AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #1 Skrevet 2. februar 2024 Jeg skal selge min Nissan leaf 2016 mod. Men har hørt det er risikabelt å selge privat fordi kjøper har to års reklamasjon rett. Er det da virkelig slik at hvis de skulle oppdage noe feil , la oss si det er fukt i bilen eller noe , kan de da ta bilen få verksted og sende regning til meg? Er det da bedre å få tatt bilen i innbytte hos bilfohandler der jeg kjøper bil, selv om jeg får mindre . Hva kan jeg få få for bilen min , noen som vet? Det er ikke en Tekna mod. Anonymkode: 280cb...b1e
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #2 Skrevet 2. februar 2024 Nei, det er ikke korrekt ved privat salg. Kjøper har kun reklamasjonsrett på feil du beviselig må ha, eller burde ha, visst om på salgstidspunktet! Anonymkode: 4543c...f1f
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #3 Skrevet 2. februar 2024 Som AB over sier, pluss, en 8 år gammel bil har jo begrenset med forventninger til at alt skal være som nytt. Anonymkode: 924ab...f0f
Tomas77 Skrevet 3. februar 2024 #4 Skrevet 3. februar 2024 23 hours ago, AnonymBruker said: Som AB over sier, pluss, en 8 år gammel bil har jo begrenset med forventninger til at alt skal være som nytt. Anonymkode: 924ab...f0f Ikke nødvendigvis. Verden er full av kjøtthuer med urealistiske forventninger som kan lage en masse mas selv om du har ditt på det tørre. Jeg ville sett hva du får i innbyttetilbud. 2
Fjompen Skrevet 4. februar 2024 #5 Skrevet 4. februar 2024 Tomas77 skrev (11 timer siden): Ikke nødvendigvis. Verden er full av kjøtthuer med urealistiske forventninger som kan lage en masse mas selv om du har ditt på det tørre. Jeg ville sett hva du får i innbyttetilbud. Jeg er enig her. Med mindre du taper veldig mye på å gå for innbytte, så er det verdt det for å slippe bryet med å selge brukt. 1
Tomas77 Skrevet 4. februar 2024 #6 Skrevet 4. februar 2024 3 hours ago, Fjompen said: Jeg er enig her. Med mindre du taper veldig mye på å gå for innbytte, så er det verdt det for å slippe bryet med å selge brukt. Ja jeg har en venn som måtte selge noen gamle biler (10 år pluss) for et familiemedlem og de gikk naturlig nok for små summer siden det var gamle biler med 80-120k kjørt. Det stoppet ikke flere henvendelser med slitedeler etterhvert som de tok kvelden og personlig oppmøte på døra seint på kvelden etc. 1
Millinea Skrevet 4. februar 2024 #7 Skrevet 4. februar 2024 Se på tilsvarende biler på finn, km-stand er også viktig. Da får du ca pris, så kan du spørre hva de tar i innbytte. Da er det lettere å vurdere om det er verdt bryet å selge selv eller ikke. Selger du selv så kan det være greit å ta en NAF test e.l så du har mer papirer på at alt er i orden. Dokumenter og vær ærlig om riper og skader osv. Mange kjøpere er gærne, men det er også mange hyggelige folk der ute Solgt mange biler og opplevd litt av hvert. 1
Gregarious Skrevet 4. februar 2024 #8 Skrevet 4. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 2.2.2024 den 14.42): Nei, det er ikke korrekt ved privat salg. Kjøper har kun reklamasjonsrett på feil du beviselig må ha, eller burde ha, visst om på salgstidspunktet! Anonymkode: 4543c...f1f Dette stemmer ikke. Selv i de tilfeller bilen er solgt «som den er» kan det foreligge mangel om bilen er i "vesentlig dårligere stand enn det kjøper hadde grunn til å regne med ut i fra pris og forholdene ellers". 2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #9 Skrevet 4. februar 2024 Tomas77 skrev (16 timer siden): Ikke nødvendigvis. Verden er full av kjøtthuer med urealistiske forventninger som kan lage en masse mas selv om du har ditt på det tørre. Jeg ville sett hva du får i innbyttetilbud. Ja + at jeg ville ha vurdert nettbil, mindre enn ved privat salg men mer enn ved innbytte. Rask avgjørelse og raskt oppgjør, + at du får garantert 0 telf. i ettertid. Jeg har vært heldig med mine privatsalg hittil, men vurderer dette neste gang. En ting er at du skal være heldig med prisen, men du skal vær litt heldig med personen som kjøper også. Finnes mange kverulanter rundt om. Så slipper du pruting og alt "mas". Kompis som har prøvd dette, og han var fornøyd. Anonymkode: 0294a...8b0
Tomas77 Skrevet 4. februar 2024 #10 Skrevet 4. februar 2024 4 minutter siden, AnonymBruker said: Ja + at jeg ville ha vurdert nettbil, mindre enn ved privat salg men mer enn ved innbytte. Rask avgjørelse og raskt oppgjør, + at du får garantert 0 telf. i ettertid. Jeg har vært heldig med mine privatsalg hittil, men vurderer dette neste gang. En ting er at du skal være heldig med prisen, men du skal vær litt heldig med personen som kjøper også. Finnes mange kverulanter rundt om. Så slipper du pruting og alt "mas". Kompis som har prøvd dette, og han var fornøyd. Anonymkode: 0294a...8b0 Jeg har brukt nettbil selv. Prosessen er veldig grei, problemet er prisen som jeg ikke kan se er stort bedre innbytte.
Gammelsmurfen Skrevet 4. februar 2024 #11 Skrevet 4. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 2.2.2024 den 14.40): Jeg skal selge min Nissan leaf 2016 mod. Men har hørt det er risikabelt å selge privat fordi kjøper har to års reklamasjon rett. Er det da virkelig slik at hvis de skulle oppdage noe feil , la oss si det er fukt i bilen eller noe , kan de da ta bilen få verksted og sende regning til meg? Er det da bedre å få tatt bilen i innbytte hos bilfohandler der jeg kjøper bil, selv om jeg får mindre . Hva kan jeg få få for bilen min , noen som vet? Det er ikke en Tekna mod. Anonymkode: 280cb...b1e Betal selv for en god gjennomgang av bilen på et anerkjent verksted. Denne tilstanden legger du til grunn ved salg, og viser selvfølgelig kjøper. Du kan få 20-60000 mer ved privatsalg dersom du gjør hjemmeleksene... 1
Gjest issoras Skrevet 4. februar 2024 #12 Skrevet 4. februar 2024 Vi fikk 50 000 mer via nettbil enn innbytte, innbytteprisen var latterlig lav. God erfaring med nettbil, men man kan jo ikke forutsi prisen på forhånd. Er du ikke fornøyd med prisen kan du jo gå for innbytte likevel.
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #13 Skrevet 4. februar 2024 Tomas77 skrev (51 minutter siden): Jeg har brukt nettbil selv. Prosessen er veldig grei, problemet er prisen som jeg ikke kan se er stort bedre innbytte. Vel min erfaring er at får du en "veldig god" pris på innbyttebil, så betaler du altfor mye for den nye. Du får en del avslag om du ikke har innbytte, hvertfall med nyere brukt som jeg bruker kjøpe. Anonymkode: 0294a...8b0 1
Silvia515 Skrevet 4. februar 2024 #14 Skrevet 4. februar 2024 Vurder gjerne Nettbil (eller tilsvarende) opp mot innbyttepris hos forhandler. Vær likevel klar over at det kan være de samme oppkjøperne som byr både hos forhandler og "auksjonssteder".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå