AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #1 Skrevet 3. februar 2024 Jeg har en revmatisk sykdom, kronisk utmattelse og kroniske mageproblemer. Bruker biologisk medisin. Går på bassengtrening 1 dag i uka og annen trening 1 dag i uka. Dette går greit nok men problemet er at jeg blir ekstremt utmattet dagen derpå. Som i at jeg ligger store deler av dagen, sliter med å spise/lage mat og blir dårlig etter mat osv. Må også være veldig forsiktig med hva jeg spiser før trening så ikke magen slår seg vrang. Er ufør Føler jeg må velge mellom ekstra smerter og stivhet eller ekstra utmattelse.. Noen som har opplevd lignende? Anonymkode: 17db4...9de 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #2 Skrevet 3. februar 2024 Høres kjent ut. Jeg vet om flere som må velge: Vil jeg ha vondt i kroppen, eller vil jeg trene for så å være relativt smertefri, men utmattet etterpå? Det er frustrerende, men jeg tror det er relativt vanlig ved kroniske smertesykdommer. På kort sikt får man mindre utmattelse og mer overskudd til andre ting om man dropper treningen. På lang sikt gir det å droppe treningen mer smerter, som igjen gir økt utmattelse. Anonymkode: 7d2a9...a93 6
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #3 Skrevet 3. februar 2024 Det er vanskelig å trene som syk. Etter 7 mnd med sterk hodepine dagen etter trening og like sur i beina som om jeg aldri skulle beveget meg så gav jeg opp. Vurderer yoga nå men da er jeg bundet til faste treningstimer og det passer dårlig med livet hjemme. Anonymkode: f5f80...d9f 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #4 Skrevet 3. februar 2024 Jeg hadde lignende problem, for meg har meditasjon og visualisering hjulpet masse. Etter seks måneder med morgenvisualisering klarte jeg å begynne med trening uten den utmattelsen etterpå, så nå er det endelig en god sirkel. Når jeg trener nå, er det mer som om jeg får litt energi av det. Anonymkode: bdd66...a7f 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #5 Skrevet 3. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg hadde lignende problem, for meg har meditasjon og visualisering hjulpet masse. Etter seks måneder med morgenvisualisering klarte jeg å begynne med trening uten den utmattelsen etterpå, så nå er det endelig en god sirkel. Når jeg trener nå, er det mer som om jeg får litt energi av det. Anonymkode: bdd66...a7f Fortell om meditasjonen og visualiseringen? Anonymkode: 011ef...3a3 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #6 Skrevet 3. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har en revmatisk sykdom, kronisk utmattelse og kroniske mageproblemer. Bruker biologisk medisin. Går på bassengtrening 1 dag i uka og annen trening 1 dag i uka. Dette går greit nok men problemet er at jeg blir ekstremt utmattet dagen derpå. Som i at jeg ligger store deler av dagen, sliter med å spise/lage mat og blir dårlig etter mat osv. Må også være veldig forsiktig med hva jeg spiser før trening så ikke magen slår seg vrang. Er ufør Føler jeg må velge mellom ekstra smerter og stivhet eller ekstra utmattelse.. Noen som har opplevd lignende? Anonymkode: 17db4...9de Ja. Det er ikke noe enkelt når løsningen på det ene problemet forverrer det andre problemet. Jeg tror alle som har kroniske sykdommer med utmattelsesproblematikk opplever det samme. Det jeg gjør, som har fungert nesten frem til nå, er at jeg passer på at jeg ikke får særlig forhøyet puls under trening. Alt foregår i sniletempo med lav belastning. Da får jeg bevegelsene i ledd og muskler som jeg trenger, men utmattelsessymptomene har blitt bedre. (Bortsett fra de siste to ukene, da har jeg fått søvnproblemer, som er første tegn på utmattelse hos meg) Anonymkode: 7eaa9...e46 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #7 Skrevet 3. februar 2024 Jeg har veldig lav belastning når jeg trener øvelsene mine, så det går på et vis. Og så har jeg ofte nedfryst mat i porsjonspakninger, evt noe annet lett slik at jeg hviler 1-2 timer etter trening, matlaging er på et minimum, og så blir det ca 2 t hvile etter mat for å unngå kvalme og/eller oppkast🥴Jeg har en del ting i livet som er vanskelig å få inn i dette dølle skjemaet; alt fra (deltid)jobb, ørten helseavtaler og folk som vil treffes på dagtid🫣Tar meg i å lyve for å få mest mulig skånsomme dager🤨 Anonymkode: c02df...9c0 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #8 Skrevet 3. februar 2024 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Ja. Det er ikke noe enkelt når løsningen på det ene problemet forverrer det andre problemet. Jeg tror alle som har kroniske sykdommer med utmattelsesproblematikk opplever det samme. Det jeg gjør, som har fungert nesten frem til nå, er at jeg passer på at jeg ikke får særlig forhøyet puls under trening. Alt foregår i sniletempo med lav belastning. Da får jeg bevegelsene i ledd og muskler som jeg trenger, men utmattelsessymptomene har blitt bedre. (Bortsett fra de siste to ukene, da har jeg fått søvnproblemer, som er første tegn på utmattelse hos meg) Anonymkode: 7eaa9...e46 Jeg vil legge til en annen ting som har hjulpet meg litt. Noe av problemet mitt er at jeg merker ikke at jeg har gjort for mye før etterpå. Derfor bruker jeg "Fitbit dagsform" til å guide aktivitetsnivået mitt. I dag fikk jeg beskjed om å ta det med ro... Anonymkode: 7eaa9...e46 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #9 Skrevet 3. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg vil legge til en annen ting som har hjulpet meg litt. Noe av problemet mitt er at jeg merker ikke at jeg har gjort for mye før etterpå. Derfor bruker jeg "Fitbit dagsform" til å guide aktivitetsnivået mitt. I dag fikk jeg beskjed om å ta det med ro... Anonymkode: 7eaa9...e46 Må bare spørre om dette, hvor får du Fitbit dagsform? Er det Premium abonnement eller hva slags tracker har du? Jeg har ikke sett dette på min Sense. Til TS: Jeg opplever også at trening koster meg en del på kort sikt, selv bassengtreningen som skal være ekstra bra for oss. Men jeg vet at prisen om jeg lar være er mye høyere på lang sikt. Det er noe dritt i blant! Men prøver å finne styrke og stå på. Anonymkode: c0e56...3a1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #10 Skrevet 3. februar 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Må bare spørre om dette, hvor får du Fitbit dagsform? Er det Premium abonnement eller hva slags tracker har du? Jeg har ikke sett dette på min Sense. Anonymkode: c0e56...3a1 Det er Premium ja. Det fulgte med 6 mnd prøveabonnement da jeg kjøpte Sense 2. Det var såpass nyttig for meg at jeg fortsatte med fast Premium. Anonymkode: 7eaa9...e46 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #11 Skrevet 3. februar 2024 Jeg har lagt trening på senter på hylla for godt, blir bare mer utmattet av fysiske anstrengelser, særlig kondisjonstrening. Selv om jeg har trent på moderat nivå. Feks saltimer blir for mye for meg, jeg kan ikke pushes av andre når jeg hele tiden må passe på og ikke gå over streken. Trener derfor hjemme til korte yoga sekvenser (rundt 20 min), eller 10-min lett styrkeprogram. Jeg kan ta det i mitt tempo etter formen og orker jeg ikke mer slår jeg bare av. Det er verre å gå midt i en saltime feks. Jeg tenker at bare litt aktivitet jevnlig er bra, men ikke for hardt da slår det tilbake. Det er mange fine videoer en kan følge, og det å slippe peset med å skynde seg fra jobb for å rekke treningstime har senket stressnivået i hverdagen. Anonymkode: 74162...721 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #12 Skrevet 3. februar 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg har lagt trening på senter på hylla for godt, blir bare mer utmattet av fysiske anstrengelser, særlig kondisjonstrening. Selv om jeg har trent på moderat nivå. Feks saltimer blir for mye for meg, jeg kan ikke pushes av andre når jeg hele tiden må passe på og ikke gå over streken. Trener derfor hjemme til korte yoga sekvenser (rundt 20 min), eller 10-min lett styrkeprogram. Jeg kan ta det i mitt tempo etter formen og orker jeg ikke mer slår jeg bare av. Det er verre å gå midt i en saltime feks. Jeg tenker at bare litt aktivitet jevnlig er bra, men ikke for hardt da slår det tilbake. Det er mange fine videoer en kan følge, og det å slippe peset med å skynde seg fra jobb for å rekke treningstime har senket stressnivået i hverdagen. Anonymkode: 74162...721 Man kan jo trene styrke i sal på treningssenter i sitt eget tempo? Anonymkode: 011ef...3a3
Daria Skrevet 3. februar 2024 #13 Skrevet 3. februar 2024 Jeg (nevrologisk sykdom, mye fatigue) trener med fysioterapeut to ganger i uka, veldig tilpasset og tilrettelagt både til sykdom og til dagsform. Det tar mye krefter, men jeg merker når det blir treningspause i feriene at det er verdt det - livskvaliteten går i pluss av trening totalt sett. Beskjeden jeg stadig får av fysio (og som ble understreket av samtlige fagfolk da jeg var på rehabilitering) er hvor viktig det er å til enhver tid ta hensyn til kroppens signaler, sette grenser og gi meg i tide (som gjerne er litt før jeg faktisk kjenner at jeg har fått nok) og å innse at de grensene varierer med dagsform. Det er en balanse som er vanskelig å finne og jeg tråkker stadig feil, men jeg lærer... 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #14 Skrevet 3. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Man kan jo trene styrke i sal på treningssenter i sitt eget tempo? Anonymkode: 011ef...3a3 Absolutt, det har jeg også gjort. Men det blir veldig dyrt i forhold til hvor mye jeg får trent. Kjøpte litt utstyr under nedstengingen som manualer, kettlebell, vektskive etc..Har også tilgang til treningsrom på jobb om jeg ønsker mer avansert. Når formen er så opp og ned er det ikke all verdens jeg trenger. Anonymkode: 74162...721
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #15 Skrevet 9. februar 2024 Kjenner meg også veldig igjen i det du beskriver, TS. Jeg har en kronisk muskelsmertediagnose samt en autoimmun sykdom, og livet består av planlegging. Trener 2 ganger i uka med fysioterapeut og i dagene etter er kroppen ofte utmattet, får sykdomsfølelse i hele kroppen, feberfølelse. Har hatt det sånn i mange år, er ufør. Trening gir dessverre ingen langvarig god effekt hos meg, snarere tvert om, kroppen trigges og plagene blir verre. Dessverre. Men jeg holder på litt allikevel, for å holde kroppen i gang. Må bare finne meg i noen dårligere dager innimellom. Anonymkode: 8e0c2...f23
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #16 Skrevet 9. februar 2024 Jeg har også en revmatisk sykdom, og trening er alfa omega for meg. Selvfølgelig er det hardt for en utrent kropp! Kroppen reagerer ekstremt negativt når man bruker den etter å ha parkert den i årevis. Jeg kunne verke og få influensasymptomer i starten. Ble fullstendig utslitt av trening. Men ved å trene meg rolig opp, og stole på prosessen, så er nå trening en naturlig del av hverdagen min. Trening har dempet betennelsesreaksjonen, både målbart og følbart. Men man er nødt til å tåle å komme over nybegynnerkneika. Anonymkode: 93d25...7bc 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #17 Skrevet 10. februar 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg har også en revmatisk sykdom, og trening er alfa omega for meg. Selvfølgelig er det hardt for en utrent kropp! Kroppen reagerer ekstremt negativt når man bruker den etter å ha parkert den i årevis. Jeg kunne verke og få influensasymptomer i starten. Ble fullstendig utslitt av trening. Men ved å trene meg rolig opp, og stole på prosessen, så er nå trening en naturlig del av hverdagen min. Trening har dempet betennelsesreaksjonen, både målbart og følbart. Men man er nødt til å tåle å komme over nybegynnerkneika. Anonymkode: 93d25...7bc Jeg har trent i 13 mnd nå, fortsatt like dårlig etter hver gang.. har også vært på flere rehabiliteringsopphold før det som hjalp på smerter og stivhet men jeg var fortsatt like utmattet og måtte som regel bare ligge i senga mellom aktivitetene. Jeg er ikke normalt sliten men sånn at jeg virkelig må bruke alt jeg har av krefter for å få gjort noe som helst. Sliter med å sitte oppreist på det verste, blir svimmel og kvalm og får hjertebank. Helt fullstendig tom for krefter. Kan ikke ha andre avtaler de dagene jeg trener. Både samme dag og neste dag har jeg det sånn. Anonymkode: 17db4...9de 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #18 Skrevet 10. februar 2024 Har egentlig gitt opp alt. Men varme og trapibad fungerer "greit" på meg. Trening? Nei,er ingen ting jeg må øve på.Klarer både å gå og prate reint. Men bevegelse i varme er godt der og da. Men det å ha leddene fulle i glasskår og bein mot bein gjør bare værre mot leddene. Svømming i varmt vann vedlikeholder/styrker muskulatur,men sliter også på leddene. Anonymkode: 9f6d4...1a4
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #19 Skrevet 10. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har egentlig gitt opp alt. Men varme og trapibad fungerer "greit" på meg. Trening? Nei,er ingen ting jeg må øve på.Klarer både å gå og prate reint. Men bevegelse i varme er godt der og da. Men det å ha leddene fulle i glasskår og bein mot bein gjør bare værre mot leddene. Svømming i varmt vann vedlikeholder/styrker muskulatur,men sliter også på leddene. Anonymkode: 9f6d4...1a4 Nei, svømming eller trening i basseng sliter ikke på leddene. Å løpe masse på asfalt for eksempel, det kan slite på ledd. Nå vet jeg ikke om du har revmatisme, men det ble nevnt som en av diagnosene i tråden og det anbefalte for revmatikere er i utgangspunktet å trene like hardt som alle andre. Jeg tror ikke det er noen her i tråden som trener fordi vi må "øve på å gå og prate reint". Det handler om å opprettholde god helse og funksjon så lenge som mulig. Det forsvinner nemlig dersom man ikke vedlikeholder det. Da må du kanskje øve på å gå til slutt, likevel. Anonymkode: c0e56...3a1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå