AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #1 Skrevet 2. februar 2024 Vi har en gutt på 1 og et halvt år. Han er så full fart, og sitter sjeldent stille. Lugger, biter og slår andre barn og er helt villstyring til tider. Han er umulig å ha med noen plasser, både på besøk til folk eller i steder som svømmehallen osv. Han er helt kaos, og blir forbanna når han ikke får viljen sin, noe som er veldig ofte. Alt er en kamp, han er forbanna når vi pusser tenner, kler på, bytter bleie, skal kjøre noe sted som tar lengre enn 10 minutter eller han ikke sovner, osv. Leker flyr veggimellom og han bruker laaaang tid på å finne ro til å sove både dag og kveld. Han er veldig lur i blikket. Eneste gangene han er helt rolig er når vi koser da han er en veldig kosegutt. Vi aner ikke hva som skjer. Har to andre rolige barn, som aldri har holdt på i nærheten som han minste her. Såklart har det vært vanlig trass der, men dette med minste tar kaka. Hver dag er vi så utslitt. Og jeg føler meg så uglesett plasser vi er og han slår seg vrang fordi han ikke får løpe rundt som en villstyring. Vi gjør alt vi kan for å ta tak i dette, men når 1 åringen er uten språk og ikke helt skjønner konsekvenser enda og aldri gir seg. Hva gjør man da? Jeg tenker litt på adhd, hvor tidlig kan man egentlig få en pekepinn på dette? Andre råd? Hilsen en fortvilet mamma som elsker gutten sin, men som er veldig sliten. Anonymkode: 8f657...470 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #2 Skrevet 2. februar 2024 Hva med en skjermfri måned? Anonymkode: 187a8...8aa 1 2
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #3 Skrevet 2. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva med en skjermfri måned? Anonymkode: 187a8...8aa Han ser så og si ikke på skjerm,bare en sjelden gang med musikkvideor for barn som han liker godt og da bare i en kort tid. Ingenting annet. Kan såklart ta bort det også. Anonymkode: 8f657...470
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #4 Skrevet 2. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Han ser så og si ikke på skjerm,bare en sjelden gang med musikkvideor for barn som han liker godt og da bare i en kort tid. Ingenting annet. Kan såklart ta bort det også. Anonymkode: 8f657...470 Dette har jo ingenting med skjerm å gjør så skjønner ikke helt hvorfor dere skal ta vekk skjerm. Dere har to barn fra før av som kanskje er roligere av seg og så har dere fått en villstyring nå. Det kan ligge noe under eller så er det bare slik han er. Har han begynt i barnehage? Hva sier de? Hvis han ikke har begynt så trenger han kanskje mer stimulering og derfor er han mye "mer" enn dine andre barn. Ellers så kan du ta en prat med helsesøster, er vel snart en sjekk eller vaksine nå? Eventuelt ringe å avtale en prat utenom. Greit sted å begynne om du ikke har barnehage. Når det er sagt så har de fleste jeg kjenner som har diagnose merket det på barna sine når de er rundt året. Anonymkode: d1d2c...558 2
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #5 Skrevet 2. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Dette har jo ingenting med skjerm å gjør så skjønner ikke helt hvorfor dere skal ta vekk skjerm. Dere har to barn fra før av som kanskje er roligere av seg og så har dere fått en villstyring nå. Det kan ligge noe under eller så er det bare slik han er. Har han begynt i barnehage? Hva sier de? Hvis han ikke har begynt så trenger han kanskje mer stimulering og derfor er han mye "mer" enn dine andre barn. Ellers så kan du ta en prat med helsesøster, er vel snart en sjekk eller vaksine nå? Eventuelt ringe å avtale en prat utenom. Greit sted å begynne om du ikke har barnehage. Når det er sagt så har de fleste jeg kjenner som har diagnose merket det på barna sine når de er rundt året. Anonymkode: d1d2c...558 Han går i barnehagen, og han trives der virker det som. Men han biter og slår- mest slår flere av barna der, men det er ikke hver dag. Barnehagen sier de ikke bekymrer seg enda fordi han enda er så liten. Han får godt med stimulering mtp at han går i barnehagen og at han har søsken hjemme. Kan han være overstimulert? Anonymkode: 8f657...470
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #6 Skrevet 2. februar 2024 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Vi har en gutt på 1 og et halvt år. Han er så full fart, og sitter sjeldent stille. Lugger, biter og slår andre barn og er helt villstyring til tider. Han er umulig å ha med noen plasser, både på besøk til folk eller i steder som svømmehallen osv. Han er helt kaos, og blir forbanna når han ikke får viljen sin, noe som er veldig ofte. Alt er en kamp, han er forbanna når vi pusser tenner, kler på, bytter bleie, skal kjøre noe sted som tar lengre enn 10 minutter eller han ikke sovner, osv. Leker flyr veggimellom og han bruker laaaang tid på å finne ro til å sove både dag og kveld. Han er veldig lur i blikket. Eneste gangene han er helt rolig er når vi koser da han er en veldig kosegutt. Vi aner ikke hva som skjer. Har to andre rolige barn, som aldri har holdt på i nærheten som han minste her. Såklart har det vært vanlig trass der, men dette med minste tar kaka. Hver dag er vi så utslitt. Og jeg føler meg så uglesett plasser vi er og han slår seg vrang fordi han ikke får løpe rundt som en villstyring. Vi gjør alt vi kan for å ta tak i dette, men når 1 åringen er uten språk og ikke helt skjønner konsekvenser enda og aldri gir seg. Hva gjør man da? Jeg tenker litt på adhd, hvor tidlig kan man egentlig få en pekepinn på dette? Andre råd? Hilsen en fortvilet mamma som elsker gutten sin, men som er veldig sliten. Anonymkode: 8f657...470 Går han i bhg? Spør om de kan henvise han til PPT og om PPT kan komme og gjøre en observasjon og en vurdering på ham. Ped leder må du spørre. Anonymkode: 0d474...3d6
boblevann Skrevet 2. februar 2024 #7 Skrevet 2. februar 2024 Høres 100% ut som min på den alderen. «Alle» var sikker på at han hadde ADHD, til og med helsesykepleier nevnte det. Men han vokste det av seg Nå er han 4 år og er roligheten selv. SÅ balansert, konsentrert, høflig og snill. Helt annen gutt. Det gikk over av seg selv Jeg fikk høre at de ikke diagnostiserte ADHD før tidligst 4-års alder. Men vet ikke🤷🏽♀️ 3
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #8 Skrevet 2. februar 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Han går i barnehagen, og han trives der virker det som. Men han biter og slår- mest slår flere av barna der, men det er ikke hver dag. Barnehagen sier de ikke bekymrer seg enda fordi han enda er så liten. Han får godt med stimulering mtp at han går i barnehagen og at han har søsken hjemme. Kan han være overstimulert? Anonymkode: 8f657...470 Insister på at de skal henvise fordi du ønsker det. Hvis ikke så gjør det selv på kommunens nettside for PPT. Anonymkode: 0d474...3d6
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #9 Skrevet 2. februar 2024 Hvordan er tilknytningen mellom deg og barnet? Klarer du å tune deg inn på barnet ditt? Barn under 6 forstår særdeles lite av konsekvenser, så det er ikke vits å tenke den tanken en gang. Kan du beskrive hva som evt skjer når gutten ikke får viljen sin og utagerer? Hva gjør du da? Og hvordan responderer han på det? Selv om man har flere barn så kan de ha utrolig ulikt temperament også. Så skal man i utgangspunktet ikke utrede for adhd før opp i skolealder nettopp fordi slik du beskriver er veldig normalt, altså en normalvariasjon. Og små barn har ikke utviklet eksekutiv funksjonen i hjernen, er hypre og impulsive og dårlig til å regulere følelser. Jeg ville i første omgang konsentrert meg om tilknytning. Er dere veldig oppmuntrende og avledende når han egentlig trenger å bli møtt på følelsene sine (trist, sint, sjalu) eller er dere kanskje veldig overfokusert på "negative" følelser og validering at dere ikke ser at han trenger støtte, motivasjon og trygg base for utforskning? Ofte forsterker man det man gir oppmerksomhet. Om det blir mye nei, verbal grensefokus og styring av aktiviteter så kan jo det føre til en veldig negativ, lite kreativ og slitsom dag for dere alle. Isteden legge til rette for valg, avledning der det er naturlig og vise frem gode løsninger istedenfor slå/bite/dytte. Anonymkode: 20f6a...104 2 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #10 Skrevet 2. februar 2024 boblevann skrev (1 minutt siden): Høres 100% ut som min på den alderen. «Alle» var sikker på at han hadde ADHD, til og med helsesykepleier nevnte det. Men han vokste det av seg Nå er han 4 år og er roligheten selv. SÅ balansert, konsentrert, høflig og snill. Helt annen gutt. Det gikk over av seg selv Jeg fikk høre at de ikke diagnostiserte ADHD før tidligst 4-års alder. Men vet ikke🤷🏽♀️ Det er ikke alltid diagnoser er det det handler mest om så tidlig er det vel så viktig med kartlegging og tiltak som kan hjelpe barnet rett vei. Det er flott at det gikk bra for din etterhvert men man skal ikke uskyldiggjør dette for det om. Anonymkode: 0d474...3d6
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #11 Skrevet 2. februar 2024 Jeg er far til tre barn og min mellomste har ADHD (to ulike mødre). Alle barna er store av vekst, men barnet med ADHD var ikke bare sterkt, men tidlig veldig fysisk. Rundt 10-11 måneder stod han oppreist og ristet i sprinkelsengen. Han var mye urolig og et krevende barn. Da han begynte i barnehagen fikk vi tilbakemelding derfra at de anbefalte utredning. Vi avventet dette, men skolen ønsket det også senere, og da fikk han diagnose ADHD. Jeg var lenge sterkt kritisk til alt dette, og mente han var en vanlig gutt, som er mer urolig og utagerende enn jenter. Jeg har imidlertid nå fått en gutt til senere, som er svært annerledes. Han kan sitte stille og leke for seg selv, eller sitte og spise og kikke ut av vinduet. Det opplevde jeg aldri med det andre barnet (selv ikke idag, som stor). Jeg tror man ofte ser tegnene man ser etter, og når man ser tilbake forsterker man historien man har skrevet. Så jeg ville ikke vært for kategorisk på dette med et lite barn. For mitt vedkommende viste det seg å være en diagnose, men jeg har venner med urolige barn som har endret seg. Det er uansett lite å foreta seg på dette stadiet. Anonymkode: b5457...79b 2
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #12 Skrevet 2. februar 2024 Takk for svar dere. Jeg har en veldig nær relasjon til barna, jeg er vel den veldig kjærlige moren, samtidig som at jeg såklart setter grenser. Men vi har veldig god tilknytting. Når minste er forbanna så møter jeg han på følelsen han har. Jeg sier for eksempel " Jeg skjønner du blir frustrert nå, men kan ikke leke med fjernkontrollen for da blir den ødelagt" så legger jeg den bort. Minste legger seg da ned og blir sur. Så finner jeg frem rolig en annen ting som han kan leke med eller sier at vi skal finne for eksempler ballen hans som han liker godt. Jeg prøver å møte barna på følelsene og samtidig forklare hvorfor de ikke får lov. Ordet nei blir brukt strengt hvis han prøver på noe som kan være farlig og vi må ta han bort fra "stedet" raskt, men også dette etterfulgt om hvorfor jeg sier nei. Han kan såklart ha dager hvor han blidere og leker roligere også, men bare det at en duplokloss ikke passer med en gang gjør at han kaster den veggimellom i sinne. Han glemmer det raskt, men så er det plutselig noe annet. Vi har prøvd flere tekniker når det gjelder bitingen og slåingen hans. Vi har prøvd å veilede ved å si nei og heller vise han å stryke, og sier med en mildt stemme "stryyyke". Vi har sagt nei strengt og tar han bort fra personen han gjør dette med. Vi har prøvd å avlede og vi har prøvd å overse det og håpet på at null oppmerksomhet gir resultater. Han har mange dager innimellom hvor han ikke gjør noenting, men så plutselig... Anonymkode: 8f657...470 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #13 Skrevet 2. februar 2024 Han var/er forresten vært tidlig i utviklingen med mye. Ålet seg da han var 4 måneder, krabbet ordentlig da han var 5 måneder, reiste seg tidlig og gikk rundt ting og gikk stødig og alene når han var 10 måneder. Er sterk bygget i kroppen, men ikke overvektig, bare en liten muskuløs gutt. Han er smart, og veldig lur, nesten litt for lur til tider 😅 Han har noen ord han sier tydelig, men forstår veldig mye av det vi sier av ord og setninger. Viser også tydelig glede når han er glad, da runger det av latter. Han har sterke følelser. Anonymkode: 8f657...470 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #14 Skrevet 2. februar 2024 Det tidligste jeg har opplevd BUP har utredet for ADHD er 5-årsalderen. Medisin utprøving tidligst 1.klasse. En sjelden gang våren før skolestart om det er vurdert som barns beste. Verken BUP eller PPT kommer til å vurdere noe ADHD på et så lite barn. Så lenge barnehagen ikke er bekymret ville jeg slappet av og sett det an noen år. En evnt ADHD diagnose har lite for seg før skolestart og medisin er aktuelt. Anonymkode: 1f641...c6c
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #15 Skrevet 2. februar 2024 Sinneutbruddene er vanskeligste å stå i når vi er utenfor hjemme. Han er lettere å få rolig igjen hjemme. Når vi er ute å finner på noe som for eksempel svømmehallen som jeg nevner I innlegget mitt, så er ting vanskeligere. For med en unge da som åler seg ut som en sprellende fisk av hendene mine når vi skal kle på, ikke kan gå alene der fordi det er glatt og med stygge blikk fra andre foreldre som synes det er slitsomt at gutten min blir sur når vi skal kle på, eller at han blir sint fordi han ikke får lov til å smelle med skapet- så blir jeg helt svett. Ikke lett å være så pedagogikk akkurat da. Jeg beholder roen, men stresser inni meg og kan ikke komme meg fort nok ut. Anonymkode: 8f657...470
Mizzy Skrevet 2. februar 2024 #16 Skrevet 2. februar 2024 Noen kan kjenne det allerede i fosterlivet. At baby er veldig aktiv. Men det gjelder mest for gutter da.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #17 Skrevet 2. februar 2024 Mizzy skrev (4 minutter siden): Noen kan kjenne det allerede i fosterlivet. At baby er veldig aktiv. Men det gjelder mest for gutter da. Han var ekstremt aktiv i magen. Anonymkode: 8f657...470
Mizzy Skrevet 2. februar 2024 #18 Skrevet 2. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Han var ekstremt aktiv i magen. Anonymkode: 8f657...470 Og Adhd barn har ofte problemer med fordøyelsen også, som forstoppelse. Og ikke «hører» beskjeder eller når du prøver å få kontakt/snakke med de. Følelsene svinger ekstremt fort og
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #19 Skrevet 3. februar 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Sinneutbruddene er vanskeligste å stå i når vi er utenfor hjemme. Han er lettere å få rolig igjen hjemme. Når vi er ute å finner på noe som for eksempel svømmehallen som jeg nevner I innlegget mitt, så er ting vanskeligere. For med en unge da som åler seg ut som en sprellende fisk av hendene mine når vi skal kle på, ikke kan gå alene der fordi det er glatt og med stygge blikk fra andre foreldre som synes det er slitsomt at gutten min blir sur når vi skal kle på, eller at han blir sint fordi han ikke får lov til å smelle med skapet- så blir jeg helt svett. Ikke lett å være så pedagogikk akkurat da. Jeg beholder roen, men stresser inni meg og kan ikke komme meg fort nok ut. Anonymkode: 8f657...470 Dropp å ta han med ut mer enn dere må på sånne steder. Det blir bare stress for dere og han Anonymkode: f4193...441
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå