Rødstrupa Skrevet 2. februar 2024 #1 Skrevet 2. februar 2024 Er det ok å gråte? Det er jo en del av følelsesregisteret. Glede, sinne, frustrasjon, resignasjon, sorg mm. Det kan synes som om at å gråte, det skal man ikke gjøre, det er et svakhetstegn mm. Jeg tenker at det er viktig og sunt å være tro mot sine følelser og la det komme til uttrykk, ikke undertrykke. Da blir jo ting ofte forsterket i forhold til de såkalt ‘’negative’’ følelsene ihverfall. Få det ut, ‘have a god crye’’………..c’’.)!
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #3 Skrevet 2. februar 2024 Det er vel litt situasjonsbetinget. Gråte for å få viljen sin er ikke innafor etter fylte fem, mener nå jeg. Anonymkode: 77c6f...4ce
skreppamedleppa Skrevet 2. februar 2024 #4 Skrevet 2. februar 2024 I min bok er det like ok å gråte som å le. Det er ikke sånn at den ene kroppslige reaksjonen på en følelse er helt ok mens den andre kroppslige reaksjonen på den motsatte følelsen er svak eller fæl. Begge deler utrykker følelser vi har og er sunnhetstegn. Gråt og tårer og kanskje spesielt følelse tårer har mange posetive helseeffekter. Og at det skal være noe svakt over det er om mulig det siste jeg tenker på både med meg selv og andre. Vi har jo 3 typer tårer Basaltårer Dette er tårene som alltid finnes i øynene. Reflekstårer Dette er tårene som øynene dine produserer når du for eksempel skjærer en løk. og Følelsestårer Dette er tårene som kommer når du blir lei deg. De inneholder proteiner og hormoner som ikke finnes i andre tårer - som prolaktin, kalium, mangan og stresshormoner. En teori om hvorfor vi gråter når følelsene tar overhånd, er at stress frigjøres ved hjelp av tårene og kroppen roer seg ned. Det er sunt å gråte og har mange helseeffekter. Å gråte kan regulere følelser og gjøre at man roer seg ned. En studie fra 2014 viser at gråt kan ha en direkte, selvlindrende effekt på mennesker. Studien forklarte hvordan gråt aktiverer det parasympatiske nervesystemet - og gjør at vi klarer å slappe av. Å gråte lindrer smerte: Når du plutselig faller og slår deg, kan tårene sprette fram. Forskning har funnet at i tillegg til å være selvberoligende, frigjør følelsesmessige tårer oksytocin og endorfiner. Disse kjemikaliene får folk til å føle seg vel og kan også lindre både fysisk og psykisk smerte. På denne måten kan gråt bidra til å redusere smerte og fremme en følelse av velvære. Så jeg tenker aldri det er noe feil med verken tårer eller latter. Livet inneholder begge 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #5 Skrevet 2. februar 2024 skreppamedleppa skrev (21 minutter siden): En studie fra 2014 viser at gråt kan ha en direkte, selvlindrende effekt på mennesker. Studien forklarte hvordan gråt aktiverer det parasympatiske nervesystemet - og gjør at vi klarer å slappe av. Interessant. Jeg har lenge sagt til samboer at ofte går det(hva enn som plager meg) fortere over når jeg kan "gråte det ut" enn når jeg må distrahere det bort eller prøve å stenge det inne/legge lokk på det. Det var litt godt å lese at det faktisk er noe i det. Anonymkode: 96b0d...9ff
skreppamedleppa Skrevet 3. februar 2024 #6 Skrevet 3. februar 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Interessant. Jeg har lenge sagt til samboer at ofte går det(hva enn som plager meg) fortere over når jeg kan "gråte det ut" enn når jeg må distrahere det bort eller prøve å stenge det inne/legge lokk på det. Det var litt godt å lese at det faktisk er noe i det. Anonymkode: 96b0d...9ff Ja vi har en ganske fix og unik kropp som i stor grad forteller oss hva vi trenger bare vi lytter til den. Gråt er ett av seks følelse utrykk som ligger i DNA-et til alle mennesker og disse følelsene er alle universelle. Hjernen er en helhet, men er delt opp i tre deler: sansehjerne, følelsehjerne og tenkehjerne. Når vi er rolig og avbalansert, spiller hjernen på lag og utfyller hverandre og samarbeider godt, mens stress kan gjøre at hjernedelene slutter å spille på lag. Gråt kan være regulert fra både det sympatiske og det parasympatiske nervesystemet, som begge hører inn under det autonome nervesystemet. Dette systemet kan ikke kontrolleres med viljen, men styres fra sansehjernen.. Så vi har gode metoder som å gråte ut noe, det virker i større grad enn å undergrave kroppens respons og "svelge det". https://psykologisk.no/2023/05/grat-kan-vaere-kroppens-reaksjon-pa-stress/ 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå