AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #1 Skrevet 2. februar 2024 Hei! Er i slutten av 30 åra. Har en del utbrudd/sensitiv og litt tørr hud. Hva bør jeg bruke av produkter? Har akkurat startet med Retinol. 1 gang i uka på kveld enda. Skal jeg bruke fuktighetskrem over den? Har også sett på salisylsyre og niaciamide syre som skal være bra for meg etter det jeg kan lese meg frem til. Når og hvordan skal disse brukes? På forhånd tusen takk! Anonymkode: 5b5af...892
mlifjeld Skrevet 19. februar 2024 #2 Skrevet 19. februar 2024 Ha bruk fuktighetskrem etter retinol. Det hjelper mot irritasjon (flassing) Nicamid kan fint brukes med retinol eller andre syrer, da den ikke reagerer med noen syrer. Jeg ville kjøpt The ordinary aha toner og The ordinary nicamide serum. Begge er utrolige bra og med lav pris. Bruk begge på morningen med fuktighetskrem etter nicamide og deretter solkrem. Alltid bruk solkrem når du bruker syrer /retinol, til og med om vinteren om du er utendørs på dagtid.
Roci Skrevet 19. februar 2024 #3 Skrevet 19. februar 2024 Som @mlifjeldskriver, bruk fuktighetskrem etter retinol for å hindre flassing. Du bør imidlertid vente 20-30 minutter før du påfører fuktighetskrem, slik at retinolserumet har blitt ordentlig absorbert av huden. Niacinamide har mange gode egenskaper for huden, og siden du har litt sensitiv hud, bør du ikke starte med for høy konsentrasjon, maks 10% er tilstrekkelig til å begynne med. Vær obs på at niacinamideserumet fra TO inneholder sink, som kan oppleves uttørkende for noen. Et sinkfritt alternativ er f.eks Jorgobè Niacinamide Serum, som riktignok er noe dyrere, men velegnet til en sensitiv hud. Jeg tenker også at det kan være greit å starte med 1% BHA (salisylsyre) og heller øke til 2% etter hvert som huden din tilvenner seg. Man bør alltid være varsom med aktive ingredienser, spesielt når man har sensitiv hud. Paula's Choice (fås kjøpt hos Skincity) har 1% BHA-serum, som du får kjøpt i reise/prøvestørrelse slik at du kan teste ut før du går til innkjøp av produktet i full størrelse. Niacinamide brukes om morgenen, etter rens og før fukt, og du kan starte med å bruke det annenhver dag og se om huden din tåler det, det kan variere litt hvor lang tilvenning man trenger. BHA brukes maksimalt to kvelder i uka, ikke påfølgende kvelder og ikke rett før eller etter retinol i tilvenningsfasen. Du kan starte med en kveld i uka og øke til 2 kvelder etter 4-6 uker. Husk å ta en patch test før du begynner å bruke produktene: Påfør en liten mengde produkt på innsiden av håndleddet og vent i minst 24 timer. Om det ikke oppstår irritasjon, bør du trygt kunne bruke produktet i ansiktet🙂 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå