powerpuffen Skrevet 2. februar 2024 #21 Del Skrevet 2. februar 2024 Da vi besøkte valpekullet etter å ha funnet en oppdretter vi likte og med gode linjer, så ble valget enkelt; den ene av de viste mer oppmerksomhet for oss enn de andre. Det ble henne, og hun er verdens fineste Utseende/fargekombinasjon betydde altså 0. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vintersolverv Skrevet 3. februar 2024 #22 Del Skrevet 3. februar 2024 Farge nei? Jeg går mye med svart, og har tre katter som er halvt hvite, og hadde to lyse hunder, men burde jo ha valgt mørkere farger. Men det klarer jeg jo ikke å tenke på, det er klin umulig. Da jeg skulle lete etter en katt på finn, så så jeg jo etter en katt som var "kul", jeg ville ha en langhåret, spraglete en. Men endte opp med en helt vanlig katt som jeg følte så rett inn i sjelen min fra det ene bildet de hadde lagt ut på finn. Så nei, farge betyr ingenting, selv ikke når jeg har intensjoner om hvilken farge jeg vil ha. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #23 Del Skrevet 3. februar 2024 Som tenåring var jeg mer opptatt av farge. Nå går jeg kun etter temperamang. Som er hvorfor vi valgte den "styggeste" i kullet. Anonymkode: db55d...183 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wolfmoon Skrevet 3. februar 2024 #24 Del Skrevet 3. februar 2024 Tja, på min rase holder de fleste oppdrettere seg til en farge. Da gikk jeg selvfølgelig til de oppdretterne med den fargen jeg liker best da jeg skulle ha valp. Jeg gikk også kun til oppdrettere som hadde de egenskapene jeg ønsket. Og til slutt ønsket jeg bare et kjønn. Så det var jo mye innsnevring som ikke gikk på farge, men hos meg begynte det med farge. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #25 Del Skrevet 3. februar 2024 Her ble valpene valpetestet og oppdretter kom med anbefalning på hvilken valp som passet best til det jeg skal bruke den til. Hadde en favorittfarge (to ulike farger på valpene i kullet), men når oppdretter kom med anbefalning basert på egenskaper var det null tvil om at det går foran fargepreferanse. Synes ikke det er et kvalitetstegn at oppdretter lar valpekjøpere velge selv basert på farge. Som regel er det ganske store variasjoner i gemytt innad i kullet. Anonymkode: d8a79...38f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymbruker*** Skrevet 3. februar 2024 #26 Del Skrevet 3. februar 2024 Når oppdretter, stamtavle og kjønn på valpen allerede er valgt vil jeg glatt ha valgt valpen i kullet jeg likte fargekombinasjonen best på. Om jeg tar over en ung omplasseringshund (som er like, om ikke mer sannsynlig enn valpekjøp) er helse og adferd det aller, aller viktigste. En helt nydelig hund utseendemessig hjelper ikke om den har utviklet en problemadferd jeg ville slitt med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #27 Del Skrevet 3. februar 2024 Helse, oppdrett og egenskaper kommer selvsagt aller først. Men farge og utseende er ganske viktig for meg, så jeg har lagt innsats i å skaffe mer hunder som jeg estetisk synes er flotte å se på og som matcher hverandre. Jeg har oppsøkt oppdrettere med foreldredyr i fargene jeg liker, og dersom oppdretter driver på en måte jeg liker og hundene er flotte hunder så velger jeg selvsagt den med penest farger. Jeg har tre hunder nå, alle har jeg måtte reise langt for å kjøpe nettopp på grunn av fargepreferansene mine. Anonymkode: 8e4a9...c29 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Try2 Skrevet 3. februar 2024 #28 Del Skrevet 3. februar 2024 Det betyr absolutt ingenting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #29 Del Skrevet 3. februar 2024 Farge er ikke viktig men man kan faktisk få i pose og sekk med både farge, egenskaper og gemytt om man har tålmodighet. Ihvertfall hos min rase. Jeg har omplasseringshund så jeg valgte ikke stort mer enn å takke ja til en hund jeg hadde gode forutsetninger til å kunne gi et bra liv, tilfeldigvis var han også i en av fargene jeg liker best. Han har nå blitt 14 år og er og blir den perfekte hunden for meg selv om han viste seg å være mye mindre jobb enn jeg trodde jeg kom til å få. Anonymkode: 0e9d4...336 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #30 Del Skrevet 3. februar 2024 Jeg har en tricolor brindle. Oppdretter valgte for oss og det er helt greit. Han er selvfølgelig den beste hunden i hele verden. Fargene hans er nydelige. Anonymkode: e9e7f...fa7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #31 Del Skrevet 3. februar 2024 For meg var det viktig med farge. Årsak? Den gamle hunden var i en farge (rasen finnes i to farger), og jeg ville ha samme rase men ikke lik farge. Var redd for at jeg kom til å savne den gamle hunden for mye om de var for like. Anonymkode: 67d77...585 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #32 Del Skrevet 3. februar 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hvor mye teller pelsfargen når det kommer til valg av hund eller valp for deg? Ville du valgt en hund som du ikke liker fargene på om den ellers passet til dine ønsker? Eller ville du ventet til det dukket opp en med farger/markeringer som du liker? Anonymkode: 0fbb8...243 0% Anonymkode: 96659...a6a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #33 Del Skrevet 3. februar 2024 For meg har det litt å si, jeg har noen preferanser jeg liker bedre enn andre, så samme måte som når jeg valgte meg partner. Utseende betyr ikke alt, men henger sammen med andre ønskede kvalifikasjoner. Anonymkode: ee959...a72 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #34 Del Skrevet 3. februar 2024 Farge har ikke noe å si sån egentlig. MEN man har jo situasjoner der man tidligere har mistet en bestevenn, og ikke er klar for å få hjem noen som ser lik ut i fargen, og derfor vil farge være litt viktig i valget. Anonymkode: d3981...560 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #35 Del Skrevet 3. februar 2024 Her har det noe å si, men valg av linjer, egenskaper og oppdretter har mest å si.. Jeg skal bruke hunden i utstilling og annet, så må ha en spes farge, med null innslag av andre farger feks. Anonymkode: c297f...2c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #36 Del Skrevet 3. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Farge har ikke noe å si sån egentlig. MEN man har jo situasjoner der man tidligere har mistet en bestevenn, og ikke er klar for å få hjem noen som ser lik ut i fargen, og derfor vil farge være litt viktig i valget. Anonymkode: d3981...560 Jeg havner i den kategorien, og kommer sånn sett til å ha farge som en av faktorene hos ny hund. Orker ikke at hjertet brister hver gang man ser den nye hunden i sidesynet og gamle minner spretter frem. Anonymkode: d70cc...3b0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 4. februar 2024 #37 Del Skrevet 4. februar 2024 On 2/3/2024 at 11:55 AM, AnonymBruker said: Farge har ikke noe å si sån egentlig. MEN man har jo situasjoner der man tidligere har mistet en bestevenn, og ikke er klar for å få hjem noen som ser lik ut i fargen, og derfor vil farge være litt viktig i valget. Anonymkode: d3981...560 Ja, den er forståelig syns jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #38 Del Skrevet 4. februar 2024 Det har ikke vært av betydning for oss. Den hunden vi har nå, valgte vi (jeg) fordi den krabbet opp på fanget mitt og sovnet, og da smeltet jeg såpass for akkurat den valpen at jeg insisterte inderlig på at vi skulle velge den. Valpene i kullet hadde litt ulike farger og tegninger, og vår hund var ikke den jeg syns hadde penest farger. Anonymkode: 1ad6c...cba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ullvott Skrevet 4. februar 2024 #39 Del Skrevet 4. februar 2024 (endret) Rase, gemytt/lynne og generell helse kommer først, men når det er sagt så har jeg absolutt ulike favorittfarger/-kombinasjoner innen en del raser. Men ved valg av hund ville fargen(-e) bare vært utslagsgivende hvis absolutt alt annet står likt. Endret 4. februar 2024 av Ullvott 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #40 Del Skrevet 4. februar 2024 Vel min er hvit og matcher de hvite veggene i stuen🤣 Forøvrig forteller mange av svarene og førsteinnlegget noe om kunnskapsnivået her inne😵💫 Anonymkode: cc27c...309 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå