MarianneE Skrevet 2. februar 2024 #1 Skrevet 2. februar 2024 Hvordan ise av fryseboks på enklest mulig måte? Har en "iskant" på ca 15 cm høyde og 5 cm dybde rundt hele kanten.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #2 Skrevet 2. februar 2024 Det er ikke så mye enkle grep synes jeg.. Kokende vann kan hjelpe litt. Lasagneformer etc for å ta i mot vann og masse håndkler. Plast-sleiv til å banke vekk is Kjip jobb, men må jo gjøres Anonymkode: 86357...900 1
newman01 Skrevet 2. februar 2024 #3 Skrevet 2. februar 2024 Bør være forsiktig med å bruke fysisk makt. Dumt å skade det tynne metallet 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #4 Skrevet 2. februar 2024 Er det fortsatt noen som må gjøre det? Anonymkode: 1aa06...725
Leo Skrevet 2. februar 2024 #5 Skrevet 2. februar 2024 Høres litt rart ut hvis det er snakk om en fryseboks fra "nyere tid". Jeg har hatt frysebokser i forskjellige varianter siden jeg flyttet hjemme fra for ca. 35 år siden og kan aldri huske å ha måttet avrime en. Har du sjekket at pakningen rundt lokket er tett og/eller at det ikke er en kurv eller noe annet som er i veien slik at lokket ikke tetter helt? Hvis jeg likevel skulle ha gjort det ville jeg (selvfølgelig) ha tatt ut all maten, trukket ut kontakten og fått noen til å hjelpe meg med å sette den opp på siden med litt fall slik at vannet kunne renne ut. Da slipper du å tenke på å skrape etc. og at det blir liggende igjen vann i bunnen. Selv ikke min 400 liters kistefryser veier så mye at det er noe problem for to personer å snu den rundt. 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #6 Skrevet 2. februar 2024 Når jeg aviser frysa i kjøleskapet setter jeg en ovn foran, går fort. Anonymkode: a4e1d...d88
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #7 Skrevet 2. februar 2024 32 minutter siden, Leo said: Høres litt rart ut hvis det er snakk om en fryseboks fra "nyere tid". Jeg har hatt frysebokser i forskjellige varianter siden jeg flyttet hjemme fra for ca. 35 år siden og kan aldri huske å ha måttet avrime en. Har du sjekket at pakningen rundt lokket er tett og/eller at det ikke er en kurv eller noe annet som er i veien slik at lokket ikke tetter helt? Hvis jeg likevel skulle ha gjort det ville jeg (selvfølgelig) ha tatt ut all maten, trukket ut kontakten og fått noen til å hjelpe meg med å sette den opp på siden med litt fall slik at vannet kunne renne ut. Da slipper du å tenke på å skrape etc. og at det blir liggende igjen vann i bunnen. Selv ikke min 400 liters kistefryser veier så mye at det er noe problem for to personer å snu den rundt. Vasker du aldri fryseboks...? Anonymkode: 86357...900
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #8 Skrevet 2. februar 2024 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Er det fortsatt noen som må gjøre det? Anonymkode: 1aa06...725 Ja, is i fryseboks er jo bare såååå 2010 🙄 Anonymkode: f3e43...118
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #9 Skrevet 2. februar 2024 Kokende vann i en form f.eks. Må byttes ofte, det avkjøles fort. Det finnes egne skraper til formålet, som er grei å bruke når det begynner å løsne. Anonymkode: 88676...d11
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #10 Skrevet 2. februar 2024 Jeg tar ut maten, plugger den ut og venter på at den begynner å tine. Følger med og tørker opp vann etter hvert og plukker ut isklumper som løsner og legger de i vasken. Anonymkode: b797b...20a
Leo Skrevet 2. februar 2024 #11 Skrevet 2. februar 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Vasker du aldri fryseboks...? Anonymkode: 86357...900 Forskjell på å vaske og avrime. Det første gjør jeg når det likevel er på tide å sortere innholdet med tanke på en ny høst med grønnsaker, bær, vilt etc., men å avrime har altså aldri vært nødvendig.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #12 Skrevet 2. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er det fortsatt noen som må gjøre det? Anonymkode: 1aa06...725 Jeg blir så oppgitt av sånne kommentarer! Fryseboks er ikke noe man kjøper hvert år, alle mine er mellom 10 og 30 år, kanskje eldre. Anonymkode: 6d76c...130 2 1
Arkana Skrevet 2. februar 2024 #13 Skrevet 2. februar 2024 (endret) Jeg er utålmodig så jeg gidder ikke vente på at det tiner, men skraper/hakker av isen. Har ennå ikke skadet veggene, men jeg prøver å være litt forsiktig selvsagt. Nå om vinteren er en super tid å avrime fryseren fordi man kan legge matvarene i kasser utendørs (hvis det er minusgrader da). Hvis man heller vil la det smelte av seg selv anbefaler jeg avisningskluter fra Clas Ohlson. Det er en slags tepper som suger opp væske slik at man slipper å tørke det opp selv, de bare legges nederst og kastes rett i søpla etterpå. Endret 2. februar 2024 av Arkana
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #15 Skrevet 2. februar 2024 Jeg pleier å koke opp vann og ha i kjeler og sette i fryseboks og skifte ut disse så det hele tida er varmt vann der. Og så tar jeg dette når jeg er hjemme en hel dag hjemme og god tid, så tiner det etterhvert. Føner kan fint brukes på store isklumper for å få de til å løsne men ikke bruk kniv og andre " våpen" så du ødelegger noe. Anonymkode: 6d76c...130
Amossa Skrevet 2. februar 2024 #16 Skrevet 2. februar 2024 Takk for påminnelsen! Vi har en stor fryseboks og et høyt fryseskap som må avises hvert år. Begge er 15 år gamle. Mest is ser jeg at det er i fryseskapets øverste rom, mens det ikke er is nedover i skuffene i det hele tatt. Har kommet over at døren ikke har vært helt lukket, så det kan være grunnen. I fryseboksen iser det øverst på tre av veggene. Muligens pakningen rundt ikke er god nok lenger, men tenker den kan vare i enda noen år. Etter at fryseren er tømt og kontakten tatt ut, setter jeg to vaskebøtter med varmt vann oppi. Lukker lokket og lar det stå en halvtime. Om det ikke er begynt å tine, fyller jeg nytt varmt vann i bøttene og venter litt til. Skal ikke tine til det blir vann, men bare til det er issørpe. Bruker en sparkelspade for å skrape ned sørpeisen av veggene med. Så spar jeg issørpa oppi ei tom bøtte. Da sparer du masse vannsøl
skrue Skrevet 2. februar 2024 #17 Skrevet 2. februar 2024 8 hours ago, Leo said: Høres litt rart ut hvis det er snakk om en fryseboks fra "nyere tid". Jeg har hatt frysebokser i forskjellige varianter siden jeg flyttet hjemme fra for ca. 35 år siden og kan aldri huske å ha måttet avrime en. Har du sjekket at pakningen rundt lokket er tett og/eller at det ikke er en kurv eller noe annet som er i veien slik at lokket ikke tetter helt? Hvis jeg likevel skulle ha gjort det ville jeg (selvfølgelig) ha tatt ut all maten, trukket ut kontakten og fått noen til å hjelpe meg med å sette den opp på siden med litt fall slik at vannet kunne renne ut. Da slipper du å tenke på å skrape etc. og at det blir liggende igjen vann i bunnen. Selv ikke min 400 liters kistefryser veier så mye at det er noe problem for to personer å snu den rundt. Nja. Har en avlang med lokk på toppen som ble kjøpt i 2012 (begrepet kistefryser var nytt for meg). Den har ingen automatisk avriming. Ikke noe stort problem, blitt avrimet tre ganger så langt
Gjest ti10 Skrevet 2. februar 2024 #19 Skrevet 2. februar 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ja, is i fryseboks er jo bare såååå 2010 🙄 Anonymkode: f3e43...118 😂 Du kan jo sette noen bøtter med varmt vann oppi, legge på lokket og la det stå litt. Gjenta hvis nødvendig. Gjerne tømme litt varmt vann forsiktig innvendig rundt kantene for å løsne først, bare bitte litt. Legg håndklær oppi for å trekke opp vannet når det begynner å tine.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #20 Skrevet 2. februar 2024 Perfekt å gjøre det om vinteren! Jeg gjorde det når temperaturen var lav i vinter (-20/-30 grader) Bar all maten ut på verandaen. Dro ut kontaktene, la håndklær i bunnen og satte en stor kjele med kokende vann. Lukket lokket og ventet. Etter en stund kunne jeg pille av store flak med is som jeg la i ei bøtte. Vasket godt nedi der og lot det tørke før jeg satte i kontakten igjen og la tilbake matvarene Anonymkode: 880d6...51d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå