AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #41 Del Skrevet 2. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg ser jo nå at barnevernstjenesten er bundet på hender og føtter ift hvilke paragrafer de må forholde seg til. Og det betyr feks for min datter, som er plassert på frivillig basis, at de ikke kan holde henne igjen når hun stikker. Og når hun kommer tilbake fra en rustur og overvåking på sykehuset har de kun lov til å gi begrensning i en kort periode. Det vil si at hun kan gjenta det etter få dager, uten at noen kan gjøre noe. Stemmer det. Jeg tror mange foreldre gjør svært dumt i å anta at barnevernet skal gi ungdommer et bedre tilbud med ulike personell av ymse slag, og med en haug med paragrafer. Det har jeg liten tro på. Samtidig er det jo ofte nesten ikke mulig for foreldre å ha ungdommen hjemme. Anonymkode: 27f42...bce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #42 Del Skrevet 2. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Stemmer det. Jeg tror mange foreldre gjør svært dumt i å anta at barnevernet skal gi ungdommer et bedre tilbud med ulike personell av ymse slag, og med en haug med paragrafer. Det har jeg liten tro på. Samtidig er det jo ofte nesten ikke mulig for foreldre å ha ungdommen hjemme. Anonymkode: 27f42...bce Nei, vi kan ikke ha henne her. Det er yngre barn i hjemmet som har krav på en trygg barndom og oppvekst. De skal ikke oppleve å finne sin søster som har kuttet seg alvorlig, og griset til hele badet og flere håndklær med blod. De skal også få slippe å leve med mennesker som er ruset og gir fullstendig f i hvordan de rundt seg har det. Det er fryktelig å måtte ta avstand fra sin egen unge. Fryktelig. Anonymkode: c6a1c...8d1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #43 Del Skrevet 2. februar 2024 Folk med skrivefeil og dårlig grammatikk, klarer jeg ikke å ta på alvor. Anonymkode: 1b33b...98e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #44 Del Skrevet 2. februar 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): De feilene du har i skrivingen din, er ikke typisk for en dyslektiker. Ei heller er dysleksi en unnskyldning for å ikke skrive korrekt, spesielt i dag hvor vi har mange gode retteprogram. Anonymkode: 9061e...c37 men du kjønner, TS må ha noe og skylle på. 🤭 Anonymkode: f9b38...c23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #45 Del Skrevet 2. februar 2024 Just now, AnonymBruker said: men du kjønner, TS må ha noe og skylle på. 🤭 Anonymkode: f9b38...c23 føler du deg voksen nå? får dette deg til å deg bedre med deg selv?:) Anonymkode: 8609c...0d7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #46 Del Skrevet 2. februar 2024 Herlighet så frekt mange svarer her da! Grammatikken står for fall, drittunger og snøfnugg… Dette understreker jo den manglende respekten voksne (grinete kjærringer?🤭) har for de unge. På skolen til tenåringen min, har de hatt dette som tema, og der sendte læreren ut en liste med tips til oss foreldre. Ett av tipsene var faktisk det å si unnskyld… Anonymkode: 29bee...760 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #47 Del Skrevet 2. februar 2024 Jeg forstår deg, ts. Mange ungdommer er åpne og ærlige. De er som et speil. Når en voksen gjør noe, påvirker det dem. Og hvis han eller hun forstår hva som skjer, så sier de det til den som gjør det. Senere, når ungdommene har fått mange kommentarer, slutter de å gjøre det. Dette skaper voksne mennesker som ikke lenger gir hverandre tilbakemeldinger eller forteller hverandre direkte hva de gjør galt. Eller hvilken effekt den andres oppførsel har på dem. Disse menneskene blir foreldre, som sjelden eller aldri blir motsagt. De får barn, og barna blir tenåringer. Og disse ungdommene blir et speil. Foreldre har ofte ingen erfaring med å se på seg selv. Med å endre oppførselen sin. Med hvordan oppførselen deres påvirker andre. Foreldrene har liten eller ingen erfaring med slike situasjoner og reagerer derfor ikke på riktig måte. Ungdommen har ingen onde hensikter. Mens foreldrene ofte oppfatter det slik. Ungdommen ønsker at situasjonen skal bli bedre og sier derfor hva som ikke går bra. For hvis man vet hva som går galt, kan man forbedre det, og da blir det bedre. Foreldrene mener det heller ikke galt, men har ofte ikke de rette ferdighetene til å ta imot tilbakemeldingen på riktig måte. Og vet ofte ikke hva de skal gjøre med det. Hvis foreldrene lytter til tilbakemeldingen og diskuterer den, kan det oppstå et lærerikt øyeblikk. Det er ikke et problem hvis foreldrene eller den voksne gjør noe galt. Så lenge du kan ta ansvar for det og gjøre noe med det hvis noen sier det til deg. Du trenger ikke å endre blindt når noen gir tilbakemelding. Men hør det, tenk over det, ta det på alvor, snakk om det. Hvis en ungdom tar feil kan du også si det, men begrunn det på en seriøs måte. Det føles ubehagelig når et barn forteller en forelder hva forelderen gjør galt. Men barn er fortsatt ærlige og nesten de eneste som kan det, fordi de er nærmest den voksne. De har ikke som mål å såre foreldrene, men de har som mål å løse problemer og bli kvitt ting som går galt. Mange voksne kan lære av disse barna. Det er en god måte å løse problemer på. Ved å diskutere dem direkte med den det gjelder. Det er noe mange voksne må lære seg på nytt, etter å ha avlært det som barn. Anonymkode: 91846...d9c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #48 Del Skrevet 2. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): men du kjønner, TS må ha noe og skylle på. 🤭 Anonymkode: f9b38...c23 Kommentarer som dette er totalt unødvendig. Ikke bruk mine innlegg som en måte å spre dritt på. Vil også påpeke viktigheten av stor bokstav i starten av setninger. Kommabruken din er heller ikke korrekt. Anonymkode: 9061e...c37 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #49 Del Skrevet 2. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei, please les til slutten, og om noen- både ungom og voksne er uenige eller har noe dere vil si, gjerne kommenter- vil høre deres sider til dette folkens, uansett om dere er enig eller uenig... Jeg er 16 år, og er sjukt lei av det her. Voksene og foreldre behandler ikke ungdommer som folk. Jeg kan selvfølgelig ikke snakke for alle, men jeg vet jeg kan snakke for noen. Jeg har snakket med flere ungdom fra alder 14-18 gjennom nett og sosiale medier, og dette temaet er et problem. Voksne snakker til og om ungdom som om vi er mindre mennesklig en dem, som om vi er vår egen art. Voksne snakker alltid om hvor dramatiske ungdommer er, at vi alltid er sure "for ingen grunn", at vi over reagerer, og at vi bare er irriterte/frustrerte/lei oss pga hormoner. Og det er så jvlig bull. Det er som om dere ikke kjønner at vi stand til å føle ting som ikke bare oppstår av hormoner eller overreagering. Dere kjønner liksom ikke at vi reagerer på ting DERE sier og gjør. Dere oppfører dere som om dere ikke er i stand til å gjøre noe galt, som om VI ikke er i stand til å faktisk føle- at følelsene våre er reelle, og ikke bare oppstår fordi vi er ungom. Personlig så har jeg snille foreldre som hjelper meg gjennom ting og stiller opp for meg når jeg trenger ting osv- men fy fader, de NEKTER å ta skylda for ting, nekter å innse og/eller inrømme at de kanskje ikke gjøre/sa det smarteste, og jeg vet om MANGE andre voksne/foreldre som er helt like. Hva er greia??? Uansett hva hva en krangel eller diskusjon handler om, uansett hva den vokse sier- så blir skylda alltid tvingt over på ungommen sekkunde de diskuterer/snakker tilbake. Om jeg f.eks krangler med enten mamma eller pappa, og jeg gir dem samme tone tilbake, eller behandler de på måten de behandler meg, så blir jeg stempla som drittungen eller den skyldige- har liksom ikke noe å si hva de sa/gjorde. Mange av de ungdommene jeg har chatta med har sakt det samme, relatert til dette og føler seg helt jvlig, fordi vi føler at vi ikke blir hørt eller tatt seriøst. Det har ikke så mye si om dere foreldre bruker argumentene at dere er snille og greie, hjelper oss med skole og hva enn det er dere stiller opp for oss for, om dere ikke er villig til å se hvordan deres handliger ser ut fra vår side. Hjelper ikke å komme med "freds offre", som f.eks å gi oss noe snop vi liker, si "er glade i deg da", osv, om dere aldri sier ordene "beklager", "unskyld" eller noen andre ord for SORRY. Vi går rundt å føler at vi er grusomme mennesker, at vi virkelig er fuck-ups. Vi har nokk å tenke på gjennom disse årene av livet vårt, vi har nokk med å overleve (og det er fuckings vansklig, jeg har mista venner i alder 13-16 til selvmord, pga hvor vansklig denne tia er), og vi trenger absolutt ikke at dere som skal støtte oss, HØRE OG LYTTE til oss, alltid behandler oss som om vi ikke er folk enda, og oppfører dere som om allt som skjer er vår feil og aldri deres. Vi vet at vi kan være store i kjeften å si mye dritt, men det gjør dere også, og det på tide at dere tar dere sammen. Ikke fortell oss at vi overreager, er hormonelle, og IKKE si de stygge orda "Dumt at du følte det sånn" i stedet for å ta det vi sier til dere. Vi vil bare bli behandla med den respekten dere forventer av oss. Vi er like mye folk som det dere er, og føler like mye. Please, om noen har noe de vil si så er det bare å gjøre det. Takk for meg i guess. Anonymkode: 8609c...0d7 1. I den alderen føler de fleste seg som fuck ups. Det var slik da jeg vsr 16 også. Det er ikke noe mer unikt for dere enn det var for oss. Da svigergar var ungdom ble han slått på armen av en politibetjent (med baton) fordi han ikke stod pent nok i polkøen. Det var ikke mulig å diskutere med foreldrene noe særlig, de bestemte. Til gjengjeld måtte mange av dem ut å tjene egne penger til husleie og mat når de var 16. Mindre respekt fra de eldre, men ansvar... 2. Jeg tror de fleste av oss kunne skrevet AKKURAT det samme da vi var 16 år. Kom tilbake om 15 år som tenåringsmor og fortell oss hvor sett, respektert og forstått DITT barn føler seg. Anonymkode: a5350...eb3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #50 Del Skrevet 2. februar 2024 17 minutter siden, AnonymBruker said: 1. I den alderen føler de fleste seg som fuck ups. Det var slik da jeg vsr 16 også. Det er ikke noe mer unikt for dere enn det var for oss. Da svigergar var ungdom ble han slått på armen av en politibetjent (med baton) fordi han ikke stod pent nok i polkøen. Det var ikke mulig å diskutere med foreldrene noe særlig, de bestemte. Til gjengjeld måtte mange av dem ut å tjene egne penger til husleie og mat når de var 16. Mindre respekt fra de eldre, men ansvar... 2. Jeg tror de fleste av oss kunne skrevet AKKURAT det samme da vi var 16 år. Kom tilbake om 15 år som tenåringsmor og fortell oss hvor sett, respektert og forstått DITT barn føler seg. Anonymkode: a5350...eb3 Om mitt evt fremtidige barn føler seg dritt med måten jeg er på, så kommer jeg til faktisk lytte til dem og ta det til meg og jobbe med hva enn det er jeg evt gjør feil eller som evt påvirker dem negativt nokk til at de føler seg sånn som jeg og så mange andre gjør. Om jeg om 15år ser tilbake på dette innlegget kommer jeg ikke til å riste på hodet over det, jeg kommer (som en smart person) til å lese over det å for håpentlig vis til å bli minnet på de tingene jeg skulle ønske voksne hadde gjørt annerledes, og så jobbet med det. Anonymkode: 8609c...0d7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymbruker*** Skrevet 2. februar 2024 #51 Del Skrevet 2. februar 2024 Ungdom blir så absolutt tatt mindre på alvor og lyttet til, både når det er berettiget og ikke. I en tråd om følelsen av å bli latterliggjort og ikke tatt seriøst fra en ungdom, blir ungdommen latterligjort og ikke tatt seriøst av voksne... Tenårene er en periode for frustrasjon, løsrivelse, sterke følelser og mye læring. Myndighet og anerkjennelse kommer med alder, om det er fortjent eller ei 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #52 Del Skrevet 2. februar 2024 Selvfølgelig skal man behandle ungdom som folk. Alle skal behandles med respekt. Jeg husker selv jeg var ungdom og jeg husker jeg var mye sint og frustrert. De voksne forsto oss selvfølgelig ikke. Det var ikke noe lett tid. Jeg har ungdom selv og det er ikke lett å være foreldre til ungdom heller. Det er en utakknemlig oppgave på mange måter. De gir ikke så mye positivt tilbake. Man får være fornøyd med at de er nøytral til deg. Jeg velger mine kamper og svelger kameler så jeg snart kan hoste opp kamelhår til en hel kåpe. Jeg ønsker ikke å være i konflikt med ungdommen i huset, det er ikke noe særlig for noen av oss. Men noen ganger så må man. Respekten er ikke den største når de er 15-16 år og tiltaksløsheten er stor. Bekymringene som forelder er kjempestor. Men aldri har den vært større enn når de ble ungdom. Fy søren så mye jeg bekymrer meg over. Venner, rus, mopedkjøring, etter hvert bilkjøring, skole, karakterer, fremtid. Jeg får vondt i magen av å tenke på alt dette. Man må stole på ungdommen, men samtidig ha bittelitt kontroll over hva de gjør. Ungdomstiden er sårbar, den setter spor i voksenlivet. Selvfølgelig skal man lytte, forstå og respektere ungdom også. PS: gi noe positivt til foreldrene dine og andre voksne. Si noe hyggelig til dem, gi dem en klem el. Skal love deg du vil overraske og få dobbelt tilbake. Anonymkode: 980e3...a54 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #53 Del Skrevet 2. februar 2024 Respekt er noe en fortjener, det kommer ikke automatisk. Anonymkode: 3b1a2...5b9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #54 Del Skrevet 2. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Respekt er noe en fortjener, det kommer ikke automatisk. Anonymkode: 3b1a2...5b9 Jo, alle fortjener respekt i lys av å være menneske. Man kan miste repsekt, men man behøver ikke å gjøre seg "fortjent" til den. Anonymkode: aac75...82f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #55 Del Skrevet 2. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Rettskrivning og grammatikk står for fall. Anonymkode: f9b38...c23 Latterlig kommentar. Sier litt om hvorfor akkurat du er et dårlig eksempel for ungdommen. Anonymkode: e45b9...7ca 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #56 Del Skrevet 2. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vi gjør det. Vi er ikke alle like, og noen oppfører seg kanskje litt sørt men det er på ingen måter alle, på samme måte som det er med voksne. Fleste av oss oppfører oss. På hvilken måte tenker du vi ikke gjør det?? Anonymkode: 8609c...0d7 Bruk energien din på rettskrivning. Nebbete ungdom gidder ingen ta seriøst. Jeg har 2 ungdommer selv i hus og tror de føler de blir behandlet med respekt og på en fin måte. Men dårlig oppførsel blir behandlet deretter, og dårlig oppførsel blant ungdommen idag er det nok av Anonymkode: 08ef5...4d8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #57 Del Skrevet 2. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja, og den ser jeg, men sånn går det jo andre veien også. Vi gjør ikke ting uten grunn. Vi lærer fort i livet at sellom du gir noen respekt, så får du det ikke nødvendig vis tilbke. Jeg har mista respekt for flere voksne gjennom livet, men det hr alltid på et punk vært respekt for de der, men det forsvinner når man blir eldre og innser t de eldre ikke respekter deg på samme måte. men igjen så går det begge veier. Men husk at vi lærer fra deres eksempler. Anonymkode: 8609c...0d7 Nettopp! De fleste ungdommer er et resultat av foreldre som kanskje burde gått litt mer i seg selv. Anonymkode: e45b9...7ca 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #58 Del Skrevet 2. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Bruk energien din på rettskrivning. Nebbete ungdom gidder ingen ta seriøst. Jeg har 2 ungdommer selv i hus og tror de føler de blir behandlet med respekt og på en fin måte. Men dårlig oppførsel blir behandlet deretter, og dårlig oppførsel blant ungdommen idag er det nok av Anonymkode: 08ef5...4d8 Og du behandler ungdom med respekt? TS skriver at hen har dysleksi, hvorfor i alle dager er du den som lager mest kvalm her? Stakkars dine unger... Anonymkode: e45b9...7ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #59 Del Skrevet 2. februar 2024 4 minutter siden, AnonymBruker said: Bruk energien din på rettskrivning. Nebbete ungdom gidder ingen ta seriøst. Jeg har 2 ungdommer selv i hus og tror de føler de blir behandlet med respekt og på en fin måte. Men dårlig oppførsel blir behandlet deretter, og dårlig oppførsel blant ungdommen idag er det nok av Anonymkode: 08ef5...4d8 Med holdningen der er det vell du som er nebbete? Tviler sterk på at ungene dine faktisk syntes no om holdningen din. De sier det nokk bare ikke til deg. Ikke alle kamper man gidder å ta når man vet resultatet vettu. Kjønner ikke hvorfor skrive ferdighetene mine skal ha noe med at jeg fortjener å bli tatt seriøst eller ikke. Du er en forelder, skjerp deg og ta deg tid til å faktisk tenke over hvordan du oppfører deg som vanlige voksne gjør. Og ta deg tid til å faktisk se hvordan ungene dine har det, takk. Anonymkode: 8609c...0d7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #60 Del Skrevet 2. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Og du behandler ungdom med respekt? TS skriver at hen har dysleksi, hvorfor i alle dager er du den som lager mest kvalm her? Stakkars dine unger... Anonymkode: e45b9...7ca Hadde ts hatt dysleksi så hadde hun ikke skrevet som hun gjør, hun er en frekk ungdom som tror det å skrive som hun gjør blir møtt med respekt, Du blir ofte behandlet etter oppførsel og væremåte Anonymkode: 08ef5...4d8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå