AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #1 Del Skrevet 2. februar 2024 Har strikket hipsterlua. Strikket i voksenstørrelse, altså den største av de to størrelsene. Jeg har absolutt ikke et lite hode, fulgte oppskrifta og riktig garn og pinnestørrrelse. Men den er veldig tøyelig, så den blei såpass stor at den bare glir ned/av osv. Utenom størrelsen er den kjempefin. Kan jeg krympe den uten at den blir tovet? Og hvordan gjør jeg det i så fall? Noen som har tips?☺️ Anonymkode: 8d547...e4e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet 2. februar 2024 #2 Del Skrevet 2. februar 2024 Skal du krympe den, blir det toving. Da mister du elastikken, så det ville jeg unngått. Du kan eventuelt snike inn (sy inn) i liten strikk eller elastisk tråd/bånd som vil hindre at den glir ned. Det kjedelige alternativet er å rekke opp og strikke den på nytt. Til seinere strikkeprosjekter anbefaler jeg prøvelapp. Garn og pinnestørrelse er en retningslinje, men mange av oss strikker litt løst eller fast. For en del kan også variere med ulike fibre (ull/alpakka/bomull/silke osv.), type strikkepinne (metall, ulike tretyper) og annet. Da kan en prøvelapp hjelpe oss med å finne ut om vi må bytte pinnestørrelse for å få riktig strikkefasthet og dermed riktig størrelse/passform på det vi strikker 😊 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #3 Del Skrevet 3. februar 2024 Grønt blad skrev (14 timer siden): Skal du krympe den, blir det toving. Da mister du elastikken, så det ville jeg unngått. Du kan eventuelt snike inn (sy inn) i liten strikk eller elastisk tråd/bånd som vil hindre at den glir ned. Det kjedelige alternativet er å rekke opp og strikke den på nytt. Til seinere strikkeprosjekter anbefaler jeg prøvelapp. Garn og pinnestørrelse er en retningslinje, men mange av oss strikker litt løst eller fast. For en del kan også variere med ulike fibre (ull/alpakka/bomull/silke osv.), type strikkepinne (metall, ulike tretyper) og annet. Da kan en prøvelapp hjelpe oss med å finne ut om vi må bytte pinnestørrelse for å få riktig strikkefasthet og dermed riktig størrelse/passform på det vi strikker 😊 Tusen takk for tips, skal vurdere om jeg gir det med strikk et forsøk før jeg eventuelt må bite i det sure eplet og rekke opp. Er nok litt slapp på prøvelapp ja (latskap), men har konkludert med at jeg som regel strikker passe stramt til at det blir rett. Men er vel mindre jobb egentlig å stikke prøvelapp enn å måtte rekke opp 😅 Anonymkode: 8d547...e4e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet 3. februar 2024 #4 Del Skrevet 3. februar 2024 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Tusen takk for tips, skal vurdere om jeg gir det med strikk et forsøk før jeg eventuelt må bite i det sure eplet og rekke opp. Er nok litt slapp på prøvelapp ja (latskap), men har konkludert med at jeg som regel strikker passe stramt til at det blir rett. Men er vel mindre jobb egentlig å stikke prøvelapp enn å måtte rekke opp 😅 Anonymkode: 8d547...e4e Jeg synes også prøvelapp er dørgende kjedelig, men har blitt bedre på det. Eventuelt kan man begynne på strikketøyet og måle etter å ha strikket noen centimeter. Det er vel det jeg har gjort mest. Om jeg finner ut at jeg bommer på strikkefastheten, tar jeg en vurdering på om det er noe jeg kan leve med, om jeg kan justere/jukse litt for å få det til å passe likevel eller om det må rekkes opp. 🙃 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå