AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #1 Skrevet 2. februar 2024 Jeg har fått resept på Cipralex fra fastlegen og lurer på om noen har erfaringer? Jeg sliter med tankekjør og dårlig søvn som følge av dette. Kaver meg veldig opp over ting og stresser mye, er ofte helt utslitt og ganske nedstemt til tider. Faller vel ikke helt inn i hverken «kategorien» depresjon eller angst, men det preger meg likevel mye i hverdagen. Har nå tenkt til å teste det ut, men er interessert i erfaringer fra andre, kanskje særlig fra dere med mer «moderate» plager slik som mine. Anonymkode: 6572b...bc7
. Anonym. Skrevet 2. februar 2024 #2 Skrevet 2. februar 2024 Seroquel hjelper mitt tankekjør, uro og søvnen. Cipralex er antidepressiva.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #3 Skrevet 2. februar 2024 Jeg brukte Cipralex i forbindelse med depresjon og det tar vekk de verste "taggene" av tankekjøret. Jeg var fremdeles veldig nedstemt, men satt ikke med den konstante uroen. Folk reagerer ulikt på antidepressiva, men hvis fastlegen din har skrevet det ut til deg skal han/hun ha en oppfølgningssamtale etter ca 14 dager med deg da denne type medisiner ofte har som bivirkning at man kan bli suicidal. Blir en kort oppfølgningssamtale og dersom du responderer godt på medisinen fortsetter du. Dersom du ikke merker noe spesielt, kan det være at du trappes opp. Dersom du responderer dårlig kuttes det ut og erstattes med en annen type. Anonymkode: af627...cd5 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #4 Skrevet 2. februar 2024 Det hjalp meg og min kroniske depresjon. Tok vekk destruktive tankene mine. Anonymkode: 4a62e...251 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #5 Skrevet 2. februar 2024 Så bra at du har fått resept! Legen pleier å skrive ut resept på de de har best erfaring med at fungerer for flest. Jeg har veldig god erfaring med Cipralex. Har stått på samme stabile dose i 12 år, og effekten har vedvart i hele den perioden. Ble kvitt den plagsomme grublingen, angsten og tvangstankene. Anonymkode: a2789...63c 1 1
Becka Skrevet 2. februar 2024 #6 Skrevet 2. februar 2024 God erfaring - hjalp meg med de verste nedturene. Men hvis du vil mer enn bare å bli " stabil" og kvitt det verste, så burde du kanskje ha litt terapi i tillegg.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #7 Skrevet 2. februar 2024 Håper du får ekte oppfølging parallelt med medisin... Dette er ikke ufarlige lykkepiller. Anonymkode: e0bf9...cad
Becka Skrevet 2. februar 2024 #8 Skrevet 2. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Håper du får ekte oppfølging parallelt med medisin... Dette er ikke ufarlige lykkepiller. Anonymkode: e0bf9...cad Det er ingen lykkepille, og rart at noen forsatt kaller det så. Cipralex er ikke avhengighetsskapende, og ikke farlig å stå på. Men er enig i at annen oppfølging også burde være med. 4
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #9 Skrevet 2. februar 2024 2 minutter siden, Becka said: Det er ingen lykkepille, og rart at noen forsatt kaller det så. Cipralex er ikke avhengighetsskapende, og ikke farlig å stå på. Men er enig i at annen oppfølging også burde være med. For meg ble det svært farlig, og uten et godt støtteapparat rundt meg hadde det gått ille. Anonymkode: e0bf9...cad
Gjest StumpyHero Skrevet 2. februar 2024 #10 Skrevet 2. februar 2024 Har brukt det og andre ssri'er før. Cipralex regnes som en relativt trygg medisin og er brukt i veldig stor grad i hele verden. Ofte også under navnet Lexapro. Når du starter opp får man ofte en del milde bivirkninger, litt svimmelhet, kvalme, store pupiller. For mange (inkl. Meg seg selv) så er den økte angsten man får de to-tre første ukene verst. Jeg bruker derfor sobril sammen med Cipralex i to uker nå for å unngå de kraftigste angstbølgene. Jeg startet på tirsdag og det går greit foreløpig. Medisinen bruker en del uker på å virker så hold ut
Gjest StumpyHero Skrevet 2. februar 2024 #11 Skrevet 2. februar 2024 . Anonym. skrev (6 timer siden): Seroquel hjelper mitt tankekjør, uro og søvnen. Cipralex er antidepressiva. Tok en pille på kvelden og våknet tolv timer senere ned middagsrester rundt munnen og helt i svime, haha. Den fungerte veldig godt, umulig å ikke sovne. Ulempen var at jeg etter et par dager opplevde å bli veldig hissig på den medisinen.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #12 Skrevet 2. februar 2024 Min venn bruker Cipralex mot angst og har veldig god nytte av det. Anonymkode: 3442d...60c
san134 Skrevet 3. februar 2024 #13 Skrevet 3. februar 2024 Jeg bruker escitalopram, som omtrent er det samme som Cipralex. Jeg har slitt mye med angst og tankekjør, som gjorde det vanskelig i arbeid. Da medisinen begynte å fungere, ble tankekjøret helt borte og jeg gruer meg mye mindre til ting. Dette har hjulpet meg ekstremt mye, da jeg ikke lenger bruker masse tid på å gruble over ting som egentlig ikke er så farlig. Føler at humøret mitt har stabilisert seg. Jeg gråter veldig sjeldent også. Jeg føler jeg har kommet meg mye lengre i livet. I starten syntes jeg ting var veldig rart, og jeg slet veldig med å generelt tenke. Jeg spiste mye mer og, noe som er bra da angsten forhindret mye av matinntaket mitt. Men det er nok veldig individuelt hvordan en reagerer. Hos noen fungerer det bra, og hos andre dårlig. Noen må også kanskje bytte til ett annet medikament. Husk at det tar noen uker før du merker noen endring 4
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #14 Skrevet 3. februar 2024 Jeg brukte Cipralex for noen år siden etter lenge og ha verget meg. Slet med innmari sterkt tankekjør. Det var herlig da de startet og virke og kaoset i hodet roet seg. Som regel er det innkjøring på de med at de første 2 ukene kan være heftig. Men det er ulikt fra person til person. Ikke sikkert du trenger å gå på de for alltid. Det er viktig med oppfølging underveis og eventuelt terapi for og mestre tankekjøret. Cipralex gjorde at det var lettere for meg og ta tak i ting og å få tankekjøret under kontroll. Gikk på Mestringsenhet der jeg bor, kan være verd og sjekke opp der du bor. Brukte medisiner noen år før jeg sluttet på de. For de som sier de er farlige, det er noe med alle medisiner men noen ganger bare må man ha sånn medisin for sin egen del for og ha et bedre liv. Det alltid noen som kommer med skremselspropaganda. Det er ikke alltid det er sånn at spis sunt, tren yoga, gå en tur som fungerer. Anonymkode: 22888...124 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå