AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #1 Skrevet 2. februar 2024 Når er det vanlig at valper skjønner nei? Jeg er usikker på om valpen min ignorerer meg når jeg sier nei, eller om hun faktisk ikke skjønner det. Når jeg sier nei til henne når hun er overtrøtt og biter så biter hun hardere. Hun skjønner kom, sitt, se hit, her (gå fot) når vi trener og hun får godbit. Hun hører etter av og til når vi ikke trener. Virker generelt sett son at hun ikke er ivrig på å gjøre meg fornøyd. Hun er mer sånn at hun vurderer hva hun selv får ut av å høre på meg eller ikke. Hun er tre måneder gammel. Jeg har hatt tre hunder før, men jeg mener bestemt på at de var mer ivrig på å høre etter for å gjøre meg fornøyd. Anonymkode: 71d4f...4be
Tabris Skrevet 2. februar 2024 #2 Skrevet 2. februar 2024 En hund vil aldri forstå "nei" av seg selv. For å "forstå" ordet så må det knyttes til en assosiasjon. Dvs enten må du gi valpen et negativt ubehag i det du sier det, hvis du ønsker å koble ordet mot noe negativt. Eller så må du gi valpen godbit når du sier "nei", hvis du ønsker å koble det til noe positivt. 3
Rosa Dartle Skrevet 2. februar 2024 #3 Skrevet 2. februar 2024 Har en på 12, hun skjønner fortsatt ikke nei 😄 Hun skjønner derimot kommandoer og avledning 😊 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #4 Skrevet 2. februar 2024 Tabris skrev (35 minutter siden): En hund vil aldri forstå "nei" av seg selv. For å "forstå" ordet så må det knyttes til en assosiasjon. Dvs enten må du gi valpen et negativt ubehag i det du sier det, hvis du ønsker å koble ordet mot noe negativt. Eller så må du gi valpen godbit når du sier "nei", hvis du ønsker å koble det til noe positivt. Hva slags ubehag mener du da? Å koble noe positivt til nei skjønner jeg ikke hvordan skal få henne til å høre på det. Mine forrige hunder hørte på nei. De bare skjønte det på et vis. Anonymkode: 71d4f...4be
Tabris Skrevet 2. februar 2024 #5 Skrevet 2. februar 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Hva slags ubehag mener du da? Å koble noe positivt til nei skjønner jeg ikke hvordan skal få henne til å høre på det. Mine forrige hunder hørte på nei. De bare skjønte det på et vis. Anonymkode: 71d4f...4be Det varierer fra hund til hund hva som oppfattes som ubehagelig. Men hvis "nei" skal ha en virkning, så må hunden ha en assosiasjon til ordet. Å koble til det noe positivt er enkelt. Nå bruker ikke jeg "nei". Jeg har en lyd, f.eks en smattelyd, som for meg er signalet jeg bruker for å få hunden til å slutte med å gjøre noe jeg ikke liker. Det har jeg lært inn ved å gi godbit hver gang jeg lager lyden. Så når hunden hører at jeg lager en smattelyd så slutter den med hva den enn gjør og ser på meg - og får belønning for det. 3
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #6 Skrevet 2. februar 2024 En hund lærer seg ikke språk på samme måter som mennesker. En hun forstår ikke selve ordet "nei", men assosiasjoner knyttet til ordet/ordlyden. Du kan like gjerne lære hunden at "hurra" er det samme som "nei". For hunden er det ikke ordet som har mening, men hva som knyttes til det. Om du vil at hunden skal avslutte atferden når du sier "nei", må det kobles assosiasjoner til det. Ordet "nei" må ha en konsekvens hunden skjønner. Ord i seg selv har jo ingen betydning for hunder. Det er lyden og assosiasjonene det gir de lærer seg, ikke ordet. Anonymkode: bf2f9...0c0
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #7 Skrevet 2. februar 2024 Tabris skrev (53 minutter siden): Det varierer fra hund til hund hva som oppfattes som ubehagelig. Men hvis "nei" skal ha en virkning, så må hunden ha en assosiasjon til ordet. Å koble til det noe positivt er enkelt. Nå bruker ikke jeg "nei". Jeg har en lyd, f.eks en smattelyd, som for meg er signalet jeg bruker for å få hunden til å slutte med å gjøre noe jeg ikke liker. Det har jeg lært inn ved å gi godbit hver gang jeg lager lyden. Så når hunden hører at jeg lager en smattelyd så slutter den med hva den enn gjør og ser på meg - og får belønning for det. Hm okei. Takk for svar. Det aner meg at hun her er en litt mer sta og krevende hund enn tidligere hunder. I hvert fall oppfatter jeg hennes lyst til å gjøre det jeg sier er lavere enn hos tidligere hunder. AnonymBruker skrev (49 minutter siden): En hund lærer seg ikke språk på samme måter som mennesker. En hun forstår ikke selve ordet "nei", men assosiasjoner knyttet til ordet/ordlyden. Du kan like gjerne lære hunden at "hurra" er det samme som "nei". For hunden er det ikke ordet som har mening, men hva som knyttes til det. Om du vil at hunden skal avslutte atferden når du sier "nei", må det kobles assosiasjoner til det. Ordet "nei" må ha en konsekvens hunden skjønner. Ord i seg selv har jo ingen betydning for hunder. Det er lyden og assosiasjonene det gir de lærer seg, ikke ordet. Anonymkode: bf2f9...0c0 Det skjønner jo jeg også. Anonymkode: 71d4f...4be
Diamant20 Skrevet 2. februar 2024 #8 Skrevet 2. februar 2024 Hvis hun responderer bra på belønningsbasert trening med godbiter ville jeg fortsatt med det. Lær inn kontaktlyd som @Tabris skriver og bruk den for å få henne til stoppe. Når den sitter kan du da lage lyden og belønne når hun ta kontakt og hun vil etterhvert forstå at hun eller skal ta kontakt fremfor andre ting. Matsøk/godbitsøk på gulvet anbefales forøvrig for å roe ned overtrøtte/gira hunder. Mønsterleker av Leslie Mcdevitt anbefales også veldig for å roe ned ivrige hunder og ha kontakt med hunden
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #9 Skrevet 2. februar 2024 "Nei" kan læres inn på samme måte som sitt, ligg, kom osv. Noen lærer hunden hva "nei" betyr fordi de har lært at eieren blir skummel når de sier "nei" (streng/sint stemme, går mot de, tar tak i de etc). Sistnevnte har jeg inntrykk av et ganske vanlig. Det er dog ikke spesielt effektivt når man har med intense bitevalper å gjøre, for skummel/rar atferd fra eier fører til mer stress i valpen, som fører til biting. Jeg lærte mine hunder "nei" på samme måte som man lærer inn andre kommandoer. Jeg bruker ikke ordet "nei", men lager en lyd. Da jeg lærte de det, ba jeg de vente i en sitt også la jeg en godbit på bakken. De stirret på godbiten, og med én gang de så vekk fra godbiten og på meg (her måtte jeg vente litt), laget jeg lyden og ga de en godbit fra hånden (ikke den på gulvet). Etterhvert skjønte de at om de så vekk fra godbiten og på meg, fikk de en godbit. Siden jeg brukte lyden hver gang de så vekk fra godbiten og på meg, assosierte de lyden til å snu seg vekk fra det de var fokusert på og fokusere på meg istedenfor. Da kunne jeg bruke lyden for å få de til å se vekk fra det de så på og komme til meg. Da det var godt innlært, hadde de null problemer med å forstå at når de hørte lyden, skulle de snu seg fra det de var fokusert på og fokusere på meg. Her var det også viktig at de ikke fikk gå tilbake til det de drev med. Anonymkode: c4771...748 2
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #10 Skrevet 2. februar 2024 Som flere sier, en hund vil aldri forstå "nei" i seg selv. Det er for abstrakt og kan bety altfor mange forskjellige ting, når du skal lære instruksord bør de være knyttet til noe direkte, som ikke har for store variasjoner. Jeg har mange forskjellige instrukser som i prinsippet alle kan bety nei (bor i UK så bruker engelske ord): "Off" - flytt fokus fra tingen du er interessert i til meg, vend snuten vekk fra spennende ting "Leave it" - la den tingen være, gå vekk fra den tingen "Drop it" - slipp det du har i munnen på bakken "Heel" - gå pent ved siden av meg og ha fokus på meg, ikke storm avgårde til det som er spennende "Place" - gå på plassen din, dvs. ned fra sofa, bort fra gjesten, ikke mas etter oppmerksomhet "Give" - gi meg den tingen du har i munnen "Settle" - slapp av/ro ned (fint å bruke når det er noe spennende som skjer og jeg trenger at han faller til ro og venter, feks når vi vi har besøk, er på venteværelset hos veterinær, eller lignende) Ellers bruker jeg "sit"+"stay" for å stanse hunden fra å hilse på noen som ikke vil, løpe bort til andre mennesker eller hunder, ikke gå gjennom døra før jeg sier det er greit, osv. Kunne også brukt "lie down", poenget er at hunden må sitte/ligge stille og dermed ikke kan fyke avgårde og gjøre det den har lyst til. Kombinasjonen av "off" og "sit" er for oss litt det samme som Tabris beskriver, hun bruker en smattelyd og hunden stanser for å se på henne og får godbit. Min hund reagerer på "off" med å flytte fokus fra en ting han er interessert i til meg, og på "sit" med å først sette seg og så gi fokus til meg. Noen av disse har litt overlapp, feks kan "place" og "settle" bety det samme hvis vi er hjemme i vår egen stue, men jeg kan ikke bruke "place" hvis vi feks er på besøk hos noen, for han har ikke noe fast "plass" å gå til der. Så da blir det to forskjellige instrukser. Samme med "off" og "leave it", men "off" kan brukes før han er borti en ting jeg ikke vil han skal bite/snuse/grave i, mens "leave it" kan også brukes for å få ham til å gi opp en ting han allerede har lekt med, feks en pinne han har lekt med på tur men som han ikke får lov å ta med inn i huset. Det beste rådet jeg har fått fra hundetrener er å gjøre det enklest mulig for hunden å velge riktig atferd, og legge lista lavt for suksess med veldig tydelige instrukser som er lett for hunden å forstå. Jeg merker jo hvor gjerne hunden min vil gjøre som jeg ønsker, så jo lettere jeg gjør det for ham å forstå hva jeg vil, jo mer får jeg anledning til å rose og belønne og vise ham hvor flink jeg synes han er istedet for å "korrigere" ved å overse ham fordi han gjør noe jeg ikke vil belønne. Det er ikke bare han som blir glad av ordene "yes! good boy" ❤️ Anonymkode: 5f556...5f4 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #11 Skrevet 2. februar 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Det er ikke bare han som blir glad av ordene "yes! good boy" Hvorfor engelsk? Anonymkode: e5cd4...09e
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #12 Skrevet 2. februar 2024 26 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor engelsk? Anonymkode: e5cd4...09e Jeg skrev det i starten av innlegget, bor i UK Anonymkode: 5f556...5f4
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #13 Skrevet 2. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Når er det vanlig at valper skjønner nei? Jeg er usikker på om valpen min ignorerer meg når jeg sier nei, eller om hun faktisk ikke skjønner det. Når jeg sier nei til henne når hun er overtrøtt og biter så biter hun hardere. Hun skjønner kom, sitt, se hit, her (gå fot) når vi trener og hun får godbit. Hun hører etter av og til når vi ikke trener. Virker generelt sett son at hun ikke er ivrig på å gjøre meg fornøyd. Hun er mer sånn at hun vurderer hva hun selv får ut av å høre på meg eller ikke. Hun er tre måneder gammel. Jeg har hatt tre hunder før, men jeg mener bestemt på at de var mer ivrig på å høre etter for å gjøre meg fornøyd. Anonymkode: 71d4f...4be Gå på valpekurs. Anonymkode: fb7d6...fe9
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #14 Skrevet 3. februar 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Gå på valpekurs. Anonymkode: fb7d6...fe9 Jeg går på valpekurs. De har ikke sagt noe om det der. Dessuten har jeg hatt hund før og de har skjønt det uten så store problemer. Men hun her er ikke like lett. Takk for svar alle sammen. Anonymkode: 71d4f...4be
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #15 Skrevet 3. februar 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg skrev det i starten av innlegget, bor i UK Anonymkode: 5f556...5f4 Åja, så hunden er engelsktalende? Anonymkode: 36ae6...11e
Gjest Linny111 Skrevet 3. februar 2024 #16 Skrevet 3. februar 2024 42 minutter siden, AnonymBruker said: Åja, så hunden er engelsktalende? Anonymkode: 36ae6...11e Norske kommandoer er gøy helt til naboen skal passe hunden og man må gi dem norskundervisning først 🤣
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #17 Skrevet 4. februar 2024 Linny111 skrev (22 timer siden): Norske kommandoer er gøy helt til naboen skal passe hunden og man må gi dem norskundervisning først 🤣 Ser den 😅 Anonymkode: 36ae6...11e
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #18 Skrevet 4. februar 2024 Jeg har hatt 14 hunder i mitt liv, og ingen av de har jeg noen gang lært "nei" (eller "sitt" for den saks skyld). Isteden avbryter jeg atferden med kontaktlyd for å unngå at den skal skje, eller forteller hva jeg ønsker den/de skal gjøre istedenfor. Mye hyggeligere og mindre stressende for både meg og hundene. Anonymkode: 4fe16...69f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå