Gå til innhold

Er det verdt å kutte all ultraprossesert mat og drikke? Erfaringer tas imot.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette stemmer ikke. Det finnes mye mer enn 2-3% som er ferske råvarer. Går du til slakteren får du ferskt kjøtt. Mel, helfete meieriprodukt, nøtter, frø, linser, erter og bønner er heller ikke up-mat. 

Anonymkode: 5edc3...d8e

Personen du siterer har ikke forstått forskjellen på prossesert (sunt) og ultraprosessert (helseskadelig), og tror det er det samme. 

Anonymkode: f9bf5...210

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er mye det går an å spise, problemet mitt er at det krever mye mer arbeid. Som deprimert alenemamma med ADHD er det innimellom uoverkommelig å lage noe annet til middag enn Toro tomatsuppe. 

Anonymkode: d5eb7...489

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste problemet med å kutte ut up mat er at man bør ha godt syn for å lese alle de små bokstavene, og det er lett for å bli provosert over alt tullet produsentene prøver å prakke på oss. Alle har en guilty pleasure, men hvis alt det andre du spiser er av god kvalitet så har ikke det ene glasset med lettbrus så stor effekt?

Jeg baker brød i perioder og prøver å lage middag av mest mulig råvarer. Merker at vi holder oss mette lenger av den hjemmelagede maten. Blir ikke like fort hangry eller får besøk av den store lilla Sulten fra reklamen.

Anonymkode: 3df52...16c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er mye det går an å spise, problemet mitt er at det krever mye mer arbeid. Som deprimert alenemamma med ADHD er det innimellom uoverkommelig å lage noe annet til middag enn Toro tomatsuppe. 

Trikset er å lære seg et par retter som ikke krever så mye. Hvis du lærer deg å lage en enkel suppe fra bunnen så vil det etter en stund føles like enkelt som posesuppe. Og så bygger du på med en ny rett etter hvert, etter et år har du plutselig ganske mye forskjellig i banken, som føles overkommelig. Det koster heller ikke så mye å bytte ut frokostblanding med havregryn, skyr med gresk yoghurt og velge et knekkebrød med kort ingredienslistt.

(Innser at folk med ADHD ofte vil ha alt på plass med en gang, og da blir det selvsagt vanskeligere.)

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror lett produkter er veldig skadelige, og høres ut som om du får i deg ganske mye av det. 
Men ellers høres det jo ut som du spiser variert og sunt, så tenker du gjør veldig mye bra for kroppen. 
Jeg forsøker å kutte alt selv, men noen ting er nesten umulig i et vestlig levesett. 

AnonymBruker skrev (På 15.1.2024 den 13.30): 

Anonymkode: b7504...f44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tror lett produkter er veldig skadelige, og høres ut som om du får i deg ganske mye av det. 
Men ellers høres det jo ut som du spiser variert og sunt, så tenker du gjør veldig mye bra for kroppen. 
Jeg forsøker å kutte alt selv, men noen ting er nesten umulig i et vestlig levesett. 

Hvilke ting er umulig da? Vi har kuttet alt, og det eneste jeg er overrasket over er hvor enkelt ting er å lage. Hjemmelagede tacolefser trodde jeg var vanskelig, men var jo dritlett. Og har erfart dette mange ganger! 😊

Anonymkode: 9f892...cf6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trikset er å lære seg et par retter som ikke krever så mye. Hvis du lærer deg å lage en enkel suppe fra bunnen så vil det etter en stund føles like enkelt som posesuppe. Og så bygger du på med en ny rett etter hvert, etter et år har du plutselig ganske mye forskjellig i banken, som føles overkommelig. Det koster heller ikke så mye å bytte ut frokostblanding med havregryn, skyr med gresk yoghurt og velge et knekkebrød med kort ingredienslistt.

(Innser at folk med ADHD ofte vil ha alt på plass med en gang, og da blir det selvsagt vanskeligere.)

Bare det å skrelle poteter blir for mye innimellom 🙈 Men ja, jeg prøver å få til noen retter, men synes det meste er vanskelig. Middager er problemet, andre måltider er lettere. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kuttet ALL ultraprosessert mat nå for en periode. 

Jeg merker faktisk at jeg er mer opplagt, men dette kan jo også henge sammen med at jeg spiser mer variert.

Om det er verdt det, nei, jeg kommer ikke til å fortsette med dette, men det var morsomt og lærerikt å teste for en periode. Jeg kommer definitivt å redusere inntaket av ultraprosessert mat fremover, men jeg kommer til å unne meg en brus, sjokolade og litt potetgull i helgene. 

Anonymkode: 55920...de6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har kuttet ALL ultraprosessert mat nå for en periode. 

Jeg merker faktisk at jeg er mer opplagt, men dette kan jo også henge sammen med at jeg spiser mer variert.

Om det er verdt det, nei, jeg kommer ikke til å fortsette med dette, men det var morsomt og lærerikt å teste for en periode. Jeg kommer definitivt å redusere inntaket av ultraprosessert mat fremover, men jeg kommer til å unne meg en brus, sjokolade og litt potetgull i helgene. 

Anonymkode: 55920...de6

Jeg tror du kan få nesten alt av den gode effekten ved å satse på 90% ikke-up-mat. 

Jeg setter mer pris på boksen med pepsi max nå enn tidligere, og smaken min har naturlig endret seg av seg selv. Dessverre smaker nå det meste av kjøpesjokolade ikke særlig godt. Lager en del hjemmelaget "snop". Og nyter det veldig. Men å spise ikke-up, må ikke bety å kutte ut usunn mat. 

Anonymkode: 5edc3...d8e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det umulig?

Anonymkode: e157d...dcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...