Gå til innhold

Gamle folk og livskvalitet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det normalt at gamle folk slutter å treffe venner, isolerer seg og ikke vil bli med på noe lenger? Fokuserer mye på begrensninger. Sier selv hen er sliten i kroppen og hodet, men mener at sånn skal det være. 

Hvordan vet man om en gammel person er deprimert eller om det bare er alderdom?

Anonymkode: 065ff...8a4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min mor er slik, og jeg har valgt å ikke diskutere dette. Hun er klar i toppen og må selv få velge sitt liv. Men jeg synes det er synd å se  at hun forfaller raskere enn nødvendig, da hun knapt er utenfor døren, og dagene blir tilbringt i en stol. Hun har fortsatt noen år til hun er 80 og har vært slik mer enn de 10 siste årene. 

• Hjerte 1
Skrevet

Hva mener du med " gamle folk" her da? Noen sier 50 og andre 80. 

Anonymkode: e78b9...186

Skrevet

Virker som det. Men jeg kjenner ikke så mange eldre. Tenker det kan starte ved forskjellig alder. Er ikke nødvendigvis at det har med alderen alene å gjøre heller. 

Skrevet

Besteforeldrene mine er alle over 90. De omgås venner, men få jevnaldrende igjen. Farfar hører dårlig, så liker ikke større grupper. Han synes heller ikke han får så mye ut av kino og teater som før. Farmor er mye mer utadvendt og større sosialt behov. Hun har også flere yngre venner.

Morfar og mormor er også mer hjemme enn de var for f.eks 20 år siden. De er bekymret for å gå ut når det er glatt. De har også mistet mye av sin omgangskrets De siste årene. Mormor begynner også å få redusert helse. Morfar føler også mye på det at han er blitt gammel, er ikke like sterk, ser dårligere osv. 

Ingen av dem er deprimert, men faren for at de blir det hvis de mister ektefelle, er nok stor.

Anonymkode: c9174...ef1

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg tror dette er ganske vanlig når de blir eldre. Er store forskjeller på når og om folk når dette stadiet. De jeg kjenner har bikka 85 år når de har blitt mer isolert og ikke orker like mye. De er rett og slett slitne av livet. De merker selv at de er mer slitne og trøtte etter sosial kontakt og utflukter, mens de føler hodet vil mer enn kroppen. Det er nok ikke så enkelt å bli gammel.

Anonymkode: 6400d...b12

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...