AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #1 Skrevet 2. februar 2024 Jeg har i mange år levd veldig sunt og holdt en normal vekt. Jeg trener mye (løper) og spiser ganske råvarebasert i dag og er obs på dette med ultraprosessert mat. Men det er noen ting jeg koser meg såpass med at jeg synes det er mye å ofre på å kutte det ut. Eksempelvis en skyr innimellom, lettbrus og saft uten sukker, kokt skinke (finner ingen uten tilsetningsstoffer), suketter i te og lettkakao. Kan også finne på å kjøpe meg en proteinbar, men det er sjelden. Det jeg lurer på er om noen har positive erfaringer med å kutte ut ALL ultraprosessert mat og drikke? I så fall hva? Er det verdt det? Og ja, skjønner at ultraprosessert mat ikke er bra for helsen, men det er jo "mental" kos. Anonymkode: c765d...e5b
Blåttvann Skrevet 2. februar 2024 #2 Skrevet 2. februar 2024 Jeg tror ikke du trenger å kutte ut absolutt alt. Vil tro effekten er minimal for deg som tydeligvis ikke har noen helseplager. Det er først hvis du sliter med fordøyelsen, energinivå, oppblåsthet, vonde ledd, hodepine eller sånne ting at det vil være lurt å ta grep. Men en ultraprosessert ting her og der skader ikke deg. Hvilken effekt tror du det kunne hatt for deg å kutte UP helt? Hva er det du ser for deg at UP-mat gjør av skade for deg i dag? 7 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #3 Skrevet 2. februar 2024 Forskning pågår enda, men skadevirkningene er nok blåst ut av alle dimensjoner. Bloggere som er hysterisk hauser opp de som er lett påvirkelig. Alt har en funksjon innen mat industrien, spesielt konserveringsmidler. Om du noen gang har vært i andre land som har ekstreme varme, så kan du oppleve gjennom matforgiftning hva som skjer om man ikke bruker konserveringsmidler. Anonymkode: 4461a...3c7 6 3
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #4 Skrevet 2. februar 2024 Jeg har lyst å gå over til å kutte ut ultraprossesert så mye som mulig. Men jeg klarer nok ikke helt å kutte ut alt. Men når det gjelder Skyr ol. så er det jo bare å droppe å kjøpe. Finne alternativ. Naturellyoghurt med honning, bær og nøtter feks. Kjøpe beholdere som passer med skje. Jeg har blitt mye mer bevist på smak og merker nå stooor forskjell på hjemmelaget mat. Og jeg sjekker dato. Når jeg oppdager at holdbarheten er laaaang, kjenner jeg nå at jeg får litt avsmak. For hva er tilsatt? Det er ikke naturlig. Anonymkode: d7c20...637 3 1
umAxa Skrevet 2. februar 2024 #5 Skrevet 2. februar 2024 6 minutter siden, AnonymBruker said: Forskning pågår enda, men skadevirkningene er nok blåst ut av alle dimensjoner. Bloggere som er hysterisk hauser opp de som er lett påvirkelig. Alt har en funksjon innen mat industrien, spesielt konserveringsmidler. Om du noen gang har vært i andre land som har ekstreme varme, så kan du oppleve gjennom matforgiftning hva som skjer om man ikke bruker konserveringsmidler. Anonymkode: 4461a...3c7 Si det til de med tarmkreft, kreft generelt, vaskulære problemer og alzheimer's og fedme at det er bare hysteria. Dette er de mest raskt stigende og relativt nye helseproblemer som "merkelig" steg i takt etter den industrielle revolusjonen begynte å masseprodusere mat av kvantitet, fremfor kvalitet. Du trenger selvsagt ikke å sette deg inn i noe av dette, ettersom du velger selv hva du gjør og tar inn i din kropp. Quote Om du noen gang har vært i andre land som har ekstreme varme, så kan du oppleve gjennom matforgiftning hva som skjer om man ikke bruker konserveringsmidler. Eddik og salt er også konserveringsmidler, men ikke skadelig, men det har ingenting med matforgiftning eller prosessert mat å gjøre. Du kan få matforgiftning uansett hvor du er, vi lever også i 2024 der kjøleskap er stort sett en standard i "andre land" 7 1 3
umAxa Skrevet 2. februar 2024 #6 Skrevet 2. februar 2024 48 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har i mange år levd veldig sunt og holdt en normal vekt. Jeg trener mye (løper) og spiser ganske råvarebasert i dag og er obs på dette med ultraprosessert mat. Men det er noen ting jeg koser meg såpass med at jeg synes det er mye å ofre på å kutte det ut. Eksempelvis en skyr innimellom, lettbrus og saft uten sukker, kokt skinke (finner ingen uten tilsetningsstoffer), suketter i te og lettkakao. Kan også finne på å kjøpe meg en proteinbar, men det er sjelden. Det jeg lurer på er om noen har positive erfaringer med å kutte ut ALL ultraprosessert mat og drikke? I så fall hva? Er det verdt det? Og ja, skjønner at ultraprosessert mat ikke er bra for helsen, men det er jo "mental" kos. Anonymkode: c765d...e5b Hadde jeg kunne det, så hadde jeg også gjort det, men jeg tror ikke den norske modellen er lenger mulig å kutte ut all ultra prosessert. Matkilden vår er matvarebutikken som er største fasilitatoren av alt som er ultra prosessert. Du må i så fall bli en bonde og leve av jakt, dyrking og sanking og følge årstidene som tillater dette. Videre må du ty til lagring slik som tørking, fermentering, og hver time av hverdagen din ville gått til å holde disse hjulene i gang. Noe som mest sannsynlig hadde vært for krevende for de fleste. 2
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #7 Skrevet 2. februar 2024 Jeg har kuttet så mye som mulig, men klarer ikke holde meg unna smågodt. Så det kjøper jeg av og til i helgene. Merker stor forskjell på hele familien! Sover bedre, bedre dynamikk, man er mindre antennelig og de minste er mer tålmodig og mentalt tilstede. Har ikke lengre de høye toppene og dype dalene når det kommer til blodsukkerpåvirkning. Bestiller mat fra rekoring, handler hos lokal bonde og lager mye pålegg selv. Er også mer samlet på kjøkkenet og alle hjelper til. Lager saft selv som barna får drikke, fremfor brus. Bruker sodastreamer og tilsetter frukt som smakstilsetning. Lager også te selv hvis de ønsker. Jeg oppdaget at jeg måtte tenke annerledes og finne løsninger fremfor problemer. I motsetning til tidligere har vi også alltid mye råvarer i hus, så klarer alltid finne på noe. Tar mye tid, men jeg ser så stor endring og forskjell at tiden og pengene uten tvil veier opp!!! Skal ALDRI se meg tilbake! Og isåfall er det som skrekkeksempel Anonymkode: 6ce13...55f 6 2 2
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #8 Skrevet 2. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har kuttet så mye som mulig, men klarer ikke holde meg unna smågodt. Så det kjøper jeg av og til i helgene. Merker stor forskjell på hele familien! Sover bedre, bedre dynamikk, man er mindre antennelig og de minste er mer tålmodig og mentalt tilstede. Har ikke lengre de høye toppene og dype dalene når det kommer til blodsukkerpåvirkning. Bestiller mat fra rekoring, handler hos lokal bonde og lager mye pålegg selv. Er også mer samlet på kjøkkenet og alle hjelper til. Lager saft selv som barna får drikke, fremfor brus. Bruker sodastreamer og tilsetter frukt som smakstilsetning. Lager også te selv hvis de ønsker. Jeg oppdaget at jeg måtte tenke annerledes og finne løsninger fremfor problemer. I motsetning til tidligere har vi også alltid mye råvarer i hus, så klarer alltid finne på noe. Tar mye tid, men jeg ser så stor endring og forskjell at tiden og pengene uten tvil veier opp!!! Skal ALDRI se meg tilbake! Og isåfall er det som skrekkeksempel Anonymkode: 6ce13...55f Dette var veldig interessant og inspirerende! Baker du nok brød til alle måltider? Hvor ofte bakes det? Eller kutta ut brød og går for noe annet? Og hvordan lager man pålegg? Anonymkode: 492a2...f14 2
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #9 Skrevet 2. februar 2024 Kutter det ut hjemme i hverdagen, men kan fin bestille sushi en helg, eller stikke på kafé med venninner. Takker heller ikke nei i bursdagsfester, o.l. For min del handler det om balanse, og merker vel egentlig best forskjell på blodsukkervennlig mat (som er uprosessert) når det kommer til energinivå. Når det gjelder helsa vet jeg det jeg trenger å vite om ultraprosessert ang. fare for tarmkreft o.l., så føler at jeg spiser skikkelig junkfood om jeg er på besøk og spiser Toro-produkter, f.eks. Anonymkode: 2fc07...2da 2
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #10 Skrevet 2. februar 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Kutter det ut hjemme i hverdagen, men kan fin bestille sushi en helg, eller stikke på kafé med venninner. Takker heller ikke nei i bursdagsfester, o.l. For min del handler det om balanse, og merker vel egentlig best forskjell på blodsukkervennlig mat (som er uprosessert) når det kommer til energinivå. Når det gjelder helsa vet jeg det jeg trenger å vite om ultraprosessert ang. fare for tarmkreft o.l., så føler at jeg spiser skikkelig junkfood om jeg er på besøk og spiser Toro-produkter, f.eks. Anonymkode: 2fc07...2da Er sushi ultraprosessert da? Laks og ris mange av dem bare Anonymkode: 4bad0...d98 2 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #11 Skrevet 2. februar 2024 Jeg tenker at spiser du 80% ikke-UP-mat så er det innafor. Men basert på det du beskriver, så er du gjerne et stykke derfra? Min erfaring er at veldig mange tror de spiser mye mer råvarebasert enn det de gjør. Min erfaring er også at da jeg begynte å prioritere 80% ikke-UP så fikk jeg det mye bedre i kroppen min. Et helt enkelt tips: Hvorfor ikke lage skikkelig kakao, i stedet for lettkakao. Å koke opp kakaopulver og sukker pluss helmelk tar 2 minutter for en porsjon. Utrolig godt også. Anonymkode: 5edc3...d8e 5 2
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #12 Skrevet 2. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): skikkelig junkfood om jeg er på besøk og spiser Toro-produkter, f.eks. Anonymkode: 2fc07...2da Oppvokst på Toro. Går greit med meg Anonymkode: 0a864...98b 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #13 Skrevet 2. februar 2024 Blåttvann skrev (6 timer siden): Jeg tror ikke du trenger å kutte ut absolutt alt. Vil tro effekten er minimal for deg som tydeligvis ikke har noen helseplager. Det er først hvis du sliter med fordøyelsen, energinivå, oppblåsthet, vonde ledd, hodepine eller sånne ting at det vil være lurt å ta grep. Men en ultraprosessert ting her og der skader ikke deg. Hvilken effekt tror du det kunne hatt for deg å kutte UP helt? Hva er det du ser for deg at UP-mat gjør av skade for deg i dag? TS her. Tenker mest på negative helseeffekter på tarm, evt livsstilssykdommer osv. Det hadde heller ikke gjort noe å gått ned 2-3 kg🙋🏼♀️ Anonymkode: c765d...e5b 2
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #14 Skrevet 2. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg tenker at spiser du 80% ikke-UP-mat så er det innafor. Men basert på det du beskriver, så er du gjerne et stykke derfra? Min erfaring er at veldig mange tror de spiser mye mer råvarebasert enn det de gjør. Min erfaring er også at da jeg begynte å prioritere 80% ikke-UP så fikk jeg det mye bedre i kroppen min. Et helt enkelt tips: Hvorfor ikke lage skikkelig kakao, i stedet for lettkakao. Å koke opp kakaopulver og sukker pluss helmelk tar 2 minutter for en porsjon. Utrolig godt også. Anonymkode: 5edc3...d8e Takk for tips til kakao! Prøvde det nå i kveld og det var nydelig. Blandet kun kakao og varmt vann + suketter. Blir faktisk uvel av sukker (høy puls), så foretrekker heller kunstig søtning (suketter) framfor sukker. Hilsen TS Anonymkode: c765d...e5b
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #15 Skrevet 2. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Kutter det ut hjemme i hverdagen, men kan fin bestille sushi en helg, eller stikke på kafé med venninner. Takker heller ikke nei i bursdagsfester, o.l. For min del handler det om balanse, og merker vel egentlig best forskjell på blodsukkervennlig mat (som er uprosessert) når det kommer til energinivå. Når det gjelder helsa vet jeg det jeg trenger å vite om ultraprosessert ang. fare for tarmkreft o.l., så føler at jeg spiser skikkelig junkfood om jeg er på besøk og spiser Toro-produkter, f.eks. Anonymkode: 2fc07...2da TS her. Takk for deling. Det er denne balansen jeg synes kan være vanskelig. Men skal kutte ut det jeg kan hjemme i alle fall av ultraprosessert mat inkl skyr, lettkakao osv. Lettbrusen og sukettene derimot tror jeg at jeg beholder, men heller begrenser. Anonymkode: c765d...e5b 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #16 Skrevet 2. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har kuttet så mye som mulig, men klarer ikke holde meg unna smågodt. Så det kjøper jeg av og til i helgene. Merker stor forskjell på hele familien! Sover bedre, bedre dynamikk, man er mindre antennelig og de minste er mer tålmodig og mentalt tilstede. Har ikke lengre de høye toppene og dype dalene når det kommer til blodsukkerpåvirkning. Bestiller mat fra rekoring, handler hos lokal bonde og lager mye pålegg selv. Er også mer samlet på kjøkkenet og alle hjelper til. Lager saft selv som barna får drikke, fremfor brus. Bruker sodastreamer og tilsetter frukt som smakstilsetning. Lager også te selv hvis de ønsker. Jeg oppdaget at jeg måtte tenke annerledes og finne løsninger fremfor problemer. I motsetning til tidligere har vi også alltid mye råvarer i hus, så klarer alltid finne på noe. Tar mye tid, men jeg ser så stor endring og forskjell at tiden og pengene uten tvil veier opp!!! Skal ALDRI se meg tilbake! Og isåfall er det som skrekkeksempel Anonymkode: 6ce13...55f Ts her. Takk for nyttig deling😃Hva slags pålegg pleier dere å lage og hva slags frukt har dere i vannet? Veldig enig i at det er bedre å finne løsninger framfor problemer! Skal prøve å tenke mer kreativt framfor og se om jeg får erstattet de siste tingene som virker «uerstattelige». Anonymkode: c765d...e5b
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #17 Skrevet 2. februar 2024 JA! Det er verdt det. Var det for meg uansett. Spiste kun raw food å kun rent en veldig lang periode. Og altså det energi nivået jeg hadde var uten like. Var aldri sliten. Aldri vondt i hodet. Alle småplager borte. Ikke vært så flink de siste mnd å det merkes. Skal sakte men sikkert tilbake Anonymkode: 6046c...32b 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #18 Skrevet 3. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Takk for tips til kakao! Prøvde det nå i kveld og det var nydelig. Blandet kun kakao og varmt vann + suketter. Blir faktisk uvel av sukker (høy puls), så foretrekker heller kunstig søtning (suketter) framfor sukker. Hilsen TS Anonymkode: c765d...e5b Så bra! Men hvorfor droppe melken? Anonymkode: 5edc3...d8e 2
Rosenrød Skrevet 3. februar 2024 #19 Skrevet 3. februar 2024 Vi har kuttet det aller meste av UP-mat og synes ikke det er vanskelig. Ser noen spør angående pålegg; Vi spiser mye ost og Kolonihagen skinke. Den er ikke UP. 3
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #20 Skrevet 3. februar 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Så bra! Men hvorfor droppe melken? Anonymkode: 5edc3...d8e Hadde ikke melk hjemme 😅 men ble overraskende godt med kun kakao og varmt vann. Bittert og veldig god sjokoladesmak. Men sikkert godt med en dæsj melk oppi også Anonymkode: c765d...e5b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå