Gå til innhold

Levaxin opptrapping

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er vanlig her? Symptomene har forverra seg siden stoffskifteverdiene blei mye lavere sa legen, skal trappe forsiktig opp. Gikk kraftig opp i vekt, glemsk, trøtt...når merke bedring? Har du noe erfaring? Bruker 275 mikrogram i uka

Anonymkode: 38aac...b43

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spør fastlegen din.

Skrevet

Det tar nok et par måneder før man merker noe særlig. 

Anonymkode: 1bc54...958

Skrevet

Det tar tid før man merker noe. Å øke dosen kan være ubehagelig også, men det går seg til.

Anonymkode: 6f186...7b9

Skrevet

Begynte på 75 mikrogram om dagen, når bruker jeg 100 mikrogram om dagen. Tok vel opptil et år før jeg var «bra».

Anonymkode: 3b684...da8

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Det tar tid før man merker noe. Å øke dosen kan være ubehagelig også, men det går seg til.

Anonymkode: 6f186...7b9

Hvordan da?

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Begynte på 75 mikrogram om dagen, når bruker jeg 100 mikrogram om dagen. Tok vel opptil et år før jeg var «bra».

Anonymkode: 3b684...da8

Takk for svar. Hvordan følte du det før du blei bra? Jeg føler meg så stappa i magen, er veldig trøtt, tørr hud og flisete negler. Har også mye smerter i skuldrene, veit ikke om det kan ha en sammenheng. Gleder meg til virkningen kommer. ts :) 

Skrevet

Vær tålmodig ❤️ Det vil komme seg. Husker jeg var utrolig dårlig etter oppstart. For min del tok det lang tid å bli bedre, med optimale verdier og passelig dose. De aller fleste funker bra med Levaxin, selv om det kanskje ikke er helt perfekt for alle. For noen funker det dessverre ikke, jeg måtte gå over til lio i tillegg. Fungerte ikke. Til slutt ble det naturlig fremstilt medisin som fungerte for meg (Levaxin er kunstig fremstilt). Eksempler på medisin som er naturlig fremstilt (fra gris), er Thyroid Erfa, Armour og en nyere norskprodusert Thyroid NAF. Medisinen er ikke på blå resept, og er uregistrert preparat - så man er avhengig av en behandler som gjør dette, for eksempel endokrinolog.

Alt dette bare til informasjon, de aller fleste fungerer bra med Levaxin! Men det kan ta tid ❤️

Anonymkode: 0e3fa...434

Skrevet

Vet ikke hvor lang erfaring du har med denne sykdommen, men et godt tips fra meg er å lese så mye du kan selv om de forskjellige blodprøvene, da en del fastleger faktisk ikke kan så mye om dette. 
Referanseverdiene fra laboratoriene er f.eks beregnet på friske folk, vi som har stoffskiftesykdom har det ofte best med litt andre verdier. 
Jeg trives f.eks best med FT4 helt i øvre område av referanseverdien, og TSH under 1. FT3 er også viktig å sjekke, mange fastleger dropper denne prøva.
En annen ting man må lese seg til er hvor viktig vitaminer og mineraler er i forhold til hvordan vi nyttegjør oss Levaxin, vitamin D og B12 f.eks. 
Vet ikke om du er Facebook-bruker, men der finnes en gruppe for oss med lavt stoffskifte med rundt 12.000 medlemmer. Der finnes mye erfaring og mange gode råd og tips. 

Ellers kan jeg vel bare si at dette med stoffskiftet er ganske individuelt, og formen er det som skal ha mest å si når det gjelder dosering av Levaxin, ikke nødvendigvis blodprøvene. Man kan ha fine verdier innenfor referanseområdene og få beskjed fra legen at alt er topp, men allikevel være i elendig form. 
Les deg opp og skaff deg kunnskap, og ikke vær redd for å diskutere med legen din 🦋

Hilsen ei med Graves sykdom og høyt stoffskifte, så fjernet skjoldbruskkjertelen og nå lavt stoffskifte siste 3 år. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...