AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #21 Skrevet 2. februar 2024 Kommer også an på jobben som skal gjøres hva som er mye og da. Jeg hadde klart en dag med hjemmekontor helt fint, men en dag ned det kjører vi har på jobb fysisk tilstede. Da hadde jeg ikke vært menneske etterpå. Anonymkode: 2f478...108
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #22 Skrevet 2. februar 2024 1 hour ago, Grüner said: 32? Du mener vel 23? 10 dager er vel innafor hvis du har hatt noen runder med sykdom, men over 12 dager synes jeg er mye hvis det er bare egenmeldinger. Hadde du begynt å snuse på egenmeldingstaket lenge før året var omme, hadde jeg som sjef kalt inn til medarbeidersamtale. 32, er en spesialordning i denne kommunen. Kan også være borte 16 dager i strekk uten sykemelding. 44 minutter siden, AnonymBruker said: Har du lov til å ha 5 egenmeldingsperioder? Hos oss har vi 4 egenmeldingsperioder. De kan være på flere dager hver, men du kan ikke ha flere enn 4 egenmeldingesperioder. Da må du ha sykemelding selvom du har flere egenmeldingsdager igjen. Anonymkode: 554e4...382 ja, det er Ia-bedrift Anonymkode: c5de4...bd1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #23 Skrevet 2. februar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): 32, er en spesialordning i denne kommunen. Kan også være borte 16 dager i strekk uten sykemelding. ja, det er Ia-bedrift Anonymkode: c5de4...bd1 Vi er og IA bedrift, men reglene er 4 perioder på inntil 8 dager. Totalt 24 pr år, men kun 4 ganger, så om du har 8 dager, 3 dager, 1 dag og 5 dager har du brukt 17 dager, men alle periodene dine. Da kan du ikke melde inn en 5. egenmeldingsperiode, da trenger du sykemelding. Anonymkode: 554e4...382
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #24 Skrevet 2. februar 2024 Er man virkelig syk, er det ikke tvil for arbeidsgiver vil jeg si. De gangene en leder gjerne blir mistenksomme er jo om folk ofte er syk fredager og mandager eller inneklemte dager. Det er ganske mange som har slitt med sykdom etter korona, og ville nok ikke reagert noe særlig. Ganger man kan reagere er jo om noen som normalt sett alltid sluntrer unna ofte er syk, da kan man jo begynne å lure litt. Anonymkode: 3a16d...1ee
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #25 Skrevet 2. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vi er og IA bedrift, men reglene er 4 perioder på inntil 8 dager. Totalt 24 pr år, men kun 4 ganger, så om du har 8 dager, 3 dager, 1 dag og 5 dager har du brukt 17 dager, men alle periodene dine. Da kan du ikke melde inn en 5. egenmeldingsperiode, da trenger du sykemelding. Anonymkode: 554e4...382 Jeg jobber også i IA bedrift og har aldri hørt noe som helst snakk om at vi har kun 4 perioder 🤔😳🤨 Man har 24 dager man fritt kan bruke som man trenger, opp til 8 stk om gangen, og helg er inkludert i dagene om man er syk over helgen. Anonymkode: 3a16d...1ee 3
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #26 Skrevet 2. februar 2024 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Jeg jobber også i IA bedrift og har aldri hørt noe som helst snakk om at vi har kun 4 perioder 🤔😳🤨 Man har 24 dager man fritt kan bruke som man trenger, opp til 8 stk om gangen, og helg er inkludert i dagene om man er syk over helgen. Anonymkode: 3a16d...1ee Enig, samme hos oss. Aldri hørt noe snakk om at det bare er 4 perioder. Da faller jo litt av poenget bort. Anonymkode: ee16d...c8d 3
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #27 Skrevet 2. februar 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Enig, samme hos oss. Aldri hørt noe snakk om at det bare er 4 perioder. Da faller jo litt av poenget bort. Anonymkode: ee16d...c8d Ja, da ville man kunne miste egenmelding etter bare fire fraværsdager totalt, så høres feil ut. Anonymkode: 7e4ad...5f4 2
Rem Skrevet 2. februar 2024 #28 Skrevet 2. februar 2024 Jobber i butikk. Vi får ha 4 egenmeldinger ila året. Hvis vi bruker alle 4 får vi varsel om at vi ikke får bruke egenmeldinger på 6mnder.... men dette er en helt vanlig arbeidsplass da.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #29 Skrevet 2. februar 2024 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Ja, da ville man kunne miste egenmelding etter bare fire fraværsdager totalt, så høres feil ut. Anonymkode: 7e4ad...5f4 Det er ikke 4 dager, det er 4 perioder. Anonymkode: 554e4...382
Bombasi Skrevet 2. februar 2024 #30 Skrevet 2. februar 2024 Så lenge du er innenfor antall egenmeldingsdager og faktisk er syk når du har egenmelding, så skal du ikke tenke på det.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #31 Skrevet 2. februar 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg syns at så belastet helsevesenet er burde det vært mindre egenmeldinger og større krav til sykemeldinger. Anonymkode: 2bb77...eba Motstridende. Du belaster helsevesenet mer med sykmeldinger. Anonymkode: 7e522...04c 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #32 Skrevet 2. februar 2024 Arbeidsgiver er én ting, men jeg får jo omsorg for deg. Det høres ut som du blir ofte syk? Kanskje du kan kontakte fastlegen din for en mer forebyggende prat hvis du er bekymret for mye sykdom? Anonymkode: aa7b7...d53
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #33 Skrevet 2. februar 2024 Bombasi skrev (23 minutter siden): Så lenge du er innenfor antall egenmeldingsdager og faktisk er syk når du har egenmelding, så skal du ikke tenke på det. Enig Generelt vedr egenmelding så lurer jeg på om vi vil redusere korttidsfravær om man ikke får lønn første dagen man er hjemme med egenmelding .. Anonymkode: a0a45...191
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #34 Skrevet 2. februar 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg syns at så belastet helsevesenet er burde det vært mindre egenmeldinger og større krav til sykemeldinger. Anonymkode: 2bb77...eba Gud bedre meg noe så korttenkt. Helsevesenet blir ikke mindre belastet av at man skal fly til fastlegen for omgangssjuke eller influensa, bare fordi arbeidsgiver skal mistenkeliggjøre folk som faktisk er sjuk. Å dra syk på jobb og smitte andre som så skal gjennom samme trubaduren til legen belaster helsevesenet enda mer. I tillegg belaster man arbeidsplassen med mer jobb på færre folk(vanlig å ikke leie inn selv når grunnbemanning blir syk innen helse). Skal disse også dra til legen for sykemelding? Bør kanskje også ta litt hensyn til at TS jobber i helse, skal hun smitte pasientene sine også? TS: Jeg synes ikke det er spesielt mye, særlig ikke når du faktisk er syk! Jeg har en EM så langt i år, hadde kun behov for en dag da stod på som verst. Men jeg har jo en enorm luksus med at jeg kan ha hjemmekontor. Så i utsatte yrker som helse o.l. så bør man ha flere EM dager enn jeg på kontor. Anonymkode: e2002...5bb 2
Bombasi Skrevet 2. februar 2024 #35 Skrevet 2. februar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Enig Generelt vedr egenmelding så lurer jeg på om vi vil redusere korttidsfravær om man ikke får lønn første dagen man er hjemme med egenmelding .. Anonymkode: a0a45...191 Det vil nok skje, men det vil også sørge for at ansatte går på jobb med smittsom sykdom, som igjen er en større ulempe for både ansatte, kunder/brukere/pasienter og arbeidsgiverne. Så dit bør vi helst ikke dra egenmeldingsordningen. Nullfravær bør aldri være et mål med mindre nullfraværet skyldes friskhet. Endret 2. februar 2024 av Bombasi 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #36 Skrevet 2. februar 2024 Folk har vel litt ulikt immunforsvar. Jeg har en venninne hvor jeg synes alle er syke «hele tiden» (henne og barna). Mye feber og magesmerter. Er man syk så er man syk, vi er heldige som bor i et land hvor vi har rett til å bli hjemme. Jeg er svært sjelden syk selv, pga. hjemmekontor har jeg kanskje hatt 2-3 sykedager på 3 år inkl. korona (men var derimot sykemeldt en periode pga. rygg som streiket). Jeg er heldig og kan ta bare de nødvendigste oppgavene (primært mailboksen) om jeg har en nededag. Er jeg faktisk helt satt ut av spill har jeg backup i teamet. Hater ellers folk som skal være så «flinke» at de går på jobb selv om de høres ut som de er døden nær. Hold dere hjemme for pokker!! Anonymkode: fec66...9b2
Snusmumrikken78 Skrevet 2. februar 2024 #37 Skrevet 2. februar 2024 Jeg fikk inndratt egenmeldingsretten i min forrige bedrift selv om jeg hadde brukt rundt 15 dager på et år. IA bedrift, de mente det var arbeidsgivers styringsrett. La frem at de syntes de var mistenkelig hvis jeg var syk f.eks på en dagvakt tirsdag, hvis kjæresten min hadde jobbet nattevakt natt til tirsdag. Mente at vi samsvarte fridager selv om jeg prøvde å si at da ligger han jo og sover. Fikk aldri tilbake egenmeldingsretten de bare forlenget den hver 6 måned til jeg slutta. Syntes det var veldig vanskelig å vite hva jeg skulle gjøre etter de hadde tatt den fra meg. Skulle jeg presse meg til å gå på jobb selv om jeg var syk , eller ikke. Kan legge til at jeg jobbet i en sikkerhetskritisk bedrift hvor du ikke skal gå på jobb hvis hodet ikke er på plass.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #38 Skrevet 3. februar 2024 3 hours ago, AnonymBruker said: Det er ikke 4 dager, det er 4 perioder. Anonymkode: 554e4...382 Ikke vanlig i IA-bedrifter. For da ville man jo vært tom for egenmeldinger allerede hvis man hadde fire fravær på en dag hver. https://www.fagforbundet.no/rettigheter-i-arbeidslivet/sykelonn-og-sykefraver/ Ansatte i virksomheter som har IA-avtale kan bruke inntil 24 kalenderdager i løpet av en 12 måneders periode. Hver egenmelding kan være på inntil 8 dager, men det er ikke begrensninger på hvor mange egenmeldinger den enkelte kan ha. Anonymkode: 7e4ad...5f4
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #39 Skrevet 3. februar 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det er ikke 4 dager, det er 4 perioder. Anonymkode: 554e4...382 I en IA bedrift har man 24 dager i løpet av en 12 måneders periode. Man kan bruke 8 av dem om gangen. Om det skulle vært en 4 perioders begrensning kan det da bety at man kan bruke bare 4 dager (4 ulike separate perioder/dager) og da ikke kunne bruke de resterende 20 dagene. Det gir jo ikke mening i det hele tatt 🤨 da kunne det like gjerne vært av den andre sorten med 4 perioder på 3 dager. Anonymkode: 3a16d...1ee
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #40 Skrevet 3. februar 2024 LeneXCII skrev (17 timer siden): Hvis du blir mistenkeliggjort for å bruke retten til egenmelding (minimum 4 x 3 dager) synes jeg arbeidsgiver har et problem. Det må arbeidsgiver rett og slett bare akseptere og skalere etter. Morsomt at flere av dere skriver at dere ikke «godtar dette». Arbeidsgiver har full rett til å inndra egenmeldingsretten så snart 4 tilfeller er benyttet innenfor en periode på 12 måneder: Les folketrygdloven § 8-27.Tap av retten til å nytte egenmelding: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1997-02-28-19/KAPITTEL_5-4 «En arbeidsgiver kan bestemme at en arbeidstaker skal tape retten til å få sykepenger på grunnlag av egenmelding a. dersom arbeidstakeren i løpet av 12 måneder har hatt minst fire fravær uten å legge fram legeerklæring, b. dersom arbeidsgiveren har rimelig grunn til å anta at fraværet ikke skyldes sykdom.» Helt vanlig praksis i vår bedrift også. Anonymkode: 382f7...0a0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå