AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #1 Skrevet 2. februar 2024 Hei, vi har en uenighet her i heimen. Min sønn som fyller 15 i sommer har veldig lyst til å bli med meg for å trene på treningssenteret. Han har aldri vært glad i organisert idrett. Han liker å være ute og å stå på ski, tur etc, men er ellers generelt glad i gaming. Han er flink på skolen, får gode karakterer, oppfører seg ordentlig, har mange venner og er en fin gutt synes jeg da. Helt objektivt Jeg vil gjerne ta ham med for å trene, og da ha fokus på kondisjonstrening samt trening med egen kroppsvekt først og fremst. Dette fordi jeg ser han ville hatt godt av å røre mer på seg, da han nok dessverre sitter litt for mye stille i hverdagen. Men mannen min (ikke pappaen til min sønn) er helt uenig, sier at det er altfor tidlig og at det vil føre til et usunt fokus på utseende og kropp, og at det kan bli fare for å begynne med anabole steroider etterhvert. At han kan begynne med hva som helst annet, bare ikke det. Men gutten ønsker som sagt ikke å delta i organisert idrett, han er bare ikke typen. Jeg mener at all aktivitet er bedre enn ingen aktivitet, og er overhodet ikke bekymret for ovennevnte. Jeg mener at jeg kan ha god påvirkning på ham mtp trening på senter, samt å lære ham å gjøre evt øvelser riktig før han uansett kommer til å starte selv om noen få år. What to do?? Anonymkode: 816df...8f1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #2 Skrevet 2. februar 2024 Hva er aldersgrensen på senteret, da? Anonymkode: 54521...d3f 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #3 Skrevet 2. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva er aldersgrensen på senteret, da? Anonymkode: 54521...d3f Man kan trene fra 14 år sammen med foreldre. TS Anonymkode: 816df...8f1 1
Grüner Skrevet 2. februar 2024 #4 Skrevet 2. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hei, vi har en uenighet her i heimen. Min sønn som fyller 15 i sommer har veldig lyst til å bli med meg for å trene på treningssenteret. Han har aldri vært glad i organisert idrett. Han liker å være ute og å stå på ski, tur etc, men er ellers generelt glad i gaming. Han er flink på skolen, får gode karakterer, oppfører seg ordentlig, har mange venner og er en fin gutt synes jeg da. Helt objektivt Jeg vil gjerne ta ham med for å trene, og da ha fokus på kondisjonstrening samt trening med egen kroppsvekt først og fremst. Dette fordi jeg ser han ville hatt godt av å røre mer på seg, da han nok dessverre sitter litt for mye stille i hverdagen. Men mannen min (ikke pappaen til min sønn) er helt uenig, sier at det er altfor tidlig og at det vil føre til et usunt fokus på utseende og kropp, og at det kan bli fare for å begynne med anabole steroider etterhvert. At han kan begynne med hva som helst annet, bare ikke det. Men gutten ønsker som sagt ikke å delta i organisert idrett, han er bare ikke typen. Jeg mener at all aktivitet er bedre enn ingen aktivitet, og er overhodet ikke bekymret for ovennevnte. Jeg mener at jeg kan ha god påvirkning på ham mtp trening på senter, samt å lære ham å gjøre evt øvelser riktig før han uansett kommer til å starte selv om noen få år. What to do?? Anonymkode: 816df...8f1 Som 14-åring er han ikke gammel nok til å begynne på treningsstudio.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #5 Skrevet 2. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg vil gjerne ta ham med for å trene, og da ha fokus på kondisjonstrening samt trening med egen kroppsvekt først og fremst. Dette fordi jeg ser han ville hatt godt av å røre mer på seg, da han nok dessverre sitter litt for mye stille i hverdagen. Høres veldig fornuftig ut! Bedre at han er med deg nå mens han er forholdsvis ung og lærer "riktig" trening. De som faller for usunn kroppsfokus og dårlig trening, er nok de som har blitt sluppet løs på treningssenter uten opplæring og har sett på andre "dårlig trenende" ungdommer. De tror de er verdensmestre, lærer opp hverandre til å trene feil, blir frustrerte fordi det ikke virker...og prøver så enkle løsninger. Anonymkode: 92ca1...036 8
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #6 Skrevet 2. februar 2024 De fleste har 16 års grense så jeg ville forholdt meg til det, og plis ta en prat om hvordan man oppfører seg der. Alt for mange unge gutter bruker treningssenter som lekeplass. Anonymkode: 9529d...c47 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #7 Skrevet 2. februar 2024 Grüner skrev (Akkurat nå): Som 14-åring er han ikke gammel nok til å begynne på treningsstudio. Helt uenig. Hvorfor ikke? Jeg synes det er veldig positivt å være opptatt av trening - bra for både fysisk og psykisk helse. Jeg er klar over at det kan være noen utfordringer knyttet til kropp og ungdom, men det gjør jo ikke trening til noe negativt. Fant dette på sats; https://www.sats.no/kundeservice/medlemskap/bli-medlem kan altså trene med en voksen fra 11 år og alene fra 15 år. Anonymkode: 288cb...aec 6
Sofakona Skrevet 2. februar 2024 #8 Skrevet 2. februar 2024 Vår 11 åring er med sin far på treningssenteret. De har det veldig fint sammen. Vi gjør dette også pga vår sønn må bli mer aktiv. Ingen sjans se han begynner å trene selv og tabletter etc 2
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #9 Skrevet 2. februar 2024 Min sønn begynne rett før han fylte 15. Han vil ikke trene med meg da han kjenner mange og blir flau. Dette har jef respektert. Jeg betalte 2 timer med PT for han slikk at han kunne få veiledning siden han ikke har trent tidligere. Han har nå fått et program å følge. Anonymkode: 8d681...520 3
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #10 Skrevet 2. februar 2024 Å begynne å trene tidlig med oppfølging har flere fordeler enn ulemper. Riktig treningsteknikk er blant de viktigste. Anonymkode: 2a76d...8a3 6
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #11 Skrevet 2. februar 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Høres veldig fornuftig ut! Bedre at han er med deg nå mens han er forholdsvis ung og lærer "riktig" trening. De som faller for usunn kroppsfokus og dårlig trening, er nok de som har blitt sluppet løs på treningssenter uten opplæring og har sett på andre "dårlig trenende" ungdommer. De tror de er verdensmestre, lærer opp hverandre til å trene feil, blir frustrerte fordi det ikke virker...og prøver så enkle løsninger. Anonymkode: 92ca1...036 Det mener jeg også. Han har dessuten et godt forbilde i storebror på 18, som går på idrett, trener sunt og spiser helt normalt og gir tydelig uttrykk for hva han synes om «bolere» på treningssenteret. Anonymkode: 816df...8f1 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #12 Skrevet 2. februar 2024 Min 15 åring trener med en gjeng kompiser på treningssenter Anonymkode: 7d43a...84e 4
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #13 Skrevet 2. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Å begynne å trene tidlig med oppfølging har flere fordeler enn ulemper. Riktig treningsteknikk er blant de viktigste. Anonymkode: 2a76d...8a3 Også enig. Og føler det er nå jeg har den muligheten til å gi ham den påvirkningen og dessuten forhåpentligvis ha det gøy sammen på trening. TS Anonymkode: 816df...8f1 2
megda Skrevet 2. februar 2024 #14 Skrevet 2. februar 2024 (endret) argumentene til mannen din er svært dårlige. sønnen din kan fostre utrolig mange gode kvaliteter på et treningssenter som hjelper han ellers i livet. Det er bare å holde fokus på de rette tingene som at å trene for å skape muskler krever kontinuerlig innsats over lang tid (som alt annet i livet som gir resultater). At under 1% begynner med steorider er irrelevant for om han trener med deg eller ikke. du har over 99% fordeler med trening i den alderen og ingen tar skade av trening dersom man ikke er svært uansvarlig i hvordan man velger å trene. Det er riktignok flere fallgruver med styrketrening, men om det er en bekymring får man heller hjelpe gutten på vei mot å bli en ansvarlig person som ellers i livet. Dersom gutten har interesse for dette så ville jeg heller bare vært investert i den interessen med han. Det er jo flott om han finner en hobby som skaper en sunn livsstil livet igjennom. Endret 2. februar 2024 av megda 6
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #15 Skrevet 2. februar 2024 Min 13 åring er med, mitt senter har "studiolappen" for de mellom 13 og 15, hvor de får opplæring over 5-8 timer er det vel, i både apparater, gruppetrening, teknikker osv så de kan trene trygt. Etter det er det fritt frem. Veldig fint for dem å lære det ordentlig. Fokuset er jo selvsagt på helse, ikke kropp. 😁 Anonymkode: 2562b...889 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #16 Skrevet 2. februar 2024 megda skrev (2 minutter siden): argumentene til mannen din er svært dårlige. sønnen din kan fostre utrolig mange gode kvaliteter på et treningssenter som hjelper han ellers i livet. Det er bare å holde fokus på de rette tingene som at å trene for å skape muskler krever kontinuerlig innsats over lang tid (som alt annet i livet som gir resultater). At under 1% begynner med steorider er irrelevant for om han trener med deg eller ikke. du har over 99% fordeler med trening i den alderen og ingen tar skade av trening dersom man ikke er svært uansvarlig i hvordan man velger å trene. Det er riktignok flere fallgruver med styrketrening, men om det er en bekymring får man heller hjelpe gutten på vei mot å bli en ansvarlig person som ellers i livet. Helt enig. Men vet liksom ikke helt hva jeg skal gjøre. Har så veldig lyst til å ta ham med, men det kommer til å bli så fryktelig dårlig stemning hjemme… 😕 Skal jeg trosse mannen min og ta ham med uansett?? Jeg mener også at han har dårlige argumenter, og sønnen min er såå motivert for en litt mer aktiv livsstil 👀 TS Anonymkode: 816df...8f1 1 1
AnonymBruker 42 Skrevet 2. februar 2024 #17 Skrevet 2. februar 2024 Diskusjonen om "usunt fokus på utseende og kropp, og at det kan bli fare for å begynne med anabole steroider" er jo i stor grad bare fjas... Og om sønnen ikke er særlig fysisk aktiv så er det jo uendelig mye bedre med litt treningsstudio enn ingenting, sånn som jeg ser det. Personlig så gjetter jeg på at det vil være en veldig kortvarig "interesse" mtp. at det er med foreldre, men ser ikke skade i gi det et forsøk, iaf... 2
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #18 Skrevet 2. februar 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Helt enig. Men vet liksom ikke helt hva jeg skal gjøre. Har så veldig lyst til å ta ham med, men det kommer til å bli så fryktelig dårlig stemning hjemme… 😕 Skal jeg trosse mannen min og ta ham med uansett?? Jeg mener også at han har dårlige argumenter, og sønnen min er såå motivert for en litt mer aktiv livsstil 👀 TS Anonymkode: 816df...8f1 Jeg ville trosset mannen og tatt han med ja. Aktiv livsstil er kjempeviktig, og den gleden bør fostres fra barnealder og holdes vedlike. Anonymkode: 2562b...889 4
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #19 Skrevet 2. februar 2024 Jeg begynte å trene på treningssenter da jeg gikk i 8 klasse. Fokuset var på ingen måte utseende på der tidspunktet, men å holde meg i form utenom fotballsesongen, i tillegg til å ha det gøy. Gikk på gruppetimer som spinning og styrkesirkel med jevnaldrende (sikkert før den tid det var aldersgrense). Bare sunt å innføre gode vaner i tidlig alder! Anonymkode: 41100...56e 3
megda Skrevet 2. februar 2024 #20 Skrevet 2. februar 2024 (endret) 1 hour ago, AnonymBruker said: Helt enig. Men vet liksom ikke helt hva jeg skal gjøre. Har så veldig lyst til å ta ham med, men det kommer til å bli så fryktelig dårlig stemning hjemme… 😕 Skal jeg trosse mannen min og ta ham med uansett?? Jeg mener også at han har dårlige argumenter, og sønnen min er såå motivert for en litt mer aktiv livsstil 👀 TS Anonymkode: 816df...8f1 Du kan også si at du tar 100% fullt ansvar for eventuelle negative konsekvenser dette vil han for gutten (og du må mene det), men at din forståelse er at alle negative sidene er minimale totalt sett og at de positive helse-effektene dette vil han for sønnen din utveier den lille risikoen gjennom et helt liv. et alternativ er at sønnen din velger å trene med kompiser når han blir eldre uten å ha fått god innføring og innflytelse fra deg på dette stadiet eller at han gjør gymmen til en rebelsk mostand mot å bli nektet å trene som tenåring som deretter fører til anabole steroider og enormt fokus på kropp etc. Viss vi skal være vanskelig kan vi si at sjansen for at sønnen din tar en overdose av heroin av x-grunner er tilstede fordi livet er vanskelig å predikere og mulig det ville vært sikrest om han gjemmes i et kott som harry potter for å bli beskyttet mot seg selv fra innflytelsen den farlige verden kan ha på ham... For å være ærlig synes jeg mannen her ikke er rasjonell og kun avgir en emosjonell fryktrespons. jeg vet ikke om jeg har noe godt råd for hvordan å møte en slik holdning til styrketrening eller trening generelt sett. Jeg kjenner jeg blir oppgitt av problemstillingen overhodet. Alle unge kjenner på kroppspress. Jeg husker det fra jeg var 12 der jeg stod i speilet og håpet på sixpack og jeg startet aldri med steroider merkelig nok, men jeg har trent i hele mitt 35 år lange liv likevel. Endret 2. februar 2024 av megda 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå