Gå til innhold

Beskyldninger om å lage - hersketeknikk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og kjæresten har vært med hverandre i 2 år, vi har det veldig fint, bortsett fra at kommunikasjon er blitt veldig dårlig, eller rettere sagt, hun gjør alt for å slutte unna en diskusjon eller en prat om ting i forholdet. Så tegn til dette i starten, men tenkte det ville gå seg til når vi ble bedre kjent 

Det som plager meg mest er ikke at hun har vanskelig for å kommunisere på et dypere plan, prate ut for unngå konflikter, ja slikt vanlige folk gjør i et forhold, det som plager meg mest er at hun umiddelbart sier at jeg lager drama, og gidder da ikke snakke, men det er først da drama starter, når hun urettmessig kaller meg dramatisk når jeg i realiteten setter meg ned, prater på en rolig måte komplett uten drama. Merker jeg blir veldig provosert, for jeg har aldri hevet stemmen først, aldri startet en krangel først,  ønsker bare dramafri gode samtaler mellom 2 voksne, men det blir fort tull når samtalen begynner med beskyldninger, når jeg prøver å ta en prat som en voksen mann 

For meg oppleves dette som hersketeknikk, få meg til å føle det er jeg som gjør noe feil, eller kanskje en forsvarsmekanisme fordi hun ikke takler å prate om dypere ting 

Eller er det så ille at dette blir brukt av henne bevisst som en hersketeknikk, ikke bare en del av personligheten? 

Noen som har erfaringer med slikt? Og hvordan unngå å eskalere situasjonen når man får slike hersketeknikker mot seg? 

Jeg er en rolig person, som unngår krangler så godt det lar seg gjøre, vil heller snakke rolig om ting uten drama, før det eskalerer til en eventuell krangel. Så å bli møtt på denne måten er helt fjernt for meg, og føles jævlig urettferdig. 

Det har gått 2 år, er det fortsatt håp om at dette bedrer seg, eller må jeg bare forberede meg på at dette ikke vil gå? 

Anonymkode: 7a19d...af6

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Beskyldninger for å skape drama - hersketeknikk? 

Det skulle være overskriften! 

• Nyttig 1
Skrevet

Men hva er det du absolutt vil snakke lm på en dypere måte? Tenker det har litt å si. 

• Liker 2
Skrevet
BobbySocks skrev (1 minutt siden):

Men hva er det du absolutt vil snakke lm på en dypere måte? Tenker det har litt å si. 

For meg er det naturlig å snakke om forholdet, må ikke nødvendigvis være så ekstremt dypt, ikke er det noe jeg bruker all verdens td på heller, men i andre forhold snakket vi med hverandre, også de tingene som ikke alltid er gøy å snakke om, men som må luftes så man går videre uten drama, jeg har opplevd dette som vanlig ihvertfall . 

Men nysgjerrig på de som har opplevd det samme, å få slike beskyldninger mot deg når du vet det ikke har noe med virkeligheten å gjør? Tviler på hun gjør det bevisst som en hersketeknikk, men det funker ihvertfall som en hersketeknikk i praksis

Ts 

• Liker 1
Skrevet

Hva er det du ønsker å snakke med henne om? At hun skal bekrefte at hun fortsatt vil være i forhold med deg?

Anonymkode: 626b2...de4

• Liker 2
Skrevet

Kan du gi et konkret eksempel på hvordan du velger å starte en samtale om noe som plager deg i forholdet? 

Uten at vi har sett hva du definerer som en «grei» måte å lufte ting på så aner ikke vi om hun overreagerer eller ei. At du ikke hever stemmen er bare et absolutt minimumskriterie for å være et ok menneske, det er ikke et tegn på at du evner føre en velfungerende samtale. Du kan fortsatt ty til generalisering, skyldfordeling, være passiv-aggressiv, komme med ubedt kritikk etc. 

Så: eksempel.

Anonymkode: f9feb...a89

• Nyttig 2
Skrevet

Virker som hun har en mental blokade og styres av sin egen frykt.

Jeg ville forsøkt noen teknikker før jeg gav opp forholdet.

Her tenker jeg at du sikkert ikke får snakket ferdig og forklart hva du vil ta opp før hun avbryter deg.

Kan du skrive om dette problemet i et brev til henne? Bare si «Snakk med meg når du har lest dette?»

Hun burde finne ut hva hun frykter så mye at hun rømmer fra samtalen. Hvis ikke er dette forholdet dømt til å mislykkes.

Jeg kan ikke se hvordan et forhold kan være sunt over tid hvis man ikke kan kommunisere. Fiks eller forlat.

Anonymkode: 500f4...0ae

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er det du ønsker å snakke med henne om? At hun skal bekrefte at hun fortsatt vil være i forhold med deg?

Nei, gå jeg utrykk for det? 

Snakker om helt vanlig kommunikasjon folk har gjennom et forhold. Usikkerhet har sjelden vært tema, bortsett fra en gang hun trodde jeg var utro, når jeg prøvde å betrygge henne, men det også ble slengt på meg 

Detaljer er ikke viktig her, ønsker ikke utlevere for mye. Poenget er hvordan takle det å urettmessig bli beskyldt for drama, når jeg hele tiden snakker til henne på en rolig og respektfull måte.

Det er ikke store ting det er snakk om, men helt vanlige utfordringer i et forhold. Prøvd å ta det opp når hun er glad, men hun bare flirer det vekk på en måte som om hun vet jeg har rett, men der stopper kommunikasjonen igjen 

Vet ikke hva jeg vil her jeg, men begynner å tro at det aldri vil endre seg, så ønsket høre om noen andre har opplevd lignende, og om det ordnet seg til slutt? 

Ts 

• Hjerte 3
Skrevet

Har du forsøkt å understreke at det du vil snake om ikke er ment som kritik eller kjeft? Eller hva det er med det du sier som hun opplever som drama? Ellers kansje dere skulle prøvd terapi? En nøytral tredje person kan kansje hjelpe dere å få forstå hverandre dre bedre? Kansje er det noe med måtte du formulerer deg på som trigger henne, eller fører til negativ reaksjon. Det trenger kansje ikke så store endringer til, før dere kan snake bedre 😀 Mener ikke å si det er noe gale med måten du formulerer deg på! Det at man ikke klarer, betyr ikke nødvendigvis at den ene gjør noe gale. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Snakker om helt vanlig kommunikasjon folk har gjennom et forhold. Usikkerhet har sjelden vært tema, bortsett fra en gang hun trodde jeg var utro, når jeg prøvde å betrygge henne, men det også ble slengt på meg 

Detaljer er ikke viktig her, ønsker ikke utlevere for mye. Poenget er hvordan takle det å urettmessig bli beskyldt for drama, når jeg hele tiden snakker til henne på en rolig og respektfull måte.

Det er ikke store ting det er snakk om, men helt vanlige utfordringer i et forhold. Prøvd å ta det opp når hun er glad, men hun bare flirer det vekk på en måte som om hun vet jeg har rett, men der stopper kommunikasjonen igjen 

Vet ikke hva jeg vil her jeg, men begynner å tro at det aldri vil endre seg, så ønsket høre om noen andre har opplevd lignende, og om det ordnet seg til slutt? 

Ts 

Hva slags vanlige utfordringer? Kan du komme med et eksempel? Har selv vært sammen med kjæresten min i litt over et år, og det eneste som har vært en utfordring for oss (til nå!!) er at vi ikke er enige i hvilken ketchup som er best, liksom... 

Anonymkode: d2dd5...74e

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan du skrive om dette problemet i et brev til henne? Bare si «Snakk med meg når du har lest dette?»

Den er ikke dum, hvorfor har jeg ikke tenkt det, jeg har jo skrevet masse kjærlighetsbrev(oftest digitalt da) til henne, og vet hun elsker det, og er god på å formulere tanker og følelser skriftlig, selv om det kanskje ikke ser sånn ut her😅 Da blir det lettere for meg å bruke litt tid på det så ikke missforståes, og hun får litt tid til å tenkte 

Skal kladde litt ned i kveld. Og fortsatt litt overrasket over at jeg ikke tenkte på det, for om hun mulig ikke er enig, så vil hun ihvertfall forstå akkurat hva jeg mener og tenker 

Ts 

• Liker 3
Skrevet

Grunnen til at vi spør er fordi vi mistenker temaene du tar opp og den respektfulle måten du tror du tar det opp på lukter litt drama. Det lukter hvertfall drama at du ikke kan nevne ett eneste eksempel. 

• Liker 3
Skrevet
BobbySocks skrev (4 minutter siden):

Grunnen til at vi spør er fordi vi mistenker temaene du tar opp og den respektfulle måten du tror du tar det opp på lukter litt drama. Det lukter hvertfall drama at du ikke kan nevne ett eneste eksempel. 

Mistanker om meg som person kommer vi lite med, men overrasker meg ikke. Men nå er det dette scenario jeg beskriver som jeg ønsket noen svar på fra noen med erfaring, for de som forsto teksten. Eventuelle situasjonener skapt i hodet av noen er jeg ikke interresert i. 

Men ser ikke ut som noen som har svart har opplevd noe lignende. Det trenger ikke engang være ordet drama som blir brukt for at det skal være lignende situasjon, men hersketeknikker for å skru av en samtale pga de er konfliksky 

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Mistanker om meg som person kommer vi lite med, men overrasker meg ikke. Men nå er det dette scenario jeg beskriver som jeg ønsket noen svar på fra noen med erfaring, for de som forsto teksten. Eventuelle situasjonener skapt i hodet av noen er jeg ikke interresert i. 

Men ser ikke ut som noen som har svart har opplevd noe lignende. Det trenger ikke engang være ordet drama som blir brukt for at det skal være lignende situasjon, men hersketeknikker for å skru av en samtale pga de er konfliksky 

Det er umulig å svare deg når vi ikke forstår hva slags situasjoner det er snakk om. 

Anonymkode: d2dd5...74e

• Liker 4
Skrevet

Jeg hadde blitt sliten av å absolutt skulle snakke om forholdet stadig vekk. At bagateller skal taes opp på en overdrevent seriøs måte virker jo dramatisk.

Vi har kanskje et forhold med mindre kommunikasjon enn andre, men jeg opplever det som enkelt og ukomplisert. Blir jeg irritert over at skoa alltid står midt på gulvet, sier jeg bare "gidder du å begynne å bruke skohylla, eller?". Jeg setter meg jo ikke ned for å ta opp temaet og diskutere det inngående. Helt unødvendig.

Selve forholdet trenger vi ikke å snakke om. Vi har vært sammen i 20 år, han elsker meg og jeg elsker han, og vi skal være sammen for alltid. Mer er det egentlig ikke å si.

Jeg tror at hun mener at du tar opp bagateller på en overdrevent seriøs måte. At det er det hun mener med drama. Å lage en stor sak ut av ingenting.

Anonymkode: 06a69...0d6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Ts 

Blir helt umulig å si noe om dette uten at du forteller hva det er. 

Du begynner å snakke om noe, hun reagerer negativt på det. 

Kanskje det er mer enn forståelig at hun gjør det, kanskje ikke. 

Men syns det er rart hvordan du presenterer saken. Hvorfor ber du ikke om råd hva du kan gjøre for å bedre deres kommunikasjon, istedenfor å fortelle at det er galt med henne og lure på om hun driver med hersketeknikk? 

• Liker 2
Skrevet

Det høres ut som du har en mer direkte måte å ta opp utfordringer mellom dere på, mens hun vil mer fikse ting underveis og med en fleip. Da kan lett begge gjensidig beskylde den andre for drama eller useriøsitet. Dere må finne en måte å komme hverandre i møte på.

Anonymkode: 823a7...abb

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts 

Kan du ikke bare drite i det da?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Og plutselig skjønner vi alle hva kjæresten din mener.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg og kjæresten har vært med hverandre i 2 år, vi har det veldig fint, bortsett fra at kommunikasjon er blitt veldig dårlig, eller rettere sagt, hun gjør alt for å slutte unna en diskusjon eller en prat om ting i forholdet. Så tegn til dette i starten, men tenkte det ville gå seg til når vi ble bedre kjent 

Det som plager meg mest er ikke at hun har vanskelig for å kommunisere på et dypere plan, prate ut for unngå konflikter, ja slikt vanlige folk gjør i et forhold, det som plager meg mest er at hun umiddelbart sier at jeg lager drama, og gidder da ikke snakke, men det er først da drama starter, når hun urettmessig kaller meg dramatisk når jeg i realiteten setter meg ned, prater på en rolig måte komplett uten drama. Merker jeg blir veldig provosert, for jeg har aldri hevet stemmen først, aldri startet en krangel først,  ønsker bare dramafri gode samtaler mellom 2 voksne, men det blir fort tull når samtalen begynner med beskyldninger, når jeg prøver å ta en prat som en voksen mann 

For meg oppleves dette som hersketeknikk, få meg til å føle det er jeg som gjør noe feil, eller kanskje en forsvarsmekanisme fordi hun ikke takler å prate om dypere ting 

Eller er det så ille at dette blir brukt av henne bevisst som en hersketeknikk, ikke bare en del av personligheten? 

Noen som har erfaringer med slikt? Og hvordan unngå å eskalere situasjonen når man får slike hersketeknikker mot seg? 

Jeg er en rolig person, som unngår krangler så godt det lar seg gjøre, vil heller snakke rolig om ting uten drama, før det eskalerer til en eventuell krangel. Så å bli møtt på denne måten er helt fjernt for meg, og føles jævlig urettferdig. 

Det har gått 2 år, er det fortsatt håp om at dette bedrer seg, eller må jeg bare forberede meg på at dette ikke vil gå? 

Jeg føler jeg kjenner meg godt igjen i det du sier her, vi har det akkurat sånn, og jeg blir ekstremt lei av det fordi det ender da ofte i krangel og blir verre enn det var, når det eneste jeg ville var å gjøre det bedre.

og i tillegg går jeg å er trist fordi jeg føler meg misoppfattet , som f.eks en drama Queen noe jeg absolutt ikke er.

Jeg har lite råd å komme med, for vi har ikke fikset dette etter 6 år sammen, nå skal det sies at vi hadde det ikke sånn i starten.

Men det jeg tenker er , vi er mulig forskjellige, hans måte å løse ting på er å bare gjøre noe gøy sammen, som da ofte blir løsningen. mens jeg vil gjerne forstå hverandre dypere og prate om ting som en kjenner på.

Ellers i det siste har jeg googlet mye gaslighting , hva empati er osv. fordi jeg syns til tider det virkelig er rart.

Det som har funket mest for meg er å være rolig, la han holde på og ta opp samtalen igjen når en har god stemning en annen dag. Virker som om det er lettere da. Han er veldig sensitiv og tar alt som kritikk om situasjonen er spent

Anonymkode: 8f405...1e9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...