeg som dame er ‘mannen’ i forholdet som stadig får kjeft og mas ang husarbeid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leser stadig historiene til damer som er dritt lei av at mannen er lat og ikke gjør nok hjemme. At de sitter igjen med det meste av ‘det tredje skiftet’. Altså, kan skjønne frustrasjonen. Men som dame med adhd uoppmerksom type så kan jeg virkelig relatere meg til disse mennene også. Jeg sliter med rutiner og struktur. Glemmer stadig avtaler og klarer ikke å ha oversikten på ting. Jeg har øvd meg hele livet men det blir bare rot. I perioder med medisiner blir det litt bedre, men bivirkingene får utover mye annet viktig. Med søvnproblemer og angst.

Dermed er det fort mannen min som må ta kanskje største delen av det tredje skiftet hos oss:(. Jeg har god oversikt over klær til barna til enhver anledning og bursdagsgaver kjøper jeg inn på forhånd. Men det er mannen som stadig må minne meg på ting. Finne nøklene og lommeboka mi, og maser og kjefter på meg pga at jeg roter og at det er skittent etter meg. Jeg har hovedjobben med husvasken inkl bader og kjøkken. Det er nesten alltid skittent likevel. Jeg gjør så godt jeg kan. Enten ikke godt nok eller så blir det veldig fort skittent igjen.

Jeg har begynt å vende meg til kjeft for at jeg ikke gjør nok- eller ikke gjør ting bra nok flere ganger i måneden. Ofte flere ganger i uka. Og gjerne i mens barna hører på. Føler mannen er oppgitt og lei av meg. Går til psykolog for å få hjelp med problemene, men syns ikke det hjelper.

Selvbilde mitt er mildt sagt på bånd.

Så alle dere damer der ute som er dritt lei av ‘de late’ mennene deres. Er dere helt sikre på at han ikke har prøvd så godt han kan? Kan han ha en diagnose. Være deprimert? Å få mye kjeft og misnøye kan virke mot sin hensikt. Man føler seg til slutt like mislykket ‘og lat’ som man blir fremstilt. Man får ikke akkurat lyst å ta i et ekstra tak etter masse kjeft. Foran ungene.

Bare til ettertanke. Dere har lov å være frustrerte og oppgitte. Men hver obs på måten dere legger det frem. Det er utrolig nedverdigende å få kjeft som et barn…foran barna. 

Anonymkode: 7b061...dc1

• Liker 12
  • Hjerte 22
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

hm... interessant. Jeg forstår ikke det der med adhd derfor spør jeg så dumt; Hva konkret er det som ikke fungerer når du vasker? Hvordan kan det være skittent etter rundvasken? Glemmer du å bruke vann? Såpe? Eller later du som om du har vasket? 
Og hva med å lage huskelister? Du vet jo åpenbart at du har vanskeligheter med å holde styr på avtaler o.l. Hvorfor bruker du ikke huskelister? 

Anonymkode: eabb8...f33

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og hva med å lage huskelister? Du vet jo åpenbart at du har vanskeligheter med å holde styr på avtaler o.l. Hvorfor bruker du ikke huskelister? 

Ikke Ts, men har litt samme utfordringer. Greia med huskelister er at man glemmer å skrive dem, eller glemmer å sjekke dem. Samme med kalender, post it's, alarmer, osv... Har fått mange kalendere i gave, men nytter fint lite om man glemmer å sjekke den eller skrive ned avtaler med en gang. Så om man setter alarm, så er det akkurat som om det faller ut av hodet igjen rett etterpå. Jeg fikk så mange anmerkninger i orden på skolen, fordi jeg glemte gym tøy, eller riktige bøker, eller å ta med leksene (selv om jeg hadde gjort dem). 

Anonymkode: 089e0...e91

• Liker 4
  • Hjerte 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Det finnes mange råd på nettsider, Youtube og Tiktok om både vasking og orden. Noen er spesifikt for adhd. Selv er jeg blitt med i noe som heter Ryddeuniverset som er gøy og motiverende (jeg har ikke adh men har levd et travelt liv og mannen blir gal av rotet mitt). 

Anonymkode: feea5...843

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Leser stadig historiene til damer som er dritt lei av at mannen er lat og ikke gjør nok hjemme. At de sitter igjen med det meste av ‘det tredje skiftet’. Altså, kan skjønne frustrasjonen. Men som dame med adhd uoppmerksom type så kan jeg virkelig relatere meg til disse mennene også. Jeg sliter med rutiner og struktur. Glemmer stadig avtaler og klarer ikke å ha oversikten på ting. Jeg har øvd meg hele livet men det blir bare rot. I perioder med medisiner blir det litt bedre, men bivirkingene får utover mye annet viktig. Med søvnproblemer og angst.

Dermed er det fort mannen min som må ta kanskje største delen av det tredje skiftet hos oss:(. Jeg har god oversikt over klær til barna til enhver anledning og bursdagsgaver kjøper jeg inn på forhånd. Men det er mannen som stadig må minne meg på ting. Finne nøklene og lommeboka mi, og maser og kjefter på meg pga at jeg roter og at det er skittent etter meg. Jeg har hovedjobben med husvasken inkl bader og kjøkken. Det er nesten alltid skittent likevel. Jeg gjør så godt jeg kan. Enten ikke godt nok eller så blir det veldig fort skittent igjen.

Jeg har begynt å vende meg til kjeft for at jeg ikke gjør nok- eller ikke gjør ting bra nok flere ganger i måneden. Ofte flere ganger i uka. Og gjerne i mens barna hører på. Føler mannen er oppgitt og lei av meg. Går til psykolog for å få hjelp med problemene, men syns ikke det hjelper.

Selvbilde mitt er mildt sagt på bånd.

Så alle dere damer der ute som er dritt lei av ‘de late’ mennene deres. Er dere helt sikre på at han ikke har prøvd så godt han kan? Kan han ha en diagnose. Være deprimert? Å få mye kjeft og misnøye kan virke mot sin hensikt. Man føler seg til slutt like mislykket ‘og lat’ som man blir fremstilt. Man får ikke akkurat lyst å ta i et ekstra tak etter masse kjeft. Foran ungene.

Bare til ettertanke. Dere har lov å være frustrerte og oppgitte. Men hver obs på måten dere legger det frem. Det er utrolig nedverdigende å få kjeft som et barn…foran barna. 

Høres jo ut som du har fått mye og feil oppgaver.mannen din bør lære litt mer om adhd, slik at han forstår at kjeft gjør bare at du surrer enda mer. At du har begynt å bli så depressiv, er et lite farevarsel på hvor ille hans oppførsel er for deg. Jeg kan forstå hans frustrasjon,  men å reagere med sinne på noe noen ikke kan noe for er jo ikke ok. 

Jeg har bedt min om å sluttføre. Jeg sliter med å bli ferdig. Men når det bare er igjen litt, jeg har tatt alt det andre, så er det jo dumt det skal se rotete ut, om ikke han kan stille med bistand siste 5minutter. 

Anonymkode: 170f6...bbc

• Liker 7
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg kjenner med så godt igjen!
Med vasking, så blir det jo skittent med en gang!

og hun over skriver, jeg sliter også med sluttføring. Hvor skal man legge de siste tingene som ikke har en plass? Få vekk det siste rotet. 

Godt å høre det er flere andre "kvinnelige mannfolk" der ute :D

Jeg skal lese meg opp på adhd uoppmerksom type :)

• Liker 5
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

hm... interessant. Jeg forstår ikke det der med adhd derfor spør jeg så dumt; Hva konkret er det som ikke fungerer når du vasker? Hvordan kan det være skittent etter rundvasken? Glemmer du å bruke vann? Såpe? Eller later du som om du har vasket? 

Når du vasker så regner jeg med at du tar ett og ett rom og ett og et område.  Sikkert har noen rutiner så det ikke blir ille imellom.

Når jeg rydder,  da driver jeg overalt på en gang. Først sliter jeg med å komme igang, og når jeg ført kommer igang så begynner jeg med for mye og det blir mer kaos.  Feks skal jeg bare vaske kjøkkenbenken og kjøkken gulvet, så kan jeg holde på i 3-5timer og ikke fått gjort det jeg egentlig skulle. Feks kanskje har jeg fått ryddet og vasket alle kjøkkenskapene inni. 

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Hvorfor få barn når man knapt greier ta vare på seg selv? Det er jo ikke rart han blir sur når du er som et ekstra barn?

Anonymkode: d0a0e...2b9

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor få barn når man knapt greier ta vare på seg selv?...

Nå har de fått barn og må forholde seg til det. 

Anonymkode: feea5...843

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvorfor få barn når man knapt greier ta vare på seg selv? Det er jo ikke rart han blir sur når du er som et ekstra barn?

Legg av da, kjære vene. Klarer da å ta vare på seg selv,  selv om man har adhd. Problemet ligger mer i andres forventninger om å være normal.   Som hun skriver alt med ungene har hun jo god kontroll på. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Ikke Ts, men har litt samme utfordringer. Greia med huskelister er at man glemmer å skrive dem, eller glemmer å sjekke dem. Samme med kalender, post it's, alarmer, osv... Har fått mange kalendere i gave, men nytter fint lite om man glemmer å sjekke den eller skrive ned avtaler med en gang. Så om man setter alarm, så er det akkurat som om det faller ut av hodet igjen rett etterpå. Jeg fikk så mange anmerkninger i orden på skolen, fordi jeg glemte gym tøy, eller riktige bøker, eller å ta med leksene (selv om jeg hadde gjort dem). 

Anonymkode: 089e0...e91

Takk for at du svarte på denne for meg🙂♥️

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Når du vasker så regner jeg med at du tar ett og ett rom og ett og et område.  Sikkert har noen rutiner så det ikke blir ille imellom.

Når jeg rydder,  da driver jeg overalt på en gang. Først sliter jeg med å komme igang, og når jeg ført kommer igang så begynner jeg med for mye og det blir mer kaos.  Feks skal jeg bare vaske kjøkkenbenken og kjøkken gulvet, så kan jeg holde på i 3-5timer og ikke fått gjort det jeg egentlig skulle. Feks kanskje har jeg fått ryddet og vasket alle kjøkkenskapene inni. 

Kjente meg veldig igjen i denne også. 
Når jeg skal vaske blir det ofte bare mer rot og kaos fordi jeg begynner med andre ting. Dermed blir det fort rotete og skittent igjen.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er utrolig nedverdigende å få kjeft som et barn…foran barna. 

Selvsagt er det det. Han bryter deg ned og behandler deg respektløst. Du skriver at du gjør mye, men det virker nesten som at du skriver det fra din manns synspunkt, for du er kritisk til jobben du gjør og sier Det er ikke bra nok. Så da lurer jeg på: Hvilke arbeidsoppgaver tar mannen din?

Anonymkode: 7111b...e91

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Høres jo ut som du har fått mye og feil oppgaver.mannen din bør lære litt mer om adhd, slik at han forstår at kjeft gjør bare at du surrer enda mer. At du har begynt å bli så depressiv, er et lite farevarsel på hvor ille hans oppførsel er for deg. Jeg kan forstå hans frustrasjon,  men å reagere med sinne på noe noen ikke kan noe for er jo ikke ok. 

Jeg har bedt min om å sluttføre. Jeg sliter med å bli ferdig. Men når det bare er igjen litt, jeg har tatt alt det andre, så er det jo dumt det skal se rotete ut, om ikke han kan stille med bistand siste 5minutter. 

Apropos ansvarsfraskrivelse… 

TS har problematisk oppførsel og det er TS sin mann som er den store stygge ulven? 

Anonymkode: 141f3...5db

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

😅😅😅😅😅😅😅😅😅

Hadde forslaget vært det samme hadde kjønnene vært omvendt her?

Anonymkode: 7f682...cbb

• Liker 9
Skrevet

😅😅😅😅😅😅😅😅😅

Hadde forslaget vært det samme hadde kjønnene vært omvendt her?

Anonymkode: 7f682...cbb

Godt poeng. 

• Liker 3
Skrevet

Det er ikke din skyld at du er som du er, men det er ditt ansvar å sørge for å dra halvparten av Familien AS. 

Det er veldig mange som ikke forstår forskjell på skyld og ansvar… 

Ansvarsfraskrivelse er ugrei oppførsel i et forhold, jeg skjønner TS sin mann mer enn godt. Det er provoserende å bo med mennesker som ikke tar ansvar for ting som er deres ansvar!

• Liker 20
  • Nyttig 2
Skrevet

Har du prøvd alt av medisiner? En venninne brukte 1.5 år med utprøving før hun fant noe som fungerte uten de store bivirkningene. Jeg forstår virkelig mannen din sin frustrasjon, jeg hadde ikke klart å leve sånn.

Anonymkode: a51e4...b17

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Men hva gjør du istedenfor å rydde og vaske? Du bruker jo tydeligvis tiden på å gjøre noe annet. De fleste av oss føler det blir skittent/rotete temmelig raskt, men vi må likevel bare power through og gjøre det på nytt når det trengs. 

Jeg skal være ærlig og si at jeg blir irritert og provosert av mennesker som hele tiden skal gjemme seg bak diagnosene sine. Du har hundre prosent kontroll på barna, men når badet skal vaskes kicker adhd'en inn. 

Det sagt, hadde min kjæreste kjeftet på meg på måten du forteller hadde jeg reist min kos. Livet er for kort! 

Anonymkode: c9b2b...40a

• Liker 15
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...