Gå til innhold

Sluttet med nikotin og jeg holder på å bli gaaaaal, hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Prøvet sluttet gjentatte ganger med forskjellige teknikker. Uten hell. Denne gangen sluttet jeg bare brått. Gått nå 1 uke uten nikotin og jeg holder på å bli gal. Det blir verre og verre for hver dag som går, jeg trodde det skulle bli litt og litt bedre?? 

Noen med erfaring?

Anonymkode: d8270...298

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Prøvet sluttet gjentatte ganger med forskjellige teknikker. Uten hell. Denne gangen sluttet jeg bare brått. Gått nå 1 uke uten nikotin og jeg holder på å bli gal. Det blir verre og verre for hver dag som går, jeg trodde det skulle bli litt og litt bedre?? 

Noen med erfaring?

Det går over etter en stund.

Anonymkode: d4e47...7ff

• Liker 2
Skrevet

Det blir faktisk snart bedre, du må distrahere deg så mye du kan. Selv klarte jeg det ikke uten nikotintyggegummi

Anonymkode: 291ad...966

• Liker 1
Skrevet

Røykte du? Du kan prøve med snus i en overgangsfase, det er mye mer skånsomt for kroppen, og gjør det lettere å holde seg unna røyken. 

Anonymkode: b6bc6...682

• Liker 1
Skrevet

Jeg prøvde nikotintyggegummi. Det skulle jeg aldri ha gjort - jeg ble avhengig.

Men så hadde jeg aldri prøvd røyk eller snus før heller, da.

Anonymkode: 84e0b...fac

• Hjerte 2
Skrevet

Har du prøvd nikotinplaster?

Anonymkode: 97dff...2d1

• Liker 1
Skrevet

Går aldri over. Hadde fremdeles sug etter 6 år. Ikke like intenst da. Startet igjen å ingen planer om å pine meg igjennom nye 6 år ved å slutte igjen. Kanskje senere i livet. 

Anonymkode: 6bc3b...4fd

• Liker 1
Skrevet

Det er ti år siden jeg sluttet å røyke. Det gikk over etter noen uker, og siden har jeg aldri savnet det. 

Det hender noen ganger at jeg drømmer at jeg røyker, og da får jeg alltid kjempedårlig samvittighet. 

Anonymkode: 971e8...b69

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ti år siden jeg sluttet å røyke. Det gikk over etter noen uker, og siden har jeg aldri savnet det. 

Det hender noen ganger at jeg drømmer at jeg røyker, og da får jeg alltid kjempedårlig samvittighet. 

Jeg er i ferd med å forberede meg på å slutte. Har 4 pakker som jeg skal røyke opp, så da blir det om ca 12 dager. Har kjøpt inn nikotintyggis og lastet ned slutta.no. Har du noen tips til å komme gjennom de første to ukene? 

• Liker 1
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Går aldri over. Hadde fremdeles sug etter 6 år. Ikke like intenst da. Startet igjen å ingen planer om å pine meg igjennom nye 6 år ved å slutte igjen. Kanskje senere i livet. 

Anonymkode: 6bc3b...4fd

Det er ikke sant, for meg har det gått over. Du må bare holde ut, ikke gi opp.

Anonymkode: d4e47...7ff

• Liker 1
Skrevet

Har aldri i livet brukt nikotin selv, men har du prøvd sånn tyggis? Vet du spurte etter de med erfaring men vil så gjerne hjelpe🥲

Prøve å finne andre ting å gjøre mot det? Jeg vet at det finnes sånn smykke som skal hjelpe hvis du er vant med å vape, så du suger inn luft. Vet ikke hvordan det fungerer, men skal visst funke bra! Lykke til, jeg håper du velger det rette!

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg er i ferd med å forberede meg på å slutte. Har 4 pakker som jeg skal røyke opp, så da blir det om ca 12 dager. Har kjøpt inn nikotintyggis og lastet ned slutta.no. Har du noen tips til å komme gjennom de første to ukene? 

Grunnen til at jeg sluttet var fordi jeg en morgen våknet fyllesyk as fuck og gikk ned for å ta meg en sigg. Jeg ble såå jææævlig dårligere av tre trekk, at jeg holdt på å kaste opp. Da skjønte jeg hvor jævlig røyken faktisk var for meg, og at det ikke var "en venn" eller "kos". Den var livsfarlig og den gjorde meg både syk og fattig. 

Da jeg innså det, altså ikke bare tenkte tanken men følte det I KROPPEN, var det å slutte lett som en plett. De neste ukene var… annerledes. Jeg tenkte mye på røyk, og tok meg selv i å planlegge neste røyk, for så å komme på at jeg hadde sluttet? Jeg tok med lightere ut ofte av gammel vane. Etter noen uker tenkte jeg ikke særlig mer på røyk, jeg blenfort vant til det. 

Det er enkelt å slutte når du forstår (ikke bare tenker tanken, men kjenner fysisk i hele kroppen) at det ikke er bra for deg. Det blir vanskelig å slutte hvis du ser på røyken som en venn, som kos, som støtte osv. 

Røyken dreper deg. Fokusér på det. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Noen med erfaring?

Alle er forskjellige, og selv om jeg stor sett er en "skippertak"-type - så er det klin umulig for meg med "fort å gÆli" -varianten hva nikotin gjelder... Dvs. eneste måten jeg har vært i nærheten av å "slutte" er å trappe sakte men sikkert ned... Og da mener jeg saaaaaaaaaaaaakte.  Det vil være mitt råd, iaf...   Jo tidligere du begynte med nikotin - desto vanskeligere vil det være også. 

Edit Og kjøp deg noen nikotin tyggis... 

Endret av AnonymBruker 42
  • Liker 1
Skrevet

Jeg sluttet brått å snuse. Holdt meg i 14 måneder, men det gikk ikke en eneste dag uten at jeg tenkte på snus. Ga opp til slutt og begynte igjen 🤷‍♀️

Anonymkode: 90512...f2f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg sluttet brått å snuse. Holdt meg i 14 måneder, men det gikk ikke en eneste dag uten at jeg tenkte på snus. Ga opp til slutt og begynte igjen 🤷‍♀️

Anonymkode: 90512...f2f

Er dette jeg er redd for 🙈 Men det har bare gått en uke, skal ikke miste håpet… var bare ikke forberedt på at det ble verre og verre for hver dag 😱 Har i panikk stått opp midt på natta og letet hjemme etter noe «glemt» nikotin. Føler meg som en rus avhengig. Prøver distrahere meg, gått så mye tur at jeg har vannblemmer, spist meg kvalm hver dag (knasker på ting hele tiden). Går ikke 5 minutter uten at jeg tenker på nikotin, uansett hvor mye jeg prøver å distrahere meg 🥴

Til dere som nevner nikotin plaster, tyggis, pastiller - jeg har tidligere prøvet alt. Men flyttet bare avhengigheten over til nye måter å få det inn i kroppen, da jeg ikke klarer trappe ned. Er derfor jeg bare plutselig sluttet nå 🙈

i forhold til avhengighet, noen som vet når det verste skal gå over? Finner lite om det på nettet 

ts

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Røykte du? Du kan prøve med snus i en overgangsfase, det er mye mer skånsomt for kroppen, og gjør det lettere å holde seg unna røyken. 

For 15 år siden så røyket jeg. Begynte å snuse for det er bedre for kroppen. Men jeg har snust helt sinnsykt mye, opp til 1 boks pr dag. Sluttet å snuse i desember og begynte å røyke, for å prøve trappe ned på nikotin pr dag. 

snus for meg er umulig å slutte med, det klarer jeg ikke, da må det bli krig og at jeg gjemmer meg unna på en gård i skogen 😂 Skulle overlevd uten… men med det tilgjengelig så er ikke vilja sterk nok. Vet ikke hvor mye jeg skal pine meg, om ikke disse abstinensene snart går over 🥴

Men ja, røyka i des og jan, 5-6 milde røyk pr dag. Grunnen til at jeg slutter er økonomisk. Nikotin koster meg over 20 000 i året

ts

• Liker 2
Skrevet

Har du prøvd nikotinfri snus? Jeg har kurtta drastisk ned på røyken ved hjelp av snus, har tatt 1 røyk på 2 uker. Neste steg er nikotinfri snus, har funnet en som er ganske god så håper jeg klarer å gå over til den etterhvert 😊

Anonymkode: bdb09...254

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Har du prøvd nikotinfri snus? Jeg har kurtta drastisk ned på røyken ved hjelp av snus, har tatt 1 røyk på 2 uker. Neste steg er nikotinfri snus, har funnet en som er ganske god så håper jeg klarer å gå over til den etterhvert 😊

Anonymkode: bdb09...254

Takk for tips, Har prøvet trappe ned, men får det ikke til 😕 Prøvde trappe ned på snus i hele 2022-2023 med nikotinfri snus, men det hjalp ikke 🙈 Men veldig mange gode nikotinfrie snus 😅 

ts

• Liker 1
Skrevet

Nikotin er en veldig falsk venn som gjør deg blakk som en kirkerotte. Tobakksprodusenter har uttalt at de røyker ikke dritten selv men bare selger den og folk prioriterer røyk framfor mat fordi de er så avhengige. 

Kjøp deg tyggis på butikken og bruk 4 mg de første ukene før du trapper ned til 2 mg. Det er 30 øre billigere på dagligvare med tyggis i butikken enn på apotek og det blir faktisk en god sum i måneden. Dessuten er det billigere enn sigaretter. 

Når du har vært røykfri en måned så belønn deg selv med noe du trenger eller har ønsket deg og få Slutta appen til å vise deg hvor enormt mye du sparer. Etter 3 måneder på tyggis bør du trappe dem ned til det er 2 igjen om dagen så kutter du. FHI anbefaler metoden. 

Det er 12 mg nikotin i en sigarett og bare 4 til 2 mg i en tyggis så overgangen er en stor seier. Tobakk kommer med alderen til å gjøre deg kronisk sliten og utmattet med flatt batteri hele tiden så bare slutt. Det tar livet av deg også og livet kan jo egentlig være ganske godt. Særlig hvis man har penger til annet enn tobakk. Det sitter i mellom øra og du må bare forstå på et dypere plan at du egentlig ikke trenger sigaretter og snus for å være lykkelig. 

Hilsen forhenværende røyker. 

Anonymkode: 462b6...209

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Er dette jeg er redd for 🙈 Men det har bare gått en uke, skal ikke miste håpet… var bare ikke forberedt på at det ble verre og verre for hver dag 😱 Har i panikk stått opp midt på natta og letet hjemme etter noe «glemt» nikotin. Føler meg som en rus avhengig. Prøver distrahere meg, gått så mye tur at jeg har vannblemmer, spist meg kvalm hver dag (knasker på ting hele tiden). Går ikke 5 minutter uten at jeg tenker på nikotin, uansett hvor mye jeg prøver å distrahere meg 🥴

Det er jo akkurat dét du er…?

Anonymkode: 24583...2cc

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...