Gå til innhold

Vanskelig å tisse🙈🤷‍♀️ Det kjennes ut som at det er "stengt" på en måte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sitter fort en halv time på do, for å klare å tisse. Jeg må liksom jobbe og presse det frem og ut, og det kommer bare litt av gangen. Jeg kjenner at jeg er tissetrengt, men det kommer som sagt bare litt av gangen. Og uten at jeg klarer å forklare det veldig godt, så kjennes det ut som at det er fysisk stengt nederst🙈🤷‍♀️Jeg blir til tider nesten sliten i musklene nede i magen, fordi jeg må "jobbe" sånn for å få til å tisse. For å ikke snakke om all tiden jeg bruker på do hver dag, og natt.

Jeg har i "alle år" slitt med overaktiv blære, men dette som jeg snakker om nå, har kommet snikende de siste par årene. Jeg har selvsagt tenkt på det innimellom, her jeg sitter, men jeg har ikke gjort noe med det, altså er dette noe man går til legen for, eller er det vanlig at det blir mer "stress" med alderen. Ikke at jeg er kjempegammel, jeg er 42 år..

Anonymkode: 24e42...af7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som blærefremfall. Oppsøk lege. 

Anonymkode: 57ad3...c86

• Liker 1
Skrevet

Hvor ofte går du på do? Opplever du det er vanskelig å slappe av? Prøvd å stå? Prøvd å tisse i dusjen? (Vet det er litt spesielt, men der har du vann som renner og blæra slapper av, tenker bare hvor blokkeringen ligger). 

Anonymkode: caf71...4a3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Høres ut som blærefremfall. Oppsøk lege. 

Anonymkode: 57ad3...c86

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor ofte går du på do? Opplever du det er vanskelig å slappe av? Prøvd å stå? Prøvd å tisse i dusjen? (Vet det er litt spesielt, men der har du vann som renner og blæra slapper av, tenker bare hvor blokkeringen ligger). 

Jeg går ofte på do, tror jeg, nesten annenhver time, også om natten. Hva mener du med slappe av, i kroppen generelt? Isåfall er jeg som oftest ikke særlig avslappet🙈 Jeg tisser i dusjen, det er nesten like vanskelig å komme i gang da, men jeg tror egentlig det kommer litt bedre og "mer samlet" når jeg først får til å tisse.

Skrevet

Vær så snill og kontakt lege, dette er ikke sånn du skal ha det.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg sitter fort en halv time på do, for å klare å tisse. Jeg må liksom jobbe og presse det frem og ut, og det kommer bare litt av gangen. Jeg kjenner at jeg er tissetrengt, men det kommer som sagt bare litt av gangen. Og uten at jeg klarer å forklare det veldig godt, så kjennes det ut som at det er fysisk stengt nederst🙈🤷‍♀️Jeg blir til tider nesten sliten i musklene nede i magen, fordi jeg må "jobbe" sånn for å få til å tisse. For å ikke snakke om all tiden jeg bruker på do hver dag, og natt.

Jeg har i "alle år" slitt med overaktiv blære, men dette som jeg snakker om nå, har kommet snikende de siste par årene. Jeg har selvsagt tenkt på det innimellom, her jeg sitter, men jeg har ikke gjort noe med det, altså er dette noe man går til legen for, eller er det vanlig at det blir mer "stress" med alderen. Ikke at jeg er kjempegammel, jeg er 42 år..

Prolaps. Fremfall. 
Har du født barn?

Jeg hadde tilsvarende vansker etter tredje graviditet. Var lettere å stå og tisse, enten ved å huke ned over toalettskåla, tisse i dusjen eller i en kopp. 
Gikk over av seg selv etterhvert. Men jeg har livmorfremfall og må kanskje på et tidspunkt operere.
Ta en tur til legen du. 

Anonymkode: c9fe9...e55

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg går ofte på do, tror jeg, nesten annenhver time, også om natten. Hva mener du med slappe av, i kroppen generelt? Isåfall er jeg som oftest ikke særlig avslappet🙈 Jeg tisser i dusjen, det er nesten like vanskelig å komme i gang da, men jeg tror egentlig det kommer litt bedre og "mer samlet" når jeg først får til å tisse.

Har du forsøkt å holde deg? Blæretrening? Hvor mye drikker du? Det kan rett og slett være du egentlig ikke må på do annenhver time, og du irriterer blæren ved å sitte og presse. Du skriver du kan bare presse frem litt og litt. Jeg tipper det gjør at du går enda mer overaktiv blære at du prøver å presse frem. Jeg ville uansett tatt en tur til legen, men jeg ville først og fremst utvidet tiden mellom du går på toalettet. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Prolaps. Fremfall. 
Har du født barn?

Jeg hadde tilsvarende vansker etter tredje graviditet. Var lettere å stå og tisse, enten ved å huke ned over toalettskåla, tisse i dusjen eller i en kopp. 
Gikk over av seg selv etterhvert. Men jeg har livmorfremfall og må kanskje på et tidspunkt operere.
Ta en tur til legen du. 

Anonymkode: c9fe9...e55

Sist jeg fødte var for 18 år siden, så om det hadde hatt noe med det å gjøre, ville det vel kommet før?🙈

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Har du forsøkt å holde deg? Blæretrening? Hvor mye drikker du? Det kan rett og slett være du egentlig ikke må på do annenhver time, og du irriterer blæren ved å sitte og presse. Du skriver du kan bare presse frem litt og litt. Jeg tipper det gjør at du går enda mer overaktiv blære at du prøver å presse frem. Jeg ville uansett tatt en tur til legen, men jeg ville først og fremst utvidet tiden mellom du går på toalettet. 

Ja, jeg holder meg om dagen, noen ganger i flere timer. Tanken er å samle opp, i håp om at det skal renne bedre da. Men det er det samme, jeg må presse og jobbe det ut, selv om jeg kjenner et veldig press/tissetrang, det er som det er lukket nedi der en plass, og at jeg må presse det forbi der. Samtidig som det kjennes ut som at jeg må jobbe det frem fra blæren. Så det er ikke som om det bare er en blokkering nederst, men også som at det er noe lengre oppe. Så det jeg oppnår ved å holde meg, er bare ubehag, nesten smerter  og enda lengre tid på do.

Jeg prøver å holde drikken på et minimum på kvelden, for å prøve å slippe å gå på do mer enn 2-3 ganger om natten. Ellers i løpet av dagen tror jeg at jeg drikker greit, om jeg skal komme med et tall, så er det sikkert mellom 2-2,5l, er endel tørst. Drikker for det meste vann, litt juice og litt cola zero til middagen.

Skrevet

Du må til lege med dette. Bestill deg time på mandag.

Anonymkode: 7c914...28f

Skrevet

Dette må du til legen med...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...