Gå til innhold

Er det verdt å kutte all ultraprossesert mat og drikke? Erfaringer tas imot.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

TS her. Takk for deling. Det er denne balansen jeg synes kan være vanskelig. Men skal kutte ut det jeg kan hjemme i alle fall av ultraprosessert mat inkl skyr, lettkakao osv. Lettbrusen og sukettene derimot tror jeg at jeg beholder, men heller begrenser. 

Anonymkode: c765d...e5b

Her forstår jeg ikke helt resonnementet ditt, for jeg ville tenkt at hvis du skal beholde noe UP, så er det vel bedre å beholde (ellers) sunne ting som skyr og skinke, enn lettbrus og suketter? 

Anonymkode: 044d6...828

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg forsøkte å kutte UP og i den prosessen kuttet jeg brus. Det var et savn da jeg alltid drakk cola zero før, flere ganger daglig. Men etter ca 3 måneder var vi på en restaurant og jeg bestemte meg for å unne meg en brus. Da hadde jeg ikke smakt brus på nesten 3 måneder.. og vet du hva? Jeg likte det ikke! Det smakte så rart og kunstig og ekkelt! Så da var det problemet løst 🤷‍♀️😂

Anonymkode: c70ce...cc3

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Suketter og lettbrus beholdes, men du vil minske UP mat? Henger ikke helt med. Du kan søte med andre ting enn sukker siden du reagerer på det. Jeg lager kakao med helmelk og 1 rute med 70% sjokolade som varmes opp. Bruker ikke sukker siden melken er søt nok i seg selv. Da unngår du suketter. 

Anonymkode: ad4b5...ab1

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så altså tipset er: kutt konsekvent brusen i noen måneder, drikk heller Farris. Og se hva du synes om brus etter noen måneder.. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

umAxa skrev (21 timer siden):

Hadde jeg kunne det, så hadde jeg også gjort det, men jeg tror ikke den norske modellen er lenger mulig å kutte ut all ultra prosessert. Matkilden vår er matvarebutikken som er største fasilitatoren av alt som er ultra prosessert. Du må i så fall bli en bonde og leve av jakt, dyrking og sanking og følge årstidene som tillater dette. Videre må du ty til lagring slik som tørking, fermentering, og hver time av hverdagen din ville gått til å holde disse hjulene i gang. Noe som mest sannsynlig hadde vært for krevende for de fleste.

Så vanskelig er det faktisk ikke å kutte ut ganske mye ultraprossesert mat.

Anonymkode: e157d...dcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Så altså tipset er: kutt konsekvent brusen i noen måneder, drikk heller Farris. Og se hva du synes om brus etter noen måneder.. 

enig. Det er et godt tips som funker.

Pepsi Max smaker ræva når du har erstattet den med farris i et par uker.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her forstår jeg ikke helt resonnementet ditt, for jeg ville tenkt at hvis du skal beholde noe UP, så er det vel bedre å beholde (ellers) sunne ting som skyr og skinke, enn lettbrus og suketter? 

TS her. Forstår at du setter spørsmålstegn ved dette😅For meg er det mye enkelte å kutte ut for eks Skyr enn lettbrus. Gresk yoghurt er en matvare som tilfredsstiller behovet mitt på samme måte som Skyr. Men synes ikke at vann med smak tilfredsstiller behovet for lettbrus🥲Jeg er i en prosess hvor jeg lutter ut mest mulig ultraprosessert mat og drikke, men gjør det gradvis. Må jobbe litt mer for å kutte ut suketter og lettbrus enn andre ting. Men er i gang. Drikker ca halvparten vann med smak og lettbrus, framfor bare lettbrus. Må også legge til at jeg alltid drikker 2-3 liter vann om dagen. Drikker ikke store mengder brus, men vil jo helst kutte ut det også.. selv om det sitter lengre ut. Ble motivert til å prøve noen måneder uten lettbrus og heller se hva det smaker etter det😅 Når det gjelder suketter i for eks te har jeg kuttet ned fra å bruke veldig mange til 2-3 per kopp. Får så mye søtsug når jeg går over til sukker eller honning, derfor jeg ikke har gjort det. Det beste er å kutte ut all bruk av suketter, men te uten suketter smaker så lite. Kanskje jeg kommer dit en dag at jeg klarer å kutte ut det også helt😀

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

TS her. Forstår at du setter spørsmålstegn ved dette😅For meg er det mye enkelte å kutte ut for eks Skyr enn lettbrus. Gresk yoghurt er en matvare som tilfredsstiller behovet mitt på samme måte som Skyr. Men synes ikke at vann med smak tilfredsstiller behovet for lettbrus🥲Jeg er i en prosess hvor jeg lutter ut mest mulig ultraprosessert mat og drikke, men gjør det gradvis. Må jobbe litt mer for å kutte ut suketter og lettbrus enn andre ting. Men er i gang. Drikker ca halvparten vann med smak og lettbrus, framfor bare lettbrus. Må også legge til at jeg alltid drikker 2-3 liter vann om dagen. Drikker ikke store mengder brus, men vil jo helst kutte ut det også.. selv om det sitter lengre ut. Ble motivert til å prøve noen måneder uten lettbrus og heller se hva det smaker etter det😅 Når det gjelder suketter i for eks te har jeg kuttet ned fra å bruke veldig mange til 2-3 per kopp. Får så mye søtsug når jeg går over til sukker eller honning, derfor jeg ikke har gjort det. Det beste er å kutte ut all bruk av suketter, men te uten suketter smaker så lite. Kanskje jeg kommer dit en dag at jeg klarer å kutte ut det også helt😀

to tips for å erstatte lettbrus og suketter i teen: Jeg synes kombucha er et godt alternativ til brus. Det smaker som fruktbrus, men inneholder gode bakterier fra fermentering. Dessverre er det mye dyrere enn lettbrus, så løsningen min er farris i hverdagen, og så kombucha når jeg skal unne meg noe. Jeg opplever at farris er en god erstatning, for jeg oppdaget at det er kullsyren jeg ikke klarer å gi opp mer enn smaken av brus.

Når det gjelder det at te uten suketter ikke smaker mye, så tenker jeg at det er mye å hente på å kjøpe te av god kvalitet i løsvekt, istedet for teposer fra dagligvarebutikk. Det smaker mye mer, og så kan man jo eksperimentere med smaker som er rundere og gjør mer av seg, f.eks krydderte, sjokoladete, vaniljete, eller rooibosteer som alle er rundere og søtere i smak.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Takk for tips til kakao! Prøvde det nå i kveld og det var nydelig. Blandet kun kakao og varmt vann + suketter. Blir faktisk uvel av sukker (høy puls), så foretrekker heller kunstig søtning (suketter) framfor sukker. Hilsen TS

Det har jeg også prøvd, men det blir for bitter smak uten melk synes jeg.  Jeg har prøvd blandingene fra tea and the gang og landet på at det er min hverdagsglede.  Lattepulver uten sukker med masse forskjellige smaker,  blandt annet bringebær,  mint, sjokolade, salt karamell og sitronkake. Ikke superbillig, men jeg elsker smakene derfra 

https://www.teaandthegang.com/miss-ice-scream/?currency=nok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Et lite tips. All drikke med smak påvirket fordøyelsen, det er bra for magen med hvile utenom måltider. Det vil si at du kan drikke vann uten smak, Farris uten smak, te uten suketter/sukker og svart kaffe. Drikke med smak kan spares til måltidene. 

Anonymkode: ad4b5...ab1

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

to tips for å erstatte lettbrus og suketter i teen: Jeg synes kombucha er et godt alternativ til brus. Det smaker som fruktbrus, men inneholder gode bakterier fra fermentering. Dessverre er det mye dyrere enn lettbrus, så løsningen min er farris i hverdagen, og så kombucha når jeg skal unne meg noe. Jeg opplever at farris er en god erstatning, for jeg oppdaget at det er kullsyren jeg ikke klarer å gi opp mer enn smaken av brus.

Når det gjelder det at te uten suketter ikke smaker mye, så tenker jeg at det er mye å hente på å kjøpe te av god kvalitet i løsvekt, istedet for teposer fra dagligvarebutikk. Det smaker mye mer, og så kan man jo eksperimentere med smaker som er rundere og gjør mer av seg, f.eks krydderte, sjokoladete, vaniljete, eller rooibosteer som alle er rundere og søtere i smak.

Kombucha er et godt tips ja! Man kan lage det selv og. Man kan bruke vannkefirkorn og lage vannkefir hjemme og, kjempedigg! Og sunt. 

Anonymkode: 25065...97a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man vet vel egentlig ikke effekten.

Jeg prøver å kutte ut mye men Skyr/yoghurt med smak og pålegg spiser jeg uten å tenke så mye.

Anonymkode: 00b93...dfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å skulle kutte alt tror jeg er en utopi, så lenge man lever i dagens Norge. Det fører bare til at man enten havner i situasjoner man ikke kan spise det samme som andre fordi det er ultraprosessert eller at man ryker på en smell og spiser masse dritt med jevne mellomrom. Et anstreng forhold til mat, med andre ord. 

Jeg har mye mer tro på å velge bedre alternativer der det er mulig, og å unne seg noe "feil" om man har lyst eller dårlig tid. Man trenger ikke snu opp ned på kostholdet på én dag. Men velg fks. fullfett gresk jogurt istedenfor skyr, Kolonihagen skinke eller en skikkelig spekeskinke istedenfor billigversjonen. Og vann med frukt eller kald frukte istedenfor lettbrus. Om vanene i hverdagen er gode spiller det mindre rolle hva du skeier ut med. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.2.2024 den 16.44):

Dette var veldig interessant og inspirerende! Baker du nok brød til alle måltider? Hvor ofte bakes det? Eller kutta ut brød og går for noe annet? Og hvordan lager man pålegg?

Anonymkode: 492a2...f14

Ikke den du siterte, men vi lever på omtrent samme måte. Her bakes det to store brød i uka og pålegg vi lager er: 

Linsepostei
350 gram kokte linser 
1 liten løk, finhakket 
2 dl solsikkefrø 
1 ts allehånde 
1-2 ss soyasaus eller tamari 
1 fedd hvitløk 
1-2 ss næringgjær (kan sløyfes) 
½ ts urtesalt 
2 ss olivenolje 
½ ts muskat 
½ sitron, saften av

Sett stekeovnen på 200 grader. Ønsker du en mild postei, brun løken lett i litt olje på forhånd. 

Kjør solsikkefrø, allehånde, urtesalt, muskat og næringsgjær i en kjøkkenmaskin med knivblad. Tilsett finhakket løk og hvitløk, linser, soyasaus og olivenolje og kjør til blandingen er passe jevn. Ønsker du en grovere konsistens, pulser du bare lett med maskinen. Smak til med sitron og pepper. 

Hell over i ildfast form og bak på 200 grader i 20-25 minutter.

Bønnepostei
350 gram kokte bønner 
1 løk, finhakket 
1 ts næringsgjær 
1 ts allehånde 
½ dl vann eller saften av ½ sitron
1 ts  paprikapulver 
1 ss tahini 
valgfritt: Tilsett gjerne soltørket tomat (vi ovnssteker tomaten selv)

Kjør alle ingrediensene til en jevn blanding i en kjøkkenmaskin med knivblad. 

Pålegget kan spises som det er, eller bakes på samme måte som linseposteien. 

Rødbetesalat.

Blander oppkuttet rødbeter med https://www. coop.no/oppskrifter/frukt-og-gront/vegansk-majones-av-kikertvann

https://meny.no/oppskrifter/notter/hjemmelaget-sjokoladepalegg/

https://www.kinsarvik.no/oppskrifter/chiasyltetoy/

Hjemmelaget nøttesmør av kun nøtter

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/3/2024 at 2:12 PM, AnonymBruker said:

Så vanskelig er det faktisk ikke å kutte ut ganske mye ultraprossesert mat.

Du kan redusere veldig mye med enkle bevisste grep. Det jeg også skrev handler om ALL ultra prosessert mat, som er hva TS spurte om (Les tittelen).
For å redusere ALL ultra prosessert mat, så er knapt 2-3 % av hva som selges i butikken kun brukbart og mest sannsynlig ikke holdbart for mannen i gaten i lengden.

Endret av umAxa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
umAxa skrev (28 minutter siden):

Du kan redusere veldig mye med enkle bevisste grep. Det jeg også skrev handler om ALL prosessert mat, som er hva TS spurte om (Les tittelen).
For å redusere ALL ultra prosessert mat, så er knapt 2-3 % av hva som selges i butikken kun brukbart og mest sannsynlig ikke holdbart for mannen i gaten i lengden.

Ingen trenger å kutte ut prossesert mat, og ingen med et fnugg av kunnskap vil anbefale noen å gjøre det. Det er ultraprosessert mat som er problemet, og mange av oss lever et rikt og smakfullt liv tilnærmet uten UPM. 

Enten har TS misforstått, eller simpelthen blandet begrepene. 

Anonymkode: f9bf5...210

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ingen trenger å kutte ut prossesert mat, og ingen med et fnugg av kunnskap vil anbefale noen å gjøre det. Det er ultraprosessert mat som er problemet, og mange av oss lever et rikt og smakfullt liv tilnærmet uten UPM. 

Enten har TS misforstått, eller simpelthen blandet begrepene. 

Leste første innlegg på nytt igjen nå, og det står vitterlig ULTRAPROSESSERT i hver eneste setning, inkludert overskriften. Så TS har ikke misforstått noe som helst. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

umAxa skrev (3 timer siden):

Du kan redusere veldig mye med enkle bevisste grep. Det jeg også skrev handler om ALL ultra prosessert mat, som er hva TS spurte om (Les tittelen).

Tull. Å kutte ut all ultraprosessert mat er ikke noe problem, men om man skal begynne å kutte ut prosessert mat så kunne man møtt på større utfordringer.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

umAxa skrev (3 timer siden):

Dette stemmer ikke. Det finnes mye mer enn 2-3% som er ferske råvarer. Går du til slakteren får du ferskt kjøtt. Mel, helfete meieriprodukt, nøtter, frø, linser, erter og bønner er heller ikke up-mat. 

Anonymkode: 5edc3...d8e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...