Kid-a Skrevet 9. november 2002 #1 Skrevet 9. november 2002 Jeg skal skrive artikkel om eventyr, og kommer aaaldri igang... det begynner snart å haste. Kan noen komme med tips og gode råd? Jeg vet ikke hvordan jeg skal begynne... Kid-a
RoadQueen Skrevet 9. november 2002 #2 Skrevet 9. november 2002 Hva skal du skrive om da - folkeeventyr? Om selve eventyrene, hvordan de oppstod, overlevde og betydningen i dag? Generelt om eventyr, alle slags eventyr, reise-eventyr og andre eventyr... Fakta er alltid et godt utgangspunkt.
Kid-a Skrevet 9. november 2002 Forfatter #3 Skrevet 9. november 2002 Om folkeeventyr... form, oppbygning, moral, innhold, innsamling osv... det er ikke faktaene som er problemet, men hvordan jeg skal presentere dem. Jeg sliter med innledningen...
Gjest Lea Skrevet 9. november 2002 #4 Skrevet 9. november 2002 Innledningen må jo bare være: "Det var en gang!" Ellers husker jeg at det ble lagt vekt på noen småting ved enventyr da jeg gikk på skolen: -Det gode og det onde (som regel vinner det gode) -Gjentagelser -Tall som 3 og 7 -"Det var en gang..." osv Ofte ble de tre bukkene bruse brukt som eksempel: Det er 3 bukker og et troll. Det er gjentagelser for hver bukk som går over broen. (Nååå kommer jeg og tar deg!) Bukkene (de gode) vinner til slutt! Er jeg helt på jordet eller var det noe sånt du var ute etter?
Kid-a Skrevet 9. november 2002 Forfatter #5 Skrevet 9. november 2002 Takk for tips! Ja, kanskje jeg skal bruke "det var en gang"... er bare redd for at det blir for lite i artikkelsjangeren. Jeg skal jo skrive artikkel om eventyr. Og da blir det mye å huske på på en gang... Hvordan skal jeg skrive en god innledning??? Har noen noen gode tips til hvordan man skriver en god artikkel? Kid-a ... frustrert
RoadQueen Skrevet 9. november 2002 #6 Skrevet 9. november 2002 Kanskje du kan begynne med et klassisk eventyr som alle kjenner - starte innledningen med å sitere de første linjene i dette eventyret og senere plukke eksempler til de ulike temaene fra dette ene eventyret?
Majken Skrevet 9. november 2002 #7 Skrevet 9. november 2002 også ikke tids- og stedsfestet. Altså det var en gang (allerede nevnt) østenfor sol og vestenfor måne... eller var det omvendt.... vestenfor sol og østenfor måne...
Gjest Lea Skrevet 9. november 2002 #8 Skrevet 9. november 2002 Kanskje litt dumt å begynne en artikkel med "Det var en gang" ja. Hva med å skrive noen linjer om eventyrene og hvordan de fortsatt er aktuelle? Et folkeeventyr går aldri av moten og har alltid en god moral (i motsetning til mange mennesker rundt omkring).
Gjest Virvel Skrevet 9. november 2002 #9 Skrevet 9. november 2002 "Det var en gang" og "snipp snapp snute" o.l. kalles formelspråk, tror jeg - bare sånn i tilfelle du vil ha et fint ord for det. :D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå