Gå til innhold

Noen som ikke velger å døpe barnet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om det er noen som ikke velger å døpe barnet, og isåfall hvorfor?

Anonymkode: 25a79...e70

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, vi hadde navnefest. Ikke religiøse noen av oss. 

Anonymkode: 6168f...744

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Ingen av våre 2 ble døpt..bare navn fest

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Er ikke kristen

Anonymkode: 0a103...963

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi døpte ikke barna våre fordi:

jeg ikke er kristen, 

jeg ikke vil love å oppdra barnet i kristen tro.

det er en utdatert tradisjon.

Anonymkode: 0f1ba...97c

• Liker 11
  • Nyttig 13
Skrevet

Er ikke kristne. Jeg er selv ikke døpt, mannen har meldt seg ut av den norske kirke

Anonymkode: 01b55...aea

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Nei, syns ikke noe om å velge religion for barnet. Hen kan døpe seg som voksen hvis hen vil

Anonymkode: ed99d...dab

• Liker 11
  • Nyttig 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, vi hadde navnefest. Ikke religiøse noen av oss. 

Anonymkode: 6168f...744i

Ingen av oss er religiøse.

Vi vet at sakremter som f.eks dåp betyr mye for mange troende, så vi følte det ble noe respektløst (finner ikke noe bedre ord på å beskrive det) å gjennomføre et religiøst sakrament "bare fordi" det er tradisjon. 

Vi giftet oss også borgelig 🙂 

Vi hadde heller ikke navnefest da vi følte det var bortkastede penger å bruke mtp at de var nyfødte, og at "sakremtet" navnetfest egentlig ikke er av betydning annet enn å ha en fest 😅 barne fikk begge navn rett etter de ble født, og papirer ble registret - navn fikk de uansett, er det jeg prøver å si 🙂

Imidlertid har vi vært i både dåp flere ganger og på navnefest, og begge deler er koselig. Det passet bare ikke oss 🙂 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Døpte selvsagt ikke barnet da jeg selv ikke er kristen eller døpt. Skjønner ikke helt folk som døper barna når de selv ikke er religiøse, er bare merkelig. 

• Liker 11
  • Nyttig 7
Skrevet

Min kusine valgte å gjøre ingenting. Hverken dåp eller navnefest. Hun er selv både døpt og konfirmert i DNK, men det er ikke så viktig for henne. Navnefest i regi av Humanetisk forbud var heller ikke aktuelt. 

Jeg synes det er mer rart å love å oppdra barn i en tro en egentlig ikke praktiserer, da er det bedre å ikke døpe. 

Jeg er selv kristen, men praktiserer ikke barnedåp, kun troendes dåp (også kalt voksendåp). 

Anonymkode: f45f4...571

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Ingen av dem er døpt, er ateist så det ville vært en veldig merkelig ting å gjøre. Jeg er utmeldt av kirken og ungene velger selv når de blir eldre. Eldste er konfirmert borgerlig, yngste har ikke bestemt seg. Faren regner seg ikke som religiøs, men har ingen sterke følelser ene eller andre veien.

Anonymkode: cf282...b83

• Liker 2
Skrevet

Ingen av våre er døpt siden vi ikke er kristne. Mannen er døpt, men ikke konfirmert. Jeg er ingen av delene. 

Vi har invitert nærmeste familie, våre foreldre og søsken som bor i nærheten, til en enkel sammenkomst/privat navnefest.

Anonymkode: 5bbdb...786

• Liker 2
Skrevet

Døpte ikke, verken jeg eller far er kristne og kommer ikke til å oppdra barnet i kristen tro. Hadde heller ikke navnefest, men et lite selskap hjemme for nærmeste familie.

Anonymkode: 19642...f86

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Lurer på om det er noen som ikke velger å døpe barnet, og isåfall hvorfor?

Anonymkode: 25a79...e70

Ja, mange velger bort dåp. Fordi de ikke ønsker å melde barnet inn i et religiøst trossamfunn. Den norske kirke har ikke samme oppslutning som før.

Mine barn hadde humanetisk navnefest. Fin og høytidelig seremoni hvor fokus er på barnet og navnet. Anbefales!

Anonymkode: 57acc...cff

• Liker 3
Skrevet

Vi hadde navnefest, men ingen seremoni. Synes det er hyggelig å samle storfamilien, men må også innrømme at det føltes litt som vi hadde det bare for gavene noe vi ikke gjorde. 

Anonymkode: 4caf8...80b

• Liker 2
Skrevet

Er ikke døpt. Og er glad for at foreldrene mine ville at jeg skulle selv få ta dette valget når jeg ble gammel nok. Er dermed ikke konfirmert heller. Valgfrihet er viktig i mine øyne. 

• Liker 2
Skrevet

Det var et merkelig spørsmål. Grunnen til at foreldrene mine ikke døpte meg og jeg ikke døpte barna mine kunne sikkert vært at vi ikke liker fiskeboller, men det er altså fordi vi ikke er kristne. 

Anonymkode: c295f...4aa

• Liker 2
Skrevet

Vi er ikke kristne så barna våre er selvsagt ikke døpt. Vi hadde ikke navnefest heller da det er noe vi ikke ser poenget med. Jeg er for øvrig heller ikke døpt, noe som var et langt mer uvanlig valg for mine foreldres generasjon enn det er for vår. For meg er det komplett uforståelig å velge religiøse seremonier (enten det er dåp, konfirmasjon eller bryllup) når man ikke er kristen. 

• Liker 3
Skrevet

Vi er ikke kristne. Vi sendte veldedighet i barnets navn.

Anonymkode: df437...6c7

• Liker 1
Skrevet

Tror ikke på Jesus. 

Anonymkode: 6d168...06d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...