Gå til innhold

Katt som ikke vil spise

Anbefalte innlegg

Skrevet

Katten min har vært syk, betennelse i munnen som gjorde at hun spiste mindre og mindre og hun har blitt fryktelig  tynn. Nå har hun fått antibiotoka i fem dager og er heldigvis mye bedre i formen. 

Problemet nå er at hun ikke begynner å spise igjen. Nå har hun knapt spist en bit på fire dager. (Men drikker heldigvis bra med vann) Hun lukter på maten, men spiser ikke. Har tilbudt mange forskjellige typer bløt for. Hatt tørrfor i vann for å gjøre det mykere. Men hun spiser ikke. Det hender også hun brekker seg når hun lukter på maten. Jeg er bekymret for at hun skal sulte i hjel😢

Er det noen som har noen tips til hvordan jeg skal få henne til å ta til seg mat igjen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vannet ut tørrforet da jeg var i lignende situasjon etter råd fra dyrlege. Både smerter og dårlig smak i munnen kan være grunnen til at hun ikke vil ha mat.

Har du dyrlege tilgjengelig eller må du vente til mandag? Om antibiotikaen ikke tar infeksjonen så er det vel nærliggende å tenke at den må inn å manuelt fjerne årsaken til infeksjonen.

Anonymkode: f1e2f...33b

Skrevet

Har allerede prøvd å vanne ut tørrforet uten noen suksess desverre.

Som sagt har hun blitt mye bedre så antibiotikaen ser ut til å fungere på infeksjonen, men jeg lurer på om hun kan være kvalm av antibiotikakuren? Eller om hun kanskje har fått aversjon mot å spise pga tidligere smerter..

Skrevet

Prøvd med suppe? Kokt fisk? Kattemelk? Strødd litt godbiter på maten?

Anonymkode: f825e...931

Skrevet

Takk for tips, kattemelk skal jeg i allefall prøve.

Hva slags suppe tenker du på?

Fisk er hun merkelig nok ikke så glad i🤷‍♀️

Skrevet
Katta Trine skrev (1 minutt siden):

Takk for tips, kattemelk skal jeg i allefall prøve.

Hva slags suppe tenker du på?

Fisk er hun merkelig nok ikke så glad i🤷‍♀️

Det er å få suppe til katt.
Prøv å mos maten med gaffel, så kanskje det blir letter å få i seg litt. Vil den ikke ha kokt sei heller? Det er som oftest sei de liker best etter min erfaring. Kan jo prøve med kylling også, grillet uten skinn. Det lukter godt, så kanskje det frister. Del opp i bittesmå biter. 

Anonymkode: f825e...931

Skrevet

Da vår katt hadde betennelse i munnen (og gikk på antibiotika), men med lite lyst til å spise fordi selv myk mat gjorde vondt å tygge, så tok jeg våtfor og kjørte i stavmikseren og spedde ut med vann slik at hun bare kunne drikke i seg maten. På den måten fikk hun i seg både væske og næring frem til hun klarte å tygge igjen.

Anonymkode: 4bfe1...e65

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...