AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #1 Skrevet 2. februar 2024 Hei. . Jeg funderer veldig på hva som ligger bak kommentarene hans og lurer på om dere kan hjelpe meg å forstå. For å ta meg først: Jeg spiser 2 ganger for dag. Til frokost/lunsj lager jeg meg omelett som regel. Denne består av litt grønnsaker, egg, å ost på toppen. Senere lager jeg oss middag og det er en god blanding av retter. I løpet av en uke har vi kanskje 2 middager hvor fløte er i sausen. Jeg spiser som regel ikke kveldsmat. Noen ganger unner jeg meg en sukkerfri redbull eller annen sukkerfri brus. I helgene er det likt men da handler jeg inn brus og godteri i tillegg til helgemiddagen. Jeg spiser som regel ingen godis i ukedagene. Drikker ikke alkohol. Er 56kg, til informasjon, Han: spiser 5 måltider for dag. Handler seg lunsj i kantina på jobb som består av usunn mat. Drikker enorme mengder kaffe. Stopper innom bensinstasjon eller butikk å handler seg sjokolade på vei hjem titt og ofte. Drikker mye alkohol i jobbsammenheng og kaster i seg store mengder dårlig mat. Over til problemet: Samboer har for vane å kommentere mitt kosthold. Dersom jeg en dag inntar noe han innser som usunt setter det igang en lang diskusjon. Det er blitt slik at jeg kvier meg for å lage meg mat eller vise han at jeg drikker den stakkarslige red bullen min. Jeg klarer ikke å forstå hvorfor han kommenterer det, når han ikke er noe bedre selv? Hva tror dere tankegangen her er? Det er også slik at dersom jeg lager middag med fløte, har vi samtaler om det flere ganger de neste dagene. Jeg forstår ikke hvorfor det er ille å ha fløten i maten hjemme, men å spise pizza til lunsj er ingen problem. Jeg har altså en helt normal BMI og ser ikke for meg at han prøver å slanke meg, det er noe annet her som forårsaker dette. Vil også få med at han er snill som dagen er lang og jeg tror ikke at han har en dårlig intensjon bak dette, men noe er det jo. Spørsmålet er hva. Anonymkode: 0af5d...047 4
Gjest WhisperingWind Skrevet 2. februar 2024 #2 Skrevet 2. februar 2024 Høres ut som dere begge har et litt anstrengt forhold til mat🤷🏻♀️ Dere burde sette dere ned å prate om det.
SPOCA Skrevet 2. februar 2024 #3 Skrevet 2. februar 2024 Han høres ut som en skikkelig dust. Enten setter du foten ned og sier at han skal slutte, ellers får du vurdere forholdet. Det virker ikke som han ser seg selv i det hele tatt, så hadde han fortsatt slik hadde jeg bare bedt han se seg i speilet. Ærlig talt, han virker ikke god. Og fløte i maten er ikke usunt, heller ikke å spise godteri i ny og ne. 7
imagineme Skrevet 2. februar 2024 #4 Skrevet 2. februar 2024 Neste gang han kommenterer ditt forhold til mat så svarer du "Ja, det var rette ræva som feis". 16 3
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #5 Skrevet 2. februar 2024 Hvorfor lar du han kommentere hva du spiser, ts? Det er da bare å si «det er ikke noe du har noe med» og så er den samtalen over, og temaet vil aldri noensinne komme på banen igjen. Respekt og normal folkeskikk er ikke noe man slutter med fordi man bor sammen - det hører hjemme i alle forhold. Anonymkode: a6002...136 7 5
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #6 Skrevet 2. februar 2024 SPOCA skrev (2 minutter siden): Han høres ut som en skikkelig dust. Enten setter du foten ned og sier at han skal slutte, ellers får du vurdere forholdet. Det virker ikke som han ser seg selv i det hele tatt, så hadde han fortsatt slik hadde jeg bare bedt han se seg i speilet. Ærlig talt, han virker ikke god. Og fløte i maten er ikke usunt, heller ikke å spise godteri i ny og ne. Men.. hva tror du er tankegangen ? Hvorfor kommenterer han det? Anonymkode: 0af5d...047
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #7 Skrevet 2. februar 2024 Det er vel mer skadelig for kroppen med stress enn litt fløte i maten en gang eller to i uka. For det høres jo ut som han stresser ganske mye når det er et tema flere dager i etterkant. Anonymkode: d81c0...b29
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #8 Skrevet 2. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men.. hva tror du er tankegangen ? Hvorfor kommenterer han det? Anonymkode: 0af5d...047 Det må du spørre han om. Anonymkode: b1f42...901 2
SPOCA Skrevet 2. februar 2024 #9 Skrevet 2. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men.. hva tror du er tankegangen ? Hvorfor kommenterer han det? Anonymkode: 0af5d...047 Jeg tror det handler om at han projiserer egne handlinger over på deg. Han gjør deg til "skurk" og gir deg dårlig samvittighet fordi han vet han er mye verre enn deg. Jeg tipper han prøver å komme deg i forkjøpet og kommentere deg, for da har du ingenting å kommentere når det gjelder han. Hvis du er "like ille" (i hans verden) kan jo ikke du kritisere han. Så mulig han er redd for din kritikk? Og egentlig har dårlig selvtillit fordi han vet han er mye verre enn deg? Hvis han f.eks er overvektig kan det godt hende han føler en viss misunnelse over at du ikke er det. 18 7
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #10 Skrevet 2. februar 2024 Kanskje han skammer seg over eget dårlig kosthold og mangel på viljestyrke, og at han føler seg bedre når han kan "ta" deg på det, for da slipper han å være alene om å "feile". Anonymkode: 752e4...6f8 10
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #11 Skrevet 2. februar 2024 Neste gang får du si «Jeg vil ha meg frabedt å få kommentarer på kostholdet mitt. Jeg er et voksent menneske, med egne valg, du tar dine valg og fra nå av vil jeg ikke høre et eneste ord om det». Jeg hadde ikke lagt opp til noe diskusjon eller dialog om dette. Det er helt uhørt for meg at samboeren min skal ha noen formening om hva jeg spiser, med mindre jeg er helt ute og kjører. Anonymkode: 94bdc...ef7 3 4
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #12 Skrevet 2. februar 2024 Jeg tror også det handler om det de to andre over meg skriver. Angrep er beste forsvar.. Ellers vet jeg om menn som er litt sykelig opptatt av at dama skal være slank. Uten at de selv er det Anonymkode: f9258...627 5 2
floydpink Skrevet 2. februar 2024 #13 Skrevet 2. februar 2024 Når folk ser andre leve på en måte som de innerst inne vet er bedre enn hvordan de selv lever, så blir de gjerne veldig defensive og ufine. De leter etter enhver unnskyldning til å kritisere dem og "bevise" at de er dobbeltmoralsk. Dette kan skje totalt ubevisst, altså at de tror at de selv har rett, og ikke skjønner at det er en forsvarsmekanisme som hjernen deres har kokt i hop for å slippe å se seg selv i speilet. Andre eksempler på dette er hatet mot klima-aktivister, feminister, vegetarianere, osv. Og i ditt tilfelle er det altså hat mot et sunt kosthold fra en som har et usunt kosthold. Ikke helt på samme ekstreme skala, kanskje, men fenomenet er likt. 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #14 Skrevet 2. februar 2024 1. Bli forbannet hvis han kommenterer frokosten din. 2. La ham lage middagen. Ellers er spørsmålet ditt såååååå typisk for litt enkle damer: «Hvorfor gjør han sånn og sånn, hvordan tenker han» - når det egentlige spørsmålet er : Hvorfor i all verden gidder DU å ha det sånn? Hvorfor aksepterer du dette? Anonymkode: a22f9...78c 7 3
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #15 Skrevet 2. februar 2024 Ta til motmæle, ts. Ikke litt og forsiktig, men direkte, saklig og ordentlig en gang for alle. Ikke gi deg. Ikke la han herse med deg som han tydeligvis har lagt seg til vane. Det kan koste å gjøre opprør, men det er eneste måten å få sagt i fra på og forhåpentlig gjort noe med hans måte å behandle deg på. En skal ikke finne seg i å bli behandlet dårlig. Anonymkode: 5921e...22b 1
HemmeligSpion Skrevet 2. februar 2024 #16 Skrevet 2. februar 2024 Hva har han svart når du har spurt? For du har jo selvfølgelig spurt han før du opprettet en tråd om dette ovenfor fremmede. 2
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #17 Skrevet 2. februar 2024 WhisperingWind skrev (35 minutter siden): Høres ut som dere begge har et litt anstrengt forhold til mat🤷🏻♀️ Dere burde sette dere ned å prate om det. Jeg har ikke et anstrengt forhold til mat. Vet at det høres «rart» ut å kun spise to måltid for dag, men det er vel slik jeg er skapt. Har aldri hatt behov for noe mer, å dersom jeg har behov for mer da spiser jeg mer. Kan selvsagt spise frokost eller kveldsmat innimellom, det er ikke helt svart hvitt. Har også med årene funnet ut at jeg fungerer best med å ha det slik. Oftere måltider og med kort tid imellom, blir jeg energiløs og får magevondt. HemmeligSpion skrev (4 minutter siden): Hva har han svart når du har spurt? For du har jo selvfølgelig spurt han før du opprettet en tråd om dette ovenfor fremmede. Jeg har ikke spurt. Det har ført til lange diskusjoner om usunn mat. Begrunnelsen er at red bull er usunt og det er feil å drikke det. Det er også helt uhørt å konsumere det i en ukedag. Når det gjelder omeletten sier han at det er uhørt å lage seg middag til alle måltider. Anonymkode: 0af5d...047 2
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #18 Skrevet 2. februar 2024 Høres ut som han er redd for at du skal legge på deg. Men dere trenger ikke å diskutere dette. Neste gang han sier noe, ber du han om å slutte å kommentere hva du spiser. Hvis han mener han har noe med det, så si at da skal du begynne å kommentere hver gang han spiser. Anonymkode: e1723...f85 2
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #19 Skrevet 2. februar 2024 Du høres veldig rigid ut med det kostholdet ditt. Det er irriterende med rigide mennesker, samme hva det gjelder. Anonymkode: 8e951...f03
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #20 Skrevet 2. februar 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg har ikke et anstrengt forhold til mat. Vet at det høres «rart» ut å kun spise to måltid for dag, men det er vel slik jeg er skapt. Har aldri hatt behov for noe mer, å dersom jeg har behov for mer da spiser jeg mer. Kan selvsagt spise frokost eller kveldsmat innimellom, det er ikke helt svart hvitt. Har også med årene funnet ut at jeg fungerer best med å ha det slik. Oftere måltider og med kort tid imellom, blir jeg energiløs og får magevondt. Jeg har ikke spurt. Det har ført til lange diskusjoner om usunn mat. Begrunnelsen er at red bull er usunt og det er feil å drikke det. Det er også helt uhørt å konsumere det i en ukedag. Når det gjelder omeletten sier han at det er uhørt å lage seg middag til alle måltider. Anonymkode: 0af5d...047 Aldeles ikke "rart". Vi er bare skrudd sammen forskjellig. Selv spiser jeg max en gang om dagen, og noen ganger ikke engang hver dag. Er normalvektig og har normal energi før folk begynner å hakke løs. (Må spise minst 4 ganger om dagen vettu!! 😂). Anonymkode: a22cc...7c6 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå