AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #1 Skrevet 2. februar 2024 Jeg har veldig høy terskel for å gå til legen. Nå som jeg begynner å bli eldre er det kanskje dumt? Mellom 30 og 45 var jeg ikke til legen en eneste gang, sett bort fra svangerskap. Da lot jeg eventuelle symptomer gå over av seg selv, og de gjorde jo det. Men nå er jeg eldre, og har litt vondter her og der. Var hos legen tidlig i høst, og synes derfor det blir for tidlig å gå igjen. Men vondtene er jo her, og det er symptomer jeg ikke helt klarer å finne ut av. Går dere til legen om dere har noe diffust som feiler dere? Smerter over tid, men ikke veldig smerter. Liker virkelig ikke tanken på at jeg er en som flyr til legen uten grunn. Anonymkode: e904f...48f 1
Sofakona Skrevet 2. februar 2024 #2 Skrevet 2. februar 2024 Ærlig...den er høy...jeg er dame og dessverre er det slikt at man ikke alltid blir tatt alvorlig...eller at legen min er oppdatert på kvinnelige sykdommer og hormoner. Så jeg drar bare om det er noe jeg virkelig trenger...barna er der mer en meg 3
Fant80 Skrevet 2. februar 2024 #3 Skrevet 2. februar 2024 Helst aldri,si... Sist var vel i 2022! tok vaksiner. Strengt tatt ikke legen - .- Men helsesøster. 2
atropos Skrevet 2. februar 2024 #4 Skrevet 2. februar 2024 Høyere på meg selv enn med barna, men den har blitt litt lavere etter at et av barna fikk en livstruende sykdom. Så da har jeg gleden av å få avskrevet alle vondter til «stress» 😝 2
Yodas Skrevet 2. februar 2024 #5 Skrevet 2. februar 2024 Husker nesten ikke sist jeg var hos legen for noe annet enn svangerskap eller prevensjon. 1
katties Skrevet 2. februar 2024 #6 Skrevet 2. februar 2024 Jeg må dit minst én gang i året for å ta blodprøver da jeg har ting jeg må monitorere, men ellers... jeg drar jo ikke om det ikke er noe jeg trenger: resept, sykemelding, trenger å bli henvist til spesialist. Det er jo bare dumt å dra for ingenting, men det er jo også dumt å IKKE dra hvis man trenger noe, fordi man har en rar angst mot å gå til legen for ofte... 2
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #7 Skrevet 2. februar 2024 Går for sent. Ignorerer symptomer og blitt akutt innlagt to ganger Anonymkode: 755ac...9cd 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #8 Skrevet 2. februar 2024 Usikker, vi er stort sett friske. Utover svangerskapskontroll har jeg ikke vært hos fastlegen etter at jeg flyttet til Oslo for 20 år siden. Fire barn, og ingen av dem har vært hos fastlegen før eldste (17år) var der for ikke lenge siden. Et barn var på legevakt/sykehus med armbrudd. Anonymkode: 2f1bd...b29 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #9 Skrevet 2. februar 2024 Jeg er mye fysisk og psykisk syk, og er nødt til å dra mange ganger i året. Men jeg drar jo aldri til legen med mindre jeg må, så sånn sett er jo terskelen høy. Jeg avventer alltid for å se om bedring kommer av seg selv før timebestilling. Hva som er høy terskel og ikke kommer jo an på utganspunktet ditt. Om man er ellers frisk og ikke har noen problemer behøver man ikke nødvendigvis å dra til legen ofte. Men den samme personen kan jo fortsatt ha lav terskel for å oppsøke legen om de oppdager noe galt. Hyppighet er ikke den beste måten å måle hva som er høy og lav terskel på. Anonymkode: 46662...057
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #10 Skrevet 2. februar 2024 Ekstremt høy. Er vel egentlig bare svangerskap. Dvs, jeg var der tidligere denne uken med hjernerystelse. Hadde ikke tenkt til å gå da heller nei, men noen rundt meg insisterte veldig, og ble sendt til CT med mistanke om brudd og. 🤪 Men når jeg ringte og fikk time ble jeg opplyst om at de flyttet for et par års tid siden så var ny adresse, ikke fått med meg det. Anonymkode: 94345...c2d
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #11 Skrevet 2. februar 2024 Terskelen er veldig høy. Jeg har en "om jeg ignorerer det, forsvinner det" mentalitet. Men herpesen forsvant ikke, gitt. Ikke kulen i brystet, heller. Jeg prøver å endre på det nå. Jeg har en tante som er hypokonder, så jeg sitter nok med en følelse av at at jeg krisemaksimerer om jeg drar til legen for "småting som sikkert ikke er noe". Nå har jeg nettopp vært til legen for flere forskjellige ting, og legen tok meg seriøst på alt, så det var fint. Anonymkode: ee96c...46e
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #12 Skrevet 2. februar 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Usikker, vi er stort sett friske. Utover svangerskapskontroll har jeg ikke vært hos fastlegen etter at jeg flyttet til Oslo for 20 år siden. Fire barn, og ingen av dem har vært hos fastlegen før eldste (17år) var der for ikke lenge siden. Et barn var på legevakt/sykehus med armbrudd. Anonymkode: 2f1bd...b29 Dette må jo være i en annen tid enn idag. Min på to har vært 6 ganger hos fastlege fordi barnehagen krever at vi starter behandling hvis barnet er litt rød på øynene. Dette kaller de ørebetennelse. Får ikke komme i barnehagen før behandling er startet. Jenta har aldri hatt puss i øynene eller andre tegn på ørebetennelse. Jeg ga medisinen kun første gang. Etter det drar vi bare til legen, får et skriv og medisin. Så gir jeg kkke medisinen men sender i barnehagen. Anonymkode: 2c30c...7dd
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #13 Skrevet 2. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette må jo være i en annen tid enn idag. Min på to har vært 6 ganger hos fastlege fordi barnehagen krever at vi starter behandling hvis barnet er litt rød på øynene. Dette kaller de ørebetennelse. Får ikke komme i barnehagen før behandling er startet. Jenta har aldri hatt puss i øynene eller andre tegn på ørebetennelse. Jeg ga medisinen kun første gang. Etter det drar vi bare til legen, får et skriv og medisin. Så gir jeg kkke medisinen men sender i barnehagen. Anonymkode: 2c30c...7dd Øyebetennelse kanskje? Legen vår skriver ikke ut medisin til røde øyne. Det går over av seg selv. Og barnehagen kan ikke kreve at man tar medisin som legen ikke ønsker å skrive ut. Anonymkode: 3c08d...26d 3
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #14 Skrevet 2. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette må jo være i en annen tid enn idag. Min på to har vært 6 ganger hos fastlege fordi barnehagen krever at vi starter behandling hvis barnet er litt rød på øynene. Dette kaller de ørebetennelse. Får ikke komme i barnehagen før behandling er startet. Jenta har aldri hatt puss i øynene eller andre tegn på ørebetennelse. Jeg ga medisinen kun første gang. Etter det drar vi bare til legen, får et skriv og medisin. Så gir jeg kkke medisinen men sender i barnehagen. Anonymkode: 2c30c...7dd En annen tid? Yngste er 10, de andre 12 og 14, eldste 17. Vi er vel heldige som er friske, og ikke har hatt behov for behandling. Anonymkode: 2f1bd...b29
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #15 Skrevet 2. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dette må jo være i en annen tid enn idag. Min på to har vært 6 ganger hos fastlege fordi barnehagen krever at vi starter behandling hvis barnet er litt rød på øynene. Dette kaller de ørebetennelse. Får ikke komme i barnehagen før behandling er startet. Jenta har aldri hatt puss i øynene eller andre tegn på ørebetennelse. Jeg ga medisinen kun første gang. Etter det drar vi bare til legen, får et skriv og medisin. Så gir jeg kkke medisinen men sender i barnehagen. Anonymkode: 2c30c...7dd Så hyggelig du er! Hilsen har hatt 3 dager med store plager ifbm øyekatarr på sønnen min og påfølgende øyekatarr selv. Ligger her og ser ut som qusimodo. Bhg dikter ikke opp regler for å plage foreldre, men for å forhindre smitte. For å svare på tråden er jeg hos lege stadig vekk pga noe kronisk så tar jeg opp evt annet når jeg først er der. Anonymkode: b7b0b...74d 3
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #16 Skrevet 2. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Øyebetennelse kanskje? Legen vår skriver ikke ut medisin til røde øyne. Det går over av seg selv. Og barnehagen kan ikke kreve at man tar medisin som legen ikke ønsker å skrive ut. Anonymkode: 3c08d...26d Er nok ikke øyebetennelse når det går over av en dupp 😆 Anonymkode: 2c30c...7dd
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #17 Skrevet 2. februar 2024 Jeg er ofte til fastlegen for å ta blodprøver, for jeg har problemer med lavt jern, folat og b12. 98% av tiden så er jeg bare innom kontoret og får resultatene skriftlig. Har også vært der mye i forbindelse med søvnproblemer. Det å dra dit for reelle helseutfordringer, ja da er terskelen unødvendig høy. Har endt opp på akuttmottaket 3 ganger fordi jeg ventet for lenge. Har også måtte operert ved 3 andre situasjoner enn de tre nevnte. Samme grunn, ventet for lenge. Kan ikke helt forklare hvorfor. Følelse av å ikke være syk nok, være en byrde, frykt for å ikke bli tatt seriøst, og jeg vet hva som vil skje etterpå. Alt for mange undersøkelser, legetimer, oppfølging etc i lang tid og det er så slitsomt og et ork. Så jeg utsetter og utsetter. Å løpe ned døren til legen fordi jeg ikke får til å sove, ikke noe problem. Symptomer på svulst (godartet) i hodet, nei da venter jeg i over et halvt år til jeg besvimer av smerter hos psykologen og blir hentet av ambulanse, og ligger på operasjonsbordet under en uke senere. Det er da etter over 1 år med kjente symptomer som jeg har vet godt til selv, for jeg har vært der 2 ganger før. Anonymkode: f4e37...1a1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #18 Skrevet 2. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så hyggelig du er! Hilsen har hatt 3 dager med store plager ifbm øyekatarr på sønnen min og påfølgende øyekatarr selv. Ligger her og ser ut som qusimodo. Bhg dikter ikke opp regler for å plage foreldre, men for å forhindre smitte. For å svare på tråden er jeg hos lege stadig vekk pga noe kronisk så tar jeg opp evt annet når jeg først er der. Anonymkode: b7b0b...74d Rart da, at denne betennelsen alltid blir borte rett etter en dupp på ettermiddagen. Og rart at jeg må krangle med legen for å få medisin hver gang. Fordi de ikke behandler litt røde øyne som kun varer maks 6 timer. Tenker du jeg burde behandle det jeg skriver her? Gi så små barn 10 runder med øyedråper med antibiotika i året? Du er ikke redd antibiotika resistens? Overbehandling? Anonymkode: 2c30c...7dd
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #19 Skrevet 2. februar 2024 9 minutter siden, AnonymBruker said: Dette må jo være i en annen tid enn idag. Min på to har vært 6 ganger hos fastlege fordi barnehagen krever at vi starter behandling hvis barnet er litt rød på øynene. Dette kaller de ørebetennelse. Får ikke komme i barnehagen før behandling er startet. Jenta har aldri hatt puss i øynene eller andre tegn på ørebetennelse. Jeg ga medisinen kun første gang. Etter det drar vi bare til legen, får et skriv og medisin. Så gir jeg kkke medisinen men sender i barnehagen. Anonymkode: 2c30c...7dd Mine 4 er aldri hos legen de heller. Eldste var noen ganger som liten fordi hun var prematur og slet litt med lungene et par år. Tenåringen har vært en gang for en hevelse i et kne og han gikk ikke på benet (som liten). De to yngste har aldri vært. Anonymkode: 94345...c2d
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #20 Skrevet 2. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Så hyggelig du er! Hilsen har hatt 3 dager med store plager ifbm øyekatarr på sønnen min og påfølgende øyekatarr selv. Ligger her og ser ut som qusimodo. Bhg dikter ikke opp regler for å plage foreldre, men for å forhindre smitte. For å svare på tråden er jeg hos lege stadig vekk pga noe kronisk så tar jeg opp evt annet når jeg først er der. Anonymkode: b7b0b...74d Foressten så forhindrer ikke behandling av øyekatarr smitte heller. Det er en myte fikk jeg beskjed om av legen. Anonymkode: 2c30c...7dd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå